Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hoi Arjan,

Je baan ziet er echt al mooi uit, zelfs zonder landschap. Klopt het nu dat je 3 vershcillende soorten ballast hebt gebruikt?

Ben benieuwd naar de aankleding straks.

Groeten,

Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Daan,

Ja, dat klopt, drie soorten. De laatste bevalt het beste, ik ben alleen nog niet tevreden over de kleur. Heb maar besloten het eerst zo  te laten, anders wordt het wel erg bont.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Zo, en nu de scenery....

Na uitgebreide rijproeven loopt alles redelijk zoals ik wil en wordt het nu tijd eens met het landschap te gaan beginnen. Alleen in de klimspiraal ga ik nog een verandering aanbrengen. Door twee meegebogen wissels in te zetten wordt het mogelijk vanuit het onderste schaduwstation, via het paradespoor en de brug direct in het bovenste schaduw station te rijden. Of direct door het station in, maar dan kom je vanaf de andere kant binnen. Het omgekeerde (van bovenste naar onderste schaduwstation) was al mogelijk en nu wordt het twee-richting. Dat gaat de rijmogelijkheden aanzienlijk uit breiden.

Wat betreft de scenery begin ik met een muur partij die het bovenste scahuwstation aan het zicht onttrekt:


Hier te zien met een aanwinst uit Houten gisteren: de Bavaria  rijtuigen set. Deze wagens vervangen een stel TEE wagens die ik ooit (tweedehands) op mijn 14e verjaardag heb gekregen en voor geen meter meer liepen. Die laatste gaan naar de vitrine.
Nog een plaatje van het traject dat "bemuurd" moet worden tussen de tunnelportalen:


Op de foto zie je al een stuk muur. Dit is een kant en klaar deel van Noch. Ik heb echter besloten de muur zelf te maken van gips. Er zit een hele kleine curve in de muur en die kan ik daarmee beter opvangen. Bovendien vind ik het leuker het zelf te maken.
Daarom gisteren bij Anita decor een aantal gietmallen aangeschaft en wat verf. Op de foto bovendien de wissels waar ik het eerder over had. Eén daarvan wordt met een servo angedreven. De ander blijft in handbediening en kan opengereden worden Door het éénrichtingverkeer is niet nodig deze van aandrijving te voorzien.


Zo nu de komende dagen maar eens flink gips gaan gieten om voldoende delen te hebben.

Binnenkort meer....
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Hoi Ajran,

Dat ziet er mooi uit hoor die muren en portalen. Persoonlijk zou ik voor een iets meer roest kleur in de ballast gaan, of echt meer richting de grijze tinten van nieuw ballast. Die BR 103 is en blijft wel een gave loc hè...

p.s. Ik wist niet dat je  al 135 jaar aan het bouwen was aan je baan (zie portalen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:)

Groeten,

Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Tsja..., zoveel jaar en nog zo weinig geleerd.... Kom er niet achter dat ik twee rechtse wissels heb gekocht, nu moet ik opnieuw op zoek naar een linkse en ligt mijn hoofdbaan open.

Alle treinen vanuit schaduwstation onder tot nader order gestremd. Bij gebrek aan bussen is geen alternatief vervoer beschikbaar.


Als iemand een handbediende linkse heeft en tegen een rechtse wil ruilen, dan hoor ik het graag!
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Hoi Arjan,

Mooi begin van je scenery. Ook al Anita Decor bezocht voor verf en malletjes.

Helaas kan ik je niet helpen met je wissels, heb namelijk dezelfde fout gemaakt :(

Succes met zoeken.

Groeten

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Hoi Arjan,

Ik heb de zelfde mallen gekocht gisteren, de muur die jij daar aan het maken bent komt zo'n beetje op de zelfde manier op mijn baan terecht.

Ben benieuwd hoe jij het gaat toepassen, kan ik de kust bij jou een beetje afkijken  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Schiere boan hest mienjong :mrgreen: Of spreek je geen Gronings?

