Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Hoi Arjan,

het is mij niet helemaal duidelijk. Ga je dit passeerspoor verdekt opstellen of toch niet?

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Hallo Arjan,

Je hebt duidelijk niet stil gezeten, de uitbreiding van het extra spoor zal wel meer rij plezier opleveren.

Ik gebruik de OM32 voor mijn seinen ( de voorlopper van de OC32 ) en dit werkt 100% en is makkelijk in te stellen.

Ik hoop dat het minder lang duurd voordat we weer iets zien van jou baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
John,
Ja, het tweede deel van het dubbelspoor wordt verdekt. Op het plannetje boven dus de linkerkant. Daarom ben ik er ook nog niet uit of ik hier een stationnetje zal maken. Het wordt wel erg kort.

Peter,
Ik keek er zelf ook van op dat het alweer twee manden was sinds de laatste update. Ik zal mijn best doen wat vaker updates te plaatsen ;)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Wat een prachtige baan heb je!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Citaat van: ArjanM op maandag 17 oktober 2011, 08:39:28
Ik zal mijn best doen wat vaker updates te plaatsen ;)

Hopelijk is het waar...
Want dit is echt een hele leuk baan aan het worden!  ;)

m,v,g
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Hoi Arjan,

Ik had op mijn draadje een antwoord geplaatst over jouw vraag omtrent de hekjes, ik heb er ook 2 foto`s bij gezet, misschien was het je ontgaan :D
Veel suc6 met je baan, ziet er mooi uit allemaal.

Groet,
Erik
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
 Lukas,
Dankjewel voor het compliment!  :) Het is altijd leuk te horen dat anderen mooi vinden wat je doet.

Citaat van: TGVke op maandag 17 oktober 2011, 13:46:31
Hopelijk is het waar...
Want dit is echt een hele leuk baan aan het worden!  ;)

m,v,g
Ik zal het echt proberen   O:-D Maar vind wel dat er iets te melden moet zijn. Soms schiet het gewoon niet op doordat ik het te druk heb met andere dingen of doordat ik het nog niet weet hoe op te lossen (de stad bijvoorbeeld, ben er nog steeds niet helemaal uit hoe dat te realiseren)
En ook jij bedankt voor het compliment  :thumbup:

Erik, Ik had het gezien alleen niet gereageerd. Ben blij dat ik nu een nummer heb en ze aan kan schaffen. Hartstikke bedankt!

ZO, net de laatste telefonische vergadering afgesloten. Dan ga ik denk ik vanavond verder met het bepalen van de positie van de draadeinden. Misschien al wel wat afbreken, hoewel ik zo lang mogelijk wil kunnen blijven rijden.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Citaat van: ArjanM op maandag 17 oktober 2011, 18:05:14
Het is altijd leuk te horen dat anderen mooi vinden wat je doet.

Dat vind ik nou ook :P ;)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Arjan,

Leuk dat je weer moed hebt gevonden om verder te gaan met je baan en dat je ook al lekker bezig bent! Ik ben benieuwd naar het verdere vervolg, we wachten het weer af!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
complimenten!

Leuk om weer te zien wat voor moois je allemaal maakt!
groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 18 oktober 2011, 22:30:42
Leuk dat je weer moed hebt gevonden om verder te gaan met je baan en dat je ook al lekker bezig bent! Ik ben benieuwd naar het verdere vervolg, we wachten het weer af!

Hoi Dennis, het was niet zo dat ik helemaal niets meer deed. Alleen vond ik de werkjes uitgevoerd niet de moeite van het rapporteren waard. Die zijn al zo vaak beschreven.

Jake, Dankjewel. Leuk dat jij er tussen de productiewerkzaamheden door nog tijd voor vind op de hoogte te blijven hoe het hier gaat.


Inmiddels is de enkelsporige spiraal toch afgebroken. Het zat erg in de weg bij het bepalen van de plaats van de draadeinden. En aangezien ik geen x-ray ogen heb, moest het spul maar weg. Hierbij is meer verwijderd da initieel de bedoeling was. Een deel van de spiraal was toch wel erg smal, dus gelijk besloten dat ook maar te vervangen.
Een deel van het nieuwe stuk ligt nu te drogen in de lijmklemmen en wordt waarschijnlijk vanavond geplaatst. Ergens vandaag ook nog tijd vinden om draadeinden te halen, dan kan het deel met de wissel ook geplaatst worden.

wordt vervolgd ...
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
Grote plannen weer,

suc6 met herbouw.

groet Arno
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Zo, na dik twee weken bouwen weer tijd voor een update.
Nadat vorige keer alles is weggebroken zijn deze twee weken aan wederopbouw besteed. De hele spiraal is nu vernieuwd en ligt er veel mooier in.
Alles is inmiddels weer op z'n plek en de rijstroom is alweer aangesloten, zodat handmatig al testriten konden plaatsvinden.

