Hallo spoorvrienden,
Ik vond dat ik nu eindelijk ver genoeg gevorderd ben om weer eens een update te plaatsen.
De afgelopen maanden heb ik redelijk veel aan de baan gewerkt. Het begon allemaal met het mechanisch beveiligen van de servo's van de armseinen. Bij het aanzetten van de baan maken de servo's een spontane uitslag. Dit is natuurlijk funest voor de seinen wanneer dit te ver gaat. Één van de seinen stond dan helemaal krom. Door aan beide zijden van het servo armpje een blokkering te lijmen is dat probleem verholpen.
Vervolgens had ik op een bepaald moment een probleem met een aantal wissels. Bleek uiteindelijk een servo decoder te zijn die over z'n toeren was. Bovendien was één servo overleden en moest daar een nieuwe ingebouwd worden. Gelijk die vier servo's op de OC32 aangesloten en afgeregeld. Al met al (spul uitbouwen, vervangen, draden trekken en afregelen) een storing die weer een heel weekend werk met zich mee bracht.
Tussendoor ben ik nog bezig geweest met het maken van een tweetal tunnelportalen voor de zijlijn. Deze zijn inmiddels geïnstalleerd. De berg er omheen laat nog even op zich wachten, omdat ik die vanaf het station wil opbouwen. Zo hoop ik te voorkomen dat ik een onlogische aansluiting van twee stukken berg ga krijgen.
Er is een stationsgebouw verschenen in Bad Mohlingen!.
Eindelijk begint het station vorm te krijgen. Alleen het perron voor spoor 1 moet nog aangelegd worden. Hiervoor moet nog een aansluitende trap voor de voetgangerstunnel worden gemaakt.
Eind november kon ik een airbrush lenen. Die heb ik onder andere gebruikt om de rails in het station van een roestlaagje te voorzien. Daarna is op spoor 4 en 3 ballast aangebracht. Op de eerste foto kun je het roest effect ook goed zien.
Bovenop de muur is een deksteenlaag aangebracht waarop weer een hek is geplaatst. (Erik nog bedankt voor de tip, ik heb me een hoedje gezocht naar dit type hek. Maar toen ik het nummer had was het zo gekocht).
In eerste instantie had ik de deksteenlaag gemaakt van een strip blauw schuim bestreken met gips. Eenmaal geverfd zag het er prima uit, maar het bleek zo ontzettend kwetsbaar... Je hoefde maar even iets te doordringend te kijken of de gips sprong er spontaan vanaf. De strip daarna in 4 mm triplex uitgevoerd. Dat ging goed.
Om de kerst periode te vullen heb ik besloten nog een verbouwing uit te voeren die ik al een tijd in m'n hoofd had.
Op dit plaatje zie je hoe het oorspronkelijk uitgevoerd was.
Vanuit de klimspiraal links onder, gaat het spoor over een brug en dan rechtsaf door een nauwe, meer dan 90º bocht. Deze bocht was een marteling voor mijn ogen. De gedachte dat ie uiteindelijk in een tunnel kwam te liggen heeft gemaakt dat ik 'm destijds heb gehandhaafd. Maar er begonnen ook steeds meer wagons te ontsporen. Dus uiteindelijk na veel denk- en probeer werk de knoop doorgehakt en de bocht vervangen. Dit is dus een verbouwing op niveau 2, terwijl 3 en 4 erboven er ook al zijn. Her en der geplaatste draadeinden maakten de speelruimte gering, maar ik heb uiteindelijk de juiste maten en openingen gevonden om alles weer op z'n plek te wurmen.
De 90º bocht is nu vervangen door één van 60º. Bovendien is de railsradius van de binnenbocht verruimd van 360 mm naar 489,3 mm. Deze radius is niet standaard in k-rail te krijgen en dus in flex-rails uitgevoerd.
Gevolg is dat de stalen brug is komen te vervallen en is vervangen door een stenen exemplaar dat gelijk dienst doet als tunnelingang voor niveau 1.
Het spoor uit de klimspiraal is ook wat meer naar rechts opgeschoven. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor het aanleggen van de bergwand direct achter de stenen brug.
Over de brug loopt ook een smalle weg. Aan de andere kant draait de weg dalend naar rechts gaat daar een tunnel in. Aan de voor kant is de weg nog niet af.
De brug en het stuk scenery met weg en blokpost heeft me het grootste deel van januari wel beziggehouden. Ik heb hiervoor o.a. Een uitstapje naar het zelf maken van bomen gemaakt. De resultaten zie je hier.
En zo modderen we rustig verder