Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Arjan,

Ziet er mooi uit en zeker de gebruikte kleuren voor je muren spreken me aan.

Ik blijf je bouw volgen.

Groeten

Ron
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan,

Zeer geslaagd dit begin van je scenery. De kleuren zijn erg mooi geworden. De hoogte verschillen tussen de sporen komen ook zee goed tot zijn recht.

Ik vind persoonlijk het verschil in steenvorm tussen het portaal en de cascademuur niet storend.

Groeten

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hallo Arjan,

Dat ziet er weer toppie uit 8).

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Arjan,

Jij bent ook lekker bezig. De tunnel met steunmuur ziet er heel mooi uit, hoor.

En: die link (bewegtbild) is wel leuk. Heb net een ritje meegereden.

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Allemaal bedankt voor de complimenten! Ben er zelf ook wel content mee, zeker omdat ik altijd dacht dat dergelijke scenerie voor mij te hoog gegrepen zou zijn. Ik sta verbaast over mezelf  :shock:

Wat betreft de kleuren heb ik een hoop aan de tips van Henk (Hendrik_marklin) gehad. Mijn volgorde was:
- donkergrijs, wetwah
- donkergrijs - wetwash (ja, een tweede laag)
- oker - wetwash
- bruin - wetwash
- grijs - wetwash
- donkerdrijs - accenten met "dikke" wetwash
- beige - drybrush

De wetwash iedere keer ruim aangebracht. Het geheel is demontabel en lag plat op tafel. De plasjes verf stonden erop. Dit steeds met een doek weggedept.

Citaat van: Kroko14253 op donderdag 18 november 2010, 20:27:25
En: die link (bewegtbild) is wel leuk. Heb net een ritje meegereden.

Harry, leuk hè? 't Is eigenlijk te dom voor woorden, maar één van mijn topfavorieten websites  :D
Intellibox en Motorola: mfx Loc's Adressen en eigenschappen veranderen
Hoi Arjan,
Allereerst een heel erg goed nieuw (modelspoor)jaar gewenst!

Na veel wikken en wegen net voor Kerst een IB IR gekocht, omdat ik graag met Loconet wil gaan werken. Nu blijkt de IB standaard niet of erg moeilijk data naar een MFX loc te kunnen zenden. Loc Adressen oproepen en besturen gaat wel, maar loc adressen veranderen of loc functies aan de F1 tm F4 toetsen toewijzen al dan niet op de programmeerrails in programmeermode en optrek/rem-eigenschappen veranderen etc dat krijg ik maar niet voor elkaar. De IB geeft enkel Selextrix, Uhlenbrock en DCC, geen Motorola. Via allerlei forums en google kwam ik wel uit bij dat je enkele SO waarden moest veranderen, ook dat gedaan en wederom de programmeer acties uitgevoerd, zonder succes. Ik denk dat jij ongetwijfeld datzelfde in het begin moet zijn tegengekomen? Heb jij eventueel een paar tips voor me?
Alvast superbedankt!

Groeten, Jake
Re:Intellibox en Motorola: mfx Loc's Adressen en eigenschappen veranderen
Citaat van: jakeman op dinsdag 04 januari 2011, 01:56:40

Nu blijkt de IB standaard niet of erg moeilijk data naar een MFX loc te kunnen zenden. Loc Adressen oproepen en besturen gaat wel, maar loc adressen veranderen of loc functies aan de F1 tm F4 toetsen toewijzen al dan niet op de programmeerrails in programmeermode en optrek/rem-eigenschappen veranderen etc dat krijg ik maar niet voor elkaar. De IB geeft enkel Selextrix, Uhlenbrock en DCC, geen Motorola.


Dat zul je ook niet vinden in de IB. Er is alleen voorzien Uhlenbrock Motorola decoders te programmeren. Kijk bij Uhlenbrock in de FAQ voor wat tips, beperkt kun je MFX lok's benaderen. Multiprotocol (LokPilot's etc) programmeer je in DCC. Elke voordeel heb z'n nadeel.

Gr, Ben.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan,

Mooie baan en veel informatie over van alles en nog wat. Ik blijf je volgen, groet, Michaël
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Jake,

Ik sluit me aan bij Ben: op de Uhlenbrock site is info te vinden over hoe je MFX kunt benaderen. Ik kan uit ervaring zeggen dat het werkt. Heb bij verschillende locs Rem/optrekvertraging ingesteld evenals de max snelheid. Ook heb ik bij één loc een tweede locadres (uit m'n hoofd: register 71?) gezet voor f5-f8.

