Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hallo Arjan,

Heel mooi verslag over de werking van TC, ik rij zelf met I-train en dat bevalt mij goed. En dat komt hoofdzakelijk om dat alles in het Nederlands is geschreven ik ben niet zo goed in de andere talen. Maar ik heb nog een vraag van andere aard. Op pagina #453 staan de foto's van dat mooie hoekje bij jou op de baan :thumbup:, daar staat n.l. een mooie dubbelspoors tunnelingang, is dat een ontwerp van je zelf of van een bepaald merk.
Als dit zo is zou ik graag het merk met artikel nr. willen weten.

Groet Herman (de iris)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Herman,

Ik zie daar 3 verschillende dubbelspoor ingangen en ze zijn alle drie zelf door mij gemaakt. De onderste is een combinatie brug/ingang. De andere twee zijn gewone ingangen.Hoe ik die gemaakt heb zie je hier in #328. Niet moeilijk om te doen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Beste Arjan,

Wat heb je een goed verhaal weergegeven over de werking van TC, en het ziet er ook prachtig uit.
Heb er zelf ook naar gekeken en een mede collega van de modelspoorclub heeft hem ook, en is er ook zeker over te spreken.
Waarom ik toch gekozen heb voor Itrain is omdat het een Nederlands product is en als het om technische taal gaat is duits en engels toch lastiger als het spreken, maar daar heb jij gelukkig geen last mee.

Ik heb alles nu perfect rijden met itrain ook qua stoppen gaat perfect nu, en de ondersteuning is goed en er wordt met iedereen rekening gehouden met wensen, en stapje voor stapje komt het programma beetje bij beetje op een hoger nivo.

Ik blijf je verslag zeker volgen want ongeacht blijft het goed te lezen hoe andere software werkt, en voor vele de keuze makelijker kiezen wordt.

Dank voor je verslag en tot schrijfs.

Gr. Arno
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Arno, wat een leuke reactie! Dit is precies waarom ik het zo uitgebreid heb opgeschreven. Er is meer dan Koploper in de wereld en het is goed te weten wat andere pakketten kunnen.

Voor mij is iTrain nog niet ver genoeg, maar ik ben ermee aan het stoeien geweest en het is zeker een goed product. Van iedereen hoor ik dat de ondersteuning heel goed is. Als je geen IT-achtergrond hebt dan is dat toch wel heel erg prettig.

Eén van de grootste bezwaren van TC is denk ik dat je toch wel redelijk thuis moet zijn in de analyse en denk manieren van de IT. Problemen zijn vaak op meerdere manieren op te lossen, de beste te vinden is dan niet eenvoudig. En dan is de ondersteuning (middels een forum) inderdaad ook nog in het Engels of Duits.... 8o
Ik zeg altijd dat ik Duits geleerd heb door veel Märklin Magazines te lezen (toen er nog wat in stond). En hoewel ik alles altijd al aardig aan elkaar kon kletsen merk ik nu dat mijn geschreven Duits er ook flink op vooruit gaat door correspondentie met mensen op het TC forum. Wie had dat gedacht van die gozer die altijd enen en tweeën haalde op Duits schriftelijk (maar een 8 voor mondeling  :P )
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
kijk dit is nou een constructieve manier om met verschillende systemen om te gaan.    De ingesteldheid van Arno om ondanks zijn voorkeur voor systeem A, toch even te lezen hoe het met systeem B werkt, kan ik enkel maar bewonderen.  Geen oogkleppen, een open vizier en geen kritiek.

Zo moet het zijn, mannen... elk in zijn waardigheid laten en respect voor elkanders voorkeuren !

PS:  Arjan, die opmerking over "Duits leren"  geldt nog voor anderen ook, ik ervaar dat sinds ik met treinen bezig ben, mijn Duits flink opgepoetst is want ik sprak het al niet zo vaak meer... enkel nog sporadisch met collega's.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hi Arjan,

Hoeveel terugmelders zijn er bij TrainControl per blok nodig? Ik weet dat er programma's (zoals TrainWare dacht ik) zijn die slechts 1 melder per blok/sectie nodig hebben. Hoe werkt de beveiliging van wissel(straten) in dit programma?

Groeten,
Marc
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Beste Arjan,

De (grote) "Märklin-Baan" van de MSG/Den Bosch rijdt op TC, een poosje geleden heeft die groep ook een TC Gebruikers Dag gehouden, wellicht nuttig om te weten.

Groet, Anne W
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
@Marc, Minimaal 1 melder, het mogen er meer zijn. Het programma berekent zelf de wisselstraten van A naar B. Als een trein een wisselstraat gebruikt kunnen kruisende straten niet worden geactiveerd. Ook is het mogelijk melders in de wisselstraat aan te brengen. Die behoren dan dus niet tot het blok, maar bij een wissel(straat). Ik heb dat gebruikt bij mijn inrijspoor van het schaduuwstation. Ik had hier vanuit Koploper, één inrijmelder voor alle sporen en ieder spoor z'n eigen stopmelder. Die ene stopmelder is genoeg om het blok te beveiligen en ik gebruik de inrijmelder nu voor het beveiligen van de wisselstraat en het sturen van het inrijsein. Werkt prima. Ze ziet de wisselstraat van geel (gereserveerd) naar rood veranderen wanneer de melder bezet is.

@Anne, Ja ik weet het. Den Bosch is voor mij niet nast de deur, maar misschien kom ik een volgende keer wel eens langs. Altijd leuk om ervaringen uit te wisselen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hi Arjan - Bedankt voor je snelle reactie. Ik moet me snel eens wat verder verdiepen in de digitiale besturing. Mijn baan is er nu wel aan toe. Alle melders zijn aangesloten (een per blok), PC staat klaar!

Groeten,
Marc
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arjan, het programma ziet er mooi uit, heb even de demo op de PC gezet.

Heb ik het nu goed begrepen dat de link in je bericht het baanplan van je eigen baan is?
In dat geval krijg ik hem niet ingeladen, ook niet als ik de naam verander naar .zip.
wat doe ik verkeerd?

vr gr Arie
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arie,
Ja klopt, dat is de file van mijn baan. Het ".bck.jpg" moet je dus vervangen door ".zip". Volledige filenaam is dan Arni TC.zip.

