Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Hey Arjan,

Ziet er allemaal heel mooi uit. Complimenten voor je toepassing en installatie van de servoos voor je wissels. Gebruik je in de messing buisjes nog vet of olie o.i.d.? Heb je door de toepassing van de servoos ook meer realistische omzettijden, ik bedoel langzaam bewegende wisseltongen?

Had verder nog een vraagje over je bezetmeldingen. Je gebruikt K-rail in je modelbaan maar hoe heb je de bezetmelding aangesloten? Heb je de twee railsen geisoleerd en detecteer je een beset spoor doordat er een verbinding is tussen de twee sporen of doe je dat op een andere manier. Reden van mijn vraag is dat ik een deel van mijn doorgangsporen op mijn modelbaan wil uitvoeren in flex K-rail maar ik weet niet echt hoe ik die moet aanpassen voor besetmelding. Bij mijn C-rail heb ik de bekende doorslijptruc toegepast om de sporen te isoleren maar bij K-rail is het mij nog een mysterie. Ik gebruik Littfinski RM-DEC-88 bezetmelders en die bevallen prima voor C-rail dus die zou ik ook graag willen gebruiken voor K-rail.

Groet,

Sander
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Arjan,

Net even je topic doorgelezen en je servo oplossing ziet er goed uit.

Succes met de verdere bouw.

Groeten

Ron
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Citaat van: MrSanderson op dinsdag 19 januari 2010, 14:23:28Gebruik je in de messing buisjes nog vet of olie o.i.d.? Heb je door de toepassing van de servoos ook meer realistische omzettijden, ik bedoel langzaam bewegende wisseltongen?

Sander,
Nee, geen vet of olie. Het is een buisje met 1mm opening waardoor een steldraad van 0,8 mm loopt. Het is ook maar een klein stukje en de wrijving is minimaal. Dat hoef je niet te smeren. Bedoeling is inderdaad de wisselomzetting mooi rustig te laten verlopen; ± 1sec

En wat betreft je volgende vraag:
Citaat van: MrSanderson op dinsdag 19 januari 2010, 14:23:28
Had verder nog een vraagje over je bezetmeldingen. Je gebruikt K-rail in je modelbaan maar hoe heb je de bezetmelding aangesloten? Heb je de twee railsen geisoleerd en detecteer je een beset spoor doordat er een verbinding is tussen de twee sporen of doe je dat op een andere manier.

De bezetmeldingen gaan inderdaad door de wiel assen de twee rails te laten kortsluiten. Zoals ze gemaakt zijn, zijn de twee rails altijd van elkaar geïsoleerd. Alleen in wissels is bij een aantal modellen een brug aangebracht tussen beide rails.
De draad soldeer ik aan de "meldrail". Dit doe ik met behulp van een minimale hoeveelheid s39 rvs soldeervloeistof. Troep, maar het werkt wel. Eerst vertin ik de te solderen draad. Daarna dep ik met het kwastje een minimale hoeveelheid vloeistof aan het vertinde stukje. Dat is meestal genoeg om een goede verbinding te maken. Daarna spoel ik de soldeerplek (de rail dus) af onder de kraan. K-rails kunnen prima tegen water, als je ze daarna maar goed droogt (afdrogen en een warme droge plek.)
De isolatie maak ik door de raillas te vervangen door isolatie lasjes van Fleischmann (nr 6433; Conrad 214586). Meestal twee rails als stopsectie en één voor de inrijmelding. In het station waar alleen flexrails liggen had ieder spoor 4 secties om treinen mooi voor het perron te laten stoppen. Omdat er nu virtuele bezetmeldpunten in koploper beschikbaar zijn, ga ik hier terug naar twee.
Eerder had ik de flexrails op de verschillende punten door geslepen met de Dremel. De punten daarna met tweecomponentenlijm gefixeerd en de opening wat opgevuld. Niet ideaal, want op punten waar de rails gebogen ligt ontstond toch een zichtbare knik. Ik heb nu de lijm vervangen door dezelfde raillasjes. Die kun je bij een flexrail er prima tussen frummelen. De knik hoop ik op te lossen door ook een zelfgemaakte gelijmd balastbed toe te passen in plaats van de eerder gebruikte Merkur beddingen.
Ik gebruik ook de Littfinki melders. Alleen ben ik voor de laatste die ik heb aangeschaft wel overgestapt op de versie met optokopler. Alles werkt verder net zo als met c-rail (voor zover ik weet)

