Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Zo te zien gebruikt Arjan bedding van Merkur (Noch geloof ik tegenwoordig)...... Dan heb je geen problemen met de wissels omdat je er zelf niks tussen hoeft te strooien of lijmen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Zo vrienden, vers terug van vakantie. Helaas Houten vandaag gemist, maar dat komt gelukkig weer.

Tijdens mijn vakantie kreeg ik het om één of andere reden niet voor elkaar te reageren. Maar nu weer wel.

@Marijn: dankjewel!

@Wim: Ik zat me er laatst al over te verbazen dat niemand hier nog iets van gezegd had. Je hebt helemaal gelijk, dat randje moet nog weggewerkt worden. Probleempje is dat de scenery delen uitneembaar zijn. Ik moet dus oppassen ze vast te lijmen en bij het uitnemen zou ik de aangebrachte begroeiing op het randje kunnen beschadigen. Ben er nog niet uit hoe dat op te lossen, maar ga er zeker wat aan doen. Het stoort mij ook.

@Marc: ja wel wat voortgang gemaakt, maar tijd tekort, dat probleem ken ik. En nu komt de zomer er ook nog aan. Gelukkig is het een hobby en zit er niemand met een deadline te zwaaien.

@Ronald: ik ballast de gehele wissel. Doordat ik servo's gebruik die rechtstreeks zijn aangesloten op de wisselbalk (waar de tong aan vast zit) heb ik geen problemen met volledig aanbrengen van ballast.

@Walter: deels waar, alleen het onderste tracé is nog van deze beddingen voorzien de rest is later verwijderd en handmatig ingestrooid. Ik vond de beddingen wat te "glad" en te saai.


Zo nu verder koffers uitpakken. Tot later.

ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Zo, slecht weer buiten, dus tijd genoeg voor wat werk en een update.

Het draadje van Tom, waarin hij uitlegt hoe hij met stukken boomschors rotswanden maakt, heeft mij geïnspireerd het ook zo eens te proberen. Enige dat ik anders gedaan heb is dat ik gips heb gebruikt in plaats van papier maché. Reden? Ik heb het spul staan en onderhand behoorlijk ervaring met het verwerken. Bovendien moet de wand aansluiten op twee stukken die al eerder met gips zijn gemaakt en ik wil niet een te groot structuur verschil riskeren.

Gisteren de stukken schors gelijmd (zie bij Tom hoe dat eruitziet) en met gips opgevuld. Vandaag de eerste laag verf erover. Ik heb als basis een grijs tint gebruikt. Wederom om aan te sluiten bij wat er al is.

Op de foto's kun je verder zien dat het stukje boven de enkelsporige tunnel inmiddels ook is voorzien van de definitieve rotspartij. Deze is gemakt van een dikke klodder gips die ik na drogen met de bijtel heb bewerkt. Eerst was ik van plan de hele wand zo verder te doen. De hoeveelheid stof die dat zou opleveren heeft me met mede doen besluiten Tom's methode eens te proberen. Oordeel zelf:

Een overzicht van hoe het er nu bij ligt. Hier is de rots boven de tunnel goed te zien.


Iets meer close up. Links de nieuwe rots wand. Nog maar met één kleur, dat wordt de komende week verder bijgewerkt.


Je kunt nu de stukken schors nog een beetje bruin zien doorschijnen.


De kleuren moeten nog wel goed op elkaar aan gaan sluiten.


Maar al met al, experiment geslaagd.

Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Leuk dat je ook gelijk op die manier aan de slag gaat.

Als er straks meer kleur en groen op zit zal het een mooi geheel worden met de rest van je baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Hoi Arjan,

Ziet er weer goed uit, klasse! Mooi hoekje daar  B)

Mvg, Johan
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Hoi Arjan.

Je mag het een geslaagd experiment noemen  :thumbup:

Harald & Alex
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Ziet er prima uit Arjan. Werkt dus goed met die stukken boomschors.

Groet, Ronald
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Hi Arjan - Dat ziet er weer heel mooi uit. Hoe ga je de kleuring aanpakken?

Groeten,
Marc
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Hallo Arjan,

Mooie oplossing met die schors, heb van Tom een deel van zijn voorraad gekregen vorige week  :)
Ga ook mijn bergen hiermee maken  :)
Bij jou ziet het er mooi uit zo  :thumbup:

Gr Einte
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Hallo Arjan,
Ik heb nu voor het eerst jouw draadje gelezen over de bouw van jouw baan, in een woord geweldig man  :thumbup:, de scenery het ontwerp, echt heel mooi. :O :O
En natuurlijk heb ook ik hier weer heel wat van opgestoken en blijf de ontwikkelingen van jouw baan volgen.
Ook is het genieten van jou foto's en filmpjes. Bedankt voor het delen.

Groet Herman
de iris
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Herman,

Graag gedaan! Van elkaar wat opsteken en afkijken is volgens mij één van de hoofdfuncties van het forum. Voor dit soort reacties doe je het.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Zeker een zeer fraaie baan, doe me qua detail denken aan de banen van Bernard Stein. Een van de grote modelspoorbouwers.
Helaas is hij overleden, maar heeft veel mooie banen gebouwd.

Kun je wel goed bij de achterste sporen komen.

Mijn baan:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32670.msg713145#msg713145

Ga zo door  ;)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
ben benieuwd naar de verdere afwerkingen van deze baan. een mooie rotswand met mooie groene vlakken.

gr john
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Citaat van: jptrain op woensdag 24 oktober 2012, 21:22:33
ben benieuwd naar de verdere afwerkingen van deze baan.