Die file moet je unzippen. Je krijgt dan 3 files die bij mij in de directory "My Documents/RailRoad & Co/TrainController" staan. Dit is volgens mij geen harde vorwaarde:
ArNi TC 1 accept.yrr
Arni TC 1 accept.yrs en
Arni TC 1 accept.yrw

Wanneer je TC in demomodus hebt geopend kun je de .yrw openen.

Ik heb inmiddels alweer het nodige veranderd. Met name de aansturing van de seinen. Als er belangstelling voor is dan wil ik dat hier nog wel een keer toelichten.
Laat me even weten of het werkt. Ik stuur je met plezier de zip via mail.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arjan,

Ik hoop dat je snel weer met nieuwe updates komt, maar heb ook even een vraag (over Traincontroller) die ik maar hier stel, zodat iedereen ervan kan leren.

Stel ik heb een station met twee (of meer) sporen. Na het station wordt het één spoor en op dat spoor is een spoorwegovergang. Nu wil ik eigenlijk dat een rijweg wordt ingesteld, vervolgens de spoorwegovergang wordt gesloten, daarna het sein op de gewenste stand gaat en vervolgens pas dat de trein gaat rijden. Zou zoiets definieerbaar zijn denk je?

Daarnaast vraag ik me af of er iets van het RhB-seinstelsel aanwezig is in Traincontroller. Het is nogal een bijzonder seinstelsel waarbij stationssporen geen sein hebben aan het eind, maar het sein bij het enkelspoor begint en middels onderseinen wordt aangegeven van welk spoor een trein mag vertrekken. Uiteindelijk kun je dit natuurlijk wel virtueel nabouwen, maar als er al ondersteuning in zit, is dat mooi meegenomen.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Dennis,

In TC kun vaak op meerdere manieren acties laten triggeren en een probleem oplossen. Ik heb voor één situatie wel vier verschillende oplossingen gebouwd, voordat ik die had die me het beste paste... Ik ben nog lang niet zover dat ik nu meteen de beste oplossing even oplepel, maar dat het kan weet ik zeker.

Een rijweg wordt ingesteld; als dit een nieuwe Zugfahrt is dan kun je opgeven dat bij aanvang van die Zugfahrt een aantal acties moet worden uitgevoerd: overgang dicht, sein op groen, en een drie seconden wachttijd. Daarna gaat de trein rijden.
Is de stop een onderdeel van een langere en eerder begonnen Zugfahrt, dan kun je aan het blok dergelijke acties hangen, eventueel gecontroleerd door Bahnwarters.
Als je de precieze situatie voor me hebt, dan werk ik het graag een keer voor je uit. Dit soort uitdagingen is wat mij betreft deel van de hobby. :D

In TC is een universeel seinstelsel aanwezig: Rood, Groen, Geel (langzaam doorrijden) en Wit (rangeer). Dit kun je gebruiken om rechtstreeks de seinen mee te sturen, maar in het RhB geval zul je het zelf moeten maken. Ook hier geldt weer: veel leuker het zelf uit te snorren, en ik help je er graag mee. Ik ben op mijn eigen baan een behoorlijk lange tijd bezig geweest de sein aansturing naar mijn zin te krijgen. Ook hier gold weer dat vele oplossingen mogelijk zijn, elk weer net even anders.
Mogelijk dat op het TC forum wel iemand te vinden is die het allemaal al eens heeft uitgewerkt. Ik heb er zelf een voorbeeld van de SBB sein sturing vandaan.

Updates kunnen nog wel even op zich laten wachten. Ten eerste omdat ik de inspiratie een beetje kwijt ben. ten tweede omdat ik heftig zit na te denken om ook over te gaan naar 2-rail, net als jij. Mogelijk is dit ook van invloed op de inspiratie.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: ArjanM op woensdag 13 februari 2013, 22:07:19
Ten eerste omdat ik de inspiratie een beetje kwijt ben. ten tweede omdat ik heftig zit na te denken om ook over te gaan naar 2-rail, net als jij. Mogelijk is dit ook van invloed op de inspiratie.

Een foto die je in juni 2012 plaatste vlak voordat je draadje de digitale techniek indook.
Als ik het goed begrijp, was je baan visueel toen bijna klaar, op wat wissels, seinen en bergwandjes na.
Is dat de echte reden waarom de inspiratie zoek raakt?

Wat doet je overwegen om over te stappen naar 2-rail? Het aanbod? De vormgeving? Wil je lager op de wielen?
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Jan Willem,

Technisch is de baan inderdaad wel klaar. Alle sporen/wissels/seinen liggen/staan en functioneren. Ook het digitaal is volledig ingericht. Koploper deed het perfect en Traincontroller is aardig op weg.
Zo op deze foto' lijkt het inderdaad heel wat, maar er is ook nog veel dat ontbreekt. Een complete stad bijvoorbeeld... Waar ik nu tegen aanloop is dat ik scenery werk eigenlijk lang zo leuk niet vind als het echte baanbouwwerk. Bovendien heeft deze baan wel een paar tekortkomingen, waar ik me wat aan stoor. Bijvoorbeeld:

  • Doordat de wisselstraat links van het station wat evolutionair is ontstaan kan het zijspoor alleen vanaf spoor 3 en 4 bereikt worden. Aangezien van die 2 alleen spoor 3 een perron heeft, limiteert dit het lokaal personenverkeer nogal.
  • Verder zou ik graag mijn 2 SBB GTW treinstellen in tractie laten rijden, helaas moet hiervoor de minimaal boog-radius 42 cm zijn. Er liggen  nog flink wat krappere bochten.
  • Initieel is de baan begonnen gesitueerd in jaren 70 Schwarzwald. Later is mijn belangstelling voor de zwitserse spoorwegen gewekt. Die rijden alleen links en met andere seinen

Ik hik er dus tegenaan om de scenery te maken van een baan die me niet helemaal aanstaat. En dat terwijl scenery niet echt mijn lust en leven is.