Gr Eddie
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 0290810: En nu de scenery
Peter,

Ik neem aan dat je wat gieten betreft je wel red, daarover staat ook genoeg hier op het forum en zijn er anderen die nog veel beter hierin zijn dan ik. Wim N heeft me afgelopen zaterdag nog beloofd me met raad bij te staan.
Ik ben nu "productie aan het draaien om voldoende materiaal te hebben om de muur te maken. Het blijkt dat de muurplaatjes niet hoog genoeg zijn om in één keer het gat te dichten. Bedoeling is dus twee boven elkaar te zetten, met een richel ertussen als afscheiding. Het onderste muur deel komt boven dien iets scheef, zodat die muur iets achterover leunt.
Zo zit het nu tenminste in mijn hoofd, hopen dat het er een beetje schier uitkomt. Uiteraard te volgen hier op het forum

Moi Eddie,
Jah mienjong, Grunnings geit best. 'K wait allennig nait hou je 't schriev'n mot. Moar vriendelijk bedankt vur 't compliment.

/edit/ typo's verbeterd
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Na de afgelopen dagen om het uur de mallen geleegd en gevuld te hebben heb ik inmiddels een aardig stapeltje muurdelen.

Tussen het gieten door ben ik alvast begonnen de ondergrond voor de muur voor te bereiden.
Een stukje multiplex is zo op maat gezaagd dat het precies tussen de twee niveau's in past. Daar tegen aan is 3 mm triplex gelijmd dat de dikte van de bovenste plaat dikker is. Zo kan alles netjes op z'n plaats schuiven en is alles goed afgedicht.
Hier zie je de plaat op z'n plek. De lijnen geven de positie van de steunberen aan:


Van nog iets dichterbij:


En dit moet de constructie verduidelijken:


Ik kon bijna niet wachten totdat het gips droog genoeg is om te verwerken. Vanavond kon ik het echt niet meer laten en is de eerste strip muur aangebracht. Onder de strip is eerst een extra strook 3 mm triplex gelijmd, zodat alles op één lijn zit en ook voldoende steun heeft.


De plaatjes waren nog wel erg breekbaar. De naadjes worden opgevuld met gips en ingekrast.

Tenslotte nog een foto van hoe het uiteindelijk wordt.


Hiervoor moet ik wel nog de nodige steunhoutjes snijden. Ik durf het gips niet zonder steun in de rug aan te brengen. Als je dan een keer uitschiet of een loc ontspoord met veel geweld, dan heb je gelijk een deuk.

Later meer ...
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Dat wordt heel mooi  :shock:

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Gr Einte
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Hoi Arjan,

Heel mooi gemaakt. 8)
Succes met het plaatsen.

Gr.
René
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Hoi Arjan,

Ziet er heel fraai uit. Die muur wordt vast heel mooi. De combinatie van stenen met de steunberen is goed.
Voordat je de gegoten gipsdelen uit de mal haalt, kun je ze beter een weekje of zo laten liggen. Dan zijn ze goed genoeg. Ze blijven wel wat breekbaar, maar met de nodige voorzichtigheid gaat dat best goed. Mooi kleurtje erop....kan niet wachten op het eindresultaat.

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Hi Arjan,

Dit gaat vast iets prachtigs worden. De mallen alleen al zien er erg mooi uit. Ben benieuwd hoe het dalijk eruit ziet als de verf erop zit.

Groeten,

Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Hoi Arjan,

Je bent goed bezig met het gips. Ziet er al mooi uit.

Het is best belangrijk om het gips goed te laten drogen, omdat het anders best breekbaar is en er een kans bestaat dat je met het verlijmen geen goede hechting hebt.

Het drogen neemt nu zomaar 4 tot 5 dagen in beslag, omdat de luchtvochtigheid nogal hoog is.

De steunmuurtjes zijn erg mooi en dit scheelt nogal wat voegwerk en dus ook weer kraswerk.

Succes verder wordt vast een super mooi eindresultaat.

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Hallo Arjan,

Dat ziet er al goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Hallo Arjan,

Dit gaat er schitterend uitzien  :D ook ik heb deze mallen gekocht en net even een foto gemaakt hoe het eruit gaat zien.

Na het gieten wachten wij ongeveer een uur voordat we ze uit de mal halen, en dan komt het moeilijkste wachten wachten en nog eens wachten.