Ik ook... ;)

Gr. Joachim
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Hoi jongens,

Trainman: bedankt voor dit geweldige compliment! :oops: ik weet niet of ik deze vergelijking wel waard ben. Ik ben groot gegroeid met de banen en tips van Bernd Schmid, misschien dat je daarvan iets terug ziet. Eigenlijk klooi ik de hele tijd maar wat aan en ben ik zelf het meest verbaast over het resultaat dat het oplevert. Gewoon doen en niet bang zijn is het grote geheim, heb ik intussen wel geleerd.

Wat betreft de verdere bouw zou het nog wel even kunnen duren. De status zoals hier afgebeeld is ongeveer hoe het vandaag is. Ik loop erover te denken om alles weer af te breken en opnieuw te beginnen. Ik ben nu een beetje met WinTrack aan het spelen...
Aan de andere kant zat ik vorige week zondag met genoegen naar de automatische treinenloop te kijken en zag in gedachten het landschap zich verder ontwikkelen, dus misschien ga ik binnenkort toch weer eens met wat gips aan het smeren.
Op dit moment houd ik me naast het tekenen in WinTrack met name bezig met wat technische klusjes. Afgelopen weekend de gele leds in het SBB stuurrijtuig vervangen door witte en gelijk een decoder ingebouwd in plaats van de mechanische schakeling van Märklin. Komend weekend ga ik mogelijk wat wagons van binnen verlichting voorzien. Maar dan moet ik eerst stroomvoerende koppelingen halen.

Meest waarschijnlijk is dat ik een beetje door bouw, totdat de plannen voor een nieuwe baan helemaal helder zijn. En dat zou best nog eens twee jaar kunnen duren  ;)

De achterste sporen, Trainman, kan ik redelijk goed van onder bereiken. Het is open frame bouw dus ik kan mijn hoofd zo tussen de treinen steken. Bovendien zijn elementen zoals de muur en delen van de berg uitneembaar. 't niet dat ik loop te juichen wanneer ergens bijna onbereikbaar een wagon is blijven hangen, maar ik kan erbij.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Citaat van: ArjanM op woensdag 24 oktober 2012, 22:00:38
Wat betreft de verdere bouw zou het nog wel even kunnen duren. De status zoals hier afgebeeld is ongeveer hoe het vandaag is. Ik loop erover te denken om alles weer af te breken en opnieuw te beginnen. Ik ben nu een beetje met WinTrack aan het spelen...

Aan de andere kant zat ik vorige week zondag met genoegen naar de automatische treinenloop te kijken en zag in gedachten het landschap zich verder ontwikkelen, dus misschien ga ik binnenkort toch weer eens met wat gips aan het smeren.

Op dit moment houd ik me naast het tekenen in WinTrack met name bezig met wat technische klusjes. Afgelopen weekend de gele leds in het SBB stuurrijtuig vervangen door witte en gelijk een decoder ingebouwd in plaats van de mechanische schakeling van Märklin. Komend weekend ga ik mogelijk wat wagons van binnen verlichting voorzien. Maar dan moet ik eerst stroomvoerende koppelingen halen.

Meest waarschijnlijk is dat ik een beetje door bouw, totdat de plannen voor een nieuwe baan helemaal helder zijn. En dat zou best nog eens twee jaar kunnen duren  ;)

Ey Arjan,

Het kan dus nog alle kanten op met je baan. Of afbouwen of afbreken. We hebben de tijd en laten ons verrassen ;).

Gr. Joachim
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Joachim,
Het afgelopen weekend met gips in de weer geweest, en..... het resultaat verworpen. Voorlopig staat het sein zowel op "nieuwe baan", als "doorgaan". Een soort rangeersein dus. :D

Ik denk dat ik gewoon rustig door ga met plannen en wanneer er echt een kamer vrij komt (nu zijn ze allemaal nog bijna ieder weekend thuis en kun je met goed fatsoen dus nog geen kamer overnemen) dan ga ik echt los. Wat ik wel geleerd heb van de grote banen waarvan ik de bouw volg, is dat het plannen veel tijd kost, maar daarna veel plezier oplevert.
Dus ik moet binnenkort maar eens wat meer vastgoed gaan aanschaffen om de stad nu eens echt vorm te geven.

Wordt zeker vervolgd...
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 240612: Rotswand
Citaat van: ArjanM op maandag 29 oktober 2012, 21:29:51
Het afgelopen weekend met gips in de weer geweest, en..... het resultaat verworpen. Voorlopig staat het sein zowel op "nieuwe baan", als "doorgaan". Een soort rangeersein dus. :D

Ik denk dat ik gewoon rustig door ga met plannen en wanneer er echt een kamer vrij komt (nu zijn ze allemaal nog bijna ieder weekend thuis en kun je met goed fatsoen dus nog geen kamer overnemen) dan ga ik echt los. Wat ik wel geleerd heb van de grote banen waarvan ik de bouw volg, is dat het plannen veel tijd kost, maar daarna veel plezier oplevert.
Dus ik moet binnenkort maar eens wat meer vastgoed gaan aanschaffen om de stad nu eens echt vorm te geven.

Wordt zeker vervolgd...

Nog even geduld dus voordat je grote treinkamer er komt. We wachten af...

Gr. Joachim
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 051112: Software
Zo, ik zal het stof maar eens van mijn draadje blazen. Ik hoop dat jullie het forum niet bij je trein lezen, anders kun je gelijk aan de schoonmaak.

