Maar dan moet je ook niet het geld vergeten voor een PC. En die heb je nu net niet nodig bij Raptor.
Maar het blijft een keuze wat je wilt. Er zijn personen die heel graag ook iets op een pc-scherm willen zien. Blijft een keuze.
Voor mij is het spectakel op de baan. 
Oh ja, een Märklin 6015 (een ouder type) booster kan je al vinden voor een euro of 45.
Groeten
Olav
Een PC heb je toch al Olav? Of heb je dit bericht gepost via Raptor?
Het spektakel, wat dit ook moge wezen, kan je net zo goed met een pc maken. Tenzij natuurlijk dat je met het spektakel crashes en bijna crashes van je geliefde treinen bedoeld.
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar een pc. In plaats van te priegelen op een klein schermpje, kan het nu op een 22" widescreen. De nodige tab bladen voor vlotte bediening zal ik zelf wel voorzien.
Hoi
De booster had ik al genoemd, maar die had je toch al.
De PC (het meest ergerlijke apparaat voor het besturen van treinen) was ik vergeten, deze kan gelukkig ook weg.
De grote bottlneck tussen marklin interface en PC is daarmee oook uit de wereld.
Via een ethernetverbinding naar de PC kan je op de monitor het verloop van het programma volgens. Tevens kan je via de PC je baan intekenen. Alles in combi met Raptor.
Teun
Wat is er ergerlijk aan een pc? Met 2400bd verstuur je al meer commando's naar de centrale dan dat deze effectief over de rails kwijt kan. Even kort door de bocht en geen rekening gehouden met start en stop bits, kan je 300 byte/sec aan gegevens versturen. Elke wissel of trein commando bestaat uit 2 bytes. Je kan dus 150 comaando's per seconde versturen. Een wissel omzetten duurt echter default al 250ms. Terwijl dit gebeurd wordt er geen ander wissel commando verwerkt. Dat is een bottleneck inherent aan het systeem en niet afhankelijk van de pc. De huidige systemen zitten allemaal met een baudrate die een veelvoud is van de 2400bd die Märklin oorspronkelijk gebruikte. De bottleneck wordt dus zeker kleiner. Wordt er van Ethernet gebruik gemaakt kan de snelheid oplopen tot 100mega bit/seconde.
Per S88 worden er eveneens 2 bytes terug gezonden naar de pc. Binnen 1sec worden er meer dan 1000 contacten ingelezen.
De huidige pc's zijn zo snel met de verwerking van de binnenkomende gegevens dat de processor(en) het grootste deel van de tijd zitten te wachten.
Ik ken geen enkele grote baan waar geen pc's worden gebruikt. Wil je meer dan 4 à 5 treinen ongevalvrij onder controle houden is een pc nodig. Of deze nu in een kastje aanwezig is of extern op een centrale/MR-direct is aangesloten, maakt niet uit. Feit is dat er een pc de besturing overneemt.