En dan twee-rail. Dat is eigenlijk begonnen op zoek naar mooiere wissels. Ik heb inmiddels al een Peco wissel omgebouwd naar 3-rail en toen besloten dit soort wissels bij een nieuwe baan in het zichtbare deel toe te gaan passen. Vervolgens werd ik een aantal keren kort na elkaar flink door Märklin teleurgesteld. Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat ze aan het opschuiven zijn naar het speelgoed segment in de markt en de serieuze modelbouw steeds minder serieus nemen. En dan ga je denken "Waarom eigenlijk nog Märklin? Waarom eigenlijk nog een derde rail?". Twee rail biedt inderdaad de mogelijkheid met lagere, meer realistische profielen te rijden, heeft meer keuze in wissels (met de zelfbouw wissels van Tillig kun je letterlijk alle kanten op) en biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid van betonnen of stalen bielsen. Van de nadelen is denk ik de vervanging van het rijdend park de grootste. Technisch is het misschien iets lastiger, maar dat vind ik juist leuk. En alle andere argumenten die ik bijvoorbeeld in Dennis z'n draadje zag langskomen, zijn volgens mij nogal uit de oude doos.
Het is dus met name een keuze voor modelgetrouwheid en weg van Märklin. En wat me wat tegenhoud is alles af te breken en weer helemaal van voor af aan te beginnen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Goede avond Arjan,

Ik hoop dat jij er  goed over na denkt en dat we niet nog iemand afscheid zien nemen. Als de baan niet naar je zin is gewoon overnieuw beginnen heb ik ook gedaan en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. En via het forum ben ik in de jaren als maar wijzer geworden.

groeten Martin.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: oosterom op vrijdag 15 februari 2013, 21:40:08
Ik hoop dat jij er  goed over na denkt en dat we niet nog iemand afscheid zien nemen. Als de baan niet naar je zin is gewoon overnieuw beginnen heb ik ook gedaan en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. En via het forum ben ik in de jaren als maar wijzer geworden.
Je hoeft geen afscheid te nemen van een 3-rail forum omdat je de derde rail weg laat. Het is geen sekte, of zo. We rijden allemaal met M*technologie (locs, wagens e.d.). Die derde rail is alleen maar toegift, zoiets als een extra bovenleiding, zeg maar. Je zou ook een zij-rail kunnen nemen zoals de Fransen op dat lijntje langs Andorra. (net als de A'damse metro). Een derde rail naast in plaats van tussen de rails.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: ArjanM op donderdag 14 februari 2013, 15:02:16

  • Verder zou ik graag mijn 2 SBB GTW treinstellen in tractie laten rijden, helaas moet hiervoor de minimaal boog-radius 42 cm zijn. Er liggen  nog flink wat krappere bochten.

Ik hik er dus tegenaan om de scenery te maken van een baan die me niet helemaal aanstaat. En dat terwijl scenery niet echt mijn lust en leven is.

Je bezwaren tegen M* deel ik. Wat je tegen houdt om de stap te zetten, herken ik ook.

Dat je gaat voor de technische uitdagingen, meer dan de scenery vermoedde ik al. Van mezelf weet ik dat nog niet. Maar ik heb nog nooit een baan zo lang laten liggen dat de scenery ontstond.

Die minimale boog-radius van 42 cm neem ik mee. Ik bouw net een boogradius van 396 mm in, denkend van 400 mm is het minimum voor een van mijn locs (hieronder afgebeeld), en die 4 mm zal 'm ook de kop niet kosten, maar ik begrijp van je dat ik daarmee moet uitkijken, om me niet in de vingers te snijden.

Zelf besloot ik om niet lager te gaan dan Code 100, en dus Piko ook te accepteren als bruikbaar.
Maar ja, ik denk dat ik nog hooguit 10-15 jaar spoor, en dan stop. Dat bepaalt voor mij de investeringswaarde van een switch naar iets anders. Als je nog 15+ jaar denkt door te gaan, vind ik een investering in code83 of lager reëel. Als je mee kunt gaan met zulke ontwikkelingen, doen.

M* kan dat niet, en heeft dat nooit gedaan. Sinds 1985 schuift men dozen (locs) zoals een ander witgoed of pc's. Al het overige wordt nauwelijks ontwikkeld. Sinds Lilliput failliet is, brengt M* ineens Lilliput (wagons) modellen uit voor 3-rail. Zo kan ik het ook. Dat noem ik geen ontwikkeling.
Qua digitale techniek drijft M* op Uhlenbrock. Ik kan me niet voorstellen dat ze nog iets echt zelf ontwikkelen. Rails? Techniek? Veel analoge producten van M* ondergaan nauwelijks boeiende ontwikkelingen. Er lijkt te worden gedacht beter slecht gejat dan goed verzonnen. Dat is commercieel, maar niet interessant.

Misschien is het beter in een ander draadje dan in het jouwe de bek erover open te breken.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Martin,
Bedankt voor je bemoedigende woorden. Zoals Jan Willem terecht zegt is een afscheid van de derde rail geen afscheid van dit forum. Dat heeft om andere redenen de laatste tijd wel eens door mijn hoofd gespeeld nadat ik bepaalde reacties in bepaalde draadjes lees.
Een warme reactie als je jouwe doet me goed en doet me beseffen dat er ook veel mensen waarmee ik het wel kan vinden op dit forum zitten.  :thumbup:

Jan Willem,

Ook jij bedankt voor je analyse. Het enige waar ik het niet mee eens ben is de investeringsafweging. Het is een hobby en ik kan me er geweldig mee vermaken. Dan kan het me eigenlijk niet zoveel schelen of het geld kost. Restwaarde maak ik me dus niet druk om en nieuw geld dat erin gaat wordt gewoon geleidelijk aan uitgegeven. Ik zat deze week zelf te bedenken om mijn 3 rail spul gewoon in een vitrine te zetten i.p.v. te verkopen. Kan ik er, wie weet, nog eens een kleinkind blij mee maken.

