Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan,

ziet er mooi uit zo'n gebogen breed perron :thumbup:

Groetjes en ik blijf het volgen, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Arjan,

Ziet er heel fraai uit. Lekker breed perron. Hebben de mensen ook de ruimte.
Voor deze lengte had je best een 2e tunnel kunnen maken.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Succes verder

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan,

Leuk idee zoals je dat perron gemaakt hebt. De trap is een prachtige vondst. :thumbup: :thumbup:

Hartstikke leuke site heb je ontdekt. Bedankt voor het delen.

Kleine tip voor het gips gieten. Als je modelbouwgips gebruikt kun je sneller verder werken. dit hard super snel uit en is mooier te bewerken als Rotband of Geelband.

Ben al benieuwd hoe je de perrons verder gaat afwerken.

Groet,

Ronald

PS Wat heb je voor een vreemd gevormd plamuurmes liggen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan,

Dit is kunst met een hoofdletter K  :thumbup: :thumbup:

Je trapje is erg goed gelukt en met het licht erin geeft dit gelijk een mooie diepte werking.

En nu maar wachten tot het droog is, met dit weer zal het niet te lang duren  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan,

Wonderschone trap/tunnelcombinatie in een perron wat nog zeer veel mogelijkheden biedt. Lekker bezig, kost je wat uren maar het wordt uiteindelijk toch een eyecatcher.

Top,
Michiel
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hallo Arjan,

Mooie tunneldoorgang heb je geproduceerd, echt klasse.

Ben benieuwd naar je overkapping.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan,

Heel erg mooi dat trappetje met tunnel! Ben benieuwd naar je perrons als ze droog zijn.
Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Wat leuk al die positieve reacties, dankjewel!

@John, ja vind ik ook. Ik ben zelf geen liefhebber van die smalle dingen. Hoewel, als ik zie wat Arie (Dolphin) ervan maakt... die zijn wel heel mooi. Ik heb heel bewust voor een beetje groter gekozen. Idee is om aan het linker einde (weg van de stad) een seinhuis op het perron te plaatsen.

@Harry, een tweede?!? had ik eigenlijk niet aan gedacht. Mijn station is als grensstation bedoeld. Niet te groot, maar wel reden voor (internationale) sneltreinen er te stoppen. Ik heb nog geen gebouw gevonden dat me aanstaat, maar dat zal geen grootstedelijk geval worden. Daarnaast, deze ene heeft me al bijna twee dagen gekost, nog één zou ik direct geen zin in hebben, denk ik.  :?

@Ronald, modelgips heb ik ook in huis. Ik vind het juist een voordeel van dit spul dat het langzaam droogt, geeft een veel langere verwerkingstijd en mogelijkheid tot corrigeren. Ik heb twee uur na het schoonmaken gereedschap (dacht dus klaar te zijn) nog wat kuiltjes weggewerkt. Ik had de gisp ook niet op gietdikte (gietdunte?) aangemaakt, maar meer als dunne klei. Het vullen van het perron deed me een beetje denken aan het vullen van een overschaal met aardappelpuree (ja, ik kook ook graag) en heb dezelfde techniek gebruikt (van de randen naar binnen). Modelgips gebruik ik voor het gieten van mallen.
[Edit] Dat plamuurmes heb ik een keer gewonnen bij een verloting. Geen idee waarom het zo'n vorm heeft. Slap plaatijzer, maar voor dit soort werk wel geschikt [/Edit]

@Peter, zo zie je maar hoe je heel simpel iets heel moois kan maken . Ben er best trots op  :D

@Michiel, HEEL wat uurtjes. Ik hoop alleen dat de overkapping het straks niet geheel aan het oog onttrekt.

@Piwie, De overkapping heb ik al liggen. Van Auhagen, zo'n periode I à II model.

