Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????

Gestart door Janvis zondag 01 januari 2012, 21:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Hallo allemaal,

Ik zit er sterk over te denken om mijn oude marklin bovenleiding weg te doen en met viessmann bovenleiding te beginnen omdat ik dat er toch een stuk mooier uit vind zien.
Nu zit ik mij af te vragen hoe ik moet beginnen, er zijn zo enorm veel verschillende stuken bovenleidingdraad te krijgen dat ik niet weet wat ik moet aanschaffen en hoe ik moet beginnen.
Is er iemand die mij op weg kan helpen zodat ik weet wat ik allemaal moet bestellen om te kunnen beginnen??

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten jan willem
Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Jan Willem, misschien is het een idee, als je toch voor Viessman kiest, om een startset aan  te schaffen. Zie link. Daar zit o.a. ook een boekje bij met instructies. (lijkt mij althans zo op de foto te zien.)

Gr.  Charlie
Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Jan-Willem,

Ik zou er toch nog eens over nadenken. Rij jij met de panto's omhoog ? Met de oude heb ik hier nog NOOIT problemen mee gehad. Gelukkig (eigenlijk stom toeval eerder) heb ik die geplaatst op de moeilijker toegankelijke gedeeltes. Met de nieuwe van Viessmann (maar eigenlijk mag je die van Marklin er ook bij noemen) is dit helaas niet het geval. Ze is mooier dat wel, maar véél fragieler. Een klein onwillekeurig haperingje kan al een mast afbreken. En met de panto's omhoog = iedere maand wel ne keer een lok die ergens achter hapert.
Ik heb hierin alweer toch al een 8-tal jaar ervaring.
Maar jij beslist uiteraard.

Guy
Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Hoi Jan-Willem,

ik zat laatst met exact dezelfde vraag. Ik heb nu een twintigtal DRG masten, 360mm lange draden en twee mallen voor het afstellen van de masten besteld en dan zien we wel waar het schip strandt ;)

Groetjes, John
Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Ik zie ni dat eigenlijk ook nog op je vraag moet antwoorden. Begin bij je station (zo heb ik het telkens gedaan met mijn stations) want meestel heb je daar speciale masten nodig en werk zo naar de 2 buitenkanten toe naar de tunnels. Begin inderdaad met een starterset. Maar nog eens, als je oude er al ligt zou ik die niet zomaar afbreken.

Guy
Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Hallo

De beste methode om met Viessmann bovenleiding te beginnen is het bezoeken van een goede modelspoorwinkel.
Vraag daar naar het handboek bovenleiding van Viessmann. Kijk ter plaatse in dat boek. Je ziet daar twee methoden omschreven.
De eerste methode is de normale, eenvoudige methode. De tweede is de "Expert"-methode. Deze is zeer realistisch.
Een beetje goede zaak laat je de gewenste pagina's kopieëren, zodat je thuis op je gemak het een en ander kunt nazien voordat je begint.
Je begint altijd bij wissels, in het midden van de afstand tussen de punten van de wisseltongen en het hart van het metalen splitsingsstuk komt altijd een bovenleidingsmast te staan. Van daaruit werk je verder naar links en naar rechts.
M.b.v. de "expert"-methode heb ik mijn hele modelspoorbaan van bovenleiding voorzien. Ik rij met de pantografen omhoog, met dien verstande dat ze ongeveer 1 millimeter onder de bovenleidingsdraad uitkomen. (Metalen beugeltje en/of visdraad gebruiken)

Succes,

Minto Tighfield :)



Re:Viessmann bovenleiding, hoe begin je ????
Heren,

Tot zo ver bedankt voor jullie info, ik heb op dit moment nog geen bovenleiding op mijn baan staan echter had ik dat al wel op mijn vorige baan. Ik heb dus het 1 en ander in dozen liggen. Ik vind alleen de oude bovenleiding van marklin niet echt realistich (echter zoals Guy zecht is het wel erg betroubaar als je met de panto's tegen de draad rijd) Toch denk ik dat wanneer je de nieuwere systemen goed aanlegt er ook geen problemen hoeven te ontstaan. Echter wanneer je het echt goed wilt doen kost het je wel wat meer denk ik (zoals extra masten en afspanirichtingen)
Maar de keuze is inmiddels wel gemaakt en ik ga zekerweten met viessmann bovenleiding werken want hoe vaker ik er naar kijk in de diverse draadjes hoe mooier ik het ga vinden (t.o.v. de oude bovenleiding)

Ik heb inmiddels vanuit wintrack het rechter gedeelte van mijn station uit geprint in een schaal van 1 op 10 want op die manier kan ik aan de eettafel het 1 en ander uitmeten en uitdenken waar het beste de masten kunnen komen te staan.

De vraag waar ik echter nu mee zit is de 3 weg wissel, maar ik denk dat ik het handboek eens ergens op mijn gemak ga door neuzen.

Maar nogmaals tot zo ver bedankt voor jullie hulp (als jullie mooie foto's hebben van jullie bovenleiding dan mag ze hier rustig neer zetten, daar kunnen we allemaal inspiratie uit op doen)

Groeten JW