't Is wat omslachtig maar werkt wel.

Michaël,

Dank voor je compliment. het gaat op dit moment niet erg hard. Wil nu toch het onderste schaduwstation ook van servo's voorzien. Hiervoor was de vorige week (vrij :) 0 gepland, maar de decoders kwamen pas donderdag aan. Verder heb ik nog niet veel inspiratie om met de scenery verder te gaan. Da's niet zo mijn ding en ik moet me er  echt toe zetten.
Ben nu John (Tilly) aan het helpen met Koploper. Veel leuker!

Maar het komt wel weer en dan zal ik natuurlijk hier ook weer plaatsen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan,

Ik ben erg onder de indruk van je baan, vooral dat ene verdiepte spoor langs die geweldig mooie muur, echt top.

g.r Henk
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Goedemiddag Arjan,

Dank voor je tips, ik heb het denk al gevonden. Ga het vanavond even uitproberen. Ik zag ook dat je in Rocrail locs en eigenschappen kunt aanpassen, en anders kon ik ook een ESU Loc programmer kopen, wat ook makkelijk werkt. Jammer dat al die merken met hun eigen protocollen het zo ingewikkeld houden. Net zoiets als de wereld van de windows-PC en de wereld van Apple, wat ook maar steeds niet of met veel problemen en gedoe op elkaar afgestemd kan worden. Ben aan het twijfelen als ik met de IB en Rocrail toch maar 14 rijstappen heb met Motorola locs, om dan alle resterende loc's die nog geen multi-protocol decoder hebben om te laten bouwen naar een multi protocol decoder zodat ik er alles mee kan.

Succes en ik ben benieuwd naar de verdere aankleding van je baan. Het wordt in elk geval al supermooi en ik wil eventueel je gipsmalletjes voor de muur wel overnemen :D, in mijn baan komt ongeveer ook zo'n muur, maar dan aan de andere kant onder het hoofdstation.

Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
 Jake,

Ik heb ook een IB en rij met de MFX/FX locs in 14 stappen. Als ik de keuze heb zou ik ook naar 28 stappen gaan, maar dat is meer voor het idee dan dat het werkelijk nodig is. Eigenlijk zie ik geen verschil tussen de 14 en 28 stappen loc. Alleen het ijken gaat wel veel sneller bij MFX  :shock:

Het is nogal een investering de decoders te vervangen, ik zou het dus pas doen wanneer nodig.

Ene overnemen?!? Ik heb allen even een periode wat minder zin in bouwen, geen haar op m'n hoofd denkt aan afbreken, stoppen of andere "enge" dingen ;).
Eventueel kan ik t.z.t. wel een aantal muurplaatjes voor je gieten. Je weet me te vinden.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan dat vind ik leuk! Dan wil ik anders wel een keer een dagje mee komen bouwen aan je landschap als je hulp nodig hebt!

Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan,
Jij hebt denk ik wel jouw IB aan de PC weten te hangen. Al werk jij met Koploper en ik met Rocrail, dat hoeft op zich niets uit te maken denk ik. Ik doe dat nu ook met een Serial to USB convertor tussen de Laptop en de IB. De Baudrate op beide apparaten staat op 9600, data bits op 7, handshake staat aan, in de IB staat Syntax op 6050 en IB, en Comport 1 staat ingesteld op de Laptop.
Heb jij nog meer tips om de IB aan de PC te hangen?
Alvast dank!

Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Jake,

Ik heb een Loconet interface tussen de PC serail en de IB. Dit heb ik gedaan, omdat ik veel spookmeldingen kreeg via de S88 bus en ook mijn bezetmelders nu op Loconet zitten. Door de PC-IB communicatie via Loconet te doen, ben ik ook van de beruchte spontane reset af. Deze laatste is mogelijk in de nieuwe versie IB-Software (2.0) opgelost.
Hoe de verschillende special options staan ingesteld, kan ik je echt niet meer vertellen. Ik heb het ooit uitgezocht, ingesteld en vergeten.