Ik hoop dat het duidelijk is, anders vraag maar door
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
De manier waarop je de servo's hebt gemonteerd ziet er erg netjes uit. Ik vraag me alleen af: hoeveel mag een servo bij jou bewegen? Als ik het zo zie dan denk ik dat er minder dan een kwart van de maximale uitslag van de servo wordt gebruikt.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Henk,

Klopt een paar millimeter is genoeg om de wissel om te zetten.
Met de SwitchPilot-Servo van ESU die ik als controller gebruik, is dat heel precies in te stellen. Evenals de snelheid.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Zou je m-rail wissels ook met servo's kunnen aansturen? Het ziet er namelijk  een stuk beter uit dan het originele geklapper. Een wissel gaat in het echt ook niet in een klap om. (ben zelf 5 jaar rangeer machinist op station groningen en leeuwarden en de werkplaats in Onnen geweest) dus heb al heel wat wissels om zien gaan, en dat gaat mooi soepel dus op de modelspoorbaan moet dat toch ook het geval zijn :D
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Jan Willem,

Dat weet ik niet zeker. Je zou het mechaniek even moeten bestuderen en kijken waar je een steldraad van een servo kunt bevestigen om de heen en weer beweging over te brengen. In principe zou het volgens mij moeten kunnen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Mooi hoor! Ik begin tot steeds meer te voelen, voor die servo´s.

Roy
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Arjan,

Bedankt voor de uitleg. Ik had op de beurs in houten (eerlijk gezegd voor het eerst) K-rails in handen gehad en daar bekeken maar het leek mij na het bekijken van de onderkant dat de twee railsen middels een metalen strip waren doorverbonden. Was al bang dat ik dat allemaal moest gaan doorslijpen. Nu kan ik de volgende keer wat K-rails meenemen uit Houten.

Groet,

Sander
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Sander,
die metalen strip is de middenrail. Een beetje schoonschuren en een draad op solderen (vloeistof niet nodig) en je hebt weer een vers stroompunt.
Bij het solderen van de bezet of massa draden aan de rail (altijd de buitenkant :shock:) opletten dat bij het door de bodemplaat voeren van de draad geen metaal wordt geraakt. Anders heb je een kortsluiting waar je heel lang naar kunt zoeken.

Zie je in Houten in februari
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Citaat van: ArjanM op woensdag 20 januari 2010, 22:39:02
Sander,
die metalen strip is de middenrail.

Mmm, ja bij M- en C-rail is die wat duidelijker zichtbaar als je de onderkant van een rail bekijkt... nooit bij stil gestaan dat de puko's bij K-rail op die manier zijn doorverbonden.

Wederom bedankt en waarschijnlijk tot in Houten.

Groet,

Sander
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Hallo Arjan,

Jouw mechanische oplossing voor het omzetten van de wissel met een servo heb ik geprobeerd en ben er erg enthousiast over. Het afstellen is veel gemakkelijker geworden mede door het 'asje' van Conrad.

Bedankt voor deze oplossing, als je zin hebt kan je hier het resultaat zien van mijn geknutsel.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Jos,

Leuk dat je zaken hebt overgenomen en dat het voor jou ook goed werkt. Geef me niet teveel eer, ik heb het meeste ook gewoon van het net geplukt.

Ik heb in het laatste deel dat ik onderhanden heb (de linkerzijde van het station) op é´n plaats ook nog wat extra vering ingebouwd. Maak daar dit weekend wel wat foto's van. Door de vering blijft de steldraad netjes in het gaatje in de wissel. Anders loop je kans dat ie er uit gedrukt wordt bij het instellen van de servo.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Zo vrienden, ik ben nu weer zover opgeschoten dat het de moeite is een update te plaatsen.

