Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Hoi Arjan,

dat ziet er erg mooi uit, de geweldige glooiing van de sporen dat komt heel erg
natuurlijk over. Daarnaast een imposant sporenplan en zo hier en daar al wat scenery en tunnelportalen.
Altijd weer leuk om te zien de geboorte van een modelbaan.

Groetjes Bert :)
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Hey Colega,

Dat ziet erallemaal weer stoer uit! En dan te bedenken dat je niet eens zo lang geleden nog zei dat je niet zo´n landschapbouwer bent..

Groet,
leendert
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
erg mooi gedaan hoor !!!
complimenten
groet robert
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
verslag van mijn vorderingen.

Eigenlijk ben ik momenteel overal en nergens bezig. Loop na te denken over de bouw van mijn stationsgebouw en perron. Heb alleen nog niks geschiktst weten te vinden.

Ik vond de manier waarop de seinen zo uit het ballast groeiden niet mooi:


En er daarom bij allen een "betonnen plaat als fundament onder gelegd:


Verder ben ik met een experiment begonnen om een stuk berg uit PUR te fabriceren.
Toen ik hier gisteren met Wim N over sprak drong hij aan op publicatie van mijn vorderingen ter lering en de vermaak. Dus hier gaat ie.

De berg gaat twee delen van mijn constructie met elkaar verbinden. Een deel dat aan de muur hangt en een deel dat op de tafel rust. Ik wil dit niet te zwaar maken en heb daarom bedacht het eens met PUR te proberen. De basis vorm is een soort L. Ik wil vermeiden dat ik bij mijn baan met PUR ga staan spuiten. Dat spul plakt overal aan en is dan alleen nog met aceton te verwijderen. Daarom heb ik bedacht eerst een blok PUR te spuiten en dat later in vorm te brengen.

Als basis vorm heb ik een grote doos gebruikt (zo één die Conrad graag vol lucht bij je thuis bezorgt). Deze heb ik bekleed met een opengesneden vuilniszak. PUR hecht namelijk niet aan plastic, tenminste het type waarvan zakken worden gemaakt. Vervolgens heb ik een hele bus pus hierin leeggespoten. Het harden heeft de hele week geduurd. Doordat PUR zichzelf afsluit en het in contact moet zijn met lucht (vocht) was het nodig iedere dag even de zak wat verder terug te halen.


Maar na een dag of drie/vier had ik dan toch een hard blok PUR


Qua maten pas het redelijk


En dan nu maar zagen en snijden.
Ik kreeg zomaar onverwacht een thema voor de baan aangereikt: "de grotten van Pur"


Dit ik mogelijk wel een probleem. De binnenkant heeft gaten war een Emmentaler jaloers op zou zijn. Ik hoop maar dat er voldoende overblijft om nog wat structurele sterkte te behouden.
Vrolijk doorgesneden en de boel passend gemaakt:


Tunnelportaal erin gepast:


Zo op de foto ziet het er misschien wel leuk uit. Maar ik ben nog niet overtuigd. Zoals het nu is mag er wel een flinke laag gips over om de gaten weg te werken en de juiste structuur te krijgen. Ik heb inmiddels ongeveer 50% van het oorspronkelijke blok tot afval verwerkt. Dat vind ik niet erg efficiënt.


Ik houdt er nu even mee op en hoor graag wat ervaringen van anderen. Ik vraag me nu af of eenvoudig gaas spannen en dat bedekken niet veel eenvoudiger is en hetzelfde gewicht oplevert.

Vrolijk Pasen allemaal!

[EDIT 270910 - Photoshack foto's verwijderd]
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
mooi hoor
vooral die seinen
complimenten
groet robert
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Inderdaad die seinen zijn goed gelukt zo :wink:

Mathijs
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Hoi Arjan,

De seintjes staan picobello op hun betonsokkels, is echt een blikvanger voor je
baan.
Dan snel even een uitstap naar je emmentaler berg. Veel mensen die bergen maken
zijn netjes bezig met het uitzagen van de vorm van de berg in spanten, of maken een ingewikkeld plan. Zelf gebruik ik alles wat maar voorhanden is piepschuim, gaas en gips
zo hier en daar wat ondersteund met een balkje, de stevigheid komt vanzelf na het uitharden van het gips.
Mijn vechtgenote zij wat een bende toen ik begon met het maken van de bergen, nu zegt ze kijk dat zijn net bergen.

Groetjes Bert :)
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Hallo Arjan,

Leuk dat je de doos met pur toch even op de foto heeft gezet en vervolgens toch heeft geplaatst en laat maar eens zien wat er van terecht zal gaan komen.