En om op je voorgaande bericht in te gaan: je bent welkom een keer te komen kijken. Besef wel dat het niet zo groot is en ik in het noorden woon. Wel een stukkie rijden dus.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan,

Wat heb je dat schitterend gemaakt, prachige kleurstellingen, heel realistisch.
Foto 6 en 7 vind ik echt prachtig.
Ga zo door, het is absoluut de moeite waard om dit moois te aanschouwen, dus, kom maar op met die foto`s  8)
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan.
Op zondagmorgen "even" jouw hele bouwtopic (opnieuw) doorgelezen.
Je heb in krap 2 1/2 jaar ondertussen toch een hele mooi baan in aanbouw gebouwd waar al prachtige stukjes scenery te bewonderen zijn.
Ook de servo inbouw is een mooi voorbeeld om na te volgen.
En ik zie dat er ook al wagons voorzien worden van verlichting en mini mensjes.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 161110: Meer muur en berg
Hoi Arjan,

Je bent wederom GOED bezig. Weer perfect verzorgd. Hopelijk krijg ik hetstraks net zo mooi werkend met die servo's en de scenery.

Groeten,

Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Spoorvrienden,

Het begon de laatste tijd weer wat te kriebelen en geleidelijk kwam de zin om weer zaken onder handen te nemen weer terug. Al dat moois wat hier op het forum gepresenteerd wordt heeft zeker voor extra inspiratie gezorgd!

Allereerst heb ik in navolging van John (Tilly) een loc omgebouwd met een matrox motor. Bij mij ging dat niet allemaal even makkelijk. Waar de raderen en wielen eerst netjes liepen, was er na het bijslijpen van de ruimte waar de motor in moet vallen, opeens wat hapering. Na een paar omwentelingen van het centrale door de motor aangedreven tandwiel, liep de boel vast. Met een beetje kracht liep het dan wel weer door, om even later weer vast te lopen.
Uiteindelijk heb ik de tandwielen verwijderd om ze onder een loep te kunnen inspecteren. Ik was bang dat ik ergens een tandje een beetje uit het lood had "geslepen".
Gelukkig bleek het allemaal niet zo erg. In een tandwiel op één van de wielen bleek een beetje vuil te zitten. Het was mooi grijs van kleur en daardoor bijna niet te zien. Hierna liep alles weer als een zonnetje en ben ik heel blij met een loc die veel betere rijeigenschappen heeft gekregen.

Vandaag de klus aangepakt die misschien wel de oorzaak was van mijn gebrek aan zin. Bij de afbraak en wederopbouw van mijn baan nu dik een jaar geleden heb ik besloten in het schaduwstation de marklin wisselaandrijvingen te handhaven. Reden hiervoor was dat direct onder de wissels een balk van de tafel loopt en ik toen niet wist hoe dit te omzeilen. Gevolg: zo nu en dan treinen die achter in een ander reden wegens niet omschakelen van de wissel.
Met de ervaringen met servo's inmiddels opgedaan, heb ik een oplossing uitgewerkt waarbij de servo op afstand de wissel aandrijft.
Enige vervelende bleef dat ik me in alle mogelijk bochten zou moet wringen om de aanpassingen te maken. De verdiepingen boven zijn immers al af en die wil ik niet meer afbreken.
Een tijdje geleden had ik de eerste drie servo's al gedaan toen bij nauwkeurig nameten bleek dat ik gewoon van onderaf via een gat en met een aangepast handbediening kon realiseren.
Het resultaat:
Driemaal alleen een aangepast hand bediening i.p.v. een schakelkast


En eronder drie servo's met een switchpilot voor de aansturing:


Twee andere wissels waren iets lastiger (en daarom heeft het ook tot vandaag geduurd voordat ik eraan begon) . Ook met de 8mm extra opzij vanwege de handbediening, kwam ik recht naar onder nog steeds in de balk uit. Gelukkig kun je bij k-rails de aandrijving ook aan de andere zijde van de wissel aanbrengen. Doordat dit diep onder mijn baan zit was het lastig te bereiken, maar mede dankzij de haakse kop die ik op mijn Dremel heb gekocht is het toch gelukt. Bij de linkse op de foto kun je zien dat ht eerste gat net niet op de juiste plek zat:


En toen de echte uitdaging. De laatste wissel zit precies op een kruising en samenvoeging van tafeldelen. Een en al balk.
Hiervoor het volgende bedacht. De rails licht op ±3mm dempingsmateriaal. Door hier een reep uit te snijden kan ik een 2 mm styreen buisje onder de rails leggen. Ik had ze ook nog wel in messing, maar dat leek me niet zo geslaagd met het ook op kortsluiting.