Wat me op dit moment wat tegenhoudt is dat ik de eerste tijd niet meer kan rijden en dat het wel een tijdje duurt voordat de treinenloop weer wat gevarieerd is doordat er minstens 10+ treinen rondrijden. Er beginne echter al wel wat ideeën in me op te komen, dus wie weet ...  8)

Mijn broer is ooit met een Märklin baantje begonnen en toen ik een jaar of 9-10 was heb ik het van hem overgenomen. In mijn tienerjaren verslond in de Märklin Magazine met de geweldige modelbouwkunsten van Bernd Schmidt. Ik ben dus eigenlijk al zo'n 45 jaar trots Märklin rijder en het doet wel een beetje zeer dat het bedrijf een koers kiest die niet de mijne is. Waarschijnlijk kunnen ze daardoor overleven, maar voor mij is het gedaan.
Als Insider heb ik me ingeschreven voor de Donald Duck, het Insider model van 2012. Niet alleen heb ik tot half januari 2013 moeten wachten totdat het geleverd werd (inmiddels volop verkrijgbaar op beurzen en ebay), ik mocht ook nog de volle ?600 aftikken. Een week eerder in Houten voor ?500 gezien. En om het feest compleet te maken, tenslotte ben je als Insider een gewaardeerde klant, werkte het ding ook nog niet. Bleek dat de decoder er dusdanig ingeramd was dat één van de pinnen van de 21-polige connector verbogen was. En ze willen je zo graag doen geloven dat iedere loc wordt getest voordat ie de deur uit gaat. Het zal wel maandag geweest zijn in Hongarije... En dit is nog maar één akkevietje.
Een beetje Märklin bashen in mijn draadje mag dus best  >:-D
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Insider ben ik nooit geweest. Maar van tijd tot tijd als ik producten vergelijk, uit elkaar haal en weer in elkaar zet, denk ik, kan dit nou echt niet beter?

Dat speelt op dit moment vooral bij wissels. Ben nogal sloopzuchtig geweest, de laatste tijd. Neem nou die meegebogen wissel. In jouw draadje ging de dremel erin. Een week later bij mij ook, met gewenst resultaat.

Maar vanaf het moment dat ik besloot zowel 2-rail als 3-rail locs op een baan te laten draaien, werd ik echt kritisch. Ik heb complete delen van die meegebogen wissels er gewoon afgedremeld om te vervangen door (messing) spoorstaven, gewoon om te kijken hoe dit de rijkwaliteit verbetert. En dat doet het.

Het draadje bij HAG (derde pagina onderaan) versterkte mijn gevoel dat bij M* bijna alle strijkregels standaard te kort zijn. Maar ook dat je de vleugels stroomvoerend zou moeten maken voor beter resultaat. Kijk je naar een M* hartstuk: zit gegoten in plastic. Vandaar die metale goot(letter A).

Haal je die letter A weg dan komt een 2-asser niet eens meer door een wissel heen. Dat moet gewoon beter kunnen. Het had beter gekund. Er bestaat al ruim 30 jaar k-rails. Ik kan mij niet voorstellen dat M* nooit wat heeft gedaan met de kritiek. Sterker nog onder dezelfde catalogusnummers zijn verschillende wissels geleverd met dezelfde geometrie maar met andere oplossingen. Dus vermoedelijk heeft men in het verleden wel geluisterd naar kritiek.

En zo zal er meer te vinden zijn, en dat hoopt zich op.

Ronduit bizar was het resultaat dat een Fleischmann loc op twee rails het beter deed dan een Marklin loc op drie rails, op dezelfde meegebogen M* wissel. De F* loc kon de wissel over sluipen. De M* loc haperde, reed wat, haperde, etc. Pas toen ik de middenrail op drie punten van stroom had voorzien, kon de M*loc ook sluipend over de M* wissel rijden. M, u wordt bedankt.

Ik ben de trotse bezitter van M*. F* was in mijn jeugd bedenkelijk, volgens de technische vriendjes.
Nu denk ik wel eens, het is net als Apple versus Windows gebruikers. Er zijn nog steeds mensen die Apple zien  als het einde van de wereld. Vroeger hadden ze daarin gelijk. Nu ontvallen hen de technsiche argumenten die zij toen gebruikten.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arjan,

We zien dus gewoon straks een 2 rail topic van je terug. Is natuurlijk ook prachtig om te volgen. Ben was dit toch ook begonnen en we genoten allemaal van zijn vorderigen op dit forum.

JW wat betreft de verschillende loc merken ben ik het ook wel met je eens. Ik heb vorig jaar voor de aardigheid eens een Roco loc gekocht en tot mijn verbazing (natuurlijk niet helemaal verbaasd, omdat ik er al meer over had gelezen) rijdt deze loc vele malen beter dan een M loc. Heb er vorig jaar ook een nieuw M setje bij gehad en ja hoor, lawaaiige motor en geen geweldige rij-eigenschappen. Ik heb nog nooit de diode truc toegepast omdat ik geen problemen heb op de normale rails maar de wissels die zijn het probleem. De stroomtoevoer is daar op de middenrail het euvel. Is natuurlijk wel raar dat de Roco loc hier wel op een zeer lage snelheid over kan rijden zonder haperen en zonder stil te vallen.

Groet, Ronald
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: ArjanM op donderdag 14 februari 2013, 15:02:16
Waar ik nu tegen aanloop is dat ik scenery werk eigenlijk lang zo leuk niet vind als het echte baanbouwwerk.

Arjan,

Volgens mij hebben velen dat maar het is ook geen vereiste om dat ook te creeeren. Per slot doe je het voor jezelf ook al zijn anderen hier er helemaal gek op. Gewoon opnieuw beginnen met de baan of delen ervan, dan is ook de inspiratie er.
Ook kan ik je begrijpen in de grenzen die Märklin biedt in het genot in hun materiaal. Als echte M* liefhebber houd ik mezelf maar voor dat ook bij andere merken de minpunten te vinden zijn. In het systeem maar ook in de producten. Gelukkig voor mij vind ik de slanke wissels slank genoeg en kan ik met de puco's leven  :)
Succes met je afwegingen!

groet, Michiel
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: ArjanM op zaterdag 16 februari 2013, 21:33:33

Wat me op dit moment wat tegenhoudt is dat ik de eerste tijd niet meer kan rijden en dat het wel een tijdje duurt voordat de treinenloop weer wat gevarieerd is doordat er minstens 10+ treinen rondrijden. Er beginne echter al wel wat ideeën in me op te komen, dus wie weet ...  8)


Hoi Arjan,

Als ik je nog een duwtje kan geven:  :) in een paar weken had ik een werkend geautomatiseerd schaduwstation liggen en dan begint het rijplezier direct weer. Dus lang hoeft het niet te duren mits je een goed plan hebt waar over nagedacht is.

