Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

stroef lopende kruising (2260)

Gestart door Meine zondag 28 september 2008, 12:14:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroef lopende kruising (2260)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
stroef lopende kruising (2260)
m@rklinisten,

Ik was gisteren druk bezig om middels Koploper de baan (en koploper) te testen.
Alles ging goed tot ik een foutieve route kreeg.
Ik ging zoeken en zoeken en op het oog was alles in orde. Kruising ging goed om dacht ik. Niet dus.....

Een van de vier beweegbare railtjes sloot niet goed aan. Hierdoor sloeg de lok af waar hij rechtdoor moest.

De kruising eruit gehaald en middels een handbediening aangesloten. Dit gaat stroef. Af en toe mist 1 railtje de aansluiting tegen de rail aan. Nu heb ik al een heel klein beetje olie toegevoegd. Het wordt iets beter, maar niet 100%. Dus heb een een oud model 2260 erin gedaan. Deze had ik nog liggen. Nu werkt het weer goed.

Vraag:

1e Wat is de oorzaak van het stroef lopen van de kruising?
2e Hoe los ik het probleem van de stroef lopende kruising op?


Meine
Re: stroef lopende kruising (2260)
Hallo Meine,

Heb je het schuifje dat onder de wisseltong zit wel eens schoon gemaakt en van een heel klien drupje olie voorzien.

Mvg,
Peter
Re: stroef lopende kruising (2260)
Ik heb dat ook gehad, maar dan met c-rail. Er was een klein draadje die tegen een deeltje van de wissel stond waar niet alles goed versprong.
Re: stroef lopende kruising (2260)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: stroef lopende kruising (2260)
Peter,

Hoe maak ik deze schoon (lampeolie?).

Je kan er namelijk niet goed bij. Ik heb al geprobeerd om de ruimte iets groter er maken maar ik ben bang dat ik iets verbuig.

Meine
Re: stroef lopende kruising (2260)
Blausee-Mitholz
gast

Re: stroef lopende kruising (2260)
Is volgens mij een veel voorkomende klacht. In mijn vorige baan had ik een aantal 2260 zitten en enkele daarvan liepen ook niet fijn. Oorzaak kan ook zijn dat de wisselspoel het schuifje niet helemaal tot de eindstand trekt, dan blijft vaak één van de 4 wisseltongen zweven ligt niet aan en dat komt alleen voor in de rechte stand.
Mijn advies ik weet niet of je dat wilt schakel het kruiswissel met een servo om. Van een servo kun je de slag regelen en dan weet je zeker dat het schuifje altijd in de eindstand komt.

P.s. ik vindt die wisselspoelen van Märklin onbetrouwbaar.

Mvg, Johan
Re: stroef lopende kruising (2260)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: stroef lopende kruising (2260)
Citaat van: Meine op zondag 28 september 2008, 12:14:47
Een van de vier beweegbare railtjes sloot niet goed aan. Hierdoor sloeg de lok af waar hij rechtdoor moest.

Ook hier een heel bekend probleem. Meerdere van mijn 2260's hebben hier in meer of mindere mate last van. Ik heb het min of meer opgelost door te olien en door een heel klein stukje dikke tape onder de wissel te plakken op de juiste plek. Beetje lastig uit te leggen, maar het plastic deel wat de wisseltong daadwerkelijk omzet gaat nu helemaal door totdat de wisseltong goed aansluit. Het is een soort hefboomeffect.
Wat bij mij ook nog wel eens het geval bleek, was dat de complete wissel iets verbogen was, dus niet helemaal horizontaal lag. Hierdoor liepen de diverse onderdelen aan en gingen de wisseltongen niet helemaal om. Door de wissel nu met twee schroefjes aan de horizontale bodemplaat vast te schroeven lost het probleem zich meestal op bij mij.

Groetjes,
Menno
Re: stroef lopende kruising (2260)
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: stroef lopende kruising (2260)
Ondanks dat het al een oud topic is toch nog een aanvulling hierop. Behalve krom staan kan het ook een kwestie zijn van niet goed uitgelijnd staan t.o.v. af- en aanvoerroute. Ik leg bij elke wissel een aluminium profiel langs de buitenkant van de rail zelf (dus niet langs de bielzen) om te kijken of de wissel ook echt goed recht ligt alvorens die vast te schroeven. Tevens mag er geen enkele aftakking schuin naar beneden of naar boven lopen, anders krijg je ook problemen. Dus samengevat: volkomen vlakke ligging en uitgelijnd !
Re: stroef lopende kruising (2260)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stroef lopende kruising (2260)
Olie is niet zo goed, wordt op plakkerig, recht in alle richtingen leggen, ontvetten en eventueel grafietpoeder.

Groet, Anne W
Re: stroef lopende kruising (2260)
Wat menno zegt klopt, vaak is kromtrekken de oorzaak of door de teveel spanning op de kruising.
Ook niet goed horizontaal liggen kan dit veroorzaken.