Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Hoi Arjan,

Nu hoor ik andere mensen die met servo's werken, dat die vervolgens last hebben van storingen op de terugmelders door de servo's. Nu ben ik van plan exact dezelfde servos en OC32 te gaan gebruiken, dus was ik benieuwd naar jou ervaringen.

Gr. Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Daan,

Ik heb nooit de link gelegd tussen storingen in terugmelders en servo's. Eigenlijk heb ik intussen helemaal geen last meer van storingen. Er is er nog één die af en toe opspeelt, maar dat heeft zeker niets met servo's te maken, maar met een iets te nauw gat tussen de railstaven. Wat ik wel heb gedaan is zoveel mogelijk UTP kabel gebruikt voor de terugmeld leidingen. Ze zijn dus wel goed afgeschermd
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hallo spoorvrienden,

Ik vond dat ik nu eindelijk ver genoeg gevorderd ben om weer eens een update te plaatsen.
De afgelopen maanden heb ik redelijk veel aan de baan gewerkt. Het begon allemaal met het mechanisch beveiligen van de servo's van de armseinen. Bij het aanzetten van de baan maken de servo's een spontane uitslag. Dit is natuurlijk funest voor de seinen wanneer dit te ver gaat. Één van de seinen stond dan helemaal krom. Door aan beide zijden van het servo armpje een blokkering te lijmen is dat probleem verholpen.
Vervolgens had ik op een bepaald moment een probleem met een aantal wissels. Bleek uiteindelijk een servo decoder te zijn die over z'n toeren was. Bovendien was één servo overleden en moest daar een nieuwe ingebouwd worden. Gelijk die vier servo's op de OC32 aangesloten en afgeregeld. Al met al (spul uitbouwen, vervangen, draden trekken en afregelen) een storing die weer een heel weekend werk met zich mee bracht.

Tussendoor ben ik nog bezig geweest met het maken van een tweetal tunnelportalen voor de zijlijn. Deze zijn inmiddels geïnstalleerd. De berg er omheen laat nog even op zich wachten, omdat ik die vanaf het station wil opbouwen. Zo hoop ik te voorkomen dat ik een onlogische aansluiting van twee stukken berg ga krijgen.


Er is een stationsgebouw verschenen in Bad Mohlingen!.


Eindelijk begint het station vorm te krijgen. Alleen het perron voor spoor 1 moet nog aangelegd worden. Hiervoor moet nog een aansluitende trap voor de voetgangerstunnel worden gemaakt.


Eind november kon ik een airbrush lenen. Die heb ik onder andere gebruikt om de rails in het station van een roestlaagje te voorzien. Daarna is op  spoor 4 en 3 ballast aangebracht. Op de eerste foto kun je het roest effect ook goed zien.
Bovenop de muur is een deksteenlaag aangebracht waarop weer een hek is geplaatst. (Erik nog bedankt voor de tip, ik heb me een hoedje gezocht naar dit type hek. Maar toen ik het nummer had was het zo gekocht).


In eerste instantie had ik de deksteenlaag gemaakt van een strip blauw schuim bestreken met gips. Eenmaal geverfd zag het er prima uit, maar het bleek zo ontzettend kwetsbaar... Je hoefde maar even iets te doordringend te kijken of de gips sprong er spontaan vanaf. De strip daarna in 4 mm triplex uitgevoerd. Dat ging goed.

Om de kerst periode te vullen heb ik besloten nog een verbouwing uit te voeren die ik al een tijd in m'n hoofd had.
Op dit plaatje zie je hoe het oorspronkelijk uitgevoerd was.