Maar eerst de beloofde  foto van de extra vering in de servo aandrijving. Ik heb de boel vandaag definitief in geregeld en heb het uitstekend zien werken! Om de één of andere reden kunnen de servo'e soms een zeer radicale stand innemen wanneer je ze voor het eerst op de decoder zet. De vering stond aardig onder spanning, maar deed z'n werk.


De linkerzijde van het station en het bovenste niveau is inmiddels geïnstalleerd en van balast voorzien.


Ik heb een nieuw soort balast gebruikt: medium brown van Woodland Scenics. Dit bevalt beter dan het eerder gebruikte Bush balast. Die steentjes zijn net iets groter en de vorm maakt dat het wat makkelijker weg springt. Dit Woodland spul is prima in model te vegen voordat het wordt gelijmd.
Voor de lijm heb ik dit maal boekbinderslijm gebruikt. Het werkt hetzelfde als witte houtlijm. Lost misschien iets moeilijker op, maar met wat warm  water lukt het best (altijd makkelijk als je vrouw een carrière productontwikkeling op het lab van een lijmfabriek achter de rug heeft en je goeie tips kan geven.). De rijeigenschappen heb ik nog niet kunnen testen. Dat horen jullie later.


Met de linkerkant aan het drogen - daar heb ik maar een weekje voor gereserveerd (één dag is waarschijnlijk genoeg) - ben ik aan de rechterkant van het station begonnen. Hierin moesten 10 wissels, 9 servo's, 4 seinen (uitrij, dus veel draden) en de nodige bezetmeld sectie's gemaakt worden. Ook is een deel uitgevoerd met flexrail.
Het heeft me heel wat meer uren gekost dan vooraf gedacht ik denk wel 50 om alles te krijgen zoals ik het wilde hebben. Maar, ik ben content met het resultaat.


Alles netjes bedraad en gebonden.


De seinen zijn al aangesloten en de draden gemerkt.


En alles kan zo in de baan geplaatst worden.


Vanmiddag de servo-decoders op hun plaatst geschroefd en alles aangesloten. Alle wissels werken!

Nu de entree rechts weer aansluiten op de bestaande baan, het middendeel van het station erin en alles balasten.
Wanneer ik dan in Houten nog de laatste spulletjes kan kopen kunnen we met een paar weken weer rijden. Daar ben ik onderhand wel weer eens aan toen :P
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Super netjes gemaakt, even nog een paar draadjes aansluiten en ....................  8) . Arjan, ga je de railstaven nog roestig maken? vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
hallo arjan,


wauw seg wat een hoop draden,brrr ik krijg al koud over mijn rug als ik dat zie bij jou.
veel succes verder,ziet er wel mooi uit zo.



groeten peter(ke33)
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Hallo Arjan,

Complimenten voor de manier waarop je de bekabeling aanpakt.

Alles super strak gemonteerd.

Succes met de verdere bouw.


Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Strak werk Arjan, die bekabeling!
Een lust om naar te kijken en wél zo makkelijk bij eventueel storing zoeken!  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Hallo Arjan,

Zeer fraai zoals jij de bekabeling hebt aangelegd. Ook het ballasten is zeer geslaagd. Alleen heb ik één vraagje ik zie namelijk dat jij al je wissels van servo's voorziet waardoor je geen aandrijving meer boven op de baan meer ziet. Nu zie ik dat je een bochtwissel op de oude manier hebt geplaatst heeft dat nog een speciale reden.
Ik heb zelf de onderbouwplaatjes van M gebruikt voor de insteekwisselbesturing aan de onderzijde te monteren. Dit lijkt dan heel veel op de servo aandrijving. Zit hier nou veel verschil tussen?
Kun je de servo ook gewoon aansluiten op de K83 decoders?