Maar eerst over de bouw:
De wissel en is aangepast voor besturing met een servo. Eigenlijk niet nodig, omdat de beide sporen eenrichtingverkeer hebben en de wissel dus opengereden kan worden. Maar, omdat het veel leuker is de wissel goed te zetten het toch maar aangepast. Ik bedien de wissel rechtstreeks op het balkje dat heen en weer schuift. Daarvoor moet de wissel van onder open gefreesd worden en een klein stukje styreen er als versteviging tegenaan geplakt. Eerder boorde ik dan een 0,9 mm gaatje door het styreen en het balkje. De verenstaaldraad stak ik er dan door en knipte die dan af vlak boven de rails. Dat beviel toch niet zo, omdat je het draad niet kort genoeg afgeknipt krijgt en er dan een scherp puntje uit de wissel steekt.
Nu heb ik ervoor gekozen alleen het styreen van een gaatje te voorzien. Dat betekent dat het verenstaal aan de servo dus precies de juiste lengte moet hebben. 't Is wat meer gepruts, maar wel te doen en het resultaat vind ik mooier. Helaas ben ik vergeten hiervan foto's te maken en het ligt nu al ingebouwd.

Voor de servo's eerst een houder gemaakt van 25 mm aluminium hoekprofiel.


De servo gemonteerd met de arm naar de wissel toe. Hiermee heb je weinig vering in het draad, maar het is veel compacter en nauwkeuriger te sturen. Voor alle duidelijkheid dit is dus de servo voor de wissel:


Voor de seinen gebruik ik een ander armpje. De slag van het sein is niet zo bar groot en ik wil met de OC32 het denderen van de arm laten zien. Gedachte is dus dat dit mooier gaat als de servo een relatief grote slag maakt, dus een hoek met zoveel mogelijk graden maakt. Wanneer het armpje lang is dan is het aantal graden beperkter dan wanneer ie kort is. De OC32 is nog niet binnen dus misschien valt het allemaal mee, maar voorlopig het zo opgetuigd:


En hier van een overzicht van de weggewerkte bedrading en de ingebouwde servo's:


Toen kwam de uitdaging zelf de seinen te bouwen. Ik heb twee bouwpakketjes bij Conrad besteld van enkelarmige hoofdseinen. Wanneer je het spul uitpakt zakt de moed wel een beetje in de schoenen, wat een priegelspul...:


Maar het valt alleszins mee. Het lastigste vond ik de smd met draden in de lantaarn te krijgen. dan kon je vingers tekort en die je hebt zijn te dik, maar geduld is een schone zaak en uiteindelijk is het prima gelukt. Het solderen van de smd, waar ik het meeste tegenop had gezien, bleek een fluitje van een cent. Met wat dubbelzijdig tape en een vergrootglas, prima te doen.

Gelijk maar even op de baan geprobeerd:


Nu alle servo's zijn aangesloten en de bedrading grotendeels op orde kon alles op z'n plek op de baan worden gebouwd en de rails weer op elkaar aangesloten:


Ik ben al begonnen met de rails wat in te bedden. En heb gelijk even provisorisch het sein aangesloten om het licht in z'n nieuwe omgeving te zien. Ik vind't mooi  :P


Het sein stat iets scheef zie ik nu op de foto. Geen zorg, alleen de klem houdt het nog vast.

Voor de oplettende lezertjes die op de overzichts-foto een gat bij de muur voor de tunnelingang hebben gezien. Daar komt een tweearmig voorsein. Dat stond er al, maar ik heb besloten de Viessmann aandrijving te vervangen door aandrijving met servo's. het liep niet echt geweldig en ik denk dat het met servo aandrijving beter gaat.

Zo, nu de tunnelingangen bouwen en de rails verder inbedden en afwerken. De bezetmelder moeten nog aangesloten en koploper aangepast. Eind van de week komt de OC32 en dan gaan we die aansluiten. Ben heel benieuwd of er iets van het denderen van de arm overkomt.

Tot later dus!
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Je hebt aardig wat gedaan!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Hallo Arjan,

Ik ben erg benieuwd hoe de OC32 dit gaat doen, zelf werk ik met de OM32 voor mijn seinen en dan bevalt me erg goed.