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: spoorman op zondag 17 februari 2013, 11:26:18
Citaat van: ArjanM op zaterdag 16 februari 2013, 21:33:33

Wat me op dit moment wat tegenhoudt is dat ik de eerste tijd niet meer kan rijden en dat het wel een tijdje duurt voordat de treinenloop weer wat gevarieerd is doordat er minstens 10+ treinen rondrijden. Er beginne echter al wel wat ideeën in me op te komen, dus wie weet ...  8)


Hoi Arjan,

Als ik je nog een duwtje kan geven:  :) in een paar weken had ik een werkend geautomatiseerd schaduwstation liggen en dan begint het rijplezier direct weer. Dus lang hoeft het niet te duren mits je een goed plan hebt waar over nagedacht is.

Gr, Ben.

Hé wie is die nieuwe gast >:-D welkom terug Ben leuk dat je jezelf toch weer gaat mengen in discussies en topics op het forum.

Groet, Ronald
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Goede middag Arjan,

Wat die prijzen betreft ben ik met je eens, ik koop mijn spullen bij mijn vriend die een modeltreinenwinkel heeft en ik weet dan uit betrouwbare bron wat de marges zijn voor de dealers hier in Nederland. Maar als ik dan zie dat het door mij bestelde Zwitserse materiaal bij een Duitse collega voor ?218,- i.p.v. ?299,95 word aangeboden krijg ik toch een beetje naar gevoel. Maar dit is met andere merken zoals Roco en Artitec  nog veel gekker daar koop je eerst een loc voor de normale prijs en een half jaar later kun je hem voor de helft bij dezelfde handelaar kopen. Maar zo gaat het met alles toch, ik zit zelf in de auto's en als je daar de prijsverschillen ziet dan is het niet zo gek dat we steeds minder dealers krijgen. Maar nu even wat jouw baan betreft denk er eens goed over na en begin gewoon een nieuwe baan te bouwen, heb ik ook gedaan en waarschijnlijk een heleboel andere ook, ik heb er geen moment spijt van gehad ben nog wel steeds aan het bouwen maar er rijden nu 11 treinen in 28 blokken met i-train en ik kan je zeggen ik kan er met plezier naar kijken hoe het rijdt. 

groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Vroeg of laat beginnen we allemaal opnieuw: 2-rail, of 3-rail, of gemixed.

Ik snap Ben wel. Het is een kwestie van afwegen en een knoop doorhakken.
Wat je ook kiest, daarna kan het allemaal heel snel gaan.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Wat een goede discussie hier, leuk ook dat Ben/Spoorman weer terug is!

De prijzen is inderdaad ook nog een ding... dat wordt wel eens flauw. Ik heb een tijdje terug de Märklin VOS set gekocht. Prima set, niets mis mee. Een exclusief Märklin stores product, dus ook gewoon bij mijn eigen winkel gekocht voor de adviesprijs. Wat schetst mijn verbazing... een paar weken later ligt de set op Houten voor ? 30,- minder bij de Duitse kraampjes! Zo gaat de lol er natuurlijk wel vanaf.

Ik denk net als Ben dat het niet veel tijd hoeft te kosten om iets nieuws op te bouwen. De vraag is natuurlijk wel hoe het zit met je materieel. Mijn locomotieven zijn voor een groot deel 3-rail, maar vrijwel al mijn rijtuigen, zeker de passagiersrijtuigen, zijn 2-rail. Daar is de afschrijving dus beperkter. Omdat ik geen 1:100 wil, had ik toch al vrijwel geen Märklin. De vervanging van al mijn locomotieven is een investering van een paar honderd euro schat ik in, vooral omdat ik de Märklin locomotieven door die van HAG ga vervangen: dat is toch een iets hogere prijscategorie.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Citaat van: Jan22 op zondag 17 februari 2013, 18:14:07

...... of gemixed.


2 of 3rail, 't is maar wat je leuk vindt. Maar gemixed rijden heb ik nooit begrepen. Da's 2railen met puko's. Wat is daar nou de lol van?

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Wow! Wat een hoop reacties! Let je even een dag niet op zijn er zoveel nieuwe bijdragen.
Allereerst een bijzonder warm "Welkom terug!" aan Ben. Ik genoot over het algemeen al van je bijdragen. En dat jij op ons voorloopt op de overstap naar 2-rail maakt het alleen maar leuker.

Ik sluit me aan bij Dennis: Wat een goede discussie! Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel om ben. Misschien moeten we het onderwerp maar gaan verleggen naar welke rail te gebruiken voor 2-rail. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Tillig. De flexibele wissels vind ik erg mooi. Alleen is het nog steeds code 83. Dan is Peco Streamline code 75 misschien nog wel mooier. Een Duitse handelaar (Weinert volgens mij) heeft er nog bijzonder mooie slanke wissels onder eigen merk voor in als aanvulling. Heel mooi spul...

Ik zit er trouwens ver te denken om in de schaduwstation(s) met code 100 te rijden. Dan kan ik mooi alle reeds in bezit zijnde Märklin flexrailzen hergebruiken.

Trouwens nog even terugkomend op de vraag van Dennis over de mogelijkheid een overweg aan te sturen voordat vertrokken wordt. Ik heb het (in mijn hoofd) al bijna opgelost. Alleen mijn laptop met Windows (ja Jan Willem, ik ben ook een IT-er die overtuigd is van het gemak van een Mac) is deze week even weg en ik ga het niet op de PC bij mijn baan uitwerken. Daar is het krukje te oncomfortabel voor :P
Volgende week zal ik er hier wel iets over laten zien en de file opsturen.