Hier gaan we een voorraad aanleggen zodat je gelijk aan de slag kunt  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Citaat van: degeluidsman op woensdag 01 september 2010, 21:08:51
Na het gieten wachten wij ongeveer een uur voordat we ze uit de mal halen, en dan komt het moeilijkste wachten wachten en nog eens wachten.
Hier gaan we een voorraad aanleggen zodat je gelijk aan de slag kunt  :D.

Peter,

Dat hield ik dus niet meer vol. Ik had al twee dagen productie gedraaid en wilde nu wel eens verder. De plaatjes waren eigenlijk nog te zacht. Ik heb me vandaag dus maar weer even ingehouden.
Zag vandaag dat één stukje muur is gescheurd. Maar wel precies via de voegen. Dit ga ik een beetje aanzetten, van de nood een deugd maken. :)

Je had al gemeld dat jullie ook hiermee bezig zijn, da's één van de redenen dat ik het zo uitgebreid laat zien. Kunnen we van elkaar leren.
'k Zat net trouwens de topics van Arie (Dolphin) en Lucien (Lokje 23) door te lezen over hoe zij het gips hebben geverfd. Aanrader! Goeie tips!
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 310810: De eerste muur bouwsels
Citaat van: ArjanM op woensdag 01 september 2010, 21:41:46
Citaat van: degeluidsman op woensdag 01 september 2010, 21:08:51
Na het gieten wachten wij ongeveer een uur voordat we ze uit de mal halen, en dan komt het moeilijkste wachten wachten en nog eens wachten.
Hier gaan we een voorraad aanleggen zodat je gelijk aan de slag kunt  :D.

Peter,

Dat hield ik dus niet meer vol. Ik had al twee dagen productie gedraaid en wilde nu wel eens verder. De plaatjes waren eigenlijk nog te zacht. Ik heb me vandaag dus maar weer even ingehouden.
Zag vandaag dat één stukje muur is gescheurd. Maar wel precies via de voegen. Dit ga ik een beetje aanzetten, van de nood een deugd maken. :)

Je had al gemeld dat jullie ook hiermee bezig zijn, da's één van de redenen dat ik het zo uitgebreid laat zien. Kunnen we van elkaar leren.
'k Zat net trouwens de topics van Arie (Dolphin) en Lucien (Lokje 23) door te lezen over hoe zij het gips hebben geverfd. Aanrader! Goeie tips!

Ik hou die draadje al in de gaten  :D :D.

Wel leuk dat we allebij met het zelfde bezig zijn, morgen een training dus geen tijd voor de hobby  :( :(.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Vanavond was het gelijmde deel droog genoeg om verder te bewerken. Ik heb alvast de uitsparingen voor de steunberen eruit gebeiteld/gekrast.

Eerst de rechte lijn bepalen en werken vanuit het midden.
De contouren van de pilaar afgetekend.
Met een mesje de contouren ingesneden en daarna met een vlakke beitel verwijderd. Tenslotte de randjes nog wat bij gekrast zodat het mooi past.
Op een paar plekken toch iets meer ruimte dan bedoeld, mar dat geeft niet. Alle naadjes worden nagewerkt met een injectiespuitje gips en het nodige kraswerk.

Nu maar wachten totdat de pilaren voldoende droog zijn...

Alvast een indruk:

Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Dag Arjan.

Citaat van: ArjanM
Alvast een indruk:

Nou je weet wat ze zeggen van een eerste indruk . . . ,
dus dat beloofd heel wat moois te worden!  :wink:
Mooi bedacht!

Groeten,

Erik
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Hallo Arjan,

Waarom verdiep je de steunberen???

Hier staat ook weer het een en ander te drogen maar als ik jou alweer bezig zie krijg ik ook zin om eraan te beginnen  :D.

Eerst mijn berg maar eens in het gips zetten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Peter,

De verdieping is vanwege de ongelijke ondergrond van de muur erachter. Ik ben bang dat ie er anders zo duidelijk "op komt te liggen". Nu vul ik het naadje met gips uit een spuitje en wordt het echt één geheel.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Citaat van: ArjanM op vrijdag 03 september 2010, 22:02:05
Peter,

De verdieping is vanwege de ongelijke ondergrond van de muur erachter. Ik ben bang dat ie er anders zo duidelijk o"op komt te liggen". Nu vul ik het naadje met gips uit een spuitje en wordt het echt één geheel.