Vanuit de klimspiraal links onder, gaat het spoor over een brug en dan rechtsaf door een nauwe, meer dan 90º bocht. Deze bocht was een marteling voor mijn ogen. De gedachte dat ie uiteindelijk in een tunnel kwam te liggen heeft gemaakt dat ik 'm destijds heb gehandhaafd. Maar er begonnen ook steeds meer wagons te ontsporen. Dus uiteindelijk na veel denk- en probeer werk de knoop doorgehakt en de bocht vervangen. Dit is dus een verbouwing op niveau 2, terwijl 3 en 4 erboven er ook al zijn. Her en der geplaatste draadeinden maakten de speelruimte gering, maar ik heb uiteindelijk de juiste maten en openingen gevonden om alles weer op z'n plek te wurmen.
De 90º bocht is nu vervangen door één van 60º. Bovendien is de railsradius van de binnenbocht verruimd van 360 mm naar 489,3 mm. Deze radius is niet standaard in k-rail te krijgen en dus in flex-rails uitgevoerd.
Gevolg is dat de stalen  brug is komen te vervallen en is vervangen door een stenen exemplaar dat gelijk dienst doet als tunnelingang voor niveau 1.
Het spoor uit de klimspiraal is ook wat meer naar rechts opgeschoven. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor het aanleggen van de bergwand direct achter de stenen brug.
Over de brug loopt ook een smalle weg. Aan de andere kant draait de weg dalend naar rechts gaat daar een tunnel in. Aan de voor kant is de weg nog niet af.
De brug en het stuk scenery met weg en blokpost heeft me het grootste deel van januari wel beziggehouden. Ik heb hiervoor o.a. Een uitstapje naar het zelf maken van bomen gemaakt. De resultaten zie je hier.








En zo modderen we rustig verder  :D
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjan.

Je moddert wel mooie dingen aan elkaar  :D Leuke scenery is er te zien op de foto's

Harald & Alex
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hallo Arjan,

Mooie scenerykunsten waarop je je weer lekker heb op mogen uitleven en met een prachtig eind resultaat.
Oke praat voor me beurt want je bent nog niet klaar zag ik. :) ;)
Leuk rijdend materiaal heb je rijden op de rails gaaf.

Veel succes weer.

Groet Wim.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjan,

de tunnelportalen en brug zien er mooi uit :thumbup:

Ik zie ook dat je "de naad" verstopt hebt met een boom :D

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Citaat van: Tilly op zondag 05 februari 2012, 21:06:38
Ik zie ook dat je "de naad" verstopt hebt met een boom :D
Dat zou je dus eigenlijk niet moeten zien ;) Maar goed, je wist dat ie er zat.
Heb je de andere verstopte naad ook al gevonden? Kijk maar eens goed boven de twee onderste kleine boompjes.
Alle delen zijn uitneembaar, zodat ik bij verbouwingen (het zou de eerste keer niet zijn :P) er goed bij kan.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjan,

Dat is een mooie brug geworden toch? Past er nog wel bovenleiding in als je die gaat plaatsen? De opening lijkt me wat krap namelijk.

En wat zie ik nou allemaal op je baan rondrijden? Je had wel eens laten vallen dat je Zwitsers steeds mooier begon te vinden, maar het lijkt wel alsof je al je Duitse materieel verkocht hebt. Uit schuldbesef heb je zeker dat Station met DB logo gekocht? :-).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
mooi mooi mooi....   hier is al heel wat tijd en denkwerk in gekropen zo te zien.... knap gemaakt allemaal!
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
 @Harald & Alex: dankjewel. Het is inderdaad wel geslaagd, terwijl het echte plan eigenlijk pas in het werk ontstaat. Dat bedoel ik eigenlijk met "aanmodderen". Ik heb gemerkt dat wanneer je problemen ter plekke oplost er eigenlijk heel natuurlijke situaties uitkomen. Dingen die niet kunnen worden dus ook niet gemaakt. Je moet dan natuurlijk wel bereid zijn kritisch naar je eigen werk te kijken en zo nodig dingen af te keuren.

@Dani: jij lijkt in de gaten te hebben dat deze methode inderdaad veel tijd vergt  :thumbup:

@Wim & Dennis: ja er komt steeds meer Zwitsers spul bij. Mijn volgende baan gaat ook zeker een Zwitserse situatie weergeven. Omdat ik de baan al ontworpen had op rechts rijden en Duitse seinen heb geïnstalleerd, blijft deze baan maar even in het grensgebied van het zwarte woud en noord Zwitserland.