Oeps, dat was te snel op verzenden gedrukt  :o)

Geen plaatjes deze keer. Nu Paul ophoudt met het doorontwikkelen van Koploper, ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op een ander pakket. O, Koploper voldoet nog prima hoor. Maar ja, Windows 8 is inmiddels al uit en ook andere ontwikkelingen staan niet stil, en eens zal het toch afgelopen zijn. Dus ben ik me vast aan het voorbereiden op de overstap naar een ander pakket. Hieronder een overzicht van de verschillende pakketten die ik inmiddels heb bekeken en voor zover mogelijk, geprobeerd.  :warning: Alle conclusies zijn gebaseerd op mijn eisen, wensen, persoonlijke voorkeuren en dommigheden en daarom puur subjectief!  :warning: Denk je ook over één van de genoemde programma's, vorm dan je eigen mening en gebruik dit hooguit als achtergrond info. Voor jou zou iets wel kunnen werken, terwijl het het voor mij net niet is.

In eerste instantie leek RailWare me wel wat. Gerard (Mog) is er erg enthousiast over, en als het goed genoeg is voor Miniatur Wunderland, dan zal het het bij mij ook wel kunnen trekken. Helaas, dat werd 'm dus niet. De steile leercurve was nog wel te doen voor een ex-programmeur, maar ik kreeg het niet stabiel op mijn toch redelijke schone XP treinen PC. Tsja, een pakket van ?500 dat steeds crasht..., nee dat wordt 'm niet.

RocRail was de volgende. Ik heb het twee jaar geleden alweer op de gastendag al eens bekeken. Hoewel het steeds verder doorontwikkelt, is dit het voor mij nog niet. Vooral het remmen optrekken op de decoder vind ik niet mooi. Ook de communicatie tussen PC en Centrale vond ik ondoorzichtig. Wel mooi vind ik het kunnen programmeren van de DCC decoders. Compleet met snelheidscurve etc. Een leuk simpel alternatief voor de lokprogrammer.

Toen iTrain eens bekeken. Mooi en relatief makkelijk pakket. Snel op te tuigen en in te regelen. Voordeel dat het zowel op Mac als op pc draait. Dus de opzet om mijn Mac gedaan en toen de files overgezet naar de treinen PC. Werkt allemaal, alleen de meer complexere zaken ontbreken nog. Valt daarom - voor mij! - af.

Dit weekend met TrainController Gold in de weer geweest. Nadeel alles is duits of engels. Gelukkig spreek ik beide en ben ik groot geworden met het lezen van duitse Märklin Magazines. Die waren er toen nog niet in het Nederlands. Makkelijke grafische interface, redelijk handboek en een paar sites gevonden met extra uitleg. Dit weekend en vanavond mijn baan helemaal (in simulatie) aan de loop gekregen. Ook al een loc ingeregeld. Ik denk dat dit wel eens de opvolger van Koploper zou kunnen zijn. De komende tijd nog wat verder spelen met het inregelen van speciale routes, rangeerbewegingen en wat echte veldtesten. Versie 8 komt binnenkort uit, misschien volgend jaar maar eens de overstap maken.

Wordt vervolgd....
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 051112: Software
Arjan,

Vergeet niet dat koploper zo goed als af is. Waarom overstappen als je er alles mee kunt?
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 051112: Software
En is dat windows 8 nu wel zo goed ?????
Heb het vorige week is geprobeerd , maar was blij dat ik een volledige backup met opstart cd had gemaakt......
Want even overzetten cq updaten is er even niet bij.
Een volledige lege versie komt er op ,dus alles moet je opnieuw installeren (als het er op werkt).
Nee , laat me voorlopig maar bij de leest houden en bij windows 7..... :D

Maar wel leuk Arjan dat je veel verschillende versies aanpakt.

Ik gebruik nog geen programma , maar wil dit wel graag.
En voor mij is de keuze net zo moeilijk als beginneling op dat gebied.
Maar koploper zal het waarschijnlijk wel gaan worden.
Hoop deze winter een devinitieve keuze te kunnen maken.

Ik blijf dit draadje van je volgen Arjan , ik vind het  :thumbup:  :D

Veel suc6 bij je keuze,en maak meer van die prachtige plaatjes , ik ben totaal geen bergen/huisjes etc etc man.
Maar ik vergaap me soms op de mooie plaatjes , en die zie ik bij jou regelmatig verschijnen , top.

Mvg: Alex
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 051112: Software
@Wijbe: Ja, klopt, Koploper is helemaal af en loopt zonder problemen. Echter, ik zie allerlei ontwikkelingen die niet meer door Koploper ondersteund gaan worden. Bijvoorbeeld nieuwe Operating systems. Ik draai zelf nog op XP :D , maar daar komt ook eens een eind aan, net als Win 7 & 8.
Dan verschijnen er steeds nieuwe centrales. Nu heb je al die mooie functies niet nodig wanneer je met een PC draait, maar sommige zijn toch wel leuk.
Lok-herkenning met rail-com bijvoorbeeld.
Of de CAN bus.
Of boosters die communiceren met de software en bij kortsluiting alleen dat deel van de baan wordt afgesloten.

En dan is er nog het rijden. TrainController biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid zelf de trein te rijden binnen een geautomatiseerd geheel. Het programma grijpt bijvoorbeeld alleen in bij rode seinen. Lijkt me leuk.

Nee, dus nog geen dringende noodzaak, maar ik voorzie op termijn wel dat ik meer ga willen dan Koploper me kan bieden.