Helder  :D :D wel een hoop werk lijkt me, dus ben ik erg benieuwd naar het eind resultaat.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Peter,

ik denk dat dat wel mee valt met het werk, gips is zo zacht dat het makkelijk weg te schaven is.. Het resultaat is echt een stuk mooier weet ik uit ervaring.

Walter
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Citaat van: Wasmi op zaterdag 04 september 2010, 12:29:43
Peter,

ik denk dat dat wel mee valt met het werk, gips is zo zacht dat het makkelijk weg te schaven is.. Het resultaat is echt een stuk mooier weet ik uit ervaring.

Walter

Walter,

Ik wacht in spanning af hoe het eruit gaat zien, hier zijn we volop bezig de mallen te vullen  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Hallo Arjan,

Schitterend ga je werk gaat heel+ mooi worden en ben je tegen een mooi setje spachtels aangelopen?

Doe rustig aan met je gietmallen laat deze zeker vijf dagen drogen en niet in de volle zon, keer deze elke dag even net als kaas. :lol:

Want bij het verven worden ze opnieuw vochtig.

Maar ga verder houd je niet graag van je werk.

Succes he kerel.

Groet Wim.

Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 020910: Muur bouwsels
Ik leg de gietsels op een rooster.

Het voordeel is dat ze zowel boven als onder gelijkmatig drogen.

Dat scheelt ook weer draaien  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Peter,

Een ander bijeffect van het keren kan zijn dat de plaatjes wat meer recht blijven. Misschien dat een rooster dit voorkomt, maar ik zou toch maar draaien...  :shock:

En nu verder met de muur.

Nadat de steunberen zijn gelijmd, kunnen de tussenliggende muren worden bevestigd. Omdat ik ze iets schuin wil laten lopen, heb ik er eerst aan de onderzijde een opstaand randje geplakt (4 mm). Daarop is vervolgens een plaatje triplex geplakt. Dit dient ter ondersteuning van de muurplaatjes. Ik wil ze niet helemaal zelfdragend laten zijn.


In eerste instantie heb ik de twee buitenste vakken onbewerkt gelaten. Hieraan wordt het tunnelportaal bevestigd. Daar zitten schuine muren aan, en dat moest dus goed worden uitgemeten.


Nadat de lijm gedroogd was konden de muurplaatjes erop. Ze waren iets te groot. Ik heb ze met een hobbymes op maat gesneden. Later heb ik stukken bewerkt met de ijzerzaag. Beiden gaat prima, als je het maar met beleid doet.

Op de voorste muur komen dekstenen, die zijn gelijk met de muurdelen en steunberen gegoten en nu goed droog. Ondanks het afstrijken van de mal waren ze wel iets te dik. Je kon ook zien dat dit niet de goede vorm was. Daarom heb ik ze "afgeschaafd" met het hobbymes. Ik heb gemerkt dat schaven - dus met de scherpe kant naar voren - beter gaat dan schrapen - met de scherpe kant naar achter. Als je het met beleid doet (hoeven) de stripjes niet te breken. Ik vond het niet zo erg, het moeten tenslotte afzonderlijke stenen voorstellen en over het algemeen breken ze netjes op een scheidingslijntje.
Een stukje 3mm triplex diende als kontrole voor de dikte. Links onbewerkt, rechts op de juiste dikte.


Vervolgens heb ik in de muur een 3 mm gleufje gefreesd waar de dekstenen mooi invallen. Dit weer om er één geheel van te maken. Dit is echt de moeite waard (Peter! ;) )


En dan ziet het er zo uit:


Iets andere hoek, waarin de naden nog goed te zien zijn:


Hierna heb ik met een injectiespuitje met dunne gips en een oude tandenborstel alle naadjes dicht gewerkt. Deze methode, beschreven door Arie (Dolphin) en Lucien (Lokje 23) werkt echt perfect!