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Allmaal bedankt voor de complimenten. Blij dat jullie het net zo strak vinden als ik :)

Arie,
Citeer
Arjan, ga je de railstaven nog roestig maken? vr gr Arie
Ja, de railstaven moeten nog geverfd. Eerst worden de rails inclusief bielsen behandeld met roestbuine acrylverf van Noch. Dat makt ze vuiler. Daarna worden de railstaven van een extra laagje roest voorzien.
Ik doe dit wanneer het hele station er ligt. Dan kan ik in één keer door.

Ronald,
Citeernu zie ik dat je een bochtwissel op de oude manier hebt geplaatst heeft dat nog een speciale reden.
Je kunt op twee wissels doelen; aan de linkerkant ligt een oude wissel met vaste elektro magneet andrijving. Deze ligt in een tunnel en zal niet zichtbaar zijn. En zo hoefde ik geen andere wissel te kopen. Aan de rechterkant zie je er één waaraan inderdad een stelhandel zit. Dit is een handwissel. Uit het station komende heb je hier maar één keus. Ik had om rangeer redenen het wel een aangedreven wissel kunnen maken, maar verwacht niet dat ik dat veel zou gebruiken.

CiteerIk heb zelf de onderbouwplaatjes van M gebruikt voor de insteekwisselbesturing aan de onderzijde te monteren. Dit lijkt dan heel veel op de servo aandrijving. Zit hier nou veel verschil tussen?
Kun je de servo ook gewoon aansluiten op de K83 decoders?
Ze werken inderdaad allebei met een seldraad van onderaf. Dat is dan ook de enige overeenkomst. Een servo zet veel langzamer en met meer kracht de wissel om. Deze is daardoor veel betrouwbaarder. Ook ben ik niet weg van het mechanische deel van de ondervloer aandrijving van M*. Mij iets te storingsgevoelig.
Voor servo's heb je een aparte decoder nodig, bv SwitchPilot Servo van ESU of van MBTronik
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
He Arjan,

Strak werk man, ziet er goed uit :lol:.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Citaat van: ArjanM op maandag 08 februari 2010, 08:19:20
Allmaal bedankt voor de complimenten. Blij dat jullie het net zo strak vinden als ik :)

Arie,
Citeer
Arjan, ga je de railstaven nog roestig maken? vr gr Arie
Ja, de railstaven moeten nog geverfd. Eerst worden de rails inclusief bielsen behandeld met roestbuine acrylverf van Noch. Dat makt ze vuiler. Daarna worden de railstaven van een extra laagje roest voorzien.
Ik doe dit wanneer het hele station er ligt. Dan kan ik in één keer door.

Ronald,
Citeernu zie ik dat je een bochtwissel op de oude manier hebt geplaatst heeft dat nog een speciale reden.
Je kunt op twee wissels doelen; aan de linkerkant ligt een oude wissel met vaste elektro magneet andrijving. Deze ligt in een tunnel en zal niet zichtbaar zijn. En zo hoefde ik geen andere wissel te kopen. Aan de rechterkant zie je er één waaraan inderdad een stelhandel zit. Dit is een handwissel. Uit het station komende heb je hier maar één keus. Ik had om rangeer redenen het wel een aangedreven wissel kunnen maken, maar verwacht niet dat ik dat veel zou gebruiken.

CiteerIk heb zelf de onderbouwplaatjes van M gebruikt voor de insteekwisselbesturing aan de onderzijde te monteren. Dit lijkt dan heel veel op de servo aandrijving. Zit hier nou veel verschil tussen?
Kun je de servo ook gewoon aansluiten op de K83 decoders?
Ze werken inderdaad allebei met een seldraad van onderaf. Dat is dan ook de enige overeenkomst. Een servo zet veel langzamer en met meer kracht de wissel om. Deze is daardoor veel betrouwbaarder. Ook ben ik niet weg van het mechanische deel van de ondervloer aandrijving van M*. Mij iets te storingsgevoelig.
Voor servo's heb je een aparte decoder nodig, bv SwitchPilot Servo van ESU of van MBTronik

Zijn die servo's dan ook te bedienen via de CS2?