@Dennis: een tijd geleden heb ik voor alle zichtbare delen van de baan in Wintrack de bovenleiding getekend, en daarna eens uitgerekend wat dat ging kosten. Als ik me goed herinner net geen ?1.000,-. Dat vond ik toen toch wel erg veel geld (nog steeds trouwens) en heb toen besloten op deze baan geen bovenleiding aan te leggen. Als in nu zie dat John (Tilly) er net mee begonnen is dan moet ik wel bekennen dat het toch een beetje kriebelt. Maar ja, Zwitserse bovenleiding op een Duitse baan is geen gezicht en ik ga geen kapitalen investeren in Duits spul... Zal 'm voorlopig dus niet worden...
Maar als het onder de brug door moet, dan is er net plaats voor de rijdraad. De hangdraad wordt dan aan de brug bevestigd.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hallo Arjan,

Mooie foto's, hoor! :) :)
het geheel (voor zover) ziet er fraai uit. Ga je het stationsgebouw ook nog een beetje vervuilen?
De perrons ga je zeker nog aankleden (ik bedoel, mensen, zitbanken, enz) Ziet er nog zo leeg uit.
Ik heb net enkele servo's geplaatst voor de seinen. Ze staan nog niet allemaal, maar het wordt erg mooi. Wat, het wordt steeds mooier!! De bovenleiding heb ik nu ook aangebracht en moet alleen nog een deel ervan verven. Als dat allemaal achter de rug is, en het laatste sein is gezet, dan volgt er weer een update in mijn draadje. Ik heb ook de modules binnen voor aansturen van de servo's, dus die ga ik binnenkort ook bouwen (zijn namelijk bouwsets)

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Harry,

Dank voor de complimenten.

Ja, ik ga het gebouw zeker nog vervuilen. Nadat ik die airbrush geleend had heb ik er zelf één aangeschaft. Moet nu alleen nog een voorraadje verf aanschaffen. Heb tot nu toe voornamelijk met verdunde Anita Decor gespoten, maar dat is net niet geconcentreerd genoeg. Als ik deze week tijd heb rijd ik op de terugreis van mijn werk nog even bij mijn treinenwinkel in Heerenveen langs om wat potjes te halen.
De perrons zijn inderdaad nog erg leeg. Ik ben zo "slim" om van voor naar achter te werken en wil daarom voorkomen dat ik zaken omstoot of erger. De verdere aankleding komt dus allemaal nog.
Maar, het eerste preisertje is inmiddels op mijn baan aangekomen! Niet te zien op de foto's, maar achter de ramen van de blokpost staat een man in uniform :D

Ik heb natuurlijk al die mooie foto's in jouw draadjes allang gezien. Sie seinen zijn echt geweldig geworden. Misschien goed om de servo's eerste even uit te proberen met aan en uit schakelen. Als ze een onverwachte uitslag geven dan kun je er ook een mechanische stop op zetten. Het zou jammer zijn als je mooie handwerk door zo'n servo kapot wordt getrokken.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjen,

Ruime update van veel verzet werk de laatst tijd maar geen loze verspilling van tijd dus.
Het plaatje met de blokpost doet het heel goed, gebouwtje mooi aangepakt en de aankleding der natuur er omheen is ook mooi levendig. Mooi werk.

Mvg Ron :)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hallo Arjan,

Noem jij dit maar modderen, ik vind dit al een heel kunstwerk, hopelijk ziet mijn scenery er straks ook zo mooi uit.

Gr.
Piwie
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Arjan,

Wat betreft de servo's: ik heb op mijn diorama al een stuk of 12 servo's aangesloten op de modules, en het diorama voor verschillende tests al menige keer in- en uitgeschakeld, en daarbij heb ik nog steeds geen last gehad van een onverwachte impuls naar de servo's.

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hallo Arjan,

Tja ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige spreken, helemaal top dus.

Je hebt mij met je foto,s weer op een idee gebracht voor mijn eigenbaan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjan,

Prachtige foto's heb je gemaakt. Je bent een flink eind gevorderd met je scenery. Ik ben vooral onder de indruk van je gipswerk, het is schitterend op kleur gemaakt.

Ik zie dat je ook lekker de slag te pakken hebt met het maken van bomen. Leuk werk is dat en je krijgt vaak een resultaat wat je niet kan kopen.

Die stenen brug is super geworden.

Op naar de volgende serie foto's  :thumbup:

Groet, Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjan,

Jij bent aardig in de weer geweest met je baan, mooi gips werk. Ik heb weer ideetjes opgedaan voor mijn eigen baan.

groetjes Martin.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Citaat van: ArjanM op zondag 30 oktober 2011, 12:54:36

De servo gemonteerd met de arm naar de wissel toe. Hiermee heb je weinig vering in het draad, maar het is veel compacter en nauwkeuriger te sturen. Voor alle duidelijkheid dit is dus de servo voor de wissel:



Hoi Arjan,

Effe een vraag als het mag: hoe heb je de servo voor het wissel ingesteld in de OC32? Is het zo dat het wissel in de middenstand staat als je spanning op de OC32 zet of staat het wissel direct in de stand rechtdoor of afbuigend?