@Jake, het schiet al aardig op. Het leuke nu is dat de houten rand al droog is en helemaal wit, terwijl het perron een beton kleurtje heeft. Moet ik straks met verf weer proberen te reproduceren... Kwam er net ook achter dat het linkerhoekje (was een klein extra passtukje) een millimeter naar buiten is gaan staan. Daar lopen nu loks en wagons tegen aan. Van de week maar even bijvijlen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Prachtig gemaakt Arjen.
En bovenal origineel!
Benieuwd naar het vervolg.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hio Arjan,

Dat is erg mooi gemaakt, ook die verlichting erin is super, geeft net weer dat beetje extra aan de baan. Zelf heb ik eigenlijk alleen maar een gat gemaakt in de perrons en alles zwart geverfd, wel een trapje naar beneden, veel zie ik er niet van omdat er overkappingen boven staan maar mijn voorkeur gaat wel uit naar jouw uitvoering. Ach wat niet is kan nog komen, toch?

Blijf je draadje met plezier volgen.

Groet,
Erik
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan,

Dat ziet er leuk uit dat ga ik op zeker ook in mijn nog te bouwen perrons maken, super leuk.

groetjes Martin. :thumbup:
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Spoorvrienden,

Een kleine update dit maal, niet omdat er niet veel is gewerkt, maar omdat het niet zo snel gaat. Na het uitharden van het gips van jet perron, vond ik het toch nog niet glad genoeg. Daarom er nog een hele dunne laag dunne model gips overheen gekwast. Nadat dat gedroogd was heb ik het oppervlak flink met schuurpapier onder handen genomen. Het resultaat is qua gladheid nog niet om over naar huis te schrijven, maar voor het forum goed genoeg :D.

Daarna alles beton grijs geschilderd en een witte perronrand aangebracht.

Nu kwam de overkapping. hiervoor had ik al twee jaar een tweetal bouwpaketten van Auhagen in huis. Hierbij was het me alleen om de overkapping te doen. Deze in en aan elkaar  geplakt en met verf bewerkt. Als laatste heb ik een ledstrip in stukjes onder tegen de kap geplakt en aangesloten.

En dan krijg je dit:


gelukkig is de tunnelingang nog steeds goed zichtbaar:


En bij "avondlicht" lijkt het ook wel aardig:


Zo en nu nog een hekwerk rond de tunnel trap, borden met pictogrammen (Gleis 2 en 3, uitgang, Auskunft, etc), bankjes, een kiosk (waarschijnlijk nr 12340 van Auhagen), extra lampen (Brawa 84015 en 84019) en mogelijk nog wat groen. O ja, en reizigers natuurlijk!

:help: Over die pictogrammen, heeft iemand enig idee waar daarvan goede voorbeelden te vinden zijn? :help:

Inmiddels heb ik ook een station op het oog, dus het is te verwachten dat hierna ook het perron voor spoor 1 niet lang meer op zich zal laten wachten.

Zo en tot slot nog een totaal foto:

Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hallo Arjan,

Dat is een mooie overkapping op je perron  :thumbup: :thumbup: een beetje in de Efteling sfeer ( positief bedoeld  :) )

Ook ik ben vandaag begonnen met mijn perrons en hier komt ook verlichting en degelijke in.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hoi Arjan,

Dat is een prachtige overkapping. Mooi slank zonder opsmuk uit een ouder tijdsbeeld. Erg mooi in het donker met de verlichting aan.

groet,
Michiel
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hoi Arjan,

Mooie overkapping en leuk met die verlichting.

Ik zal later even op mijn laptop kijken voor die pictogrammen. Ik heb ze ergens op internet gevonden en heb ze volgens mij ook gedownload.

Als ik ze gevonden heb kan ik ze eventueel ook per mail naar je sturen.

Groet,

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Ronald, dat zou geweldig zijn! Ik houd me van harte aanbevolen.