En toen verven. Een paar gebroken plaatjes gebruikt als proefstuk. Ik kon niet zomaar wat kliederen, de kleuren moeten aansluiten bij de tunnel portalen. Bestudering hiervan wees uit dat deze donkere voegen hebben en een lichtere steenkleur. Met name grijstinten. Ik ben dus van donker naar licht gaan werken.
Het bleek nog knap lastig de voegen gevuld te krijgen. Die bleven in eerste instantie wit. Misschien doordat het zo een grove steen is en de voegen dus heel diep. Ook zou het kunnen zijn dat de lijm door in de voegen door het gips heen is gekomen. Hier en daar zijn die namelijk heel dun.
Maar na twee keer donker was alles toch aardig gedekt. Hierna met lichtere tinten erover gedrybrushd. Tenslotte nog wat roestbruin en het sluit aardig aan bij de portalen. Kijk zelf maar:










Een geslaagd project wat mij betreft. En ik had gelijk: zelf bouwen is veel leuker (en mooier) dan een kant en klaar muurtje.
IK ga tevreden naar bed. Morgen weer met een servo bezig...

Tot later!
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
HoiArjan,

Helemaal geweldig,wat een prachtig resultaat. Het loont duidelijk om het zelf te doen. En het geeft veel voldoening denk ik.

Groeten en slaap lekker,
Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi arjen,

echt helemaal super, hoe je dit gemaakt hebt.
En heel goed uitgelegd!!!!!! kunnen we als mede-hobbyisten wat van opsteken :)

groetjes
Henk
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hallo Arjan,

Hier ga ik eens rustig op studeren, mijn lampje is aan het uitgaan voor vandaag.

Complimenten voor de muur en de kleur, echt top.


Je hebt me in iedergeval aan het denken gezet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Mooi gedaan ;-)
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Citaat van: ArjanM op zaterdag 04 september 2010, 23:32:31

Een geslaagd project wat mij betreft.


Ziet er goed uit, mooi muurtje. Complimenten. :P

Gr, Ben.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hallo Arjan,

Mooi muurtje geworden  :D

Gr Einte
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Dag Arjan.

Dat is dus een hele mooie muur geworden!
Je hebt er erg veel werk van gemaakt maar
dat loont zich, wel gezien het eindresultaat.
Ook de kleuren van het geheel zijn perfect.

Groeten,

Erik
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi Arjan,

Je hebt een erg mooie muur neergezet, mooie kleurstelling.

gr. henk
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi Arjan,

Dat heb je zeer fraai gemaakt en bewerkt in een prachtige kleurstelling, op mijn baan moet ik ook nog wat muurtjes maken en plaatsen en dit is voor mij een prima voorbeeld, erg mooi.
Leuk werk he al dat gipsen en schilderen, blijft een super hobby. 8)
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi Arjan,

Erg mooi resultaat.
Succes met de verdere bouw.

Groet,
PJ
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
hallo arjan

dat is een geweldige muur geworden
de kleur en zo komt mooi overeen met de portalen

gr.   arno
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hallo Arjan,

Wat een prachtig resultaat is de muur van je geworden, de aansluiting met de tunnelportalen ziet er ook goed uit.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi Arjan,

Mag ik je complimenteren met je prachtige muren??
Heel mooi gemaakt.
Om verf in verdiepte voegen te krijgen, kun je ook eens proberen om de kleur, die je in de voegen wilt, flink te verdunnen. Gebruik een cocktailprikker of ander puntig voorwerp en breng de kleur in de voegen. Je zult zien, dat de verf als het ware in de voegen trekt.

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Arjan,

en jij vertelde me vorige week nog dat scenery niet zo jouw ding was?? :shock: :shock: :shock: Man, die steunmuur ziet er geweldig uit!!!

Walter
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hallo Arjan,

Mooie muur, veel mooier dan kant er klaar!

Ik kan we wel voorstellen dat 'ie nog mooier wordt als je de witte 'dry' laag net wat minder effen probeert te maken. Nu is het vrij grof vlekkerig.