Ik vraag dat omdat ik ze in de middenstand heb staan. Zodra ik Koploper opstart wordt geinitialiseerd en neemt het wissel de stand in Koploper aan. Maar dat vind ik niet handig.

Hoe doe jij dat?

Groet van Ben.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Ben,

Ik heb de twee standen met behulp van OC32config ingesteld en er eigenlijk verder niet meer naar gekeken. Dat geldt ook voor de wissels die ik later heb aangesloten. Mechanisch kan het niet zoveel kanten op, dus ik maak me niet druk om de stand bij aanzetten.
Da's een ander verhaal voor de seinen die ik ook met een servo aanstuur. Die werden helemaal kromgetrokken voordat Koploper geïnitialiseerd had. Die servo's heb ik voorzien van een mechanische begrenzing. Een plaatje aluminium waar ik een gleuf ter grootte van de uitslag van het armpje heb gevijld. Een soort halve H. stel je voor dat de onderkant van de H dicht is en de twee armpjes bovenaan aan weerskanten van het servo armpje zitten. Dat kan dan niet verder uitslaan. Sindsdien loopt het allemaal prima.
Misschien niet de meest verfijnde oplossing, maar ik begreep van het OC32 forum dat er niets te doen is tegen de ongecontroleerde uitslag die goedkope servo's bij power-on nog wel eens willen maken.

Als mijn beschrijving niet duidelijk is wil ik er dit weekend wel een foto van proberen te maken.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Arjan,

Ok, ik snap wat je bedoelt. Dan ga ik het zodanig veranderen dat bij spanning zetten op de OC32 alle wissels in de rechtdoor of afbuigende stand komen te staan. Dan heb ik ieder geval een gedefinieerde stand vooreer ik Koploper opstart en initialiseer.

Ik ga het eens uitproberen, dank je wel.

Gr, Ben.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Ey Arjan,

Had even wat tijd over en ben nog eens even serieus door je draadje heen gescrolled. Complimenten voor je mooie baan  :thumbup:. Is qua sfeer wel een beetje waar ik ook naar toe wil. Wanneer, en hoe, ik die sfeer ga bereiken is nog volstrekt onduidelijk... :? ;)

Succes met de bouw. Ik houd de vorderingen natuurlijk in de gaten.

Gr. Joachim
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Schitterende foto s van je baan.

Tony
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Joachim, Tony, leuk dat jullie het mooi vinden.

Ik heb slechts in grote lijnen een landschapsplan in mijn hoofd en zie terwijl ik bezig ben wel wat eruit komt. Het grappige is dat oplossingen zichzelf dan vanzelf aandienen en dat dat daarom volgens mij de meest natuurlijke zijn.
Om er iedere keer dan weer een leuke foto van te maken is dan weer de volgende uitdaging en ik ben blij met de signalen dat dat wel lukt.

Ik ben nu bezig met de voorste rand tussen baan en einde tafel. Het leek me wel leuk hiervan een serie te maken die laat zien hoe ik dat oplos. Ik probeer namelijk zoveel mogelijk landschapselelementen modulair te maken. Ze zijn dus uitneembaar, wat de bereikbaarheid van plekken ver weg in stand houdt. Hopelijk lukt het dit weekend de resultaten te laten zien.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Arjan,

Citaat van: ArjanM op woensdag 07 maart 2012, 19:45:40

Ik heb slechts in grote lijnen een landschapsplan in mijn hoofd en zie terwijl ik bezig ben wel wat eruit komt. Het grappige is dat oplossingen zichzelf dan vanzelf aandienen en dat dat daarom volgens mij de meest natuurlijke zijn.


Op die manier ben ik nu ook bezig :)

Citaat van: ArjanM op woensdag 07 maart 2012, 19:45:40

Ik ben nu bezig met de voorste rand tussen baan en einde tafel. Het leek me wel leuk hiervan een serie te maken die laat zien hoe ik dat oplos. Ik probeer namelijk zoveel mogelijk landschapselelementen modulair te maken. Ze zijn dus uitneembaar, wat de bereikbaarheid van plekken ver weg in stand houdt. Hopelijk lukt het dit weekend de resultaten te laten zien.