De ondervloeraandrijving van M heb ik nog niet eerder toegepast en is een probeersel van me.
Ik hoor nog al eens dat de oudere aandrijving van M beter en minder storingsgevoelig is als de nieuwe alleen heb ik dit zelf nog niet ondervonden. Misschien tot nu toe geluk gehad.


Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
dat ziet er netjes uit, ook de bedrading doe je netjes
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Hoi Arjan,

ZIet er erg mooi en fraai uit.
alle draden netjes strak in de binders. Ik heb inmiddels een servo-module van MBTronik gebouwd en getest (nog niet onder de baan) en het is echt verbluffend mooi, hoe dat kan lopen. Beide eindpunten zijn apart in te stellen en de omloopsnelheid ook, zelfs voor beide richtingen apart.
Het ballasten heb je ook netjes gedaan. Ik heb eerst de rails geverfd, en toen pas gelegd. Vond ik makkelijker.

Veel succes verder,

Groetjes

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
Hoi Arjen.
Volg je draadje al een tijdje.
Het stuk met ballast ziet er prima uit. Zijn het ook steentjes, net als bij Busch, of is het ander materiaal?
Ik volg je servo verhaal met aandacht. Is ook een mogelijke optie voor mijn baan.
Bedankt voor de informatie in het hoofdstuk.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 070210
CiteerZijn die servo's dan ook te bedienen via de CS2?

Ronald, ik denk het wel. De wissels hebben gewoon een nummer. De SwitchPilot die ik heb aangesloten kun je programmeren op de 4 nummers die je wil hebben.
Ikzelf rij (of beter gezegd: "mijn baan") met een Intellibox.

Piwie, Jan, Dankjewel voor het compliment, die boekbinders werken prima!

Harry, daarom vroeg ik je in jouw draadje naar het type decoder dat je aan het bouwen was. Ik heb gekozen voor kant en klaar, maar heb ergens iets gelezen over een decoder die zo in te stellen is dat je halverwege een vertraging hebt. Dit zou het "overpakken" van degene die de wisselhandel bedient moeten simuleren. Misschien iets teveel detail en ik weet niet of je het echt ziet, maar het lijkt me wel gaaf. Net zoiets als die halve engelse wissel van me, niemand ziet het, maar het klopt wel :lol:
Ik weet niet wat een betere volgorde is, eerst verven en dan balasten of andersom. Ik ben niet zo'n schilder en stel het karweitje gewoon zo lang mogelijk uit. Toen ik een paar weken geleden heel erg verkouden was en geen puf had om een echt grote klus te doen heb ik de rails op de lagere niveaus van een lik verf voorzien. Mogelijk duurt het tot het volgende virus voordat dit geverfd wordt.

Piet, Ik heb me ook zitten afvragen wat het precies is en dus even het zakje erbij gepakt. Daarop staat een waarschuwing (amerikaans product, niemand wil aansprakelijk zijn) "contains tree nut by-products". Mijn interpretatie: gemalen notendoppen.
Blij dat we van elkaar kunnen leren, da's tenslotte het hele idee achter het forum
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
 :lol: :D :P :D

Vandaag is eindelijk alles weer in bedrijf. De afgelopen weken heb ik nauwelijks voortgang kunnen boeken door de drukte op het werk. 's Avonds bleef door de week vaak weinig tijd over en in het weekend snoepten gezinsverplichtingen het weg. Maar nu in het lange paasweekend tijd gemaakt. Gisteren de laatste probleempjes verholpen. Een tweetal servo's liep niet mooi genoeg. Ik had ook een minimaal gaatje/gleufje voor ze gemaakt. Dat bleek net te nauw. Enig probleempje was dat de complete plaat weer van z'n plek moest. Maar, even door gezet, met de Dremel en een freesje voor tandarts gespeeld en alles loopt nu als een zonnetje.

Vervolgens gisteren de laatste bezetmelders aangesloten en gisteravond tot laat de boekhouding in Koploper bij zitten werken.