De handbediening heeft er ook nog wat steun aan:


Door het buisje kan nu een steldraad van verenstaal worden gevoerd. Aan het ene uiteinde een 90〫hoek die van onderaf in de handbediening steekt (niet te zien) en aan de andere kant een "verzetje" zodat ie op de juiste hoogte voor de servo zit en een beetje kan veren:


Tenslotte nog de servo eraan en voila:

De draad loopt netjes onder de steldraad door hoor ;)



Zo, eindelijk kan ik met een gerust hart mijn schaduwstation dicht gaan bouwen. Ik kan er nu 99,99999999999% van op aan dat wissels staan zoals ze moeten staan.

Zo, volgende projectje wordt denk ik het eiland perron in het station. Wordt wel eens tijd....
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan, weer knap werk, soms hik je inderdaad wel eens tegen iets aan, maar als je eenmaal de moed bijéén geraapt hebt om de oplossing in te bouwen, is de ellende weer snel vergeten. Dus, snel dichtbouwen die schaduwstations  :D, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Ben blij dat je weer terug bent Arjan! Ik snap dat wel, soms zit je tegen dingen aan te hikken waar je tegen op ziet. Ik heb ook op 2 plaatsen wissels waar ik nu al moeilijk bij kan maar zal er toch eens aan moeten geloven om de servo's erin te gaan bouwen!
Knap staaltje werk heb je weer geleverd! Jouw baan loopt als een zonnetje, dat is werkelijk geweldig.
Ik hoop dat je ons blijft verblijden en verbazen met nog meer mooie vooruitgang van je baan :thumbup:
Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hi Arjan,

Mooi man! Niks mooiers als iets wat betrouwbaar werkt!

Groet,
leendert
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan,

Mooie verzameling voorbeelden van hoe je een servo in moet bouwen.
Ik heb genoeg moed door je draadje om ze zelf ook te gaan gebruiken.
Succes met de verdere bouw en maak er een prachtige baan van.

Groeten Robin
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan,

Heb me even ingelezen in je prachtige baantopic. In 2,5 jaar heb je heel wat moois laten zien, scenery is top en de servo wisselaandrijvingen zou ik niet na kunnen maken. Zeer goed, ga zo door en kunnen we allemaal genieten.

groet,
Michiel
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan.
Fijn om te lezen dat de problemen waar je al een tijd tegenaan zat te hikken, nu héél mooi en betrouwbaar zijn opgelost! :cool:
Het (betrouwbaar) kunnen laten rijden van de locs is toch het belangrijkste onderdeel van iedere baan, hoe mooi of bijzonder deze ook gebouwd is.

Veel plezier en succes met het vervolgen van de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan,

Fijn dat je weer verder gegaan bent, we zitten allemaal wel eens op een dood spoor met onze baan.

De montage van de sevo's ziet er keurig uit  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier met het verder bouwen van je baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan,

die servo's heb je knap ingebouwd, dit zal inderdaad wel bloed zweet en tranen gekost hebben :D Hopelijk ben je nu wel van alle wissel-problemen af.

Leuk ook om te lezen dat je een lok omgebouwd hebt met een maxonmotor. Welk model heb je aangepakt?

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi allemaal,

Ik ben nooit weggeweest hoor, alleen maar minder actief :) Maar desondanks bedankt voor het onthaal en de positieve reacties.

@Robin: Goed zo! Daar ga je geen spijt van krijgen!

@Michiel: ja hoor, dat kun jij ook! Ik sta zelf ook vaak verbaasd van hoe goed dingen lukken. Gewoon doen is de truc. En zeker servo aandrijvingen is zo simpel als wat. Er staan genoeg voorbeelden en tips hier op het forum.

@John: Ik dacht dat we het allemaal wel gezien hadden, maar heb toch maar even een paar foto's gemaakt (ik heb niet veel aanmoediging nodig  ;) )
Het betreft een BR216 (3074) ooit voor een prikkie gekocht in Houten en sindsdien een beetje mijn knutsel loc:


Een tijd geleden heb ik er als eens sluitlichten ingebouwd. Deze loc staat/achter voor een pendeltrein en dan zijn rode lampjes wel leuk:


En de Matrox heb ik erin gebouwd omdat ik van het internet had gehaald dat dat bij deze loc zonder grote aanpassingen gaat. En inderdaad alleen een beetje opruimen was genoeg. Ik heb de motor gewoon met hotmelt vastgezet. het heeft verder weinig te houden.


