Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

"Schwarzwald" dio (update 24-11)

Gestart door bolidelorean vrijdag 26 september 2008, 20:49:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Schwarzwald" dio (update 24-11)
Hallo allemaal,

Ik wilde ooit eens een module gaan maken. Ik had een grondplaat gemaakt maar die stond ondertussen al weer maanden achter de deur.
Tot dat ik in juni op vakantie was geweest naar het Schwarzwald. Ik had een schwarzwald boerderij die ik eigenlijk niet goed meer kwijt kon op de ruimte die ik heb of in de toekomst ga krijgen(ik moet volgend jaar kamer ruilen met mijn dochter) dus daar wilde ik eigenlijk wel een diorama van maken. Ik heb helemaal geen ervaring met scenery maken dus kon ik gelijk wat oefenen.
Ik begon dus met de plaat te bekleden met een grasmat, volgens sommige niet de mooiste oplossing maar ik moet het nog leren dus wil proberen deze nog te bewerken in de toekomst.



In het Schwarzwald staan een hoop bergen  :D dus dat moest ook te zien zijn maar ik wilde wel genoeg ruimte over houden om wat zaken uit te proberen.



Even wat pur spuiten.



Als dan blijkt dat je een beetje te veel hebt gepurd, moet je overigens een hoop weg snijden maar dat is uiteindelijk gelukt. :lol:
Daarna beplakken met gipsverband en dan wordt het al wat.



Daarna heb ik wat ruimte uit gesneden voor de boerderij zodat hij mooi in de berg over loopt. Tevens had ik nog een klein kapelletje en ook hier heb ik een ruimte voor uit gesneden.













Ik moet overigens mijn vrouw bedanken voor haar engelen geduld, zij heeft de moestuin gemaakt en dit was een priegelwerk. :)







Het laatste wat ik gedaan heb is de berg groen spuiten want ik wilde me nog niet wagen aan een wintersport diorama.
Op dit moment staat hij al weken zo door tijd gebrek maar eerlijk gezegd durf ik volgens mij ook niet zo goed omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan.
Als ik eindelijk weer zo ver ben dan laat ik dit natuurlijk weer zien.





Ik zag overigens ook het diorama van Riny een tijdje terug en toen dacht ik, hé daar kan ik het ook voor gebruiken. Het klopt misschien niet helemaal volgens de werkelijkheid want de trein gaat vlak langs de boerderij maar het ziet er wel geinig uit, vind ik zelf.





Tot zover mijn vorderingen, als er weer wat veranderd dan zal ik dit topic aanvullen. Ik heb in ieder geval al alle spullen binnen.

Groeten,
Mads
Re: "Schwarzwald" dio
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: "Schwarzwald" dio
Beste Mads,

Als je zo met een diorama bezig ben zie je gelijk wat een verschil een beetje
kleur te weeg kan brengen, de achtergrond er bij en het ziet er
al best realistich uit.
Trouwens mooi moestuintje heb je daar,

Groetjes Bert :)
Re: "Schwarzwald" dio
Da's mooi, en zie ik daar ook een was lijn  :P
Re: "Schwarzwald" dio
Nou Mads,

Voor de eerste keer ziet dat er zeer gelikt uit.


Groeten Piwie.
Re: "Schwarzwald" dio
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: "Schwarzwald" dio
hey mads
het ziet er super goed uit
echter denk ik dat misschien k rail beter is !!
of dat je de c rail iets verouderd ofzo
vind het namelijk heel erg mooi maar de grijze crail kleurt te sterk vind ik
groet robert
Re: "Schwarzwald" dio
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Schwarzwald" dio
Tip voor de berg.
Er is een soort groene houtlijm te koop smeer die op de berg.
Dan koop je groen kunstgras uit een modelspoor zaak beetje de kleur van de grasmat.
Pak een lege fles afwasmiddel.
Boor een gaatje in de dop en doe er wat gras in.
Flink schudden met de fles (het kunstgras word statisch).
Spuit het daarna rustig op de nog natte groene verf.
Je kunt ook gewone houtlijm nemen en die met groen een beetje kleuren.

ik ben benieuwd naar de volgende foto,s
Re: "Schwarzwald" dio
bolidelorean
gast

Re: "Schwarzwald" dio
Bedankt voor de complimenten!
Het plan is nu om de bovenkant van de berg te beplakken met 'waldgrund' van Busch en voor de onderkant heb ik lentegras van Noch zodat de berg een beetje overloopt in het weiland. Ronxp, bedankt voor de tip van de wasfles, een grassmaster vind ik voor het weinige gebruik een beetje duur om aan te schaffen en de zelfgemaakte versie van een theezeef geeft volgens berichten die ik gelezen heb ook een beperkt effect. Dit is een goedkope oplossing die ik zeker ga proberen.
Er komen bovenop en rechts meer bomen bij zodat het een beetje op een schwarz wald lijkt. :)

