Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Besturing software

Gestart door Spoortje dinsdag 30 september 2008, 00:34:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Besturing software
Spoortje
gast

Besturing software
Hallo Marklin vrienden.
Ik heb een digitale M baan met CS1 etc. Door de vele wissels en seinen wordt e.e.a. erg moeilijk te bedienen. Ik wil niet automatisch rijden zoals b.v. met koploper (dat ben ik nu aan het uitproberen maar dat is niet simpel) maar ik wil gewoon de wissels en seinen met de hand via de PC bedienen. Weet iemand een goed en degelijk programma dat ook nog betaalbaar is wat ik daarvoor kan gebruiken. Dus zeg maar een vervanging van de drukknopjes 72710/72720
Re: Besturing software
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Besturing software
Hallo Andre,

denk eens aan Windigipet of Railroad & Co. allebei de de programma's kennen een demo waarbij ze betaalbaar zijn, anders blijft alleen Koploper over, in combinatie met het Central Station 1.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Besturing software
Re: Besturing software
Spoorman
gast

Re: Besturing software
André,

Je kunt toch gewoon met Koploper je baanplan tekenen met je wissels erin? Door er op te klikken heb je toch een prima wisseltableau? Blokken hoef je niet te maken en automatisch rijden wil je niet. Je hoeft zelfs geen licentie aan te vragen. Als je dat ook al ingewikkeld vindt wordt het wel erg moeilijk.

Gr, Ben.
Re: Besturing software
Lid sinds: 2006

offline
Re: Besturing software
Andre, het goedkoopste en het simpelste gaat dat met koploper. Je kunt op het baanplan op je scherm gewoon op het symbool klikken, of je kunt een stapje verder gaan en handmatige wisselstraten maken. Blokken en terugmeldng heb je dan niet nodig.  Nog simpeler kan bijna niet.
Re: Besturing software
Spoortje
gast

Re: Besturing software
Bedankt alvast voor de vele reacties op deze topic. Met koploper ben ik al bezig dat lukt aardig de wissels gaan om maar ik heb een probleem met de seinen. Ik gebruik het blokseinen met twee kleurtjes rood en groen. Maar als ik dan het sein bedient heb en het wordt door een terugmelding op rood gezet dan blijft ie op groen staan (het icoontje) Als iemand daar een tip voor heeft dan ben ik tevreden met koploper. Railroad & Co heb ik uitgeprobeerd werkt prima maar iets van ? 389,00 is ff teveel (al mijn aandelen zijn gekeldert  :mrgreen:)
Re: Besturing software
Andre,

Vragen over Koploper kun je stellen op het Koploperforum. Daar zit de programmeur van Koploper en vele ervaren gebruikers.


Forum: http://www.koploperforum.nl/

Mvg,
Peter
Re: Besturing software
Hallo,

Inderdaad het KopLoper systeem zal wel de meeste wensen wel inlossen m.b.t. modelbaan besturing via PC.
Naast KopLoper kan je ook LocCommander als gratis systeem gebruiken om de primaire behoeften voor computer besturing in te willigen.

Meer info vind je op fvri.forumco.com.

De software is gratis en kan gedownload worden van http://users.telenet.be/loccommander/DownloadsPage.html.

Momenteel bestaan er geen directe plannen om de CS-II te ondersteunen in LC. Zelf beschik over de ECoS en de 6021 als digitale systemen.

Met vriendelijke groeten,
Frank
Re: Besturing software
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Besturing software
Hallo Frank,

de oorspronkelijke vraagsteller stelt de vraag of dit werkt met het CS1, jij biedt een programma aan wat werkt met de Ecos maar hoe zit dat nu met het Central Station 1,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Besturing software
Walter,

Weet niet of je het LC forum kent.
http://fvri.forumco.com/

Mvg,
Peter
Re: Besturing software
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Besturing software
Hallo Peter,

mijn engels is helaas niet al te best, if then else is voor mij programeertaal. Ik lees liever een zwart/wit antwoord.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Besturing software
Spoortje
gast

Re: Besturing software
Hallo allemaal ik ben LC aan het uitproberen e.e.a. werkt al zoals de wissels ik ben nu met de seinen bezig. Het is de moeite waard om het ook eens te proberen.