Ben intussen aan het kijken of ik ook zo'n elektrisch perron bord kan maken. Op z'n Duits een Zugzielanzeiger. heb op Stummis al een voorbeeld en bouwbeschrijving gevonden, maar wil het ook verlicht maken. Het zal nog wat denkwerk vergen.
Idee is wel zoveel mogelijk van de gebruikelijke aanduidingen toe te passen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Arjam je hebt een pracht perron gemaakt .

mvg niKo
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Citaat van: ArjanM op zondag 17 juli 2011, 22:35:28

:help: Over die pictogrammen, heeft iemand enig idee waar daarvan goede voorbeelden te vinden zijn? :help:



Google eens op "ISO 7001".

groet, Jos
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Arjan,

je perron met verlichting is zeer geslaagd :thumbup:

Zou je eens kunnen nameten hoe breed je perron is op het breedste stuk?

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hoi Arjan,

Je perron ziet er erg fraai uit. :thumbup:
Ook de verlichting is toppie.

Gr.
René
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hallo Arjan.

Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt m.b.t. je perronoverkapping.
Ook is de foto met verlichting positief ontvangen.

Veel succes verder met het vervolg.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Citaat van: Tilly op vrijdag 22 juli 2011, 10:23:32
Arjan,

je perron met verlichting is zeer geslaagd :thumbup:

Zou je eens kunnen nameten hoe breed je perron is op het breedste stuk?

Groetjes, John

John,

Op het breedste stuk meet ik 15,8 cm. Dat zou dus 13,7 meter in het echt zijn.
Op dat stuk komt ook nog een kiosk te staan, dan lijkt het me een zeer aannemelijke afstand.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hoi,

Hier wordt ook gewoon doorgewerkt zie ik.
Je zocht symbolen en opschriften.Neem hier eens een kijkje.kun je zo uitprinten als er wat bruikbaars bijzit.
http://www.floodland.nl/aim/info_opschriften_borden_1.htm

Groeten Robin
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Citaat van: ArjanM op maandag 08 augustus 2011, 14:15:09

Op het breedste stuk meet ik 15,8 cm. Dat zou dus 13,7 meter in het echt zijn.
Op dat stuk komt ook nog een kiosk te staan, dan lijkt het me een zeer aannemelijke afstand.


Arjan,

bedankt voor de info :thumbup:

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hi Arjan,

Dat ziet er geweldig uit! Hoe breed is die overkapping?

PS Nogmaals bedankt voor je Goschenen fotos.

Groeten,
Marc
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Hallo Arjan,

Heb je topic met heel veel plezier bekeken en sta steeds versteld van je bouwkunsten, in het bijzonder het op kleur brengen van je arcademuren.
Je zelf gemaakte tunnelinganen heel mooi en strak ook, heb wel even een hint.
Misschien een idee om aan de bovenkant van een tunnelportaal een jaartal in het gips te krassen of een naam van de tunnel.

Je zelf gemaakte perron met het trappetje en de verlichting er in leuk bedacht, heel strak.
Leuk ook die tegelwand top.
Hoop dat de kreibels jou wel vast weten te hoduen want het blijft genieten doorgaan hoor.

Succes.

Groet Wim.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 170711: vervolg perronbouw
Wim,

Dankjewel voor de mooie woorden. Eerlijk gezegd zat ik zelf ook iedere keer weer verbaast hoe goed het lukt. Blijkbaar loont het zich eerst alles goed te overdenken en daarna gewoon te gaan DOEN. Met flink afkijken bij anderen hoe zij het doen (waarvoor jij uitgebreid dank ;) ) kom je dan een heel eind.

De kriebels zijn er nog wel. Net terug van vakantie en nog een week vrij geeft mooi wat ruimte voor een paar projectjes. Zo staat vandaag een tunnelportaal met muur op het programma.
Deze wordt eerst van hout gemakt en daarna "bekleed" met gips. Een techniek die ik ergens op een Duitse site tegen kwam en er heel goed uitziet. Dus dat gaan we maar eens proberen. Hier zal ik natuurlijk een bericht met foto's van posten.

Verder moet het perron voor spoor 1 (de andere ligt tussen sporen 2 en 3) gemaakt worden en verwacht ik lichtmastjes van Brawa in de post voor verdere aankleding van het perron.