En tot slot nog een overzicht van de totale verbouwing:


Tot later!
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hallo Arjan,

Fijn, dat je weer bezig bent aan je baan.
Dat met de servo-op-afstand heb je netjes en betrpuwbaar opgelost. Ook ik heb een paar servo's, die heel dicht bij een houten latje of balk zitten, maar ik heb de servo toch op de goede plaats kunnen krijgen. En om deze vast te zetten (en soms ook de bovenleidingsmasten) moet je je soms in de vreemdste bochten wringen.

Succes verder,

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan,

bedankt voor de info en veel plezier met deze omgebouwde lok :thumbup:

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Arjan,

Toen ik me vorig jaar aanmeldde op 3railforum vond ik jouw baan één van de meest inspirerende. Ik hoop dat je toch weer blijft doorgaan, ondanks de stilte van nu al weer vier weken, en dat we binnenkort nieuwe foto's en video's kunnen verwachten!

Benieuwde groet,
Dennis
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Hoi Dennis,

Wat een compliment! Dankjewel. Ik ben blij dat anderen hun inspiratie eruit kunnen halen.

Zaken liggen niet stil. De laatste tijd heb ik voornamelijk gereden. Hierbij viel me weer eens op dat wanneer je een tijdje niet rijdt er allerlei rare dingen op de baan gebeuren. Pas na twee dagen stug doorrijden loopt alles weer zoals het hoort. Eén van de zaken waarmee ik bezig ben geweest is het onderhouden van mijn locs. Alles weer eens voorzien van wat olie en hier en dar een anker schoongemaakt.

Afgelopen weekend heb ik het rechterdeel van de baan verder dichtgemaakt. Nu ben ik bezig de stad te plannen.
Gisteren had mijn zoon een wedstrijd (honkbal) in Drachten en toen ben ik even doorgereden naar Heerenveen om wat bouwpakketjes te kopen voor de stad. Daar ga ik vandaag mee bezig om ze in elkaar te zetten. Denk dat het 30 jaar geleden is dat ik dat voor het laats gedaan heb. En ik ga proberen het nu beter te doen dan toen (geduld was nooit een sterk punt bij mij). Allemaal niet zo interessant om qua voortgang op foto en het forum te zetten. Daarom lijkt het misschien stil, maar ik ben wel bezig.
Ik zal straks een foto plaatsen en proberen uit te leggen wat er in mijn hoofd zit wat betreft de stad.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 300411: Na een lange tijd weer voortgang
Citaat van: ArjanM op zondag 29 mei 2011, 11:15:09
Zaken liggen niet stil. De laatste tijd heb ik voornamelijk gereden. Hierbij viel me weer eens op dat wanneer je een tijdje niet rijdt er allerlei rare dingen op de baan gebeuren. Pas na twee dagen stug doorrijden loopt alles weer zoals het hoort. Eén van de zaken waarmee ik bezig ben geweest is het onderhouden van mijn locs. Alles weer eens voorzien van wat olie en hier en dar een anker schoongemaakt.

Hoi Arjan.
Dit valt mij iedere keer ook weer op (en soms een beetje tegen! :roll:)
Eigenlijk kun je het beste (bijna) iedere dag even rijden, blijkbaar veroorzaakt het niet rijden, al of niet langdurig, allerlei onvoorziene complicaties die bij regelmatig rijden (bijna) niet voorkomen.
Maar ja, bij iedereen ligt het treinverkeer weleens een poosje stil.
Het vooraf laten rijden van een zware loc (liefst met schoonmaaktrein) voorkomt wel een aantal van de problemen maar toch niet alles.

Dus, indien mogelijk, zoveel mogelijk blijven rijden!
Daar heb je (meestal) ook het meeste plezier van.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
AlbertJan, dan ben ik gelukkig dus niet de enige  :). Inderdaad zorgen dat de aanslag zo snel mogelijk weg is, lijkt een belangrijke voorzorg. Iedere dag rijden komt er helaas niet van. Daar heb ik niet altijd tijd voor, ben zelfs niet iedere dag thuis, maar heb zeker ook niet iedere dag zin. Ach als je weet dat het weer goed komt, dan valt het ook wel weer mee.

Ik heb nog even een foto gemaakt en bewerkt (excuus voor mijn magere teken kwaliteiten)

Dit is de bedoeling ongeveer:


Over het spoor helemaal rechts komt de stad. De hier oranje gekleurde huizen staan eigenlijk op halve hoogte tussen de boven en beneden stad. op het lage vlak komt het station dan via de weg, om de oranje huizen heen, met de bovenstad is verbonden. De scheiding tussen boven en beneden is deels muur en deels rotsen en groen. Ik wil dus een wat "dikkere" scheiding bouwen, niet alleen een muur.