Het inbouwen van de servo's ziet er keurig uit, veel werk ( denk ik ) maar dan heb je ook wat.
Het bouwen van seinen laat ik maar achterwege als ik dit zo zie  >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Citaat van: degeluidsman op zondag 30 oktober 2011, 13:49:40
Het inbouwen van de servo's ziet er keurig uit, veel werk ( denk ik ) maar dan heb je ook wat.

Peter, eigenlijk valt dat wel mee. Op een gegeven moment (hoe zei Cruijf dat ook alweer op z'n "Spaans"?) ontwikkel je er handigheid in en maak je die houdertjes gewoon in serie. Ik loop over een freesbankje te denken, dan is het helemaal makkelijk. Nu moet je inderdaad wel wat vijlen enzo, maar echt veel werk is het niet. EN...., je spaart later veel werk uit want deze aandrijvingen doen het gewoon. Dat kan van de standaard M* aandrijvingen niet gezegd worden.   ;)

Citaat van: degeluidsman op zondag 30 oktober 2011, 13:49:40
Het bouwen van seinen laat ik maar achterwege als ik dit zo zie  >:-D
Dat dacht ik nou ook altijd, maar het valt dus reuze mee! De eerste is even zweten, maar wanneer je eenmaal in de gaten hebt hoe het moet valt het erg mee.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Citaat van: ArjanM op zondag 30 oktober 2011, 12:54:36
Voor de servo's eerst een houder gemaakt van 25 mm aluminium hoekprofiel.

Arjan, ziet er goed uit  B)

Mvg, Johan
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Hi Arjan,

Ben blij dat je weer wat tijd hebt en een update hebt kunnen plaatsen. Ziet er allemaal weer erg verzorgt uit. Ik kijk altijd met veel plezier naar je draadje.

Veel succes met de verdere bouw.

Groeten,
Marc
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Hi Arjan,

Leuk hoor wat ik allemaal voorbij zie komen. Dat ons 'praatwerk' zo snel tot dit resulaat kan komen!

Kom het als de OC binnen is een live aanschouwen.

Groet,
leendert
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Hoi Arjan,

De seinen zien er prima uit. Als ik het goed lees ga je de bediening van de seinen ook d.m.v. Servo's doen.
Klopt dat??
Zo ja op wat voor decoder sluit je dan de servo aan?

Groet,  Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Ronald,

Ja klopt, de seinen worden ook met servo's bediend. De servo's worden aangestuurd met een OC32 van Leon van Perlo. Met dat stukje elektronica kun je o.a. de servo's dynamisch aansturen. Hierdoor kun je een slingerbeweging aan het einde van de armbeweging laten maken. Het na-zwiepen van de trekkabels als het ware.
je kunt het allemaal zelf programmeren net zoals je het hebben wil. Ik zit er over te denken er ook halverwege de beweging een vertraging in te maken. Dat moet het overpakken van de hendel door de wisselwachter simuleren. Geen idee of en hoe dat gaat, maar een leuk studie projectje.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Communiceert die module ook met de CS2 of is dat niet mogelijk.

Leuke site trouwens. En de foto is bekent de spoorwegovergang bij de spoorbrug over de Gouwe bij Alphen a/d Rijn.

Groet, Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Je kunt de OC32 direct vanuit je PC vanuit een seriële poort aansturen. Koploper kan het aan de kaart via een tweede com poort aan te sturen.
Nu heb jij een CS2, dus ik vermoed dat je geen Koploper gebruikt. Dan kun je de OC32 met een DCC aanvulling uitrusten en 'm met DCC commando's vanuit je centrale aansturen. Als ik het goed heb kent de CS2 tegenwoordig ook DCC. Zou dus moeten kunnen.

Pin me er niet op vast. Ik heb het apparaat nog niet in huis en heb alleen een hoop documentatie gelezen. Ik ben dus nog zeker geen expert. Als je geïnteresseerd bent, stuur Leon dan gewoon een mailtje. Die kan het je haarfijn uitleggen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Zo, gisteren is de OC32 binnengekomen, dus vandaag de boel gelijk maar eens aangesloten.