Vanochtend kon de eerste trein los voor de testrit. De opbrengst aan fouten viel mee; twee losgeschoten verbindingen van bezetmelders (doordat de plaat van z'n plek moest) en één vergeten rail isolatie, waardoor het blok constant bezet bleef. Nadat dat verholpen was rijdt alles volgens plan.

Het enige dat nu nog optreedt is haperende locs op de stukken waar bedding is aangebracht. Waarschijnlijk lijmresten op de puko's en de rails. Na wat poetsen is het al een stuk beter. Dit moet waarschijnlijk gewoon inslijten.

Tot slot nog een foto van de situatie nu:


Er lijkt misschien niet veel veranderd sinds voor de verbouwing, maar dat is schijn. ik ben blij dat het gebeurt is. Ik heb nu een veel stabielere basis om op door te bouwen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Het ziet er allemaal erg netjes uit Arjan!

Wat een werk allemaal, maar allemaal zeker de moeite waard als het eenmaal af is :D

Groetjes,
Menno
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Mooi hoor al die niveau's. Ben een beetje jaloers. :D

Gr Peter
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Gefeliciteerd Arjen, weer rijden  :D , tjonge dat zal toch wel een imposante baan worden als het landschap eromheen gaat komen, wachten met spanning af, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
mooie baan,mooie rijlengtes,veel ruimte!
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hele gave baan zo met al die verschillende niveaus. 8)
Succes met de verdere testen met Koploper.

Gr.
René
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hi Arjan,

Dat gaat er stoer uitzien!! Veel rijplezier alvast!

Groet,
leendert
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hallo Arjan,

Dat ziet er mooi en netjes uit!
ga zo door. Veel succes met de verdere bouw!

Groetjes Daniël
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Het ziet er leuk uit; lekker veel spoor :D
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hallo Arjan,

ziet er erg indrukwekkend uit.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Arjan,

goed dat je de basis in orde hebt en weer verder kunt :D Ik verheug me al op de volgende updates.

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hoi Arjan,

Ziet er goed uit, je gaat zeker flink war bergen maken er liggen nogal wat tunnelportalen.

Hoe kun je straks in het achterste deel overal nog bijkomen als het dicht gebouwd is?

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Citaat van: M.user op zondag 11 april 2010, 20:02:46
Hoe kun je straks in het achterste deel overal nog bijkomen als het dicht gebouwd is?

Ronald,
De hoogte in was de enige manier om toch wat rijlengte te krijgen. Hierdoor is inderdaad een berglandschap ontstaan, waarin uiteinbdelijk de meeste rails weer onzichtbaar worden.
Door de open raam constructie kan ik overal van onderaf nog bij. Sommige plaatsen met enige moeite. Daarom begin ik pas met het dichtmaken van het landschap na uitgebreide rijtesten. Dat was ook de reden dat ik een deel weer heb afgebroken, er waren me iets teveel storingen. Sommige delen zullen ook nog te verwijderen zijn, zodat ik er her en der ook van boven bij kan.
We zullen zien, nu alle rails ligt begint het landschap beetje bij beetje in m'n hoofd te ontstaan.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hi Arjan,

Ik blijf het een ontzettend mooie baan vinden die je aant bouwen bent. Vooral die wisselstraat met die verkortte boogwissel en die halve engelsman, schitterend. Ik blijf dit volgen.

Groeten Daan
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hoi Arjan,

Ik ben benieuwd naar het landschap lijkt me mooi worden met al die niveauverschillen.
Ik raad je wel aan om verlichting onder die delen aan te leggen zodat je makkelijk kunt werken met goed licht als alles dicht zit.