Daar ben ik dan heel benieuwd naar.

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Citaat van: Tilly op vrijdag 09 maart 2012, 11:50:37
Daar ben ik dan heel benieuwd naar.

Volgens mij wij allemaal... :D ;)

Ga je ook nog naar de beurs in Joure morgen?

gr. Joachim
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Hoi Joachim,

Ik moet morgen wel even naar Heerenveen om wat bestelde asjes en koppelingen op te halen. Misschien rij ik wel even door naar Joure. Hangt een beetje af van de tijd die ik heb. Weet nog niet wat de rest van de familie van plan is.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 050212: Verbouwing en nieuwe scenery
Citaat van: ArjanM op vrijdag 09 maart 2012, 22:15:44
Ik moet morgen wel even naar Heerenveen om wat bestelde asjes en koppelingen op te halen. Misschien rij ik wel even door naar Joure. Hangt een beetje af van de tijd die ik heb. Weet nog niet wat de rest van de familie van plan is.

Ik ga nog wel ff. Ben dr ongeveer rond 10:30. je kunt mij herkennen aan dezelfde haarlijn... :-) :D
Doe A te Hveen de groeten.

gr. Joachim
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Joachim,

Op het moment dat ik de deur uitstapte om richting Friesland te gaan, belde mijn dochter die een half jaar in Turkije zit. Dat ging natuurlijk even voor, waardoor het er niet meer van gekomen is naar Joure te gaan.
Misschien de volgende keer in Houten even een bakkie doen?
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Zo spoorvrienden, belofte maakt schuld. Helaas ben ik nog niet zover als ik had gehoopt, maar voldoende om e.e.a. te laten zien.

Op dit moment ben ik bezig het landschap van de baan steeds verder in te vullen. Ik heb eigenlijk alleen op hoofdlijnen in mijn hoofd hoe het er uit komt te zien, De details ontstaan vanzelf in het werk.
Nou weten jullie bijna allemaal wel hoe je een berg bouwt, maar misschien zitten er hier en daar toch wel wat tips in. Ik probeer namelijk al mijn landschaps-onderdelen uitneembaar te maken. Mijn baan heeft maar een beperkt oppervlakte en met vier niveaus is het hier en daar wat krap. Gebeurt er wat, dan moet ik er wel bij kunnen komen.

Als basis bouwmethode gebruik ik de open raam constructie. Het landschap gaat dan de gaten in die constructie vullen.
De landschaps-module rust tussen de twee constructie elementen (ribben, of baan tracé).  Ik maak dan eerst een constructie van houten ribbeen die het landschaps-contour aangeven en werk dat verder af met gaas en gips.

Foto's zijn altijd duidelijker. Eerst dus de houten constructie. Ik gebruik hiervoor rest plaatmateriaal. Voor iedere rib wordt eerst een mal gemaakt. Ik gebruik hiervoor resten van het blauwe schuim dat onder de rails ligt. De ribben onderling worden met dwarshoutjes met elkaar bevestigd. Waar mogelijk twee stuks, want het is niet echt een solide constructie. Maar goed, het heeft ook niks te houden en de gips laag later geeft extra stijfheid.

Hier zie je het deel op z'n plek.


Nog steeds uitneembaar. Blijven testen, want soms blijkt een enkele rib prima uitneembaar, maar is de draai die nodig is niet meer te doen wanneer ie vast zit aan de rest.


Hierna kan het gaas erover. Ik doe dit op de plaats waar het geheel moet komen om te zorgen dat het goed aansluit.


Datzelfde geldt ook voor het gipsen. Je wilt geen gaten op de rand van de module. Maar ik wil ook geen gips op de onderliggende delen. Daarom dek ik alles af met plastiek en zet de elementen er weer in. Ik gebruik plastiek, omdat gips daar niet aan hecht. Eerder gebruikte ik kranten, maar die blijven er mooi aan vast zitten èn laten vocht door, waardoor je toch weer vlekken krijgt.


En zo krijg je dus een mooi stukje landschap, dat goed aansluit bij de baan, maar verwijderd kan worden wanneer je erbij moet.




Het ging deze week niet zo hard als ik graag had gewild en ik ben nu nog bezig met de definitieve afwerking. Om rommel op de baan te voorkomen doe ik dit in de garage. Wanneer het af is weer een update.


