Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Model Railway Technology

Gestart door Freak maandag 07 juli 2008, 17:37:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Model Railway Technology
Sinds enige dagen is er een nieuwe site in de lucht:

                    Model Railway Technology (MRT)


MRT presenteert een nieuw systeem voor digitale modelspoorbanen: Triple Wire dat naar verwachting eind 2008 op de markt komt.

Triple Wire is een systeem waarbij alle communicatie plaatsvindt via 3 draden.
Wissels, seinen, booster, terugmelder enz worden allemaal op dezelfde eenvoudige wijze verbonden.
Comminucatie verloopt in beide richtingen. Zo melden de boosters hun status, wissels hun actuele stand en toekomstige modules zelfs welke trein zich waar op de baan bevindt.

Voor meer info zie : http://mrt.selectrin.net/nl/index.html


Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Thanks Peter,

Ga de site in de gaten houden.

mvg,
mark
Re: Model Railway Technology
Nog een aanvulling: een van de personen is ook lid van dit forum.

Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Citaat van: Freak op maandag 07 juli 2008, 17:55:26
Nog een aanvulling: een van de personen is ook lid van dit forum.

Mvg,
Peter

Mag het openbaar gemaakt worden wie dat is ?

mvg,
mark
Re: Model Railway Technology
Persoonlijk vindt ik dat de persoon dat zelf moet aangeven of hij zich kenbaar wil maken of niet.

In ieder gavel is hij wel bekend bij Forumbeheerders en moderatoren.


Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Hendrik_marklin
gast

Re: Model Railway Technology
De intro op de website ziet er veelbelovend uit. Ben zeer benieuwd wat dit gaat worden.

Re: Model Railway Technology
Lid sinds: 2007

offline
Re: Model Railway Technology
Peter,

bedankt voor de tip. Ga deze ontwikkelingen zeker volgen.

Groetjes, John
Re: Model Railway Technology
Citaat van: Freak op maandag 07 juli 2008, 18:17:34
Persoonlijk vindt ik dat de persoon dat zelf moet aangeven of hij zich kenbaar wil maken of niet.

In ieder gavel is hij wel bekend bij Forumbeheerders en moderatoren.


Mvg,
Peter

Oke, dan zullen we het vanzelf wel zien of hij zich kenbaar wil maken.

mvg,
mark
Re: Model Railway Technology
Eerst zien, dan geloven:

Ik ben voorlopig nog voorzichtig met hoge verwachtingen over het bedrijf, want (in willekeurige volgorde):
  • Welk professioneel bedrijf moet zijn .com domein opgeven vanwege een storing??
  • De holding (selectrin groep) richt zich op Internet Marketing (zie link). Dat lijkt mij niet de ideale voedingsbodem voor een betrouwbaar nieuw modelbaan-besturingssysteem met een lange toekomst.
  • De hele "groep"heeft maar 1 persoon in dienst: de eigenaar (of het is een eenmanszaak...).
  • Het pand op de foto van de website is niet het pand waarin het bedrijf gevestigd is.
  • De Algemene Voorwaarden voor Consumenten is blijkbaar nog een draft of template versie, want op interessante punten zijn de puntjes nog niet ingevuld (zoals garantietermijn (8.2), Kamer van Koophandel vestiging (15.1)).
  • Hun referenties zijn: Een studieproject en de eigen producten (die nog niet leverbaar zijn).
  • Er is dus ook nog geen enkel product leverbaar, ook niet vanuit de andere activiteiten van de holding, behalve een paar websites. De webwinkel doet het dan ook nog niet...
  • De holding heeft alleen een 06 nummer.
  • Het bedrijf is pas kort bezig, en het lijkt me sterk dat je in je eentje binnen een paar maanden een goed, betrouwbaar en volwassen modelspoor-besturingssysteem uit de grond kunt stampen...
  • Deze is erg persoonlijk: Ik heb het niet zo op bedrijven die Google (of andere) reclame op hun eigen website hebben.

Overigens is dit allemaal op Internet zo na te vinden, incl. wie de eigenaar is van dit bedrijf.

En helaas ook het product zelf, zou ik eerst moeten zien, dan geloven:
  • Overal wordt het wiel opnieuw voor uitgevonden (behalve loc-decoders?), en dan kun je alleen hun producten gebruiken: Geenenkel ander computerprogramma, decoder of ander component mag schijnbaar hiermee compatibel zijn. Anderen kunnen dus geen passende producten maken, en vooral dus ook geen goedkopere varianten erop (kijk eens naar de prijsverschillen tussen de verschillende s88 decoders!). De uitleg is dat ze alleen op die manier een goede werking kunnen garanderen, maar dat is juist een nadeel omdat je dan ook alleen maar de dingen kunt die de fabrikant bedacht heeft. Bij goede standaarden (en die zijn er voor modelspoor) is dat juist helemaal niet nodig!
  • Alleen een USB aansluiting betekent dat de PC dicht bij de treinbaan moet staan. Geef mij maar een Ethernet aansluiting, zodat het ook draadloos (Wifi) aangestuurd kan worden.
  • Wat is het voordeel van 3 ipv 2 draden? Met gebruik van voldoende trafo's & boosters kom je met 2 draden er met de huidige systemen ook al. Alleen terugkoppeling nog niet (voor zover ik weet), maar bij een geheel nieuw protocol zou dat toch ook gewoon in het 2-draads protocol meegenomen moeten kunnen worden?