Commentaar en suggesties zijn meer dan welkom, want ik vind dit niet eenvoudig te bedenken.

Oh, en zoals je op de foto kunt zien, is de thema van mijn baan naar Zwitserland aan het verschuiven (de Re420 Cargo loc), het geheel moet dus een Duits / Zwitserse uitstraling krijgen. Gelukkig kom ik de laatste tijd regelmatig in Basel en kan daar flink inspiratie opdoen. Vergeet lleen steeds foto's te nemen. Vervelend als concentratie op je werk de hobby verdringt...  :P
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Hallo Arjan,

Het idee van je plannen is duidelijk.
Probeer alleen de scheidings lijn tussen hoog en laag wat minder recht te maken.
Het komt op de tekening over als een soort traptrede. Maar het is maar een eerste schets natuurlijk.

Misschien de weg boven het tunnel portaal een beetje naar achteren af laten buigen.
Ben je weer een rechte lijn kwijt.

Groeten Robin
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Hoi Arjan,
Dat wordt wel een leuk stadje!
ik had dat ook in het begin, dat het erg veel geduld kost om sommige dingen in elkaar te gaan zetten. Vooral als het bouwpakketten zijn met heel erg veel onderdelen, als je dat dan netjes wil maken zijn er zo een aantal uren voorbij en dan zie je voor je gevoel bijna geen resultaat. Bij mij dat station Bonn bijvoorbeeld, voordat je alle onderdelen, deuren en raampjes en glaasjes achter de raampjes gevonden hebt, ben je al een uur verder, en heb je nog niets gelijmd! Samen met m'n vriendin doen we dit meestal bij een slappe film of praatprogramma, zodat we af en toe met een half oog naar de tv kunnen kijken en ondertussen lijmen en snijden. Ben wel benieuwd naar je stadje. Veel bouwplezier!
Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Hallo Arjan,

Ha, fijn......nieuwe vorderingen, al is het nog "op papier".
Wat voor gebouwen ga/wil je plaatsen?
Het enige dat ik nog wil toevoegen is....let erop, dat je (ook) de weg niet te steil omhoog laat lopen.
Succes met de verdere planning van de stad.

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Hoi Arjan, ik zie dat je een begin met plannen gemaakt hebt voor een stukje stad. Heb je al huizen staan of moet je ze nog aanschaffen/bouwen? Ik ben gaan puzzelen met komplete huizen, waardoor je een beetje op het zicht kan samenstellen,
succes, vr gr Arie

Puzzelen met stadshuizen
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Hoi Arie,

Ik moet alle huizen nog aanschaffen. De eerste twee laatst gekocht, waarvan er inmiddels één is gebouwd. Ik ben gisteren naar de opening van Treinenshop Groningen (voorheen De Stoomfluit) geweest. Had de bedoeling wat bouwpaketten te kopen, maar kwam met twee Hupac rijtuigen thuis  8o. Ik denk ook het een en ander kant en klaar in Houten te gaan kopen. 'k Vind het in elkaar zetten van huisjes niet direct het leukste deel van de hobby.
Er zal inderdaad nog wel heel wat worden heen en weer geschoven, voordat het definitief wordt.
Ook de stijl ben ik nog niet over uit.

Op het moment ben ik bezig met de onderbouw voor de stad. Dat moet een beetje glooiend omhoog lopen, zodat niet overduidelijk is dat het ter overkapping van sporen is en het - zoals Robin terecht opmerkte - geen traptreden lijken. Ik hoop vandaag aan het einde van de dag wat foto's te plaatsen van de vorderingen tot nu toe.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 290511: Stadsplanning
Hoi Arjan, ik snap je helemaal. Ik vind het ook soms een beetje teveel van het goede dat het goed in elkaar zetten van sommige gebouwen niet 1 maar wel 3 hele avonden kan kosten. Vooral als je voor de verlichting die erin moet al het zwarte papier goed erin moet plakken om niet allerlei lelijke kieren te zien etc.
Ik mag de goden op m'n blote knieen danken dat m'n vriendin zo af en toe zin heeft om tijdens een dvd van Gooische vrouwen, Sex in The City, Thelma en Louise etc en een rozeetje met de lijm en breekmesje aan de slag te gaan  :-) Ik heb ook een paar gebouwen die al in elkaar waren gezet voor een prikkie gekocht. In Waalwijk zit ook iemand die graag huizen voor anderen in elkaar bouwt. Mijn kasteel Falkenstein komt dus ook uit Waalwijk vandaan ;) In Houten kom je ook altijd wel mooie gebouwde huizen tegen.
Ben wel benieuwd naar je stad! Ik ga ook snel weer verder met de servo's, zodra de stationssporen geballast zijn. En dat kon pas nadat de roest bovenop de rails overal is afgepoetst, en dat is echt rotwerk, vandaar ff wat anders tussendoor  :)
Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Hoi Jake, Ik heb inderdaad al met enige afgunst in je draadje de werkzaamheden van je vriendin (heeft ze ook een naam? Die heb ik gemist) Ik zou het geweldig vinden als iemand zich voor mij met dat werkje bezig houdt. Ik hoop daar in Houten in te slagen (alleen jammer genoeg kan ik 2 juli niet en moet het tot augustus wachten)

