Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Update CS

Gestart door J.Cox zondag 24 september 2006, 17:19:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Update CS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Update CS
Jos,

Ik zou het probleem met jouw geupdate CS schriftelijk melden bij Marklin, met een kopie van de bon die je bij je geupdate CS hebt gekregen.
Dit ivm met garantie.
Mocht de nieuwe HW lang op zich laten wachten, dan heb jij iig alles gedaan wat je kon doen.
Re: Update CS
Davy
gast

Re: Update CS
Voordat mijn CS werd geupdate liep hij bij een kortsluiting wel eens vast na mijn update nu toch al weer ruim een half jaar geleden is dat niet 1 keer meer gebeurd.

In Duitsland zijn nieuwe CS weer op voorraad nadat ze 4 of 5 maanden niet leverbaar waren.

Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Weet er iemand toevallig die lange zwarte kabel die in de starstet 29840 zit waarvoor die dient.De ene kant past in het aansluit doosje aan de c rail maar de andere past nergens in
Re: Update CS
joostboudewijns
gast

Re: Update CS
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 17 juni 2008, 20:01:11
Weet er iemand toevallig die lange zwarte kabel die in de starstet 29840 zit waarvoor die dient.De ene kant past in het aansluit doosje aan de c rail maar de andere past nergens in

Ik ken de Startset niet.

Maar als de andere kant 10-pollig is is hij bedoelt voor een MS.

Gr joost
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
De ene kant van de kabel kan inderdaad in de c-rail aansluitbox, de andere kant kan als het goed is in het CS, deze kabel kun je gebruiken i.p.v. de rode en bruine kabel van CS naar rails.
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Neen niet voor een MS en ook past deze niet in het CS.
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Welke stekkker zit dan aan de andere kant? (Hoeveel polig?)
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
1 kant is 8 polig en de andere 10 polig.
Re: Update CS
joostboudewijns
gast

Re: Update CS
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 17 juni 2008, 20:31:20
1 kant is 8 polig en de andere 10 polig.

1 dus voor in het CS en de andere voor een MS.

Kijk goed of je het kabeltje niet ondersteboven erin doet.

Gr joost
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Joost dat kan niet, je kan geen stekkertjes aan stekkertje koppelen.Volgens het boek zou deze kabel tussen de C rail box moeten maar dat past niet. misschien een verkeerde kabel?
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Johnny: weet je het echt zeker?
Ik heb een kabel tussen het CS en de aansluitbox. Deze pas alleen (!) op de aansluiting naast het groene stekkertje naar de rails.
Als het een lange zwarte kabel is kan het bijna alleen deze zijn.
Op de achterzijde van het CS zitten een stuk of 5 ronde aansluitingen, hiervan zijn er drie hetzelfde, daar kan je MS-en op aansluiten.
Eentje is dus voor de kabel naar de aansluitbox, en de andere is voor een of andere Systems adapter.

Koen
Re: Update CS
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update CS
Hallo Johnny,

Joost heeft wel gelijk, je zal echter niet de groene draad ook op de treinbaan aan moeten sluiten, je gebruikt uds of de aansluitbox met zwarte kabel, of een normale aansluitrail aan de groene stekker,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update CS
EgMaf
gast

Re: Update CS
Ik wil versie 2.0.5 :-(
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Probleem intussen opgelost, Vraag niet hoe geen idee
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Geen idee???
Lijkt me gewoon een kweste van de goede kabel in het goede gaatje steken  :D

Koen
Re: Update CS
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Update CS
Hallo allemaal,

na de update gedownload en geinstalleerd te hebben, doen mijn mfx locs het niet meer.
eerst deden ze het gewoon. Laatst wilde ik wat instellingen wijzigen. toen kon dat opeens niet meer omdat de loc zogenaamd niet op de rails stond. Hij stond er wel en luisterde nog wel gewoon naar de commando's. Loc verwijderd... deze meld zich niet meer aan.
Andere mfx loc verwijderd.... ook deze meld zich niet meer aan.
Toen allebei de locs op een ms aan laten melden. dit ging goed.
Vervolgens weer naar CS. Geen reactie.

Wie kan me verder helpen?

CS met kopie factuur van Jim Knopf naar Keuterman brengen?
Re: Update CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update CS
Hmm, dat is wel vreemd.
Als je een MFX loc verwijderd uit het CS moet je de MFX daarna eerst op een anders apparaat (CS/MS) aan laten melden.
Daarna zou deze wel weer aan moeten melden op het CS.

Eventueel kan je nog je CS resetten maar dan ben je alle instellingen kwijt...