Eerst wat gedonder met voeding en verbinding met de PC. Het blijkt dat een AC/DC adapter van voldoende voltage toch niet de stroom levert die voldoende is afgevlakt voor de OC32. Dus vanochtend maar even naar Groningen geweest om een goede voeding aan te schaffen. Probleem opgelost.
Daarna kwam de communicatie met de PC niet op gang. Na het snoetje te hebben gewisseld werkte het wel. Bleek er een kabelbreuk in de eerste te zitten.
Toen maar een een servo aangesloten. Ik heb gelijkt de bijbehorende SP04 besteld en daarmee is het een fluitje van een cent..... Tenzij een gloednieuwe servo DOA (dead on arrival) is. Warm werd ie wel, maar dat was dan ook alles. Die mag terug naar Conrad.

Maar daarna liep alles op rolletjes. Inmiddels de wissel en de twee seinen aangesloten.

Fotootje van de OC32 ingebouwd onder de baan:


en van de SP04. Een beetje rommelig omdat ik hie ook even de stroom voor de leds van de seinen heb afgetapt.


En van één op de servo aangesloten seinpalen:


En ik heb nog even een filmpje gemaakt om te laten zien hoe mooi het denderen van de arm is.


Morgen verder met gips en tunnelportalen.

[edit] de link naar youtube aangepast[/edit]
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Arjan, je bent goed bezig!! Zeker je verhaal over je uitbreiding naar dubbelspoor. Altijd interessant om je draadje te volgen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen van je OC32. Klinkt zeer interessant.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: ArjanM op zaterdag 05 november 2011, 23:26:40

En ik heb nog even een filmpje gemaakt om te laten zien hoe mooi het denderen van de arm is.
http://www.youtube.com/profile?user=Arriem5#p/a/u/0/iw9s4SR7F20

Morgen verder met gips en tunnelportalen.

[edit] de link naar youtube aangepast[/edit]

Ik heb net het filmpje bekeken en het ziet er erg gaaf uit  B). Het is zeker het overwegen waard als je bijv. armseinen gebruikt.

Good busy :thumbup:
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Prima werk Arjan  :thumbup:  B)

Mvg, Johan
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 301011: (op)nieuwbouw van de zijlijn - vervolg
Citaat van: ArjanM op zondag 30 oktober 2011, 22:40:13
Nu heb jij een CS2, dus ik vermoed dat je geen Koploper gebruikt. Dan kun je de OC32 met een DCC aanvulling uitrusten en 'm met DCC commando's vanuit je centrale aansturen. Als ik het goed heb kent de CS2 tegenwoordig ook DCC. Zou dus moeten kunnen.

De OC32 werkt prima met DCC (en Koploper). Het is wel aan te bevelen bij het gebruik van de OC32, Koploper en een DCC centrale als een Intellibox oid het DCC signaal naar de OC 32 los van het DCC rijsignaal te houden ivm met de gevoeligheid van de OC32.

De OC 32 (en bijvoorbeeld de wissels) aansturen met de centrale zelf terwijl de treinen aangestuurd worden met een booster.


Succes met je OC 32. Geweldig filmpje met dat sein.

mvg,

Willem
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Weer heel interresant Arjan, bedankt voor het plaatsen, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Mooie vloot DB 80-er jaren.

Het begint er netjes uit te zien.
Ik gebruik ook de styropor bedding in mijn vitrine.

gr. Marcel

Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Arjan,

heel gaaf :thumbup:

Zou dit ook werken met bv Viessmann sein 4500?

Citaat van: willem twee op zondag 06 november 2011, 00:28:33

De OC32 werkt prima met DCC (en Koploper). Het is wel aan te bevelen bij het gebruik van de OC32, Koploper en een DCC centrale als een Intellibox oid het DCC signaal naar de OC 32 los van het DCC rijsignaal te houden ivm met de gevoeligheid van de OC32.


Willem,

bedoel je hiermee de leidingen van de centrale naar de OC32 of die van de OC32 naar de gebruiker(sein, wissel, enz) of heb je het alleen over de voeding van deze module?

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Netjes gemaakt hoor!

Roy
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
@Johan:

De baan krijgt digitaal signaal via een booster (power 3 oid) met zijn eigen voeding. De OC32 wordt aangesloten op de digitale uitgang van de centrale (intelli box oid) ook met zijn eigen voeding. Op die manier is de OC32 helemaal " los" van het digitale signaal naar de rails.

Mvg Willem
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: Tilly op zondag 06 november 2011, 05:33:42

Zou dit ook werken met bv Viessmann sein 4500?


Het is een magneetartikel aan te sturen via een extra power transistor. Maar wie wil dat nog nu servo aandrijving goedkoop beschikbaar is?

