Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan in aanbouw Rogier

Gestart door Rogier Loenen donderdag 25 september 2008, 20:56:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan in aanbouw Rogier
Rogier Loenen
gast

Modelbaan in aanbouw Rogier
Hallo,

De tafel staat aardig en de baan voor het eerst uitgelegd. Het is het baanplan uit het boekje van M* blz. 21. Her en der heb ik wat aanpassingen gedaan. En nu moet ik de baan omhoog zien te krijgen om over het spoor te komen met de bruggen heeft iemand suggesties?

Mijn trots:


De baan rechts:


De baan links:


Bedienings tafeltje:


De stoomloc op de brug:


Groet,

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Citaat van: Rogier Loenen op donderdag 25 september 2008, 20:56:38
Hallo,

De tafel staat aardig en de baan voor het eerst uitgelegd. Het is het baanplan uit het boekje van M* blz. 21. Her en der heb ik wat aanpassingen gedaan. En nu moet ik de baan omhoog zien te krijgen om over het spoor te komen met de bruggen heeft iemand suggesties?

Groet,

Rogier

Welk boekje ?  Zijn er best wel veel denk ik  :shock:
Je moet gewoon even rondkijken of het dorum voor tips etc. en hoe je je baan omhoog krijgt kan je ook vinden  :P
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Bij de uitbreidings pakketjes zat een banenplan boekje.

De baan is nu best groot moet ik kunnen volstaan met een trafo van 60? of met er nu een ringleiding aangelegd gaan worden?

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hallo Rogier,

Mooie ruimte voor je modelbaan en ook je bruggen dat is erg mooi zo alleen je op en afritten is even niet zo als het hoort maar dat is tijdelijk natuurlijk even uit testen moet ook kunnen toch.
Ik vindt je bedieningstafel wel mooi en netjes zelf met een stukje test rails en daarbij de centraal station.
veel succes met je modelbaan kijk voor de op en afritten even naar mij modelbaan daar kun je even wat tips en ideeen opdoen naar je hellingen
Maak het niet te stijl.

Vier-landen (baanplan HO)

Groet Wim.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
zeer leuk.

blijf ik zeker volgen...

Dennis
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
hey rogier
zie dat je mijn baantje hebt gebruikt  :lol: :lol: :lol:
erg mooi geworden hoor
alleen heb ik hem dan helemaal uitgewerkt en omgebouwd en natuurlijk uitgebreid
ziet er goed uit
complimenten
groet robert
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hallo Rogier,

Ziet er goed uit, blijf dit zeker volgen.

Groeten Piwie.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Citaat van: Rogier Loenen op donderdag 25 september 2008, 21:01:40
De baan is nu best groot moet ik kunnen volstaan met een trafo van 60? of met er nu een ringleiding aangelegd gaan worden?

Rogier

Ik denk dat een ringleiding best op zijn plaats is, een baan aansluiten op meerdere plekken is altijd goed voor de stroom voorziening.
Of de trafo goed genoeg is denk ik wel, maar het hangt er van af hoeveel treinen en wagons met verlichting je wilt laten rijden.

Groet Jac.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
leuk om je vandaag in het echt gezien te hebben  :lol: :lol:
en hopenlijk heb je wat aan de hulp en uitleg gehad
succes
en gewoon lekker foto's blijven maken he  :lol:
groet robert
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Na de tips van vandaag wat veranderingen doorgevoerd:

(Met dank aan Remcy en Wim N :P, uiteraard wederzijds leuk om nou eens gezichten gezien te hebben achter de teksten op het forum!)

Mijn bescheiden materiaal:


Zoals je kunt zien heb ik het station opgeschoven:


En is er weer een rechte (188) toegevoegd aan de helling naar de brug:


En dit is de railcar BR 643:



Morgen maar eens proberen onderplaten te maken om netjes te gaan stijgen.

Nogmaals bedankt heren!