Wordt vervolgd...
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Hoi Arjan,

bedankt voor de uitleg, ziet er super uit :thumbup:

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Wat is het toch prachtig om te kunnen zien dat er een aantal al lekker ver zijn met hun baan, hier ben ik nog niet volledig aan toe maar komt vanzelf.
Er zit al heel veel werk in wat je uiteindelijk niet meer ziet, maar die fase heb iedereen gehad.
Blijf het zeker volgen allemaal, al kom ik niet altijd toe om te reageren.
Suc 6 met de verdere bouw en zal me zeker weer eens melden.

gr. Arno
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Citaat van: ArjanM op zondag 11 maart 2012, 11:21:48
Joachim,

Op het moment dat ik de deur uitstapte om richting Friesland te gaan, belde mijn dochter die een half jaar in Turkije zit. Dat ging natuurlijk even voor, waardoor het er niet meer van gekomen is naar Joure te gaan.
Misschien de volgende keer in Houten even een bakkie doen?

Ey Arjan,

Tsja, soms zijn er even belangrijker dingen. Was deze keer wel gezellig druk en ook leuk en afwisselend aanbod. De vorige keer was de helft van de stands er niet ivm de gladheid.

Anyway, ligt wel in de planning om naar Houten te gaan de 31e. Bakkie is altijd goed.  :thumbup:. Ik zeg: doen :D

Leuke en leerzame update weer. Ziet er goed uit.

Tot de volgende.

Gr. Joachim
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
interessant om te zien hoe je die aparte delen zo maakt, en zorgt dat ze toch mooi aansluiten.
Het doet me onwillekeurig denken aan de polyesterkunsten van in de auto tuning wereld.   Vroeger heb ik daar ook nog wel es mee gespeeld, om van die gestroomlijnde wooferkisten te maken die netjes passen in de koffer van de wagen en dan helemaal straks worden bekleed of gespoten.   Dit werk brengt mooie herinneringen mee, al hoeft het hier niet zo gladjes te worden geschuurd en geplamuurd, het principe blijft hetzelfde.

het gaat er goed op vooruit zo, en dat gips, ... ja ;... dat neem z'n eigen tijd om te drogen natuurlijk.

Ik heb wel nog een vraagje voor je , of 2 eigenlijk .

(1) is dat aluminium gaas wat je gebruikt of gewoon vliegenraam-gaas ?   (verschil  11? in de hobby winkel voor 1mX50cm tegen 4,7 ? in de DHZ zaak voro 1m50 x 1m80)
(2) strijk je je gips direkt op het gaas of doe je der eerst nog papier maché of zo iets onder ?  Ik zou persoonlijk gedacht hebben om eerst papier te doen, maar dan denk ik dat het misschien wel zou durven loslaten op den duur  (delaminatie).

Alvast respect voor je werk, en ik hoop nog flink wat van jou en dit draadje te kunnen leren heel binnenkort
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Hi Arjan - Dat ziet er super 'cool' uit! Meteen een idee voor mijn eigen landschapsbouw waar aan ik binnenkort hoop te beginnen! Bedankt voor het plaatsen van de duidelijke foto's.

Succes & groeten,
Marc
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Allen bedankt voor de complimenten. Altijd leuk positieve response te krijgen.

@Joachim, afspraak staat.

@Dani, Ik gebruik gewoon (kunststof) vliegengaas. Dit is nog over van de horren die ik voor de ramen gemaakt heb. Hierop breng ik eerst een laag aan van keukenpapier gedrenkt in gips. De gips heeft vla-dikte en het papier heb ik in stukjes van ±10 ij 10 geknipt. Ik zorg dat in ieder geval één kant van het papier goed met gips bedekt is en breng het met die kant op het gaas aan. Is de andere kant niet helemaal bedenkt dan smeer ik dat er dan met mijn hand op. Dat is één van de redenen dat ik afdek met plastiek. Het lekt door. Voordeel is dat het zo goed hecht aan het gaas.
Is alles droog, dan breng ik een tweede laag van dikker gips zonder papier aan. Deze laag modelleert het landschap. Na de eerste laag kun je vaak precies de ribben zien zitten en dat is niet mooi.
Ik gebruik gewoon keukenpapier van de rol uit de keuken. Ik weet dat sommige mensen bij bepaalde merken zweren, maar zoveel gebruik ik niet en met die kleine stukjes gaat het prima.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Interessante manier van Bouwen Arjan, bedankt voor het plaatsen. Wel zonde van die Piko tas :D, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
bedankt voor de toelichting, Arjan.   Hiermee kan ik binnenkort ook aan de slag.
Lekker kliederen met papier en gipspapje, hmmmmmm, ik kijk er al naar uit !
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 110312: Hoe ik modulair landschap bouw
Citaat van: dolphin op maandag 12 maart 2012, 17:18:16
Wel zonde van die Piko tas :D