Ik kom de week wel door!
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 100811: een zelfbouw tunnelportaal
Een update van mijn werkzaamheden van gisteren en vandaag. Zoals in de vorige post al aangekondigd heb ik het experiment eens gewaagd zelf een tunnelportaal te bouwen van gips en hout. Voorbeeld van de werkmethode staat hier. Zo mooi als Michael het doet is me (nog) niet gelukt, maar voor een eerste keer....

Begonnen met het houtwerk uit te zagen en op te ruwen zodat het gips (Roodband) beter houdt. De boog van de tunnel is groter uitgezaagd, zodat er mooi een rand gips ontstaat.


En vervolgens kon het kliederen beginnen. Eerst de zijmuur met gips ingesmeerd. Dikte ongeveer 7 mm. Ik heb eerst de zijmuur gedaan, omdat die het kleinste is. Dat is dus minder zwaar en heeft dus minder last van zwaartekracht wanneer ie even later omhang staat bij het gipsen van de rest. Ik weet niet of deze theorie hout snijdt, maar je moet toch ergens beginnen...
De randen ruim van gips voorzien. Na 1 à 1,5 uur kan het overtollige gips eenvoudig met een hobby's worden weggesneden.


Na een 2 uur droogtijd van de zijmuur, het portaal zelf ingesmeerd. Op de foto is trouwens te zien dat de zijmuur al wat is bijgesneden.
Onder het portaal heb ik een 3mm triplex mal geklemd die de juiste ronding van de boog heeft. Hiermee is het gips mooi om het houten frame te smeren. In de bijgevoegde link staat het nog veel beter uitgelegd.
Ook is alvast extra gips om de rand aangebracht voor de stenen van de boog.


Na een uurtje of 2 drogen (kon dus mooi even m'n haar (wat er nog is) laten knippen), het geheel weer met het hobby's bijgesneden en geschraapt.


De gipsrand op de bovenkant, het "trappetje" liet helaas los. Dat heb ik gisteravond opnieuw met vers gips ingesmeerd en gevormd.

En na een nacht drogen en wat eerste schuur en vijl-werk ziet het er dan zo uit. Ik heb ook de eerste stenen er al in gekrast.


Het bleek dat het gips eigenlijk nog wat te nat en dus te zacht is. dus ik laat het nu eerst even goed drogen voordat ik met de verdere nabewerking door ga. Daarvan dus later meer.

Nu eerst verder met het plaatsen van verlichting op het perron. De postbode stond om half 10 al met een pakketje op de stoep.
Leuk, leuk, leuk  :D


Tot later
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 100811: een zelfbouw tunnelportaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 100811: een zelfbouw tunnelportaal
Hallo Arjan,

Leuk project een eigen tunnel portaal, het begin ziet er veelbelovend uit  :thumbup:

Succes met het krassen van de steentjes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 100811: een zelfbouw tunnelportaal
Lek projectje Arjan. Zo kun je natuurlijk precies maken wat je zelf voor ogen had. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Na een paar dagen smeren en krassen is het portaal af. Van het afwerken heb ik geen foto's gemaakt. Jullie weten wel hoe gips wordt gekrast en geverfd.
Tijdens het krassen wel één keer helemaal uitgeschoten waardoor er een hele foute diep lijn ontstond. Die moest weggewerkt worden met een nieuw laagje gips. Eigenlijk koste het alleen war geduld, want daardoor was ik weer een dag verder.

Voor het verven heb ik er deze keer voor gekozen om van licht nar donker te werken. Ik wilde een vervuilde zandsteen look. Eerst een basiskleur woestijn geel aangebracht. Daar overheen ge drybrushed met de kleuren oker, kaki, lava, zwart en tenslotte wit. Daarna met groen wat algen aanslag aangebracht.
Op de foto's lijkt het iets minder geel dan het in werkelijkheid is.




Nu de omgeving van het portaal verder afwerken.

