Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schaduwstation module van Conrad?

Gestart door Roland dinsdag 30 september 2008, 11:01:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation module van Conrad?
Heeft iemand hier al ervaring mee?

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=218694

Bijzondere schakeling van Tams Elektronik uit Duitsland.
Overigens, hier kun je er goedkoper aan komen  :D

Let ook even op het aansluitschema onderaan de handleiding, da's bijzonder veel werk volgens mij.

Anyway, 'k zag het product staan, wilde de analoge rijders het niet onthouden.

Groet,

Roland.
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Dag Roland,

Zoëven heb ik bij Tams de handleiding bekeken en het is inderdaad niet simpel als je geen of weinig electronica ervaring hebt.

Dit is wat voor mij, ik heb 2 vijf-sporige schaduwstations, dit is wat ik zelf wilde gaan ontwikkelen. Dat scheelt een boel denk- en vooral veel (=tijd)testwerk.
Het zal nog wel even duren, eerst nog zorgen dat de wissels en opstelsporen in mijn baan allemaal vanaf het schakelbord bediend kunnen worden. En dan moet ik ook nog 3 rijeenheden bouwen, zoals getoond op de gastendag.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Roland,

Als het om een schaduwstation voor analoge rijders gaat is er toch een eenvoudiger schema.

Mvg,
Peter
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Ik heb nog geen modelspoorbaan, maar die gaat er wel komen als we over een maand gaan verhuizen. Ik ben dan ook al met van álles bezig.

Materiaal kopen, baanplan in me'n hoofd maken, bekijken wat de mogelijkheden zijn, elektrische schema's bedenken om met zo weinig mogelijk draad te gaan werken (ringleidingen rondom leggen e.d) en dus ben ik ook bezig met een schaduwstation.

Allereerst, ik heb allemaal M-rails en dat wil ik ook blijven gebruiken én ik rijdt dus nog analoog, dat digitale spul is me allemaal veel te kostbaar. Ok, genoeg daarover.




Ik wil MINSTENS twee opstelsporen hebben, drie of vier zou mooier zijn.

Ik wil graag ombeurten dat er treinen vertrekken. Als er een trein binnen komt, moet er een baanvak spanning krijgen en het baanvak van de trein die binnenkomt spanningsloos worden gezet. Verder moeten de wissels uiteraard in de juiste stand worden gezet.

Ik ben al aan het tekenen geweest, maar kom er niet uit. Schakelrails 5146 zijn geen optie, evenals infrarood lichtsluizen en relais. Ik zit volgens mij veel te moeilijk te denken.

Hopelijk kan iemand me helpen met een simpele schakeling, en over de kennis van elektronica, die is best oké, alleen DIT schema, dat van Conrad, dat is écht heel veel werk om uit te zoeken. Ik kan van alles maken met relais, weerstanden, led's enzo, dus een schakeling van een schaduwstation zal ook wel lukken.

Wie-oh-wie heeft er een leuk schemaatje???

Roland.
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Citaat van: Roland op zondag 05 oktober 2008, 21:26:41
Ik wil MINSTENS twee opstelsporen hebben, drie of vier zou mooier zijn.

Wie-oh-wie heeft er een leuk schemaatje???
Neem aan dat je nu voldoende input hebt.

Mvg,
Peter
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Jaja, we gaan het eens bekijken!

Thanks!!!  :D :D
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Dag Ronald,

Die ringleiding is een goed idee. Heb ik ook.
Een 24-aderige kabel uit een drukpers, die weggegooid werd heb ik daarvoor kunnen gebruikt.
Alle spanningen voor verlichting, wissels, electronica en de rijtrafo's heb ik zo overal beschikbaar.

Documenteer alls wel goed, wat anders zoek je je over een aantal jaren 10 slagen in de rondte bij een een storing.

Groet en succes met uitdenken en met de verhuizing.

Wil Tweeendrie
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Haha, in mijn gedachte ben ik al druk bezig met bekabeling en met het uitleggen van de rails. Maarja, een verhuizing is helaas niet zo 1-2-3 gedaan.

Ach, wat in het vat zit... zit er over een jaar ook nog wel  :lol:

Roland.
Re: Schaduwstation module van Conrad?
Hallo Roland,

Tot mijn 21e twee banen gebouwd en toen: een Heinkel-scooter, verkering, trouwen, inwoning, eigen woning, kind, wel plannen maar geen ruimte, na 25 jaar verhuizing naar huis met zolder en opnieuw gaan bouwen.
Dus dat jaartje van jouw is niks hoor, maar in ieder geval veel plezier met het vooruitzicht en de plannen en met het al aanwezige materieel.

Groet

Wil Tweeendrie