Ik denk dat het helemaal 'af' is al je heel subtiel per steentje her en der heel licht wat afwijkende kleuren aanbrengt, bijvoorbeeld oranje, blauw, rood, geel. Als je dat heel licht doet gaat de muur echt leven.


Groet, René
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi Arjan,

Ah, de rails liggen en er wordt aan de scenery begonnen... Dat is het moment dat ik me als scenery-man normaliter meer ga interesseren in een modelbaan.

Nou Arjan, als ik die muur zo eens bekijk, dan gaat het met de scenery helemaal goed komen op jouw baan!  :wink: 

Vr. groet, Patrick
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 040910: De muur is klaar
Hoi Arjan,

Dat ziet er zeer fraai uit. De kleuren zijn heel goed geslaagd. Is een leuk werk om te doen.

Ik lees net dat je wat moeite had met vullen van de voegen.

Vroeger gaf Anita Decor nog een beschrijving bij de gipsmallen. Een truc die daarin omschreven staat voor de eerste laag, is om die zeer verdunt in te wassen. Daar wordt mee bedoeld dat je de verf er waterdun in laat lopen zodat je nergens meer gipsplekjes in de voegen vindt. Pigment afzetting.

Wat daarbij zeer belangrijk is, is dat je een verf neemt die veel pigment bevat. Hierbij zijn de potjes acrylverf van Anita decor geweldig ze voldoen hier in ruime mate aan. Bij het inwassen blijft het pigment zo achter in de voegen.  Helaas is de prijs van verf met zoveel pigment wel wat duurder, maar je werkt er een stuk makkelijker mee.

Ga zo door en blijf ons verrassen.

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170910: Snelle servo inbouw
Zoals eerder bericht wilde ik in de klimspiraal een extra wissel inbouwen om de rijmogelijkheden te vergroten.
Even een plaatje om het te verduidelijken:

Het gaat om het spoortje helemaal links. Dat kon wel vanuit het schaduw station naar de spiraal (niet in beeld) worden gereden, maar niet andersom. Dit door het geldende eenrichtingsverkeer. Aansluitend op de wissel die dit spoor aansluit op het dalende spiraal spoor, moest dus middels twee gebogen wissels het klimmende spoor ook verbonden worden.
Helaas had ik twee dezelfde rechtste  meegebogen wissels uit Houten meegenomen i.p.v. een linkse en een rechtse. Uiteindelijk via ebay een linkse aangeschaft. En die kwam deze week eindelijk binnen.

Probleem was nog dat de spiraal al helemaal klaar is en wat moeilijker bereikbaar. Ik wil geen marklin aandrijvingen meer, maar een servo. Om nu de steldraad van de servo door het wisselbalkje te pielen leek me wat veel van mijn motoriek en geduld gevraagd, dus ik heb de servo gewoon op het bestaande mechaniek aangesloten. Hierbij gebruik gemaakt van een paar onderdelen van de ondervloer aandrijvingsset.

Om het nog gemakkelijker te maken heb ik de hele servo aandrijving voorbereid op een stuk 3 mm triplex.


Nadat de wissels zijn ingebouwd, hoefde er maar één van aandrijving te worden voorzien. De ander wordt altijd in dalende richting rechtdoor genomen en stijgend open gereden. Op de plek naast de wissel waar normaal de aandrijving wordt ingeprikt een gat geboord en daarna de servo eronder geschroefd.




De reeds voorbereide draden (dik 2m en geen problemen) aangesloten en rijden maar!
We zijn weer in bedrijf!
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170910: Snelle servo inbouw
Hoi Arjan,

Heel erg gaaf, mijn complimenten voor die oplossingen van jou! Zeker om het zo voor te bereiden eerst op een klein houten plaatje.   Ik ga het ook proberen! en nog complimenten voor de erg mooie muur!


groeten Jake


Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170910: Snelle servo inbouw
hoi Arjan,

Het kost een uurtje lezen maar dan heb je ook wel wat gezien. Complimenten. Zelf ben ik nog niet bezig met scenery maar blijf je wel in de gaten houden. :D

Groet Hennie
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170910: Snelle servo inbouw
Leuk om te zien hoe mooier en mooier jou baan wordt!.
Ik  blijf je volgen..