Spoorvrienden,
Het begon de laatste tijd weer wat te kriebelen en geleidelijk kwam de zin om weer zaken onder handen te nemen weer terug. Al dat moois wat hier op het forum gepresenteerd wordt heeft zeker voor extra inspiratie gezorgd!
Allereerst heb ik in navolging van John (Tilly) een loc omgebouwd met een matrox motor. Bij mij ging dat niet allemaal even makkelijk. Waar de raderen en wielen eerst netjes liepen, was er na het bijslijpen van de ruimte waar de motor in moet vallen, opeens wat hapering. Na een paar omwentelingen van het centrale door de motor aangedreven tandwiel, liep de boel vast. Met een beetje kracht liep het dan wel weer door, om even later weer vast te lopen.
Uiteindelijk heb ik de tandwielen verwijderd om ze onder een loep te kunnen inspecteren. Ik was bang dat ik ergens een tandje een beetje uit het lood had "geslepen".
Gelukkig bleek het allemaal niet zo erg. In een tandwiel op één van de wielen bleek een beetje vuil te zitten. Het was mooi grijs van kleur en daardoor bijna niet te zien. Hierna liep alles weer als een zonnetje en ben ik heel blij met een loc die veel betere rijeigenschappen heeft gekregen.
Vandaag de klus aangepakt die misschien wel de oorzaak was van mijn gebrek aan zin. Bij de afbraak en wederopbouw van mijn baan nu dik een jaar geleden heb ik besloten in het schaduwstation de marklin wisselaandrijvingen te handhaven. Reden hiervoor was dat direct onder de wissels een balk van de tafel loopt en ik toen niet wist hoe dit te omzeilen. Gevolg: zo nu en dan treinen die achter in een ander reden wegens niet omschakelen van de wissel.
Met de ervaringen met servo's inmiddels opgedaan, heb ik een oplossing uitgewerkt waarbij de servo op afstand de wissel aandrijft.
Enige vervelende bleef dat ik me in alle mogelijk bochten zou moet wringen om de aanpassingen te maken. De verdiepingen boven zijn immers al af en die wil ik niet meer afbreken.
Een tijdje geleden had ik de eerste drie servo's al gedaan toen bij nauwkeurig nameten bleek dat ik gewoon van onderaf via een gat en met een aangepast handbediening kon realiseren.
Het resultaat:
Driemaal alleen een aangepast hand bediening i.p.v. een schakelkast
En eronder drie servo's met een switchpilot voor de aansturing:
Twee andere wissels waren iets lastiger (en daarom heeft het ook tot vandaag geduurd voordat ik eraan begon) . Ook met de 8mm extra opzij vanwege de handbediening, kwam ik recht naar onder nog steeds in de balk uit. Gelukkig kun je bij k-rails de aandrijving ook aan de andere zijde van de wissel aanbrengen. Doordat dit diep onder mijn baan zit was het lastig te bereiken, maar mede dankzij de haakse kop die ik op mijn Dremel heb gekocht is het toch gelukt. Bij de linkse op de foto kun je zien dat ht eerste gat net niet op de juiste plek zat:
En toen de echte uitdaging. De laatste wissel zit precies op een kruising en samenvoeging van tafeldelen. Een en al balk.
Hiervoor het volgende bedacht. De rails licht op ±3mm dempingsmateriaal. Door hier een reep uit te snijden kan ik een 2 mm styreen buisje onder de rails leggen. Ik had ze ook nog wel in messing, maar dat leek me niet zo geslaagd met het ook op kortsluiting.
De handbediening heeft er ook nog wat steun aan:
Door het buisje kan nu een steldraad van verenstaal worden gevoerd. Aan het ene uiteinde een 90〫hoek die van onderaf in de handbediening steekt (niet te zien) en aan de andere kant een "verzetje" zodat ie op de juiste hoogte voor de servo zit en een beetje kan veren:
Tenslotte nog de servo eraan en voila:
De draad loopt netjes onder de steldraad door hoor
Zo, eindelijk kan ik met een gerust hart mijn schaduwstation dicht gaan bouwen. Ik kan er nu 99,99999999999% van op aan dat wissels staan zoals ze moeten staan.
Zo, volgende projectje wordt denk ik het eiland perron in het station. Wordt wel eens tijd....