@Alex, Zoals genoemd rij ik nog met XP. Ik werk in de IT, maar ik heb mijn door de baas verstrekt Windows PC nauwelijks in gebruik en gebruik mijn eigen Mac. Ik ben helemaal geen fan van Windows. Hoewel ik Win 8 nog niet eens gezien heb...
De reden dat ik mijn evaluaties hier plaats is inderdaad zodat mensen eens kunnen zien wat een ander ervan vind en waarom een bepaald pakket al of niet afvalt. Kun je bij jouw selectie weer rekening mee houden. Hoewel hier nogmaals de waarschuwing op z'n plaats is, wat bij mij niet goed is kan bij jou prima zijn. RailWare bijvoorbeeld, dat dat bij mij steeds vast loopt heeft waarschijnlijk alles te maken met dat ik nog XP draai en de PC waarop het draait. Zou bij jou onder Win 7 prima kunnen lopen.

Verder kan ik je de automatisering van je baan van harte aanraden! Ik kan er echt van genieten wanneer alles keurig door elkaar rijdt, netjes stopt, seinen goed verspringen, enz, terwijl ik zelf met mijn armen over elkaar ernaar zit te kijken. Maar ja, als je weet dat die fascinatie de hoofdreden voor mijn beroepskeuze is geweest, dan ben ik misschien niet helemaal objectief...  :D
Ik kan je Koploper van harte aanbevelen. Zoals Wijbe zegt het is helemaal af. En voordat je tegen de beperkingen aanloopt ben je wel even bezig. Al je meer advies of hulp bij implementatie nodig hebt dan geef je maar een gil. Ik heb twee jaar geleden John (Tilly) ook met heel veel plezier geholpen met het programmeren van z'n schaduwstation. Het software deel van de hobby vind ik zeker ook één van de leukere aspecten  :-)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 051112: Software
Arjan,

Op die punten heb je wel gelijk, je moet maar net even op die punten komen. Echter denk ik dat een aantal van je vraagstukken waarschijnlijk zelfs nog is op te lossen met logische en speciale actie's :mrgreen:
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
De afgelopen twee weken verder geëxperimenteerd met TrainController. En nog steeds onder de indruk!

Inmiddels een drietal locs ingeregend. Eén voor alle stappen en twee alleen minimum medium en max. Dat laatste werkt al heel behoorlijk. Bij het inregelen worden 128 decoder stappen over 1000 virtuele stappen geëxtrapoleerd, wat in bijzonder nauwkeurig rijden uitmondt. Van een aantal blokken heb ik vervolgens de rem- en stop-punten ingesteld. Dat geeft werkelijk een heel mooi rijgedrag en zeer precies stoppen, iedere keer op dezelfde plek.  :thumbup:

Waar ik wel erg aan moet wennen is dat alles met Zugfahrten of op z'n Koplopers "rijwegen", geregeld wordt. Dat is behoorlijk veel werk. Ik ben de afgelopen weken vooral bezig geweest met uitvogelen waar ik het oponthoud in het (schaduw)station het beste kon instellen en hoe een aantal variaties aan te brengen in gekozen rijwegen.

In de simulator heb ik nu alles behoorlijk rijden en is het klaar om het in het echt te proberen. dan moet ik wel eerst nog een aantal locs inregenen. (euh.., inregelen :o) )Wellicht volgend weekend.

Hier nog een plaatje hoe één van de schermen eruit ziet. Dit is een screen capture van de baan terwijl de simulatie loopt:


Mooi overzichtelijk.

Wordt vervolgd...
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Ey Arjan,

Leuk om te zien dat je zo druk aan het experimenteren bent.
Zit er zelf ook middenin, alleen dan met Itrain.

Qua werking kan ik er geen waarde-oordeel over geven, maar qua lay-out moet ik eerlijk zeggen dat ik die van Itrain wel mooier vindt.
Misschien is dit ook een kwestie van wennen.

Maar het is net zoals je zelfs zegt: zoveel mensen, zoveel wensen... :D

Succes met "inregenen"  ;)

Gr. Joachim
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Ach, lay out maakt me niet zoveel uit. Ik ben al jaren zeer tevreden koploper gebruiker en dat ziet er het minste uit van allemaal. Zolang je de info er maar uithaalt die nodig is. Het gaat me meer om functionaliteit dan om "looks".
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Citaat van: jj_marklin op zondag 18 november 2012, 22:22:26
Qua werking kan ik er geen waarde-oordeel over geven, maar qua lay-out moet ik eerlijk zeggen dat ik die van Itrain wel mooier vindt.
Misschien is dit ook een kwestie van wennen.

Persoonlijk kijk ik liever naar mijn treinen dan naar het computerscherm.
Het maakt me niet zoveel uit hoe dat eruit ziet zolang de treinen maar doen wat ik bedoelt heb.

Groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Altijd welkom recensie over besturings software.. En tuurlijk is en blijft t je eigen smaak.

Niet iedereen rijdt Opel toch?

Het gros is en blijft koploper trouw, maar nieuwe software moet ook een kans hebben en een review is altijd welkom


Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Citaat van: Marklinbaan.nl op maandag 19 november 2012, 11:08:00
Citaat van: jj_marklin op zondag 18 november 2012, 22:22:26
Qua werking kan ik er geen waarde-oordeel over geven, maar qua lay-out moet ik eerlijk zeggen dat ik die van Itrain wel mooier vindt.
Misschien is dit ook een kwestie van wennen.

Persoonlijk kijk ik liever naar mijn treinen dan naar het computerscherm.
Het maakt me niet zoveel uit hoe dat eruit ziet zolang de treinen maar doen wat ik bedoelt heb.