Zoals beloofd wat foto's van de werkzaamheden van vandaag.

Ik heb met hout een ruwe vorm van de stad gemaakt. Door de weg een beetje te laten draaien naar beneden toe is er verbinding tussen boven en beneden stad zonder dat het overduidelijk een kap over de rails wordt. Door een parkje met wat rotsen probeer ik een deel van het originele terein te laten zien dat in de stad in opgenomen.
Alles is nog erg wit, maar het idee lijkt me duidelijk.

Overzicht:


En het eerste huis staat al;


De zelf gemaakte tunnelingang. Ik wilde het een beetje stadse ingang laten zijn. Met wat voor-gegoten gips onderdelen de steunmuren gemaakt en de rest met gisp ingesmeerd. Later kras ik daar nog stenen in. Een Re421rijdt net met twee net gekochte Hupac wagens de tunnel in.


De wagens (Roco) van dichtbij:


En de tunnel zelf.


De komende tijd de stukken bij het schuine dak en de weg dichtmaken. Ook zal de boel waarschijnlijk wat meer kleur gaan krijgen.

Tot de volgende keer
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Arjan,

Mooie vorderingen. Moet je niet alvast bovenleiding aanleggen, voordat het straks niet meer kan?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Eindelijk je draadje weer eens 'bij' gelezen.

Leuk te lezen over die servo aandrijving, mooie oplossing,
en die ombouw 216 met Maxon motortje en rijrichtingsafhankelijke lampjes.

Zet mij aan het denken om dit voor mijn analogen trek-duw combi t.z.t. ook te realseren. Silberlingen koprijtuig heeft dit al en met lampjes of gelijkrichter+LED op de analogen rijrichtingsschakelaar/motorspanning geschakeld...

Ook aardig om dat simpele ontwerp op de foto te zien voor je stadsbebouwing.

Hajo
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Hallo Arjan,

De tunnel ingang is erg leuk met die groene steunbalken.

Dit wordt een leuk stukje zo.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Citaat van: Dennis1984 op zondag 19 juni 2011, 18:35:35
Arjan,

Mooie vorderingen. Moet je niet alvast bovenleiding aanleggen, voordat het straks niet meer kan?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis,

Een anderhalf jaar geleden heb ik eens een dagje met WinTrack zitten spelen en bovenleiding ingetekend. Na invoering van de prijzen kwam ik voor alleen de zichtbare stukken rond de ?800 uit. Dat vond ik wat veel. Samen met het gegeven dat ik op sommige plekken echt minimale hoofdruimte voor de locs heb, heb ik toen besloten voorlopig geen bovenleiding aan te leggen. Wel jammer, waarschijnlijk voor een volgende baan.
Daar komt nog bij dat ik momenteel serieus overweeg om te schakelen naar het thema Zwitserland. Dan zou ik ook ander bovenleidingsmasten moeten hebben. Voor mijn huidige Duitse baan zou het dan een desinvestering zijn.
Voorlopig helaas even niet dus...  :(

Hajo, Peter, bedankt voor de komplimenten  :thumbup:
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 190611: Stads ruwbouw
Hoi Arjan,

je bent weer goed bezig geweest zie ik :thumbup: Ook het tunnelportaal mag er wezen maar hoe ga je nu de grond tussen het ballast en de muren aan de binnenzijde van het tunnelportaal verder afwerken? Kom je hier nog wel bij?

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Citaat van: Tilly op donderdag 23 juni 2011, 00:48:34
Hoi Arjan,

je bent weer goed bezig geweest zie ik :thumbup: Ook het tunnelportaal mag er wezen maar hoe ga je nu de grond tussen het ballast en de muren aan de binnenzijde van het tunnelportaal verder afwerken? Kom je hier nog wel bij?