Als dat ook niet helpt dan moet je denk ik Keutermann of Märklin contacten.

Koen
Re: Update CS
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Update CS
Citaat van: DB op maandag 23 juni 2008, 11:45:06
Hallo allemaal,

na de update gedownload en geinstalleerd te hebben, doen mijn mfx locs het niet meer.
eerst deden ze het gewoon. Laatst wilde ik wat instellingen wijzigen. toen kon dat opeens niet meer omdat de loc zogenaamd niet op de rails stond. Hij stond er wel en luisterde nog wel gewoon naar de commando's. Loc verwijderd... deze meld zich niet meer aan.
Andere mfx loc verwijderd.... ook deze meld zich niet meer aan.
Toen allebei de locs op een ms aan laten melden. dit ging goed.
Vervolgens weer naar CS. Geen reactie.

Wie kan me verder helpen?

CS met kopie factuur van Jim Knopf naar Keuterman brengen?

Mogelijk is je baan zwaar belast of het signaal verstoord, zet alleen de MFx locs op de programmeerrails, en sluit je baan tijdelijk af,  de kans is groot dat je loc zich nu wel aanmeldt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Update CS
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Update CS
Beste Walter,

ik had de CS alleen aangesloten op mijn rollenbank. mfx lok er op en niets....
ik zal idd alleen de prog rail nog eens proberen.

Koen, van de Cs instellingen kan je een back up maken voordat je deze reset.
ook al geprobeerd, hielp niet.

gr,
Daan
Re:Update CS
markv
gast

Re:Update CS
Ik ben op dit moment bezig met het updaten van mijn CS. Ik heb nog software versie nr. 1.6.134 hierop staan. Ik heb de handleiding gevolgd maar de CS is niet te bereiken via mijn browser. Ik wil de 2.04 update installeren en dan de ESU update bestellen.

Is het wel mogelijk om zelf de 2.04 update te installeren op de CS of moet ik deze wegbrengen naar een dealer?
Re:Update CS
Lid sinds: 2021

offline
Re:Update CS
Hallo Mark, zelf je CS1 updaten naar 2.04 zal niet gaan. Keuterman kan dit misschien nog voor je doen en er is ook een esu update met een hoger boostervermogen. Ik denk dat je dealer dit beide voor je kan regelen. Op dit forum kun je heel veel lezen over de beide updates en dan met name die van esu.
Groeten,
Gijs
Re:Update CS
markv
gast

Re:Update CS
Gijs,

bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens contact opnemen met mijn dealer. Toch apart want in de handleiding staat dat je de softwareupdate zelf kan uitvoeren. Zag wel dat je de ESU update zelf kan doen dat scheelt alweer.
Re:Update CS
Lid sinds: 2021

offline
Re:Update CS
Beste Mark, je hebt toch een CS1 ? Als je de software update 2.04 wilt doen kan dat alleen maar via Keuterman omdat er ook hardwarematig dingen moeten aangepast. Datzelfde geld voor de ESU update, ook deze kun je niet zelf doen. Wat ze bedoelen in de handleiding zijn software updates van voor 2.04 maar die heb je al zo te zien. Overigens heb ik indertijd die eerdere update zelf gedaan zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing en dat werkte perfect, gewoon met een router.
Groeten,
Gijs
Re:Update CS
markv
gast

Re:Update CS
Hallo Gijs, klopt ik ben in het bezit van een CS1. Mijn softwareversie is 1.6.134, loopt erg achter dus. Hopelijk kan via Keuterman de update nog uitgevoerd worden, ik ga zo gelijk even contact opnemen.
Re:Update CS
redskin
gast

Re:Update CS
Citaat van: Gijs op vrijdag 17 juli 2009, 14:11:28
Beste Mark, je hebt toch een CS1 ? Als je de software update 2.04 wilt doen kan dat alleen maar via Keuterman omdat er ook hardwarematig dingen moeten aangepast. Datzelfde geld voor de ESU update, ook deze kun je niet zelf doen.