Nogmaals iedereen dank voor de leuke reacties. Naar mijn idee gaat het ergens over. We zijn wel aan het mopperen, maar bespreken ook de oplossing. Dat was ik een beetje kwijt hier op het forum, en ik ben bijzonder trots dat het in mijn draadje weer aan het terugkeren is  O:-D
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hallo Arjan,

Kop op gewoon in rust de situatie goed bekijken, je bezit zoveel kennis en supper scenery techniek.
Niet te moeilijk want ik ben ook zo begonnen, dat bleek een heel verkeerde keuze te zijn geweest.
Ik bedoel eigenlijk de onderbouw, het tracé was wel gaaf maar de bereikbaarheid daar ontbrak het aan.

Volgens mij heb je al een aardig wat prachtig rijdend materiaal, daar kun je toch aardig mee aan de slag.
Ik heb namelijk besloten om even voorlopig geen nieuw materiaal (rijdend Materiaal) te kopen daar er in de toekomst vele nieuwe functies
bij gaan komen, de prijzen die zullen echt wel in ed toekomst gaan zakken.

Over de pukkels kan ik heel kort zijn gewoon ballast tussen de spoorbielzen aanbrengen, val niet meer op.

Succes en rustig aan, je bent van harte welkom :thumbup:

Groet Wim.

Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: ArjanM op zondag 17 februari 2013, 18:58:45

Ik zit er trouwens ver te denken om in de schaduwstation(s) met code 100 te rijden. Dan kan ik mooi alle reeds in bezit zijnde Märklin flexrailzen hergebruiken.


Goed plan. Marklin rail ziet er goed uit in het pikkedonker. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Ben, leuk dat je terug bent.
Sommige mensen kunnen geen puko meer zien, zonder te meesmuilen.
M* had destijds 2 duidelijke visies op speelgoed: 3-rail en wisselstroom. Daarin weken ze af van de rest van de markt. De derde rail voorkomt keerlusproblemen, voor kinderen maakt dat het instapniveau lager (begrijpelijk, dat heeft iets te maken met pedagogische inzichten uit die tijd).

Arjan, flexrails in schaduwstations, daar ga je spijt van krijgen als je de puko's ook blijft gebruiken.
De middenrail geleid zo slecht als de pieten. Los aangebrachte puko's geleiden veel beter, en geven minder trammelant. Dus als je puko's handhaaft om hun functie, niet doen. Als je ze herbruikt als 2-rail wel doen. RVS geleid buiten gewoon goed.

Mij verbaast het dat M* winkeliers verplicht C-rail te promoten, in plaats van als fabrikant ronduit tegen de klant te zeggen: k-rails niet doen, dat was een vergissing. We leveren voortaan de puko strips apart aan als catalogusproduct, in Code100, Code83 en Code75, in de maten 4, 3,5 en 3 mm afstand, en u mag het verder zelf uitzoeken, maar k-rails schrappen we voortaan uit het assortiment. Synergische relaties aangaan met goede rails-producenten zou ook een oplossing kunnen zijn. En als excuus-truus: k-rail daar zijn we bijna aan failliet gegaan.

Wat mij ergert is het product. Ik was altijd product-trouw. M* stond voor kwaliteit, degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarvoor was ik bereid het dubbele te betalen van wat andere merken betalen. Okee, laten we onder ogen zien dat M* vaak het driedubbele vraagt. Althans, de dealers.

De degelijkheid is misschien nog okay, maar de betrouwbaarheid laat te wensen over. M* producten zijn voor mij net zo hard knutselproducten geworden als de veel goedkopere merken waarvan je weet dat je eraan moet knutselen. Grootste dwaasheid is de ringleiding die k-rails nodig heeft, om de derde rail betrouwbaar te kunnen gebruiken.

M* zou aan zijn naam en faam moeten werken, en kwaliteit blijven nastreven. Een dozenschuiver kan roepen: de klant is koning, geef hem wat hij wil. Kwaliteit houdt in dat je soms moet zeggen: dit wil ik niet leveren. Ik kan de werking ervan niet garanderen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: Jan22 op maandag 18 februari 2013, 09:02:57

Ben, leuk dat je terug bent.
Sommige mensen kunnen geen puko meer zien, zonder te meesmuilen.


Hoi Jan,

Daar hoor ik niet bij. Ik heb wel langzamerhand wel een hekel aan mensen die maar vasthouden aan het merk Marklin en geen begrip hebben voor de argumenten van hen die overstappen. Laat mensen toch zelf kiezen, ze schoppen ook kinderen op de wereld en sluiten hypotheken af. Dan kunnen ze ook zelf de keuze maken met voors of tegens waar het gaat om 2 of 3rail.

Verder gaat Arjan wellicht 2railen en ALS hij dat gaat doen gaat hij M-flex toepassen in zijn schaduwstation. Ik snap dan ook niet waar je je druk om maakt m.b.t. je betoog over de puko's. Die heeft hij dan helemaal niet nodig. ;)

Maar wie ben ik.....

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Ik maak me niet druk om puko's, maar wel om kwaliteit. Ik lijd onder de vermeende kwaliteit, van een voormalig A-merk. Kwaliteit heeft een prijs. Maar de prijs garandeert geen kwaliteit (meer). Jammer.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Misschien effe een eigen topic openen dan? Kunnen de Marklinisten met je mee praten.

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Hallo allemaal,

Heerlijke discussie, zonder elkaar af te zeiken, lekker de waarheid boven tafel, daar leren we allemaal wat van.

@ En Arjan, 2-railer of niet als je maar op het forum blijft, want die onderbouwde reacties van jou zijn top een verademing op dit forum. :thumbup:

@ En Ben, heerlijk je bent weer terug op het forum, voor jou geld hetzelfde als voor Arjan. :thumbup:

Groetjes Herman (de iris)

Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
@Jan Willem: Het idee is de flexrailzen te gebruiken voor alleen 2-rail. Ik heb ze en beide spoorstaven zijn geïsoleerd t.o.v. elkaar dus je kunt er prima op 2-railen. Drukt de kosten weer wat en puco's in het schaduwstation, daar maak ik me niet druk over.
Ik heb ze nu trouwens ook in het schaduwstation toegepast en kan jouw ervaring met slecht puco contact niet bevestigen. Daar moet ik dan wel bij vermelden dat iedere flex z'n eigen voedingsdraad heeft. Dat ga ik trouwens ook bij 2-rail gewoon doorzetten.