Groetjes
Re: Besturing software
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Besturing software
Hallo Andre,

lukt het ook voor locs met MFX decoders aan boord,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Besturing software
Spoortje
gast

Re: Besturing software
Hallo Walter ik heb nog geen loc aan de praat wel heb ik een sein aan de praat maar met een switch die op rood of groen spring. Nu nog een bezet melding maar volgens mij zit dat er niet in.
Voor mij gaat het erom dat ik de wissels, seinen kan zien en bedienen. Met koploper lukt dat wel al aardig wat ik mis bij koploper is het sein icoontje om de seinen te bedien dat werkt alleen maar automatisch. Volgens mij is dat bij LC ook het probleem maar we speuren door.

Groetjes
Re: Besturing software
Hallo Walter, Andre, en nieuwe gebruikers van LC,


Sorry dat alles in LocCommander in het 'Belgisch' Engels is :D.

Inderdaad LocCommander is meer vanuit het standpunt van een informatici ontwikkeld.
Vooral het volledig automatisch sturen is fel gebaseerd op 'IF THEN ELSE' regels, m.a.w. uitvoering van akties gebaseerd op condities.
Het LocCommander programma bevindt zich belange nog niet in een staat wat 'KopLoper' aanbiedt m.b.t. modelbaansturings functionaliteit zowel in maturiteit als volledigheid.

Ik bied enkel een bijkomend gratis alternatief aan voor modelbaanbesturing via de PC.


Walter, LocCommander ondersteunt de volgende digitale systemen:
- ECoS en de CS1 m.a.w. alle systemen die het ¨PC interface protocol implementeren zoals gepubliceerd door ESU.
- 6021/6051 en alle andere systemen die het P50 protocol implementeren.

Met de komst van de geplande firmware upgrade voor de CS1 en ECoS wordt de aansturing voor beide systemen transparant in LC.

Momenteel bestaan er geen concrete plannen om de CS2 te ondersteunen.

Andre, bezetmelding is mogelijk maar valt onder de term 'Track Occupancy', feedback modules (Eg.S88) en Feedback items.

Treinbesturing is simpel eens een trein object en bijhorend trein catalog object gecreeerd is.
Wanneer gewerkt wordt met de CS1 of ECoS kunnen de bestaande treinobjecten geimporteerd worden in LC. Anders moet men zelf zijn trein object als catalog object (adres, funkties, etc.) definieren in LC.  Eens geimporteerd moet men ze als catalog object koppelen aan een treinobject.  Het treinobject kan dan verder gebruikt worden voor de treinsturing(snelheid, richting, funkties, etc). Meer uitleg kan gevonden worden in de 'User Guide' of op het fvri.forumco.com.

Andre ,de seinen kunnen geschakeld worden via de pull down menu entries wanneer de rechter muisknop wordt ingedrukt op een geselecteerde signaal in de grid layout.  Of door te dubbel klikken met de linker muisknop op het geselecteerde signaal. Dan wordt er afwisselend geswitched tss. de hoofdtoestanden (bvb. Hp1 en Hp0).

Een andere methode voor het schakelen kan via de Properties Pages dialog ('Control') voor het geselecteerde signaal door het klikken van de drukknoppen (Hp0, Hp1 etc.)

Tenslotte kan je ook een Keyboard object gebruiken, deze simuleert de hardware keyboard (groene en rode drukknopjes) in software.

Vragen, suggesties(ter verbetering) en problemen kunnen steeds gemailed worden naar mij: fvri[ed]telenet.be of gepost worden op dit forum of een ander modelspoorbaan forum waar LC besproken wordt.

Echter daar ik recentelijk van werk ben veranderd staan nieuwe ontwikkelen in LC op een laag pitje. Maar ik hoop dat in januari daar terug verandering in zal kan komen.  Vooral het automatisch sturen moet nog verbeterd worden zowel naar volledigheid als gebruiksvriendelijkheid.

Voor de Duitstaligen onderons kan ook nog 'ControlGui' gebruikt worden van Herr Christian Rommel.

Ik dank jullie allen voor jullie interesse in LC.

Met vriendelijke groeten,
Frank