Ach Arie, iedere keer wanneer ik iets koop in mijn treinenwinkel krijg ik er één. Dus gewoon een zaak van blijven kopen ;-)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Zo dit moet één van de snelste vervolgen zijn die ik ooit heb gemaakt.  :P
Wen d'r maar niet aan  ;)

Niks op tv (niks wat ik leuk vind tenminste) en de familie uit winkelen bij IKEA. Gaf mij mooi de tijd alvast wat te schilderen. En toen ik eenmaal bezig was ook gelijk het groen maar gestrooid.

Heerlijk hoe je met wat doelloos gestrooi zulke mooie resultaten krijgt.

Hoewel nog nat, alles na het stofzuigen gelijk maar op z'n plek gezet:


Gelijk de weg over de brug even een kleurtje gegeven, dan snapt iedereen hoe het gaat lopen. Er zitten nog gaten in de weg, dus daar moet nog wat gesmeerd worden, maar het geeft het idee goed weer zo.


Closeup-je:


Het zijn echt twee delen. Wanneer je weet waar je kijken moet is het heel vaag te zien. En dan wordt het met een flits nog duidelijker dan in't echie:


Zo nu nog wat bomen, vangrails, verkeersborden en de rotsen wat meer bijkleuren.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Hoi Arjan

Mooie plaatjes  :thumbup:

Op de eerste foto boven de tunnel wat moet daar nog komen.Waar je nu de blauwe denk isolatie ziet?

Harald & Alex
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Citaat van: harald en alex op maandag 12 maart 2012, 21:59:04
Op de eerste foto boven de tunnel wat moet daar nog komen.Waar je nu de blauwe denk isolatie ziet?

Ja, dat is het volgende projectje. Nog een stukje berg dat afneembaar is.
Jammer dat ik het de komende dagen druk heb met werk en volgende week zelfs voor het werk op reis (naar Zwitserland :thumbup: ), want ik ben in vorm en dan was het overmorgen klaar geweest. :D
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Vorm vasthouden maar, zou ik zeggen.
Misschien stukje berg mee terugnemen, ben je ook snel klaar :D
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Hallo Arjan,

Dat heb je mooi gedaan en in een flink tempo, ga zo door :thumbup:

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Het ziet er direckt veel beter uit met al dat groen.

Tony
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Hoi Arjan,

Mooie scenery, fraai groen heb je aangelegd de kleur is zeer natuurlijk.

Ga je ook nog grote bomen plaatsen?

Groet, Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
mooi gedaan!
Hele baan ziet er trouwens mooi uit!
Was al even bezig om alles een beetje te bekijken!! :)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Hallo Arjan,

Leuke update van je scenerykunsten en ziet er goed uit mooi verschillende kleuren gebruikt. :thumbup:
Een vangrails zal zeker niet overbodige luxe zijn maar dat zal nog aangebracht gaan worden waardoor het geheel net iets meer in detail wordt afgewerkt.

Wel een vraagje zie naast het ballast nog een kaal randtje waarbij ook de ruwbouw nog te zien is misschien beter eerst om voordat je de ballast aanbrengt er van te voren een zandpad aanbrengt en dan de ballast aanbrengt.

Tis even een tips maar jij weet hier vast wel raad mee in ieder geval veel succes.

Groet Wim.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Hi Arjan,

Dat ziet er weer geweldig uit! Zelf helaas weinig tijd gehad sinds de Kerst dus nauwelijks vooruitgang maar geluk geldt dat niet voor iedereen.

Groeten,
Marc
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 120312: Het wordt steeds groener
Hoi Arjan,

Hoe voorzie jij de wissels van ballast. Ik heb problemen met het ballast van de K-rail wissels wat problemen geeft met het bewegen van de wisseltongen.

Groet, Ronald