Ook ben ik deze week bezig geweest met het plaatsen van lichtmasten op het perron.
Dit was geen onverdeeld succes. ten eerste heb ik masten met led's en gloeilampen door elkaar besteld. Niet goed opgelet en nu dus een nieuwe bestelling voor masten met gloeilampen de deur uit.
Verder ontstonden er ongeveer 10 seconden nadat alles was aangesloten grote rookwolken. Bleek één mast een flinke sluiting te veroorzaken. Die is inmiddels weer teruggestuurd nar de leverancier voor vervanging. Al met al dus niet de voortgang die ik had gehoopt, maar ja, dat hoort er ook bij...

Toch nog een foto van wat er staat:


Wordt vervolgd...
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Ziet er zéér goed uit. complimenten

grt Rieske
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Arjan,

Complimenten !!!  Tunnelportaal ziet er zeer goed uit. :thumbup:

Groeten

Ron
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Hi Arjan - Wat een geweldig portaal is dat geworden. Levert weer de nodige inspiratie op!

Groeten,
Marc
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Mooi Arjan, kunnen wij ze nu allemaal bij je bestellen  :D, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Wauw dat is een prachtige portaal geworden, die binnenwanden zijn volgens mij van klaus spörle of niet?
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Dank voor de complimenten! Ja, het is best aardig gelukt. Niet goed zichtbaar, maar ik vind de ronding van de boog nog niet strak genoeg. Maar voor een eerste poging ben ik zeer content.

@Marc, da's nou het leuke van zo'n forum; we jutten elkaar op tot het maken van mooie dingen

@Arie, nou ik was niet van plan een bedrijf hierin te beginnen. Maar als ik iemand er een keer mee kan helpen is het bespreekbaar. Het is trouwens veel leuker het zelf te doen. In de link die ik heb gegeven staat goed beschreven hoe het te doen. En de baan van die gast is één grote bron van inspiratie!

@Jan, Ja, klopt. De binnenkant komt uit een Spörle mal. Is wel op dezelfde manier met verf behandeld als het portaal. Allee het groen ontbreekt en ik heb met zwart extra schaduw accenten aangebracht in de "schuil holtes", of hoe die ook maar heten
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Hoi Arjan,

Dat heb je mooi gemaakt.

groetjes Martin.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Ik heb met aandacht naar je foto's (van het portaal) zitten kijken en ik kan niets andres zeggen dat ik het heel mooi en knap vind ik werk dan met mallen maat vind dit ook erg mooi  :idea:
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Fraai tunnelportaal arjan! Heb je voor mij het nummer van de spoerlemallen voor de binnenmuren? Heb er straks ook wat nodig vrees ik:-(

Roland
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Hoi Arjan,

dat heb je knap gemaakt :thumbup:

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Citaat van: bluey op zondag 14 augustus 2011, 19:31:45
Fraai tunnelportaal arjan! Heb je voor mij het nummer van de spoerlemallen voor de binnenmuren? Heb er straks ook wat nodig vrees ik:-(

Roland
Roland, toevallig was me bij het verven opgevallen dat er een nummer in staat: 6301.

Maar als je er om vraagt bij de stand van Anita decor in Houten, dan weten ze wel welke je bedoeld. Zo heb ik 'm ook gekocht ;)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Hallo Arjan

Netjes gemaakt.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Citaat van: ArjanM op zondag 14 augustus 2011, 11:42:12
heb ik er deze keer voor gekozen om van licht naar donker te werken. Ik wilde een vervuilde zandsteen look. Eerst een basiskleur woestijn geel aangebracht. Daar overheen ge drybrushed met de kleuren oker, kaki, lava, zwart en tenslotte wit. Daarna met groen wat algen aanslag aangebracht.

