Zo, na lange tijd weer een update. Heb ik stil gezeten? Nee, zeker niet, maar de bouw is niet erg opgeschoten.
Steeds weer, wanneer ik verder wilde met het landschap, stak er weer een probleem de kop op. In het begin speelde daarbij mijn IB die niet meer 100% was een rol in. Maar nadat ik het deze zomer heb laten repareren, was die oorzaak uitgesloten.
Ben intussen overgestapt op Loconet voor de communicatie tussen IB en PC en Bezetmelders. De IB heeft geen spontane reset meer gehad, da's opgelost, maar de bezetmelders bleven raar doen. Uiteindelijk de bedrading opnieuw aangelegd en zoveel mogelijk bij digitale stroom leidingen vandaan gelegd. Nadat ik door geklooi mijnerzijds twee Viessmann melder had opgeblazen, deze vervangen door de Littfinski met optokoppler uitvoering. Spookmeldingen zijn verleden tijd.
Vervolgens een haperende wisselaandrijving vervangen door een servo. Dat werkt echt veel mooier! Maar ja, om andere aandrijvingen te vervangen moet ik wel e.e.a. eerst afbreken..... (de twijfel slaat toe)
Vervolgens een booster die beweert kortsluiting te constateren, of is het weer de IB...? Hier ben ik dus gaan klooien met proberen de booster en de IB verschillende (reeds aanwezige) stroomkringen te laten voeden. Ik bespaar je de details, maar uiteindelijk heb ik bij deze experimenten dus twee Vissmannetjes opgeblazen. Toen had ik er wel even de balen van.
Eerst dacht ik dat het mijn IB weer was, maar inmiddels vermoed ik ergens wat vage aardlussen te hebben. Ik rijd nu weer zonder booster direct op de IB en na eerst wat vage klachten gaat het de laatste tijd uitstekend. Heb ontdekt dat ik zo nu en dan bij een kortsluitmelding hier en daar met een massadraad even een verbinding moet maken. Dit op punten die niet aan massa hangen. Kleine stukjes rail in wisselstraten.
Inmiddels rijdt alles lekker door en begin ik steeds meer de beperkingen van het station te merken. Zou graag willen dar meer sporen bij binnenkomst rechts bereikbaar zijn. Dan is het echter ook nodig een uitgang te creëren. Dus een wissel omgebouwd:
draadje.
En nu genoeg aanleiding om mijn station weer af te breken evenals het schaduwstation daaronder. Ik wil de rijmogelijkheden vergroten evenals de betrouwbaarheid. Meer voeding en massa draden, betere scheiding met terugmeldleidingen, (nog) strakkere railvoering èn, asfscheid van de Styroplast beddingen. Ik ga nu alles zelf ballasten. Ik hoop dat ik daardoor de flexrails toch mooier kan laten verlopen. Nu zitten er toch een paar knikjes in.
De nieuwe plannen:
Op het onderste niveau wordt het schaduwstation met twee sporen uitgebreid:
Alles blijft hier verder hetzelfde.
Op niveau drie wordt het schaduwstation verplaatst. Bovendien komt er een twee-richtingen spoor in het zichtbare bereik. Door de twee lussen links en rechts en de kruiswissel, kunnen treinen terug naar de inrit vanuit het station (dubbelspoor rechtsboven) of na een tijdje wachten via de kruiswissel en de meegebogen wissel direct via niveau 2 naar het onderste schaduwstation.
Tenslotte het station. Dat wordt alleen gewijzigd aan de rechterkant door toevoegen van de twee meegebogen wissels en links door toevoeging van de slanke kruising en de meegebogen wissel. ter oriëntatie: het dubbelspoor rechts leidt naar het schaduwstation op niveau drie.
Ik denk bovendien rechtsboven twee opstelsporen te laten vervallen. Ik ben niet zo'n rangeerder en dan heb ik plaats voor een goederenloods ofzo...
De extra rails is besteld. De eerste servo's zijn al binnen. Nu de moed om de boel eerst af te breken.
wordt vervolgd...
[Edit 0101] de twee laatste plannen vervangen door de laatste versie. Het schaduwstation is qua lay-out wat gewijzigd. Dit was nodig vanwege het schuine dak en voldoende ruimte voor stijging.
Het station is rechtsonder gewijzigd. Er zijn twee extra meegebogen wissels toegevoegd, zodat het onderste passeerspoor van twee kanten te berijden is.