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
geen dank
en mazzel dat het er precies tussenpast zeg
zie alweer helemaal mijn eigen begin voor me  :lol: :lol: :lol:
veel succes en je weet het als er wat is even pben he
groet robert
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hallo Rogier,

Ook graag gedaan en leuk na even kennis gemaakt te hebben en wat tips van Robert en mij dat je gelijk weer aan de slag bent gegaan met je modelbaan.
Nu moet het met je helling gaan lukken gebruik even een stoomloc voor de wielen waardoor ze wel allemaal contact met de rails moeten maken met de helling maar als ik zo kijk wat de ruimte betreft gaat dat wel lukken.
Veel succes en je heb al mooi materiaal hoor netjes zo.
En doe rustig aan het is en blijft een hobby.

Groet Wim.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Erg mooie baan man!

Ik vind die BR 643 Prachtig :D.. waar is deze van?
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hallo Rogier,

Lukt het een beetje met je hellingen?
Ben benieuwd naar de update's maar hou wel even rekening met je maten van je draaischijf met locloods.
Succes verder.

Groet Wim.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Beste Marklin Tim;

De Br 643 is van Brawa.

Beste Wim;

Ik pieker me suf over de hellingen en schuif het steeds maar weer voor me uit.... komend weekend breek ik de baan af omdat ik het tafeltje in de rode kleur van de DB wil schilderen en de gehele tafel schilder ik ook in de grijze kleur van de bedding van de rails. Daar maak ik uiteraard weer wat foto's van.

Rogier

Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
welk station is dat ook al weer ik kan hem nergens meer vinden ?

zou je het merk naam en artikel nummer kunnen geven ?

trouwens een mooi baan, zo te zien komt dit wel goed  8)

johannes
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hallo Rogier,

Je moet daar niet bij peikeren gewwon wat gaan proberen.
Een stuk plaat materiaal en een beetjs hout voor de hoogte en begin gewoon.
Endaarna maak wat test rondtjes met een stoomloc en kijk daarbij even naar de wielen wat ik je heb uitgelegd.
Veel succes oja kijk uit de verf kan nog nat zijn.

Groet Wim.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
@Johannes, is het niet deze Faller 110116 - Bahnhof -Schwarzburg? Zie bijvoorbeeld deze webpagina.

Groeten, Paul
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Beste lezers,

Het baanplan wat ik had gaat niet door mede door bezwaarschriften van mijn vrouw.... :shock: Er bleef wel heel weinig zolder ruimte over was het argument.

Ik ben daar voor gezwicht doordat ik de baan van Chris (Keigaaf) echt keigaaf vind. Ik heb volgens zijn manier (en bijzonder sterk) de tafel gebouwd.

Na lang sparen voor de ontbrekende rails... afgelopen zaterdag gescoord in Houten kon ik eindelijk voor het eerst de baan uitleggen. Dat mijn grote ergenis ziet het er niet uit. Meerdere keren opnieuw gelegd ook met hulp van mijn vrouw. Het lukt gewoon niet. Als ik hem in Wintrack opnieuw uitteken klopt het ook niet het stikt van de gele balletjes.

Dit is het ontwerp van noch;

http://www.noch.com/pictures/PDFs/Gleisplaene/61900.pdf

Ik gebruik marklin C-rails.

Hopelijk ziet een van jullie wat ik verkeerd doe......

Foto's van de tafel volgen snel!

Bedankt alvast,

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hee Rogier,

Zonder jouw eigen baanplan in Wintrack kan ik niet zien wat je verkeerd zou doen.
Ik heb echter zelf ook eens een plannetje van Noch voor de aardigheid zelf nagetekend in Wintrack waarbij het geheel ook niet helemaal klopte. Dat plannetje was in k-rail, waardoor er nog wel eens wat te smokkelen valt door de vele hulprailtjes die in k-rail bestaan.
Noch zal het plan wel met een ander tekenpakket hebben ontworpen, waardoor wellicht een gering verschil is ontstaan.

Ook een plan uit een Märklin boek heb ik wel eens 1 op 1 nagetekend, waarbij bleek dat het geheel niet overeenkwam.  :(
Het oorspronkelijke plan (uit het boek M* Bahn mit Pfiff) was met de hand getekend (schabloon, passer, lineaal), hetgeen de verschillen opleverde.

Kortom, waarschijnlijk doe je niets fout maar zul je nog wat moeten aanpassen om het geheel passend te krijgen.

