Hoi Arie! Jazeker ben ik verder gekomen met het testen van TC8. Hoewel, testen, ik heb het gekocht, dus het is gewoon implementeren geworden
Maar voor de belangstellenden hier een verslag van wat ik allemaal ben tegengekomen. Bij deze post voeg ik ook mijn configuratie files toe. Als je TC8 download van
hier dan kun je het in meer detail bekijken. De demo mode werkt altijd. Als je een digital system aan de pc hebt gekoppeld dan wordt die na 15 min afgesloten.
Goed. Het invoeren van de baan lay-out en de wissel-adressen is redelijk eenvoudig. Een stuk gemakkelijker dan bij Koploper, omdat TC zelf de wisselstraten berekend. Je hoeft dus niet meer aan te geven hoe je van A naar B komt.
Even iets anders zijn de melders. Deze kun je apart opvoeren, maar beter is dat te doen in het blok zelf. Een blok kan geen, één of meer melders hebben. Aan de hand van de melders geef je dan de punten aan in het blok waar de besturing moet ingrijpen.
Remmen en stoppen zijn voor de hand liggend, maar je kunt veel meer. Zo heb ik bij blok 17, het blok na het schaduwstation (sbf), een actiemelder gedefinieerd die de verlichting van de passerende trein aan doet.
Melders kunnen fysiek zijn, je kunt er dan een adres aan koppelen, of virtueel zoals de rempunten e.d.
Het inrichten van de blokken met de juiste afrem en rempunten is nogal wat werk. En nog steeds heb ik het niet helemaal perfect. Leuk is hier weer dat een melder gekoppeld kan worden aan een bepaalde loc(-groep). Je kunt verschillende typen of individuele treinen dus op verschillende plaatsen laten stoppen.
Je kunt een melder ook alleen laten gelden voor een andere conditie, bijvoorbeeld als een bepaalde wisselstraat actief is, of als het een bepaalde zugfahrt (route, maar daarover later meer) geldig is. Dit is echt heel flexibel. De geldigheid komt op dezelfde manier bij praktisch alle elementen terug. Ik kan een blok bv alleen geldig maken voor bepaalde treinen of alleen als andere blokken bezet zijn.
We hebben een baan lay-out, de digitale componenten zijn benoemd, melders zijn geconfigureerd, we kunnen rijden! Denk je. Nou eerst nog even de locs in meten. Virtuele punten werken alleen als het programma de werkelijke snelheid van de trein kent.
Het inmeten in TC gaat erg comfortabel. Ik heb een apart in-meetspoor gemaakt en dat gaat perfect. Het spoor wordt alleen voor het inmeten met een lijmklem tegen de zijkant van de baan geklemd.
Kost je alleen een half uurtje per loc. Ik heb inmiddels al mijn DCC (esu-decoder) locs op 128 stappen gezet. De MFX blijven met 14 stappen een beetje behelpen.
Voor het rijden heb je keuze uit een aantal modes ter beschikking. Door middel van Spontanfahrt mit Blocksicherung stuur je de trein zeker op pad. Het is alleen afwachten waar ie allemaal heen gaat en stoppen in stations, schaduw of niet, is er niet bij. Je zult dus redelijk snel aan de slag moeten met de zgn. Zugfahrten. Redelijk vergelijkbaar met de vast routes in Koploper. Een Zugfahrt kent altijd minstens één Startblock en één Zielblock (doel blok). De trein rijdt dus altijd van Start naar Ziel. Wanneer de Zugfahrt is voltooid, stopt de trein en wacht op verdere instructies.
Voor automatich verkeer is het mogelijk voor een Zugfahrt vervolg Zugfahrten op te geven, zgn. Nachvolgers. Er is meer dan één Nachvolger mogelijk. Je kunt die dan op basis van volgorde of toeval laten selecteren. Je kunt ook aangeven of de Nachvolger naadloos op z?n voorganger aansluit, zodat de trein tussentijds niet stopt.
Ook bij een Zugfahrt kan je weer aangeven wanneer ie geldig is. Dus voor een bepaald type trein of onder speciale omstandigheden. Hiermee kun je uiteindelijk de treinenloop zo programmeren als je het wil hebben.
Dit is, denk ik, lastiger dan in Koploper, maar uiteindelijk kun je er wel meer mee. Het lastige bij de Zugfahrt programmering vond ik dat er vaak meerdere manier zijn om een probleem op te lossen. Zo was ik wel drie dagen en vier oplossingen verder, voordat ik de Zugfahrt afhandeling in het station naar mijn zin had. Misschien wel leuk om hier de uiteindelijke oplossing uit te leggen.
Ik heb een station met 4 sporen. Spoor (en blok) 1,2 en 3 hebben een perron. Spoor (en blok) 4 is voor doorgaande treinen zonder stop. Dit spoor is dus de eerste voorkeur voor goederen treinen.
Personen treinen hebben in principe een stop in het station. Hierbij geldt dat ik spoor 3 zoveel mogelijk vrij probeer te houden voor goederentreinen om te passeren en voor de regio-personen trein. Spoor 3 en 4 zijn de enige met een aftakking naar de zijlijn.
Een personentrein van links uit blok 20/21 moet daarom eerst naar spoor 2, kan dat niet dan spoor 1, is die ook niet beschikbaar spoor 3 en uiteindelijk als niets anders mogelijk is naar spoor 4.
Op spoor 1, 2 en 3 wordt gestopt. Dit wordt geregeld door daar de Zugfahrt te laten eindigen. Dat wil ik niet voor spoor 4, daar moet gewoon doorgereden worden, naar blok 22.
De Zugfahrt heeft blok 20 als Startblock en blokken 1,2,3 en 22 als Zielblocken. In de Zugfahrt wordt ?willekeurig? een keuze gemaakt voor het uiteindelijke Zielblock. Dit beïnvloed ik door in de blokken, voor deze Zugfahrt, bepaalde condities te zetten. Blok 1 alleen als blok 2 bezet of gereserveerd is, blok 3 alleen als 1 en 2 bezet of gereserveerd is en 4 alleen als 1, 2 en 3 niet beschikbaar zijn.
Een volgende keer zal ik iets meer vertellen over de melders en Bahnwärters. De equivalenten van logische en speciale acties uit Koploper. Hiermee wordt ook het vertrek van de treinen uit het station geregeld.
Vragen? Stel ze!
Wordt vervolgd?
PS. Hernoem het bestand na downloaden naar .zip i.p.v. .bck