Groeten Martin

Tuurlijk kijk ik ook liever naar de treintjes dan naar het scherm, maar de keus voor digitaal en via software brengt wel een scherm met zich mee. Toch vindt ik het wel prettig dat het scherm waar je dan naar kijkt ook een duidelijke weergave heeft van hetgeen je aan doen bent en wilt met je baan. En qua beleving is dat net zoals Arjan zegt voor ieder mens anders. (gelukkig wel) Zou wel erg saai worden wanneer we het allemaal hetzelfde willen en dezelfde opel rijden toch ;).

gr. Joachim
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Citaat van: jj_marklin op dinsdag 20 november 2012, 11:35:04
Tuurlijk kijk ik ook liever naar de treintjes dan naar het scherm, maar de keus voor digitaal en via software brengt wel een scherm met zich mee. Toch vindt ik het wel prettig dat het scherm waar je dan naar kijkt ook een duidelijke weergave heeft van hetgeen je aan doen bent en wilt met je baan. En qua beleving is dat net zoals Arjan zegt voor ieder mens anders. (gelukkig wel) Zou wel erg saai worden wanneer we het allemaal hetzelfde willen en dezelfde opel rijden toch ;).

gr. Joachim

Ik ben trouwens een poosje terug bezig geweest met traincontroller om te beslissen welk programma voor mij het beste is.
Ik was toen erg tevreden over de opties van wagens uitbeelden in de computer voor voorbeeldgetrouwe snelheden met volle wagens en dergelijke.
Echter ik heb niet gekozen voor Traincontroller omdat ik het er te algemeen uitzien en teveel gericht op alle spoorwegen van de wereld.
Bijvoorbeeld duitse seinen moet je ergens downloaden en inladen en meer van dat soort dingen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Windigipet 2012 en dat bevalt heel erg goed.

Groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Citaat van: Vendezz op maandag 19 november 2012, 11:52:02
maar nieuwe software moet ook een kans hebben

??? nieuw???? de eerste release van Railroad & Co is van 1 december 1995! Voor zover ik weet is Koploper publiek beschikbaar vanaf december 1998...... Ik ben ooit ingestapt met RR&Co V3.4, ergens in 1999, als opvolger van Softlok (dat bleef maar bij MS DOS.....). Heb helaas vanaf 2003 de hobby een paar jaar moeten stoppen, maar ben gelukkig sinds een jaar of 3 weer actief bezig, en meteen verder gegaan met RR&Co (traincontroller). Heb in het verleden ook naar koploper gekeken, maar de man machine interface heeft me vanaf het begin niet aangestaan. Overigens heb ik grote bewondering voor Paul Haarsma en z'n enorme doorzettingsvermogen (en incasseringsvermogen) om zoveel jaren door te blijven gaan.
Ik vind het wel mooi om te zien dat er langzaam maar zeker steeds meer Traincontroller/RR&Co gebruikers hier op het forum komen.

Walter
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Zo zie je maar dat nieuw een subjectief begrip is. :D

Wat ik ook leuk vind aan deze discussie zijn de verschillende eisen die mensen stellen. Ik vind het bijvoorbeeld geen enkel probleem dat de seinen zo algemeen zijn. Inmiddels heb ik wel alle Duitse en Zwitserse beschikbaar, maar ik vind het eigenlijk wel zo rustig zoals het is en heb besloten deze niet weer te geven in het plan. Dat ze allemaal correct worden aangestuurd vind ik belangrijker. Ik heb ook al een experiment gedaan met het aansturen van een zgn. Ausfahrtsignal. Dat komt na het groene blok signaal voor personen treinen aan een perron. Geen enkel probleem.

En dat Joachim als nieuwe software gebruiker het interface belangrijk vind, zegt ook iets over mij als koploper gebruiker die zich jaren heeft "moeten behelpen" Zo erg is het nou ook weer niet. Het Koploper scherm is puur functioneel maar inderdaad niet gelikt. Dat kan anno 2012 mooier.

En jou lof aan Paul Haagsma, Walter, deel ik. De qua functionaliteit staat dat programma aan de top en allemaal liefdewerk oud papier (ik weet eigenlijk niet of dat een algemene uitdrukking is, maar de wikipedia verklaart het wel) diep diep respect.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Arjan,

Vraagje: omdat ik er de laatste tijd aardig druk mee bezig ben geweest.
Hoe heb jij je locomotieven ingeregelt?
Ik gebruik een ander programma maar het principe is hetzelfde.
Eerst laat ik de loc met volle snelheid over het meettraject racen.
Daar komen bepaalde kmh's uit
Vervolgens ga ik die terug schroeven in de decoder zodat de max snelheid overeen komt met de max van het origineel.
Dan laat ik de loc heen en weer rijden tot alle stappen zijn ingemeten.
Ik heb nu een aantal locs zo gedaan en ik moet zeggen dat komt de rijeigenschappen wel ten goede.

Ik ben wel benieuwd dat jij of anderen dit ook zo doen.

Groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Martin,

Dit is precies de manier waarop ik het ook doe.

In Koploper kun je kiezen of je de snelheid wilt bepalen voor één richting of voor beide. Voor de meeste locs bepaal ik het alleen voor vooruit, achteruit rijden komt nauwelijks voor. Pendel en keer treinen meet ik beide kanten.

Wat ik ook nog doe sinds ik een loc-programmer heb is de snelheids curve aanpassen met de CV's (wat is het?) 69 - 97 (of zoiets). Ik zet dan veel stappen op de lagere snelheden en weinig op de hogere.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 181112: verder met TrainController
Citaat van: Marklinbaan.nl op woensdag 21 november 2012, 11:56:16

Eerst laat ik de loc met volle snelheid over het meettraject racen.
Daar komen bepaalde kmh's uit
Vervolgens ga ik die terug schroeven in de decoder zodat de max snelheid overeen komt met de max van het origineel.
Dan laat ik de loc heen en weer rijden tot alle stappen zijn ingemeten.
Ik heb nu een aantal locs zo gedaan en ik moet zeggen dat komt de rijeigenschappen wel ten goede.