Groet,
Ronald
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Ik moet zo werken ik zal het nog eens uittekenen en plaatsen.... (ik was gestopt na het zoveelste gele balletje....

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Toch nog getekend voor het werk zoals je ziet klopt er geen hout van....



Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hoi Rogier,

Ben ziek dus had wat tijd over  :lol:
Ben dus bezig geweest en het klopt dat deze totaal niet klopt, gelukkig dan je winrail ook laten zoeken, wat ik
regelmatig gebruik van gemaakt hebt.
Is dit beter:



Wil je de tra file hebben, dan hoor ik het wel.

Raymond.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Beste Rogier,

Raymond is me net voorgeweest, hierbij dus mijn poging om er nog iets van te maken.



Mvg,

Jos
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
WAUW Wat super zo'n forum toch..... dat tra filetje zou ik wel willen!!!

Ik ben jullie zeer dankbaar! Vanavond uit werk zal ik hem leggen en dan verder bouwen dan zal ik er ook ff foto's van maken....

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Het ziet er al goed uit Rogier. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Succes met je verdere aanleg van je baan :wink: :mrgreen:

Mathijs
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Waarom is deze pagina breder dan mijn scherm?????????????????????

Paul :shock: :shock:
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Citaat van: paul op maandag 19 januari 2009, 20:39:01
Waarom is deze pagina breder dan mijn scherm?????????????????????

Paul :shock: :shock:

Ik denk wel zeker hoe dit komt. door dat de 2 baan plannen van hier boven de maximale breedte hebben overschreden.

Maar Rogier het ziet er best goed uit! Ga zo door !!

Gr Mike
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Rogier, zal hem via een pm versturen

Raymond.
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
nou wat een boel rails, ik neem aan dat je er echt een rangeer, rij baan van wilt maken?
veelplezier met het bouwen van je baan
chris
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Nou de bedoeling is toch echt ook een mooie scenery erbij te bouwen.... maar nou heb ik veel rails kom ik een hoop 064's te kort. Terug naar de tekentafel dan maar. :(

Aaaargh en ik was net door mijn budget heen in Houten.

Zo ziet het er nu ongeveer uit:









Op de schermen is het uiteindelijk de bedoeling om Koploper te gaan gebruiken van Paul. En de tafel is verrijdbaar zodat ik aan de andere kant kan komen want 1.40 kan ik met mijn armen niet overbruggen. (Afgekeken van Chris Keigaaf)

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hi Rogier,

Ik bekijk dit draadje nu pas, dus ik kan iets gemist hebben, maar de laatste plaatjes van het baan plan dat eerst niet klopte (niet goed aansloot), is dat het baan plan dat jij gaat maken.
Zo ja, dan heb ik een vraag.
Wat is de meerdere waarde van de twee wissels 024612 vlak naast dezelfde wissel en die engelse wissel.
Volgens mij kun je je die twee wissels besparen of ergens anders plaatsen, extra rangeer sporen!

Succes met de verdere bouw.

Regards
Leslie
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
hey Leslie,

Je hebt helemaal gelijk ik zou ze weg kunnen laten want zoals ik het bekijk als ze weg zijn kun je toch overal komen.

Het is inderdaad het baanplan wat ik wil bouwen.

Rogier
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
ps, pas even de breedte van je tekeningen aan.... :D
Re: Modelbaan in aanbouw Rogier
Hi Rogier,

Nadat Ik jouw mijn commentaar geschreven had heb ik nog eens naar het baanplan van Noch gekeken en toen zag ik wat de mogelijke rede kan zijn om die twee wissels te handhaven.
Namelijk wanneer er een trein van links op spoor twee via de engelse wissel naar spoor drie gaat, kan er vauit rechts over spoor twee een trein via de eerder genoemde wissels wegrijden naar spoor een.
Of ik dat zelf zo zou doen weet ik niet, maar dat is het enige wat ik er mij bij voor kan stellen.
Het is aan jouw of je ze als nog handhaaft, dat treinen voor elkaar moeten wachten is niet ongebruikelijk.

Regards
Leslie