Overigens heb ik op de vijfde en zesde foto van onder nog niets aan de boerderij gedaan, daar ziet de muur en het dak er nog plastik uit. Op de foto's daarna is het dak en de grijze muur bewerkt. Dat was een beetje eng, het is tenslotte geen goedkoop bouw pakket. Dit is voor mij aardig gelukt, het ziet er toch beter uit. De witte muur tussen in durfden we niet zo goed te doen dus die is nog erg schoon maar wie weet doen we daar nog wat aan.

@Robert.
Ja, die c-rail hé...... :?
Maar dit was alleen even voor de lol en wordt geen vast onderdeel van het diorama. Een K-rail zou hier inderdaad iets beter tot zijn recht komen. Ik wil overigens nog wel eens gaan experimenteren met c-rail maar dat is een ander onderwerp.

Nog even een vraag. Ik wil de berg dus gaan beplakken met strooigoed en twijfel een beetje hoe ik het aan moet pakken. Na wat onderwerpen hierover te hebben gelezen wil ik houtlijm verdunnen en met dit de berg insmeren en dan het strooigoed aan brengen.
Kunnen jullie mij vertellen of ik het inderdaad moet verdunnen en zo ja, de verhouding?
Tweederde lijm en één derde water?

Groeten,
Mads
Re: "Schwarzwald" dio
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Schwarzwald" dio
Zover verdunnen dat je het met een kwastje nog lekker kunt uitsmeren.
Re: "Schwarzwald" dio
Tighfield
gast

Re: "Schwarzwald" dio
Hallo Mads,

Dat heb je snel gefikst, jouw diorama. Heel mooi gedaan, complimenten.
Jouw diorama bracht mij op het idee mijn identieke boerderij in mijn Schwarzwald te fotograferen.
De boerenmensen hebben het Schwarzwald intussen verlaten en de nieuwe eigenaars hebben van het complex een Gasthof gemaakt.





Groetjes, en succes met de "begrazing".

Tighfield :D
Re: "Schwarzwald" dio
Marklin-Tim
gast

Re: "Schwarzwald" dio
Mooi Harry :D..

Prachtig,, nog steeds bewonder ik jouw baan!

Leuke dio Mads.. 
Re: "Schwarzwald" dio
bolidelorean
gast

Re: "Schwarzwald" dio
Hoi Tighfield,

Ook erg mooi deze boerderij en de lokatie!
Dit soort foto's inspireert je dan om de boel weer eens op te pakken. :)

Groeten,
Mads
Re: "Schwarzwald" dio
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Schwarzwald" dio
Hoi Mads,

Dat ziet er te gek uit.
Re: "Schwarzwald" dio
bolidelorean
gast

Re: "Schwarzwald" dio
Even een update-je.
Ik heb weinig tijd en het gaat daardoor langzaam maar ik wil jullie toch even laten zien waar ik nu ben.
Het plan is iets gewijzigd met de eerdere opstelling.







Tot de volgende keer,
Mads
Re: "Schwarzwald" dio (update 24-11)
Gisteren heb ik bomen 'geplant'. Je zou het niet zeggen maar er zijn 40 dennen bomen geplant. :)







Zelf was ik ook erg trots op mijn tractor spoor. Ik weet nog niet precies hoe ik hem verder afmaak maar wat er nu ligt vindt ik al erg leuk.





Tot zover maar weer. Het gaat langzaam maar zeker. :lol:

Groeten,
Mads
Re: "Schwarzwald" dio (update 24-11)
mooi zeg, hoe heb je die trraktorsporen gemaakt?

Dennis
ps: wel raar zo, sporen zonder bielzen :mrgreen:
Re: "Schwarzwald" dio (update 24-11)
Dennis,

Er ligt een gras tapijt op en als je dit nat maakt kan je het gras weg krabben. Ik heb dus met een dun penseeltje en water een spoor 'geschilderd'. Na een paar minuutjes kan je het gras dan weg krabben. Ik heb toen Waldgrund van Busch gemengd met los gras van Noch tot ik dacht dat het als vervuild gras er uit zag. Daarna was het een kwestie van het kale spoor insmeren met houtlijm en het mengsel er op strooien.

Groeten,
Mads