Gr, Ben.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
@Willem: Dat is precies hoe ik het heb opgezet. Ik had al zo nu en dan wat storing in het aansturen van de digitale (wissel)decoders en daarom een maand geleden een Power4 erbij gekocht. Die is via Loconet op m'n IB aangesloten en levert de (rij)stroom voor de baan. Mijn IB zelf levert de stroom voor aansturing van de decoders. Dit was nog van voor de OC32 plannen, maar komt nu goed uit.
Ik heb de OC32 ook met DCC ingang gekocht, zodat ik het via de centrale kan bedienen. Het was een optie geweest dit net zoals de OM32 via een aparte seriële poort te doen, maar dan moet ik ook voor altijd met Koploper blijven rijden, want dat is de enige die deze manier van aansturen ondersteund (bij mijn weten).

@Tilly: zoals Ben terecht opmerkt "waarom zou je dat willen?". In principe kan het wel. De OC32 kan ook magneetspoelen aansturen. Het is alleen veel goedkoper een bouwpakketje van Conrad te kopen (?9,29) en veel mooier het via een servo aan te sturen.
Wat betreft je vraag aan Willem over voeding voor de module: het DCC signaal is alleen voor aansturing de OC32 krijgt (DC) stroom uit een aparte voeding. In mijn geval 7V 2,4 A. Dit wordt terug geregeld naar 5V voor de interne werking en aan de uitgangen voor de verbruikers (hier dus de servo) ter beschikking gesteld. Je kunt er ook een tweede voeding voor de verbruikers aanhangen. Wanneer er veel stroom gevraagd wordt (bv servo's, bv magneetspoelen) dan is dit aan te bevelen. Wanneer er dus meer servo's bijkomen zal ik dat ook gaan doen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Hey Arjan,

Wat een fantastisch resultaat heb je met die OC32 bereikt. Ik heb in mijn tijdperk weel geen armseinen, maar het ziet er super uit :)

Misschien is het niet zo, maar kan de servo niet wat stiller? Beetje jammer dat ie zo kraakt.
Over die SP4, ik las in een topic over wisselaandrijvingen, dat je die printjes heel makkelijk zelf kan maken. Dan wordt het allemaal nog goedkoper per wissel.

Enfin, ga zo door, prachtig!!

Gr. Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Ja Arjen das de meest zekere manier om aan te sluiten.

Succes.

Willem
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Hey Arjan,

Das wel een erg mooi gezigt zo met dan nadenderen. Helaas maken die blauwe servotjes wel veel lawaai (ik heb er hier ook 4 liggen) zouden wat duurdere servo's minder lawaai maken?

Groeten JW
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Hoi Arjan,

Volgens mij heb je daar een fantastisch ding! Ziet er erg mooi uit.

groet,
Michiel
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: Janvis op zondag 06 november 2011, 09:43:05
Helaas maken die blauwe servotjes wel veel lawaai (ik heb er hier ook 4 liggen) zouden wat duurdere servo's minder lawaai maken?

Groeten JW

De servo's van Conrad nr 230500 maakt minder lawaai en heeft fijnere stappen.
Link Conrad Nederland: Link



Als je nu bij Conrad Duitsland kijkt zijn ze daat een euro goedkoper bij afname van meer dan zes stuks.
Link Conrad Duitsland: Link

Je zult er maar 100 nodig hebben, betaal je hier 100 euro meer  8o en dat bij zgn één  Europa  :(

Je moet helaas in Duitsland een post adres hebben om in Duitsland te kunnen bestellen, vanuit NL gaat dat niet.

Mvg, Johan
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Dit is de eerste keer dat ik deze blauwe gebruik. Ben er zelf ook niet kapot van en ga volgende keer de andere weer bestellen. Had er nu 5 besteld en één ervan was al gelijk ter ziele.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 06 november 2011, 09:56:02


De servo's van Conrad nr 230500 maakt minder lawaai en heeft fijnere stappen.
Link Conrad Nederland: Link


Hoi Johan,

hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb deze toevallig getest met een OC32 in combinatie met overwegbomen.
Ze geven hetzelfde beeld en geluid als de servo die Arjan hier heeft gebruikt.
Helaas heb ik de constructie voor de overwegbomen alweer afgebroken anders kon ik er 'n opname van maken.


@Arjan,

ziet er leuk uit als de armen bouncen.
Hier nog 'n flimpje van het bouncen.



Grt Rieske

P.s. het valt me op als je het geluid bij Arjans filmpje afzet dat het er best wel natuurlijk uitziet.
Dat geluid laat je er "anders tegenaan" kijken.
Dat gold ook voor mijn spoorwegbomen. op afstand ziet het er goed uit, maar het geluid lijkt je iets anders te zeggen.


Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Als je de beide filpje achter elkaar kijkt dan zie je dat het sein van Arjan iets te veel nadendert.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: Janvis op zondag 06 november 2011, 11:07:18
Als je de beide filpje achter elkaar kijkt dan zie je dat het sein van Arjan iets te veel nadendert.

Ja, dat viel me ook op. Ik had ook niet echt een voorbeeld. Rieske bedankt voor het filmpje, ik ga het aanpassen. Da's het mooie van de OC32 je kunt het allemaal programmeren.

Heb net zelf mijn eigen filmpje eens met het geluid aan bekeken (geluid was niet belangrijk, dus heb ik niet echt aandacht aan besteed) en het is op het filmpje VEEEEL erger dan in het echt. OOk wel logisch. De camera stond ±15 cm van het sein. Verder was het stil in de kamer en dus worden zachte geluiden extra hard opgenomen. Nee, zo dramatisch als het lijkt is het gelukkig niet.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: ArjanM op zondag 06 november 2011, 12:02:14
Citaat van: Janvis op zondag 06 november 2011, 11:07:18
Als je de beide filpje achter elkaar kijkt dan zie je dat het sein van Arjan iets te veel nadendert.

Ja, dat viel me ook op. Ik had ook niet echt een voorbeeld. Rieske bedankt voor het filmpje, ik ga het aanpassen. Da's het mooie van de OC32 je kunt het allemaal programmeren.

Heb net zelf mijn eigen filmpje eens met het geluid aan bekeken (geluid was niet belangrijk, dus heb ik niet echt aandacht aan besteed) en het is op het filmpje VEEEEL erger dan in het echt. OOk wel logisch. De camera stond ±15 cm van het sein. Verder was het stil in de kamer en dus worden zachte geluiden extra hard opgenomen. Nee, zo dramatisch als het lijkt is het gelukkig niet.

En dat is ook het mooie van je eigen wereld creëren, je kan zelf bepalen hoe ver je er in wil gaan en in hoeverre je de werkelijkheid wil nabootsen.  :)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Hoi Arjan,

de aansturing van het sein vind ik erg leuk en mooi gedaan.
De OC32 en OM32 zijn toch erg mooie modules waar je erg veel mee kan.
Ik gebruik zelf de OM32 voor mijn lichtseinen en ben er erg tevreden over.
Werkt altijd :D.

Citaat van: ArjanM op zondag 06 november 2011, 08:44:56

Ik heb de OC32 ook met DCC ingang gekocht, zodat ik het via de centrale kan bedienen. Het was een optie geweest dit net zoals de OM32 via een aparte seriële poort te doen, maar dan moet ik ook voor altijd met Koploper blijven rijden, want dat is de enige die deze manier van aansturen ondersteund (bij mijn weten).


Met Itrain is het ook mogelijk om de OM32 en OC32 te gebruiken.
http://berros.eu/itrain/nl/systems.php

Dus niet alleen maar koploper kan overweg met deze mooie modules.

Groeten Sander
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: Seinwezen op zondag 06 november 2011, 15:33:07

Dus niet alleen maar koploper kan overweg met deze mooie modules.


En ook Rocrail. :)

Gr, Ben.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Citaat van: Rieske op zondag 06 november 2011, 10:41:36
Hoi Johan,

hier ben ik het niet mee eens.

Ik maak gebruik van MBTronic aansturing en heb naast de ES-05 servo ook een aantal blauwe servo's van Olivier 77 weet niet of dat de zelfde blauwe servo's zijn die jullie daar hebben

Met de MBT aansturing zie ik wel degelijk verschil tussen die twee servo's.

Mvg, Johan

P.s. de MBT aansturing heb je kunnen zien op de eerste gastendag in Den Bosch, weet niet of jij dat toen ook gezien hebt Rieske?
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Hoi Arjan dat ziet er al goed uit

aan de rechterkant van de oc 32 waar op je aansluit wat is dat precies zijn dit sourcedrivers ?

Groeten Tim
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 051111: OC32 in actie
Tim,

wat je aan de rechterkant ziet is de DS32. Een docking station voor de OC32. Daarmee kun je draden met een schroefverbinding aansluiten i.p.v. te solderen op de pinnen van een d-connector.

De OC32 wordt standaard met sink drivers geleverd. In mijn geval heb ik één driver (8 poorten) vervangen voor een weerstandsbankje. Dat is nodig voor het aansturen van sero's