Groetjes, John

John, bijna alles staat los. Ik heb het frame van de stad zo gemaakt dat het precies op z'n plek valt. Kan het er in principe zo weer aftillen. Hetzelfde geldt voor het binnenwerk van de tunnel; los!
De rails in de tunnel zijn al van ballast voorzien. Daarnaast is de grond zwart bruin geverfd. Volgens mij heeft het niet meer afwerking nodig.

Zo spoorvrienden en dan nu een verslag van mijn klusjes van dit weekeinde. Afgelopen week een site van een geweldige baan ontdekt. Wat deze man heeft gemaakt durf ik alleen van te dromen. Geweldig! Heb er direct heel veel inspiratie van gekregen en daarom dit weekend het perron maar eens aangepakt.

Doordat de rails in het station in een boog liggen is een standaard perron niet mogelijk. Ik heb een lange tijd zitten piekeren hoe ik die vorm nou precies goed kan krijgen. Totdat ik op Michael's site zag hoe hij dat doet; i.p.v. een plaat gebruikt hij gips. De randen van de perrons zijn gemaakt van strips hout. Voor mij een perfecte oplossing. Een stel strips gesneden, in de lengte aan elkaar gelijmd, zodat ik genoeg lengte heb. Er vervolgens dwarsklosje op gelijmd, voor het vastzetten. Ik zag het niet zitten dat met spelden te doen. Die schieten altijd los wanneer je net een dikke klodder gips hebt aangebracht en dan zit alles eronder. Nee, dan liever zo:


Je ziet nu ook de curven waarmee ik rekening te houden heb. Alles trouwens uitgelijnd met mijn enige stomer en de TEE rijtuigen.
Nog van iets dichter bij:


Aangezien dit een eiland perron is, moeten de reizigers hierop kunnen geraken. Dat kan met en loopbrug, of een tunnel. Dit laatste past iets beter in de modernere tijden waarin mijn baan is gesitueerd.
Nu wil ik de tunnel alleen niet een simpel trapje naar een donker gat laten zijn, maar een "echte" tunnel! Er moet dus licht in en een suggestie van wat er onder de grond zit.
Dit heb ik al een hele tijd in mijn hoofd en het ontwerp was er ook. Dus niks bouwpakket, maar zelf gemaakt van 3mm triplex en gips (de trap).


De zgn tunnel betekent wel dat dit bouwwerk door de stationsplaat heen moet. Daar dus en gat van de juist afmetingen in gezaagd. Na wat vijlen paste het perfect.


Met behulp van Excel een tegelpatroon op fotopapier geprint, van de kern van een oude coax kabel een handrail gemaakt en er twee ledjes in gepriegeld.
Niet slecht voor een zaterdagavond en zondagochtend, al zeg ik het zelf


En daarna alles ingebouwd. ProRail haalt het journaal wanneer ze perrons van piepschuim maken. Dat had ik allang bedacht, scheelt een hoop gips en gewicht


En nu maar wachten totdat alles droog is. Ik heb roodband gebruikt, dus dat zal wel een dag of twee duren. Geeft niet, het is toch veel te mooi weer  B)


Het licht is al wel aangesloten. Het gips is nog te zacht voor hekjes, hoop maar dat er niemand in valt. Of, nog veel erger, één of andere baldadige preiser voetafdrukken gaat lopen maken....


Tot de volgende keer...
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Leuk verslag & bijzonder knap gerealiseerd. Hoed af :important:
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Hoi Arjan

Ziet er leuk uit zo en knap gemaakt.Er komt nog een overkapping op?Dat zal het zicht dan wel wat wegnemen?

Harald & Alex
Re:ArjanM's baan in aanbouw. Update 260611: Perronbouw
Citaat van: Nobody op zondag 26 juni 2011, 17:15:30
Leuk verslag & bijzonder knap gerealiseerd. Hoed af :important:

Wim, bedankt!

Citaat van: harald en alex op zondag 26 juni 2011, 17:33:45
Hoi Arjan

Ziet er leuk uit zo en knap gemaakt.Er komt nog een overkapping op?Dat zal het zicht dan wel wat wegnemen?

Harald & Alex

Ja, dat heb ik ook al bedacht. Een tunnel zit meestal aan het einde of in het midden van de overkapping. We zullen zien wat zichtbaar blijft. En dus: Ja, er komt ook een perron overkapping.