Succes

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hoi Arjan,

Ik vind hoe jij de servo's aan je wissels hebt gekoppeld erg interessant! Complimenten! Ik ga het ook proberen met sero's en switch pilots!
Groeten Jake
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Jake,
Ik kan het je van harte aanbevelen! Door drukte is het en tijdje stil geweest op mijn baan. Vanaf Juni heb ik weer wat meer tijd kunne besteden en heb dat vooral gedaan met rijtesten. Het functioneert allemaal een stuk beter en betrouwbaarder dan de magneet aandrijvingen.
Ik heb de indruk dat bovendien de servo uitvoeringen waarbij een schuifbeweging wordt gemaakt (plaatje rechts) nog beter werken dat die met een draaibeweging (plaatje links). Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik de gaatjes voor de steldraad ergminimaal heb gehouden.


Ik ga nog een aanpassing op mijn baan maken, waarbij weer een servo moet worden ingezet en die voer ik volgens het rechtse principe uit,

Success, ik zie je vorderingen graag hier op het forum
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hoi Arjan,


Eerst en vooral mijn complimenten met je strakke aanpak en uitvoering.
Als ik dat zo zie, komt het allemaal zeker en vast goed :-)

Toch heb ik één vraagje voor jou:
Ik zie dat je je servo bekabeling ook op een punt laat samenkomen,
en de servo-decoders dus niet bij de servo's zitten.
Wat is jou langste "draad" tussen een servo en de servo-aansturing ?
En heb je hier dan nooit storing op ?
Ik ben namelijk ook dergelijke manier van werken van plan, maar ik lees
overal dat die servo kabels max. 1m50 mogen zijn.


alvast bedankt & nog veel succes,
Kris
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Kris,

Mijn servo decoders zijn inderdaad onder de baan aangebracht. Niet centraal, maar daar waar de draden naar beneden komen. Onder de plaat zal de grootste afstand ongeveer 60 cm zijn, dan nog 40 cm naar beneden en dan nog wat opzij. Hierdoor is mijn langste draadlengte (schat ik) niet meer dan 1,5 meter. Ik heb niets nagemeten, dus het zou iets meer kunnen zijn. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat er een zo kort maximum is. Tot op heden heb ik geen enkel probleem gemerkt.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
hoe breed is je baan eigenlijk (buiten de klim spiralen )
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Hallo Arjan,

Wat een prachtige baan heb je , en ook een uitstekend bouwverslag . :lol:
Daar ik zelf ook voor mijn baan met  k rail werk en ook op het punt staan om de van servo wissel besturing toe te passen  kan je me eens vertellen  hoe je de overbrenging - beweging in de wissel hebt uitgevoerd .Maw wat heb je moeten aanpassen aan je K wissels ?

rudiger56
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
@Niko,

Mijn baan is op grondplat niveau 117 cm breed. Op stations niveau (+33) is daar nog 100 cm van over, doordat ik met een schuin dak te maken heb.

Voor de rekenaars onder ons die hun sin & cos wille oefenen: wat is de helling van ons dak?

@Rudi,

Er zijn verschillende manier om de servo de wissel aan te laten drijven. Als je zoekt op "servo wissel" komen er aardig wat bijdragen op het forum naar boven.
Ik heb ervoor gekozen direct het balkje waar de wisseltong aan bevestigd is, aan te drijven. Hierdoor kan het hele mechaniek in de wissel eruit worden gehaald, wat bij het balasten een stuk makkelijker is. Als je nog oude slanke wissels met bewegend puntstuk hebt moet je extra actie nemen. Het puntstuk moet worden losgetrokken, iets ingekort en weer vastgelijmd worden. In de middenpositie. Ook moet je nog strijkregels (van die contrarails ) ter hoogte van het puntstuk aanbrengen. Bij de oude versie zitten ze er niet standaard op, wat na aanpassing soms ontsporingen geeft.

E.e.a staat beschreven door o.a. Kroko14253, MadMenno en Boran. Tenslotte heeft Blausee-Mitholz er een heel draadje over gemaakt waarin ook andere manieren van aandrijving staan beschreven.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Ik zie je vorderingen graag hier op het forum terug
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
dank je valt dan nog mee eigenlijk had verwacht dat het breder ging zijn
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 050310: De cirkel is rond
dat ziet er erg goed uit erg
mooie kleur balast en die groene brug is ook erg mooi
succes met je vorderingen !
groeten