Hoi Arjan,

Nou dat is dan mooi gelukt! Vervuilde zandsteen wordt vaak zeer donker en jouw werk ziet er hiermee zeer realistisch uit. Prachtig hoekje op je baan.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Klasse gedaan, erg mooi. Nu nog een berg eromheen bouwen :)
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Dit tunnelportaal ziet er bijzonder inspirererend uit, Arjan!
Het zelfbouwdeel doet zeker niet onder voor de Spörle gietsels.
Mooi bouwverslag, vooral ook omdat er van elke fase een duidelijke foto geplaatst is :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Dat Tunnel portaal is mooi hoor :D goed gelukt
Groeten Tim  :D
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Arjan,

Mooie baan, goede afwerking. Duidelijk over de zaken goed nagedacht. De uitvoering van je perron gaf enige inspiratie. Ook de invulling ervan. Je baan in het algemeen ook trouwens.

Succes verder,

Marcel
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 150811: zelfbouw tunnelportaal is af
Hoi Arjan,

Je hebt het monnikenwerk van het zelf maken van een gips portaal inmiddels ook ontdekt. Mooi resultaat is het geworden, maar wat een werk hè.

Mooie lantaarnpalen van Brawa heb je gekocht.

Groet,

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 161011: (op)nieuwbouw van de zijlijn
tjonge, alweer twee maanden sinds de laatste update... en ik heb toch echt niet stilgezeten. Er was alleen niet zoveel dat ik de moeite vond hier op het forum te melden. Veel onderhoud gepleegd aan het rollend materieel, naast het nodige schoonmaak en olie werk ook een aantal locs voorzien van kogellagers. Een deel van de bedrading vervangen door dikkere draden. Een extra booster kring geïnstalleerd, zodat decoders en baan nu ieder een eigen stroomkring hebben. Eindelijk een besluit genomen over het station. Het is Vollmer 3522, Bahnhof "Burghausen" geworden. Hoewel het op mijn baan een andere naam krijgt, maar die wordt pas onthuld wanneer het station staat. En het plakwerk heb ik voor de lange winteravonden bewaard...

De opzet van mijn baan is een dubbelsporig "honden bot" met schaduwstations aan het eind en het station in het midden. Daarnaast is er vanuit het station een enkelsporig lijntje naar een klein station. Naar dit station rijden twee personen treinen en een korte goederentrein. De zijlijn sluit op het hoofdstation aan via sporen 3 en 4. Spoor 3 is een perronspoor en spoor 4 een passeer spoor voor goederen en sneltreinen.
Probleem met de personentreinen is dat ze wanneer ze terug komen persé via spoor 3 moeten. Uiteindelijk is de lijn de verbinding naar de grote stad en er zullen de nodige forensen uit moeten stappen.
Ik kan dus niet hebben dat er een trein op spoor drie staat te wachten om de zijlijn op te gaan terwijl tegelijkertijd een trein staat te wachten totdat ie spoor 3 op kan: deadlock!
Om dit te voorkomen heb ik de nodige speciale en logische functies in Koploper gemaakt en het loopt eigenlijk zonder problemen. Toch zou ik wat meer spektakel op de zijlijn willen en daarom besloten de lijn van een dubbelspoor te voorzien. Hier kunnen de treinen elkaar dan passeren. Mogelijk wordt hier ook nog een extra halte gemaakt, daar ben ik nog niet over uit.

Even in plaatjes, de oude situatie:




En dit is hoe het moet worden:


Ik heb gelijk de boog wat ruimer gemaakt. Hierdoor wordt de aansluiting op de rest van de scenery bij het hoofdstation wat makkelijker te realiseren. De zijlijn wordt beveiligd met armseinen. Deze ga ik bij Conrad als bouwpakket halen en eens zelf bouwen. Voor de aandrijving ga ik servo's gebruiken die moeten worden aangestuurd met een OC32. Daar heb ik ook al een tijdje mijn oog op en mijn vingers jeuken om met dat mooi stukje elektronica aan de slag te gaan. Nog wel even bestellen...

Vandaag ben ik vast begonnen met het maken van het tracé.


Dit maak ik eerst voordat ik het oude afbreek, dan kan ik nog blijven rijden. Ook moet het zover klaar om te bepalen waar de draadeinden komen. Een deel kruist nogal een druk stuk en moet door drie lagen rails heen, dat komt dus nogal precies.

We gaan het zien