Ik ben wel benieuwd dat jij of anderen dit ook zo doen.

Groeten Martin

Zo doe ik het ook.
En inderdaad geeft dit mooie rijeigenschappen.

Groeten Sander.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
 Zoals Julius Ceasar het al zo treffend zei: "De teerling is geworpen!".

Gisteravond als verjaarskado TC8 bestelt. En vandaag al een mail terug dat de Nutzungslizenz met USB stick op de post zit. Ik ga TrainController nu definitief gebruiken  :P

Ik ben de afgelopen weken regelmatig aan het spelen geweest en het programma biedt veel dat ik leuk vind. Wat me definitief heeft doen besluiten is de eigenschap van het programma de locs zeer nauwkeurig aan te sturen. Tot op de centimeter is mogelijk. Ik had in mijn station één blok waar de treinen allemaal consequent net voorbij het sein tot stilstand kwamen. Eindeloos Koploper lopen twieken, maar het lukte me niet. Met TC gaat het in één keer perfect.
Tel daarbij op dat ik software gewoon erg leuk vind, ik kan me echt dagen vermaken met alleen de simulator, en de beslissing is genomen. Daar kom ik de komende vrije dagen wel mee door.  :thumbup:

Andere nieuwe ontwikkeling is het station. Ik ben zo slim om mijn baan van voor naar achter op te bouwen. Ik kan nu uit eigen ervaring bevestigen wat je in ieder boek kunt lezen:  8) andersom is beter, want dan kun je er makkelijker bij. Ik heb heel lang tegen het perron met stationsgebouw aangehikt, niet goed wetende hoe dat goed aan te pakken. Nu heb ik besloten dit helemaal los van de baan op te bouwen en straks als één geheel te plaatsen. Alle verlichting bouw ik in en ik laat er één kabel uitkomen. Dit is omdat er direct onder het station het schaduwstation en heel weinig ruimte is. Ik kan dus geen draden gebruiken die her der der door de bodemplaat komen.

Later deze week of volgende week plaats ik wel wat foto's om dit verhaal toe te lichten. Eerst nog één / max twee dag(en) werken en dan begint de vakantie. Ik kan niet wachten  O:-D Hopelijk loopt de postbode een beetje harder, hoewel die in deze dagen al zoveel extra post te bezorgen heeft.

Wordt vervolgd...
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arjan.

Mooi dat de kogel door de de kerk is.

Dat van de verkeerde kant opbouwen is een fout die jij niet als enigste gemaakt hebt  :mrgreen:

Succes met de stationsmodule  ;)

Harald & Alex
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Heel goed Arjan. Ben benieuwd naar je belevenissen. :)

Gr, Ben.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Tsja ook hier loopt de ezel wel eens achteruit  :D

Ik ken die software niet Arjan TC. Nu zul je wel zeggen is te vinden op internet maar wat mij boeit is dat je het sein niet meer voorbij rijdt. De treinen zijn dus beter te trimmen voor een krappe blok. Gaat dat op tijdbasis?

Wat kan Koploper wat TC niet kan en anders om?

Ben zeer nieuwsgierig  :o)

Mvg, Johan
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Ik zal over een tijd wel eens een meer uitgebreid verslag van TC plaatsen.  Het trimmen wat je bedoelt Johan, gaat op basis van de snelheid en de plaats in het blok. Dat blijkt TC erg goed te kunnen berekenen (mits de loc goed is geijkt)

Eerste verschillen:
TC is object oriented. Dat heeft tot gevolg dat als je de eigenschappen van een element (bv een bezetmelder) verandert, dit overal bekent is. Da's wel makkelijk in de fase waarin ik nu zit.

Verder is TC Engels of Duits, Koploper is er in het Nederlands.

De TC documentatie vertelt erg veel over wat er kan, minder over hoe dat te realiseren. Gelukkig is er een actief forum en veel op internet. Ik vind de Koploper documentatie soms ook wel wat cryptisch, maar die is naar mijn mening toch beter.

In TC kan een blok slechts één bezetmelder hebben en toch de treinen op de juiste plek laten stoppen. Voorwaarde is wel dat de locs ge-ijkt zijn. Eigenlijk werkt het allemaal met virtuele punten die aan fysieke bezetmelders zijn gekoppeld. je kunt instellen waar wordt begonnen met remmen en waar moet worden gestopt. Dit kun je indien gewenst per loc/loc-groep instellen. Koploper leert zelf remmen en houdt daarbij rekening met de massa die je hebt opgegeven. Koploper stopt ook altijd bij een fysieke melder, eventueel met wat langer doorrijden.

Koploper gaat iets mooier met niet geijkte locs om dan TC.

IJken in TC gaat over 3 bezetmelders. Eén voor de aanloop, één voor de meeting (en die kan relatief kort zijn, ik heb er één van 54 cm) en een laatste voor de uitloop. Samen met de lengte van de loc rekent TC de snelheid uit. Het gebruikt hiervoor een curve van 1000 (! ja duizend) punten waarin ie de verschillende decoder stappen plaatst. Dit blijkt een zeer nauwkeurige regeling te geven.
Koploper ijkt net iets anders. Die gebruikt twee bezetmelders van gelijke lengte enige afstand uit elkaar. Ook Koploper doet het verder helemaal automatisch.
Enige "gebruiksverschil" dat ik heb opgemerkt is dat het ijktraject van TC veel compacter kan. Mijn indruk is dat de snelheden in TC beter worden aangestuurd dan Koploper, maar daarbij moet ik zeggen dat dit waarschijnlijk meer indruk dan feit is. Het is wel zo dat ik eerder al mijn DCC decoders op 28 stappen had staan en daarmee dik tevreden was. Nu zet ik ze allemaal om naar 128 stappen en zit me te verbazen hoe mooi dat rijdt.