@Herman: bedankt voor het compliment! Ik probeer altijd uit te leggen hoe ik er tegen aan kijk en wat mij beweegt. Wat anderen daarvan vinden mogen zij weten. Ik heb ooit het boek "Geweldloze communicatie: van Marshall B. Rosenberg gelezen en probeer de lessen die daar in staan zeker ook in mijn forum communicatie toe te passen. Iets wat ik iedereen kan aanraden.

Maare, nog geen reacties op welke rails? Ik zou toch verwachten dat daarover ook eerst weer hele kruistochten over uitgevochten moeten worden. :O Hebben we geen mening meer? ;)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Arjan,

Code 83 is voor mij laag genoeg en ik vind het mooi. Dus heb gekozen voor Elite. Alternatieven zijn er uiteraard zoals Roco Line.

Weet niet precies wat de complicaties zijn als je een nog lager profiel kiest m.b.t. assen/wielen.

Zo maar een willekeurig voorbeeldje:


Fotobron: Lolke Bijlsma.

Ik zit zelf nog in de ruwbouw, je weet wel: hout, zagen, splinters, stof dus heb nog niets bij te dragen. :D

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Arjen,

Zoals al aangegeven..... Weinert's 'Mein Gleis' is errug mooi, en nog goed te verwerken, maar wel laag en dus alle wielen naar RP25 of fijner ehhh lees et dat nem norm wielen ook moet kunnen, zie Mein Gleis. Kan me voorstellen dat dat wat veel van het goede is, dan lijkt me Tillig Elite mooi, kijk maar bij Ben. Als je echt masochistisch wilt zijn kan je helemaal voor zelfbouw gaan, kijk eens naar Schuhmacher, en koop eens het blad HP1 over HO Pur..... Waanzinning mooi.....

Walter
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
En voor semi-zelfbouw Hosenträgers, e.d.  in Code75 G. Weller,
maar die ken je ongetwijfeld al. Er gaat een wereld voor je open met RP25 wielen.
Nog een Weller-draadje bij de buren..., en een Tillig-draadje bij de buren.

En als je toch nog op zoek bent, klik dan eens hier wat in 't rond.

En zoals Ben zegt, ervaring heb ik er nog niet mee. Dus wees de eerste en laat het ons weten of het bevalt. O:-D
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Hoi Arjan,

Als ik die rails zo bekijk begin ik te begrijpen wat je bedoelt dat ziet er erg mooi uit, maar daar moet je toch een hoop ruimte voor hebben of zie ik dat verkeerd. Ikzelf vind voor mijn baan met k-rail de hosen trager van weichen walter, ik heb ze gezien tijdens de ima dagen in Goppingen, erg mooi en deze gaat er nog eens komen, als ik alle normale rails aangeschaft heb. Arjan ik ben benieuwd wat jouw keuze word, er is zo te zien volop keuze voor 2 rail.

groeten Martin.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Voor code 75 neemt die keus snel af. Toch is er dan nog steeds meer keus dan in M* (wel minder kleine stukjes: die moet je pasmaat uit de flex halen)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
2-Railers met code 83 of lager hebben helemaal geen behoefte aan kleine stukjes. Zelfs met M* k-rail kun je prima met flex uit de voeten. Het werkt hardstikke mooi en alles kan op maat. Je bent niet gebonden aan welke radius dan ook. En als het mot kun je flex zelfs in R1 leggen als je maar strak werkt. :P

Zoals Martin aan geeft: de hoeveelheid ruimte die je hebt is alles bepalend. Vergis je niet wat een beetje in- en uitrij wisselstraat naar b.v. een stations complex met maar 4 sporen voor ruimte in gaat nemen.

Mijn mening: als je je begeeft naar de lage profielen zul je ook het geheel netjes moeten afwerken (ballasten, aankleding, eenvoudige scenery, enz.). Als dat niet je ding is ben je wel aan het trachten het werkelijks nivo te benaderen maar code 75 op een stuk triplex met rijdende treinen ziet er niet uit, dan kun je net zo goed bij de puko's blijven. Dat maakt het verschil tussen treinenbaan en modelbaan. Als de infra technisch helemaal klaar en perfect werkend is begint het modelbouwen pas!

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: spoorman op woensdag 20 februari 2013, 07:01:50
Mijn mening: als je je begeeft naar de lage profielen zul je ook het geheel netjes moeten afwerken (ballasten, aankleding, eenvoudige scenery, enz.). Als dat niet je ding is ben je wel aan het trachten het werkelijks nivo te benaderen maar code 75 op een stuk triplex met rijdende treinen ziet er niet uit, dan kun je net zo goed bij de puko's blijven. Dat maakt het verschil tussen treinenbaan en modelbaan. Als de infra technisch helemaal klaar en perfect werkend is begint het modelbouwen pas!

Ben die slaat hier de spijker op zijn kop! Ikzelf rij k-rails maar gebruik absoluut geen passtukjes.
Mijn hele spoorbaan bestaat uit flexrails en wissels. Bogen en wisselstraten krijgen hierdoor een lekker vloeiend verloop. Ik zou sowieso geen volledige R1, 2, enz toepassen in het zichtbare gedeelte maak ik uitsluitend overgangsbogen.

Ik denk dat de keuze voor het railsysteem uiteindelijk niet heel veel uitmaakt zolang je maar zorgt dat het geheel klopt. Je kunt het allermooiste rails met het fijnste profiel nemen, maar als je het neerlegt als op een speelbaan dan kun je in mijn ogen gewoon code 100 blijven rijden.

Groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: Marklinbaan.nl op woensdag 20 februari 2013, 08:16:29
Ikzelf rij k-rails maar gebruik absoluut geen passtukjes. Mijn hele spoorbaan bestaat uit flexrails en wissels. Bogen en wisselstraten krijgen hierdoor een lekker vloeiend verloop.
En ik zag ergens online een oude foto van je die bewijst hoe je dat doet:


Ik houd van stukjes. Niet om ze uiteindelijk te gebruiken, maar omdat ik graag intuïtief rails verleg in plaats van van te voren met een ontwerp programma te berekenen of iets precies kan of niet. Met kleine passtukjes schat ik dan in hoeveel ik uiteindelijk van de flex zal afzagen voor het gewenste resultaat.

Ik ken ook mensen die dat doen met een lange dunne lat en een paar spijkers.
Dat heeft ook voordelen omdat je situaties visueel kunt nabootsen zoals verkanting, uitlijning, e.d.

Leuk om te zien dat je in dit stadium de bovenleiding al meeneemt.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: Jan22 op woensdag 20 februari 2013, 11:06:52
En ik zag ergens online een oude foto van je die bewijst hoe je dat doet:

Ik houd van stukjes. Niet om ze uiteindelijk te gebruiken, maar omdat ik graag intuïtief rails verleg in plaats van van te voren met een ontwerp programma te berekenen of iets precies kan of niet. Met kleine passtukjes schat ik dan in hoeveel ik uiteindelijk van de flex zal afzagen voor het gewenste resultaat.

Ik ken ook mensen die dat doen met een lange dunne lat en een paar spijkers.
Dat heeft ook voordelen omdat je situaties visueel kunt nabootsen zoals verkanting, uitlijning, e.d.

Leuk om te zien dat je in dit stadium de bovenleiding al meeneemt.

Jan,

Die spoorbaan ligt er nog steeds!

Er is voor dit station geen plan gemaakt alles is gemaakt met passen, neerleggen en dergelijke gedaan.
Bij overgangsbogen moet je toch proberen wat mooi is.
Ik pak dan 2st 30cm rijtuigen en die beweeg ik door de bocht heen.
Als de rijtuigen niet scharen en mooi vloeiend de bocht door gaan dan ligt de bocht goed.
En zo doe je dat eigenlijk met alles. Soms maak je wel eens iets wat niet mooi is.
Naja dan doe je het opnieuw.

Die bovenleiding is alweer verdwenen.
Dit was een tussen oplossing waar ik niet tevreden over was.
ik wil sowieso sommerfeldt bovenleiding toepassen.

Groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: Jan22 op woensdag 20 februari 2013, 11:06:52

Ik houd van stukjes. Niet om ze uiteindelijk te gebruiken, maar omdat ik graag intuïtief rails verleg in plaats van van te voren met een ontwerp programma te berekenen of iets precies kan of niet. Met kleine passtukjes schat ik dan in hoeveel ik uiteindelijk van de flex zal afzagen voor het gewenste resultaat.


Dure grap om stukjes te zagen uit je flex en later tot de conclusie te komen dat het niet past.

Je kunt Anyrail gratis downloaden en gaan ontwerpen tot 50 railstukken. Overigens kost een licentie niet al te veel in vergelijk wat we aanschaffen aan materieel / rail en wissels. En iedereen heeft tegenwoordig wel een laser of een inkjet printer in huis. Even je stukje 1:1 uitprinten, uitknippen en je kunt passen.

Voorbeeldje (plaatje is niet op schaal 1:1) van wat willekeurige Piko A flex en 2 wissels:



De bovenste flex is 412,26 mm, het onderste stukkie 94,12 mm. B)

Overigens is er niets mis met intuïtief bouwen. Ik heb een plan van het geheel in grote lijnen, dan leg ik m'n wisselstraten uit (eventueel met 1:1 prints) en begin gewoon flex te leggen met de dremel bij de hand. In een poep en een scheet leg je een baan uit (even los van ondergrond / ballastbed etc.).

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Als de  "tafel" maar eerst ligt (planning medio maart)... gaat de rest vanzelf.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Nou het lijkt erop dat een aantal mensen zich al behoorlijk in de materie hebben verdiept.  :thumbup:
Zoals het er nu uitziet is mijn eerste keuze Tillig met flex-rail bevestigd. Ik ga daar denk ik eerst maar eens een ontwerp voor maken.

Ik heb niet zoveel ruimte dus zit ik in eerste instantie te denken aan een station met daaronder een schaduwstation. Als ik het diagonaal en licht gekromd neerleg, dan zijn nog redelijk lange wisselstraten mogelijk lijkt me. ook dit zal weer een studie baan worden, omdat ik in de komende jaren toch echt een kamer van één van de uitwonend studerende kinderen ga inpikken.  >:-D

Het ontwerp proces loopt al in mijn hoofd en ik zal binnenkort e.e.a.eens op de PC uitwerken. Ik zag trouwens dat die zelfbouw wissels van G-Weller ook met Tillig profiel kunnen worden uitgerust. Wie weet worden die wissels ook nog ingepland  :D. Lijkt me bijzonder bevredigend om zelf helemaal een wissel te bouwen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 13 februari 2013, 16:49:39
Hoi Arjan,

Ik hoop dat je snel weer met nieuwe updates komt, maar heb ook even een vraag (over Traincontroller) die ik maar hier stel, zodat iedereen ervan kan leren.

Stel ik heb een station met twee (of meer) sporen. Na het station wordt het één spoor en op dat spoor is een spoorwegovergang. Nu wil ik eigenlijk dat een rijweg wordt ingesteld, vervolgens de spoorwegovergang wordt gesloten, daarna het sein op de gewenste stand gaat en vervolgens pas dat de trein gaat rijden. Zou zoiets definieerbaar zijn denk je?

Daarnaast vraag ik me af of er iets van het RhB-seinstelsel aanwezig is in Traincontroller. Het is nogal een bijzonder seinstelsel waarbij stationssporen geen sein hebben aan het eind, maar het sein bij het enkelspoor begint en middels onderseinen wordt aangegeven van welk spoor een trein mag vertrekken. Uiteindelijk kun je dit natuurlijk wel virtueel nabouwen, maar als er al ondersteuning in zit, is dat mooi meegenomen.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis (en andere geïnteresseerden) ik heb hier de oplossing va je vraag in TC gepost. Hoop dat het duidelijk is.