Heeft iemand het eBook "De Digitale Modelspoorbaan" t.w.v. ? 14,95 al ingezien?

Maar, begrijp me niet verkeerd! Ik ben voor concurrentie, want ik ben ook maar een consument die houdt van een breed aanbod en lage prijzen. Helaas heb ik tot nu toe nog niets gezien wat me hoop geeft dat dit bedrijf een goede aanvullig op het bestaande aanbod zal zijn, tegen een concurrerende prijs...

En even voor de duidelijkheid: Ik ken de eigenaar van "MTR" en "Selectrin" niet (voor zover ik weet  8)), en heb ook geen banden met hem of concurrenten van hem (behalve als koper van de bekende merken zoals Märklin, Viessmann, Conrad, ESU e.d.). Ik wens hem dan ook veel succes hiermee, en boven alles hoop ik dat hij in de toekomst zal bewijzen dat ik er in mijn aan achterdocht grenzende voorzichtigheid helemaal naast gezeten heb!  :D

Just my $0.02 worth...

Groet,
EgMaf
Re: Model Railway Technology
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Model Railway Technology
Hallo Egmaf,

de man achter Selectrin is zeker al langer bezig met automatiseren van Modelspoorbanen, verder deel ik je mening laat hij eerst is wat op een beurs demonstreren, voordat hij commercieel wordt. Het concept voor automatiseren van een treinbaan is voor alsnog orgineel, nu graag de uitvoering,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Model Railway Technology
Walter,

Ik ben het met je eens.
Omdat het hier gaat om een nieuwe ontwikkeling wat nog niet op de markt is valt er in het geheel nog niets over te zeggen en zullen we moeten afwachten totdat er meer bekend is.


Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Model Railway Technology
Die aansturing via 3 draden hebben dan zeker alleen betrekking op wissels, seinen etc en niet op het rollend materiaal?
Of hoe moet ik me dat dan inbeelden, want zowel 2-rail als 3-rail hebben een 2-draads voeding?
Wellicht zorgt het 3-wire systeem voor een betere en storingsvrije communicatie, naar de diverse modules.
Misschien een gebalanceerde data overdracht over twee aders (twisted pair) + voeding en een derde voor de massa (-).

Voor goede overlevingskansen zal het zeker een multiprotocol systeem moeten worden.

Ik vind het best een gewaagde stap, om zo naast de gevestigde merken en hun systemen, een compleet nieuw besturingssysteem aan te gaan bieden.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, maar ik denk niet dat ik er mee zal gaan werken, want ik ben al met Systems ingestapt en ga dit nu niet overboord gooien.
Maar je weet maar nooit.......
Re: Model Railway Technology
Citaat van: Kappa op maandag 07 juli 2008, 21:28:01
Die aansturing via 3 draden hebben dan zeker alleen betrekking op wissels, seinen etc en niet op het rollend materiaal?
Of hoe moet ik me dat dan inbeelden, want zowel 2-rail als 3-rail hebben een 2-draads voeding?
Wellicht zorgt het 3-wire systeem voor een betere en storingsvrije communicatie, naar de diverse modules.
Misschien een gebalanceerde data overdracht over twee aders (twisted pair) + voeding en een derde voor de massa (-).
Ik durf wel een gokje te wagen (voor die $0.02 die mijn mening waar dis :-)):
3 adres: 1x massa, 1x digital stuursignaal, 1x digitaal terugmeldingssignaal.
Dan zijn rails dus met 2 aders aangesloten (massa & stuursignaal), boosters en regelaars met alle 3, en decoders met 2 (schakel & massa voor functiedecoders, en terugmeld & massa voor terugmelddecoders), of (als het functie & terugmeldingsdecoders zijn) alle 3.

Maat het is voorlopig allemaal speculaas. Tenzij de eigenaar / ontwikkelaar zichzelf bekend maakt.
Ik ga niet zeggen wie het is (of hoe ik het gevonden heb), want ik blijf op publiek doorzoekbare fora ook liefst anoniem.

Groet,
EgMaf
Re: Model Railway Technology
Hoe eenvoudig en technisch vernuftig dit systeem ook is, er kleeft één heel groot nadeel aan en dat is het gebrek aan compatibiliteit. M.u.v. locdecoders zijn andere hardwarecomponenten niet bruikbaar met dit systeem. Voor hen die al digitaal rijden en dus al flink in een bestaand systeem hebben geïnvesteerd, is een overstap een dure grap. Het systeem is dus alleen aantrekkelijk voor hen die nu nog analoog rijden. Dan nog levert een overstap naar dit systeem een behoorlijk risico op. Stel dat je flink investeert in dit systeem en vervolgens gaat de firma failliet of houdt gewoon op, dan heb je toch echt een heel groot probleem. Je kunt je systeem dan niet meer uitbreiden en het wordt dan ook niet meer verder ontwikkeld.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Model Railway Technology
Hallo Aldert,

Gaat de firma failliet of stop er gewoon mee heb je inderdaad een probleem.
Dat is dan ook een reden waarom ik nooit zal overtstappen of ermee aan de gang gaan.

Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Geen enkel bedrijf is immuum voor failisement.  :shock: Of ze nu groot of klein zijn.  :mrgreen:

Ogem, Lima, Enron, Fortis?, Trix. Shall I go on? Als nieuwe bedrijven met een goed idee(misschien) zo benaderd worden dan wordt de profetie vanzelf bewaarheid.

Dus geef ze een eerlijke kans om van dat BAARLIJK STOMME idee af te komen dat ik mijn k83/k84 niet meer kan gebruiken!  :shock:

Jan.

Re: Model Railway Technology
Geen enkel bedrijf is immuum voor failisement.  :shock: Of ze nu groot of klein zijn.  :mrgreen:

Ogem, Lima, Enron, Fortis?, Trix. Shall I go on? Als nieuwe bedrijven met een goed idee(misschien) zo benaderd worden dan wordt de profetie vanzelf bewaarheid.

Dus geef ze een eerlijke kans om van dat BAARLIJK STOMME idee af te komen dat ik mijn k83/k84 niet meer kan gebruiken!  :shock:

Jan.

Re: Model Railway Technology
interresant systeem.

echter gaat marklin dat voorlopig niet doen.
athans dat hoop ik want anders moeten we alles weer omzetten.

dus: gelijkstroomwielen met sleper :lol:

Dennis
Re: Model Railway Technology
Citaat van: minirailz op maandag 28 juli 2008, 17:52:35echter gaat marklin dat voorlopig niet doen.
athans dat hoop ik want anders moeten we alles weer omzetten.
Dennis, als je goed gelezen had wist je dat Marklin hier niet mee komt of er ook maar iets mee te maken heeft. Het gaat hierbij om een (nieuw) bedrijf die met een nieuw systeem uit wil komen.

Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Citaat van: treinstein op maandag 28 juli 2008, 12:41:09

Dus geef ze een eerlijke kans om van dat BAARLIJK STOMME idee af te komen dat ik mijn k83/k84 niet meer kan gebruiken!  :shock:

Jan.



Ik zou zeggen: bekijk de website van MRT eens goed!

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Model Railway Technology
Hoi

Zoek maar eens goed en kijk maar eens wat deze persoon ooit allemaal is begonnen met groots trom geroffel en na verloop van tijd weer aan de kant heeft geschoven.
Ik hoop van harte dat dit niet weer gaat gebeuren. Echter door het verleden zou ik niet durven investeren in de spullen van deze persoon/firma.
Re: Model Railway Technology
Citaat van: Freak op maandag 28 juli 2008, 19:08:35
Citaat van: minirailz op maandag 28 juli 2008, 17:52:35echter gaat marklin dat voorlopig niet doen.
athans dat hoop ik want anders moeten we alles weer omzetten.
Dennis, als je goed gelezen had wist je dat Marklin hier niet mee komt of er ook maar iets mee te maken heeft. Het gaat hierbij om een (nieuw) bedrijf die met een nieuw systeem uit wil komen.

Mvg,
Peter
ons huidig systeem heet toch niet voor niets Marklin MOTOROLA.

anyway wie weet wordt het zoiets als loconet.
een zelfbouw uitbreiding...

we'll see 8)

Dennis
Re: Model Railway Technology
Citaat van: minirailz op maandag 28 juli 2008, 20:24:41
ons huidig systeem heet toch niet voor niets Marklin MOTOROLA.
Het lijkt me verstandig om je eerst eens te verdiepen in het een en ander alvorens iets te berichten.

Mvg,
Peter
Re: Model Railway Technology
Welke producten van dit heerschap zijn met groots tromgeroffel aangekondigd om daarna geen ballen meer te tonen?  :shock:

Dat zou inderdaad een slechte zaak zijn.  :evil:

Jan.
Re: Model Railway Technology
Inmiddels is op de website van deze plannen niets meer terug te vinden...
Re: Model Railway Technology
Lid sinds: 2008

offline
Re: Model Railway Technology
Waarom kijk ik daar nou niet van op......
Re: Model Railway Technology
Miniware, ja die kennen we. Maar op die site is niks te vinden over MRT. En de site van MRT die in het startbericht werd genoemd bestaat niet meer. Gaat het toch om dezelfde persoon? Dan wordt het interessant.
Re: Model Railway Technology
Lid sinds: 2008

offline
Re: Model Railway Technology
Miniware was vroeger een computerbedrijf gevestigd te Baexem, later in Nederweert. Ze verkochten Philips P2000 en later IBM-pc's, dus begin jaren 80.

grv Huub