Nog een verschil is dat je in TC naast de locs ook wagens kunt toevoegen. Die wagens kun je aan een loc toevoegen (tractie als het ware). TC weet dan precies de lengte van de trein en is daardoor in staat de trein zo te positioneren om bv de achterste twee wagons af te koppelen. Ik heb dit niet zelf geprobeerd. maar de rekenvoorbeelden zijn indrukwekkend. Ik zou niet weten hoe dit met Koploper te doen. Koploper heeft wel b.v. omloop mogelijkheden, daar heb ik filmpjes van gezien.

Tenslotte een verschil is dat met Koploper makkelijker automatisch verkeer is op te zetten. Ik vind dat in TC nog steeds wat omslachtiger, hoewel ik misschien teveel nog met de Koploper-bril ernaar kijk. Aan de andere kant kun je in TC weer makkelijker een dienstregeling optuigen. En, voor mij niet onbelangrijk, ik heb erg veel lol gehad met het optuigen van de rij-routes waarmee het automatisch verkeer uiteindelijk wordt ingeregeld. Er is wel een auto-fahrt mogelijkheid, maar die stuurt echt alles alle kanten op. En ik wil mijn IC niet op het lokaalspoor hebben. Wellicht speelt ook hier mijn Koploper-bril me weer parten en benader ik het verkeerd.

Dit is het eerste wat me zo te binnen schiet, o ja nog één, Koploper is gratis en bijna out of support, TC kost een hoop en wordt nog vernieuwd.

:idea: Nog een verzoek aan iedereen: Ik heb hier en ook op andere fora hele discussies gezien over de pro's en con's van Koploper die naar mijn smaak te hoog oplopen. Laten we die discussie hier alsjeblieft niet gaan voeren. Wat mij betreft is het net als eten en drinken: iedereen mag voor zichzelf beslissen wat ie lekker vindt en iedere keuze is goed.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Alweer verder gekomen met TC uitproberen Arjan? vr gr Arie
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arie! Jazeker ben ik verder gekomen met het testen van TC8. Hoewel, testen, ik heb het gekocht, dus het is gewoon implementeren geworden ;)

Maar voor de belangstellenden hier een verslag van wat ik allemaal ben tegengekomen. Bij deze post voeg ik ook mijn configuratie files toe. Als je TC8 download van hier dan kun je het in meer detail bekijken. De demo mode werkt altijd. Als je een digital system aan de pc hebt gekoppeld dan wordt die na 15 min afgesloten.

Goed. Het invoeren van de baan lay-out en de wissel-adressen is redelijk eenvoudig. Een stuk gemakkelijker dan bij Koploper, omdat TC zelf de wisselstraten berekend. Je hoeft dus niet meer aan te geven hoe je van A naar B komt.

Even iets anders zijn de melders. Deze kun je apart opvoeren, maar beter is dat te doen in het blok zelf. Een blok kan geen, één of meer melders hebben. Aan de hand van de melders geef je dan de punten aan in het blok waar de besturing moet ingrijpen.



Remmen en stoppen zijn voor de hand liggend, maar je kunt veel meer. Zo heb ik bij blok 17, het blok na het schaduwstation (sbf), een actiemelder gedefinieerd die de verlichting van de passerende trein aan doet.
Melders kunnen fysiek zijn, je kunt er dan een adres aan koppelen, of virtueel zoals de rempunten e.d.
Het inrichten van de blokken met de juiste afrem en rempunten is nogal wat werk. En nog steeds heb ik het niet helemaal perfect. Leuk is hier weer dat een melder gekoppeld kan worden aan een bepaalde loc(-groep). Je kunt verschillende typen of individuele treinen dus op verschillende plaatsen laten stoppen.



Je kunt een melder ook alleen laten gelden voor een andere conditie, bijvoorbeeld als een bepaalde wisselstraat actief is, of als het een bepaalde zugfahrt (route, maar daarover later meer) geldig is. Dit is echt heel flexibel. De geldigheid komt op dezelfde manier bij praktisch alle elementen terug. Ik kan een blok bv alleen geldig maken voor bepaalde treinen of alleen als andere blokken bezet zijn.

We hebben een baan lay-out, de digitale componenten zijn benoemd, melders zijn geconfigureerd, we kunnen rijden! Denk je. Nou eerst nog even de locs in meten. Virtuele punten werken alleen als het programma de werkelijke snelheid van de trein kent.
Het inmeten in TC gaat erg comfortabel. Ik heb een apart in-meetspoor gemaakt en dat gaat perfect. Het spoor wordt alleen voor het inmeten met een lijmklem tegen de zijkant van de baan geklemd.



Kost je alleen een half uurtje per loc. Ik heb inmiddels al mijn DCC (esu-decoder) locs op 128 stappen gezet. De MFX blijven met 14 stappen een beetje behelpen.