De 2.03 update moet je via de dealer regelen(zit ook hardware bij), daarna kun je de 2.04 update zelf installeren. Jij hebt nog een 1.6 versie dus moet je eerst naar de dealer, pas daarna kun je zelf de ESU update doen (die je zelf moet doen, alleen een nieuwe trafo inpluggen, de software installeren en klaar). Let dus wel op zonder de 2.03 update kun je geen ESU update uitvoeren.
Re:Update CS
markv
gast

Re:Update CS
bedankt voor de uitgebreide toelichting. Mijn CS gaat vandaag nog richtin Keuterman om de update uit te laten voeren.
Re: Update CS
Lid sinds: 2021

offline
Re: Update CS
Hallo,
Een oude topic waarvoor het forum al waarschuwde, maar het past denk ik het beste bij mijn vraag.
Ik heb een Central Station geërfd en daar wil ik eerst even mee verder, na jaren niet al te veel gedaan te hebben met de modelspoorbaan (zit in dozen . . . ) Maar door de opgroeiende kleinkinderen en met hen de eerste baantjes opbouwend, toch weer plannen om samen met mijn zoon weer eens een baan op te tuigen. We hebben een aantal omgebouwde (TAMS LD-W- 1 / 32 / 42) analoge locomotieven, enkele Delta locomotieven met dipswitches() die nog werken na een schoonmaak beurt.
Dus het eerste doel is om naast de CS 1 wat spullen op MP of zo proberen te bemachtigen.

Mijn VRAGEN zijn de volgende:
* welke boosters en transformators kan ik het beste bij de CS 1 aan proberen te schaffen?
    (Ik heb inmiddels een s 88 (60880) kunnen kopen. (ik las ergens dat er maximaal 2 s 88 'ers op de CS 1 kunnen, klopt dat?))
* wat heb ik nodig om het een en ander een beetje (verder) te digitaliseren (pendeltreintje(s), 1x tractie treinstel, een paar gescheiden baanvakken met seinen) uiteraard passend bij de CS 1
* waar vind ik oudere PDF documenten over die oudere attributen?

   In diezelfde tijd werd de 60052 uitgebracht, maar die scheen problemen te geven? Mijn CS 1 heeft versie 2.03 gekregen.
* Is dat probleem ooit opgelost?

Alvast dank voor diegene die hier even een paar goede antwoorden op kan/wil geven!

mei freonlike groetnis,
Sake G. en Feije

Re: Update CS
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Update CS
Een ietwat late reactie, ik had jouw post niet eerder gezien.

Een CS 1 is niet bepaald modern meer, maar dat weet je natuurlijk al. Omdat je hem nu eenmaal hebt, kun je allicht uitproberen of je er mee uit de voeten kunt. Daarvoor heb je in ieder geval een voeding nodig. Als je een CS 1 hebt geërfd, ligt het voor de hand dat er ook een voeding bij zat want zonder dat kon de vorige eigenaar de CS 1 immers niet gebruiken. De trafo 60052 is de gebruikelijke voeding voor een CS 1. Heb je die nog niet, wel, ze worden vaak genoeg te koop aangeboden.

Ik ben pas vier jaar geleden weer opnieuw gestart en had niets meer van vroeger. In het eerste jaar heb ik me ook in centrales verdiept. Een CS 1 vond ik toen al verouderd, daarom heb ik naar de 60052 niet eens gekeken en over eventuele problemen kan ik je dan ook niets vertellen.

Op een gegeven moment is jouw CS 1 écht op, of hopeloos verouderd, of je wilt gewoon iets beters. Geen idee hoe lang dat duurt, maar ik zou er daarom hooguit toebehoren bij kopen die ook bij een modernere centrale als de CS 3 nog bruikbaar zijn. Met terugmeldmodules zal dat nog wel lukken, met boosters is het een ander verhaal. Als je echter zoveel prik nodig hebt voor de treinen dat je naast de CS 1 een booster nodig hebt, denk ik dat het tijd is voor een modernere centrale, alleen daarom al zou ik geen oude booster kopen. Als je dat desondanks wilt, verwijs ik je naar de online productdatabank. Bijna alles wat Märklin deze eeuw heeft uitgebracht staat er in, meestal inclusief handleidingen.

Op de site van Märklin staat trouwens nog een update 2.0.4 voor de CS 1, zie hier.

Wat je verder nog nodig hebt, ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan. Aangezien je het over een s 88 hebt, denk ik dat je je dan moet verdiepen in computerprogramma's voor modelbaanbesturing, de CS 1 kan daar eigenlijk niet zo veel mee. Zolang de CS 1 het echter doet, is hij prima te gebruiken als doorgeefluik naar de computer, inclusief de terugmeldingen van de s 88. Ook de CS 3 biedt trouwens slechts beperkte mogelijkheden om automatisch te rijden, daarvoor raad ik hem niet aan. Als ik jou was, zou ik eerst maar eens wat treinen laten rijden, zelf bestuurd met de CS 1. Als dat werkt, kun je nadenken over wat je verder nog wilt. Misschien vind je het zelfs prima zo. Of je besluit  over te stappen op een andere centrale en verkoopt de CS 1 weer.