Zo, na dik twee weken bouwen weer tijd voor een update.
Nadat vorige keer alles is weggebroken zijn deze twee weken aan wederopbouw besteed. De hele spiraal is nu vernieuwd en ligt er veel mooier in.
Alles is inmiddels weer op z'n plek en de rijstroom is alweer aangesloten, zodat handmatig al testriten konden plaatsvinden.
Maar eerst over de bouw:
De wissel en is aangepast voor besturing met een servo. Eigenlijk niet nodig, omdat de beide sporen eenrichtingverkeer hebben en de wissel dus opengereden kan worden. Maar, omdat het veel leuker is de wissel goed te zetten het toch maar aangepast. Ik bedien de wissel rechtstreeks op het balkje dat heen en weer schuift. Daarvoor moet de wissel van onder open gefreesd worden en een klein stukje styreen er als versteviging tegenaan geplakt. Eerder boorde ik dan een 0,9 mm gaatje door het styreen en het balkje. De verenstaaldraad stak ik er dan door en knipte die dan af vlak boven de rails. Dat beviel toch niet zo, omdat je het draad niet kort genoeg afgeknipt krijgt en er dan een scherp puntje uit de wissel steekt.
Nu heb ik ervoor gekozen alleen het styreen van een gaatje te voorzien. Dat betekent dat het verenstaal aan de servo dus precies de juiste lengte moet hebben. 't Is wat meer gepruts, maar wel te doen en het resultaat vind ik mooier. Helaas ben ik vergeten hiervan foto's te maken en het ligt nu al ingebouwd.
Voor de servo's eerst een houder gemaakt van 25 mm aluminium hoekprofiel.
De servo gemonteerd met de arm naar de wissel toe. Hiermee heb je weinig vering in het draad, maar het is veel compacter en nauwkeuriger te sturen. Voor alle duidelijkheid dit is dus de servo voor de wissel:
Voor de seinen gebruik ik een ander armpje. De slag van het sein is niet zo bar groot en ik wil met de OC32 het denderen van de arm laten zien. Gedachte is dus dat dit mooier gaat als de servo een relatief grote slag maakt, dus een hoek met zoveel mogelijk graden maakt. Wanneer het armpje lang is dan is het aantal graden beperkter dan wanneer ie kort is. De OC32 is nog niet binnen dus misschien valt het allemaal mee, maar voorlopig het zo opgetuigd:
En hier van een overzicht van de weggewerkte bedrading en de ingebouwde servo's:
Toen kwam de uitdaging zelf de seinen te bouwen. Ik heb twee bouwpakketjes bij Conrad besteld van enkelarmige hoofdseinen. Wanneer je het spul uitpakt zakt de moed wel een beetje in de schoenen, wat een priegelspul...:
Maar het valt alleszins mee. Het lastigste vond ik de smd met draden in de lantaarn te krijgen. dan kon je vingers tekort en die je hebt zijn te dik, maar geduld is een schone zaak en uiteindelijk is het prima gelukt. Het solderen van de smd, waar ik het meeste tegenop had gezien, bleek een fluitje van een cent. Met wat dubbelzijdig tape en een vergrootglas, prima te doen.
Gelijk maar even op de baan geprobeerd:
Nu alle servo's zijn aangesloten en de bedrading grotendeels op orde kon alles op z'n plek op de baan worden gebouwd en de rails weer op elkaar aangesloten:
Ik ben al begonnen met de rails wat in te bedden. En heb gelijk even provisorisch het sein aangesloten om het licht in z'n nieuwe omgeving te zien. Ik vind't mooi
Het sein stat iets scheef zie ik nu op de foto. Geen zorg, alleen de klem houdt het nog vast.
Voor de oplettende lezertjes die op de overzichts-foto een gat bij de muur voor de tunnelingang hebben gezien. Daar komt een tweearmig voorsein. Dat stond er al, maar ik heb besloten de Viessmann aandrijving te vervangen door aandrijving met servo's. het liep niet echt geweldig en ik denk dat het met servo aandrijving beter gaat.
Zo, nu de tunnelingangen bouwen en de rails verder inbedden en afwerken. De bezetmelder moeten nog aangesloten en koploper aangepast. Eind van de week komt de OC32 en dan gaan we die aansluiten. Ben heel benieuwd of er iets van het denderen van de arm overkomt.
Tot later dus!