Voor het rijden heb je keuze uit een aantal modes ter beschikking. Door middel van Spontanfahrt mit Blocksicherung stuur je de trein zeker op pad. Het is alleen afwachten waar ie allemaal heen gaat en stoppen in stations, schaduw of niet, is er niet bij. Je zult dus redelijk snel aan de slag moeten met de zgn. Zugfahrten. Redelijk vergelijkbaar met de vast routes in Koploper. Een Zugfahrt kent altijd minstens één Startblock en één Zielblock (doel blok). De trein rijdt dus altijd van Start naar Ziel. Wanneer de Zugfahrt is voltooid, stopt de trein en wacht op verdere instructies.
Voor automatich verkeer is het mogelijk voor een Zugfahrt vervolg Zugfahrten op te geven, zgn. Nachvolgers. Er is meer dan één Nachvolger mogelijk. Je kunt die dan op basis van volgorde of toeval laten selecteren. Je kunt ook aangeven of de Nachvolger naadloos op z?n voorganger aansluit, zodat de trein tussentijds niet stopt.
Ook bij een Zugfahrt kan je weer aangeven wanneer ie geldig is. Dus voor een bepaald type trein of onder speciale omstandigheden. Hiermee kun je uiteindelijk de treinenloop zo programmeren als je het wil hebben.

Dit is, denk ik, lastiger dan in Koploper, maar uiteindelijk kun je er wel meer mee. Het lastige bij de Zugfahrt programmering vond ik dat er vaak meerdere manier zijn om een probleem op te lossen. Zo was ik wel drie dagen en vier oplossingen verder, voordat ik de Zugfahrt afhandeling in het station naar mijn zin had. Misschien wel leuk om hier de uiteindelijke oplossing uit te leggen.



Ik heb een station met 4 sporen. Spoor (en blok) 1,2 en 3 hebben een perron. Spoor (en blok) 4 is voor doorgaande treinen zonder stop. Dit spoor is dus de eerste voorkeur voor goederen treinen.
Personen treinen hebben in principe een stop in het station. Hierbij geldt dat ik spoor 3 zoveel mogelijk vrij probeer te houden voor goederentreinen om te passeren en voor de regio-personen trein. Spoor 3 en 4 zijn de enige met een aftakking naar de zijlijn.
Een personentrein van links uit blok 20/21 moet daarom eerst naar spoor 2, kan dat niet dan spoor 1, is die ook niet beschikbaar spoor 3 en uiteindelijk als niets anders mogelijk is naar spoor 4.
Op spoor 1, 2 en 3 wordt gestopt. Dit wordt geregeld door daar de Zugfahrt te laten eindigen. Dat wil ik niet voor spoor 4, daar moet gewoon doorgereden worden, naar blok 22.



De Zugfahrt heeft blok 20 als Startblock en blokken 1,2,3 en 22 als Zielblocken. In de Zugfahrt wordt ?willekeurig? een keuze gemaakt voor het uiteindelijke Zielblock. Dit beïnvloed ik door in de blokken, voor deze Zugfahrt, bepaalde condities te zetten. Blok 1 alleen als blok 2 bezet of gereserveerd is, blok 3 alleen als 1 en 2 bezet of gereserveerd is en 4 alleen als 1, 2 en 3 niet beschikbaar zijn.



Een volgende keer zal ik iets meer vertellen over de melders en Bahnwärters. De equivalenten van logische en speciale acties uit Koploper. Hiermee wordt ook het vertrek van de treinen uit het station geregeld.

Vragen? Stel ze!

Wordt vervolgd?

PS. Hernoem het bestand na downloaden naar .zip i.p.v. .bck
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Ey Arjan,

Mooie duidelijke uitleg. Heb het ook al werkend mogen zien en moet zeggen, is een mooi programma.
Ga je vast nog een hoop plezier aan beleven. Begin het bijna jammer te vinden dat mijn Itrain nog niet is afgeschreven in de boekhouding..... :D ;)

Gr. Joachim
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arjan,

Dat programma ziet er geweldig uit en een mooi en duidelijk verhaal om te volgen. Ik rij zelf met i-train maar dit ziet er ook erg mooi uit. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal gaat rijden bij je, succes.

groeten Martin.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hi Arjan - Mooie, goede en uitgebreide beschrijving.
Groeten,
Marc
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hallo Arjan,

Goede beschrijving! Een vraagje, het venster snelheidsmeeting lijkt heel erg op het venster van WDP.
Bestaat er ook de mogelijkheid, om een rollenbank met snelheidsmeter aan te sluiten( max van Marion Zeller) ?

Dit gaat in WDP heel snel en nauwkeurig.


Groet Hubert

Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Yup, dat kan. TC kent de Speed Cat ook :-)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Speed Cat  :thumbdown: is niet zo nauwkeurig als de Max van Marion Zeller.

Groet Hubert
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Hoi Arjan,

mister Koploper is overgestapt 8o 8o 8o  Doe maar goed oefenen dan kun je me tzt weer helpen :D

Groetjes, John
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 171212: Definitief verder met TrainController
Egmaf, bedankt voor het antwoord aan Hubert.  :thumbup:
Nog een aanvulling erop: Ik heb even wat op het TC forum gezocht en het blijkt dat de MAX ook te gebruiken is. Schijnbaar wordt onder de naam SpeedCat ook meetapparaten die niet van Zeller zijn aangeboden. Beiden werken dus.

@John; tsja, kon het niet laten. Zat iedere keer al wat naar andere software te kijken en TC heeft het voor mij gewonnen. Het grappige bij het overstappen is dat je voortdurend bezig bent Koploper functies na te bouwen.  :O Het duurt een tijd voordat je het op z'n TC's gaat oplossen.
Wanneer je er tzt aan toe bent geef je maar een gil. Al is het alleen maar om een keer te kijken.  :D