Maar inderdaad leuk om te zien gewoon iets gaan proberen wat je al zei en dit is het resultaat nu ik blijf het volgen.


Het voordeel is dat pur licht is en makkelijk is te verwerken maar wat doe je aan de gaten daar kun je mooie grotten van maken en wat bergbeklimmers zal zeker een blikvanger zijn.
Hou je rekening met het plaatsen van een tunnelportaal in een bocht dat er geen problemen ontstaan bij lange rijtuigen die de tunnelportaal kunnen raken.

Veel succes met de berg en voor het plaatsen van de foto's.

Groet Wim.
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Hoi Arjan

Ik heb het op een vorige baan ook een keer met pur gedaan ,
maar heb toen eerst een frame van gaas en een oud laken gemaakt.
heel dun een laagje pur eroverheen gespoten en na het uitharden met mes, beitel
en zaag bewerkt. het resultaat was ik tevreden mee (ben ik gauw)
maat zoals ik zaterdag al zei ik vind het te duur.

Mvg Aart
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
De seinen zien er nu een stuk beter uit door het beton eronder :)
In het begin lijkt n berg meestal nergens naar   maar als men verder gaat met het aankleden komt aan t eind alles goed.

In ieder geval lijkt mij met pur werken niet echt ideaal.

Dave
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 12-04-09
Zoals je zei Arjan is pur niet echt efficiënt op deze manier. Hou het dan liever bij papier-mache. Overgens die betonnen plaat bij je sein staat werkelijk goed.

Gr, Hans
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 1-11-09
Zo, na lange tijd weer een update. Heb ik stil gezeten? Nee, zeker niet, maar de bouw is niet erg opgeschoten.

Steeds weer, wanneer ik verder wilde met het landschap, stak er weer een probleem de kop op. In het begin speelde daarbij mijn IB die niet meer 100% was een rol in. Maar nadat ik het deze zomer heb laten repareren, was die oorzaak uitgesloten.

Ben intussen overgestapt op Loconet voor de communicatie tussen IB en PC en Bezetmelders. De IB heeft geen spontane reset meer gehad, da's opgelost, maar de bezetmelders bleven raar doen. Uiteindelijk de bedrading opnieuw aangelegd en zoveel mogelijk bij digitale stroom leidingen vandaan gelegd. Nadat ik door geklooi mijnerzijds twee Viessmann melder had opgeblazen, deze vervangen door de Littfinski met optokoppler uitvoering. Spookmeldingen zijn verleden tijd.

Vervolgens een haperende wisselaandrijving vervangen door een servo. Dat werkt echt veel mooier! Maar ja, om andere aandrijvingen te vervangen moet ik wel e.e.a. eerst afbreken..... (de twijfel slaat toe)

Vervolgens een booster die beweert kortsluiting te constateren, of is het weer de IB...? Hier ben ik dus gaan klooien met proberen de booster en de IB verschillende (reeds aanwezige) stroomkringen te laten voeden. Ik bespaar je de details, maar uiteindelijk heb ik bij deze experimenten dus twee Vissmannetjes opgeblazen. Toen had ik er wel even de balen van.
Eerst dacht ik dat het mijn IB weer was, maar inmiddels vermoed ik ergens wat vage aardlussen te hebben. Ik rijd nu weer zonder booster direct op de IB en na eerst wat vage klachten gaat het de laatste tijd uitstekend. Heb ontdekt dat ik zo nu en dan bij een kortsluitmelding hier en daar met een massadraad even een verbinding moet maken. Dit op punten die niet aan massa hangen. Kleine stukjes rail in wisselstraten.

Inmiddels rijdt alles lekker door en begin ik steeds meer de beperkingen van het station te merken. Zou graag willen dar meer sporen bij binnenkomst rechts bereikbaar zijn. Dan is het echter ook nodig een uitgang te creëren. Dus een wissel omgebouwd: draadje.

En nu genoeg aanleiding om mijn station weer af te breken evenals het schaduwstation daaronder. Ik wil de rijmogelijkheden vergroten evenals de betrouwbaarheid. Meer voeding en massa draden, betere scheiding met terugmeldleidingen, (nog) strakkere railvoering èn, asfscheid van de Styroplast beddingen. Ik ga nu alles zelf ballasten. Ik hoop dat ik daardoor de flexrails toch mooier kan laten verlopen. Nu zitten er toch een paar knikjes in.

De nieuwe plannen:

Op het onderste niveau wordt het schaduwstation met twee sporen uitgebreid:


Alles blijft hier verder hetzelfde.

Op niveau drie wordt het schaduwstation verplaatst. Bovendien komt er een twee-richtingen spoor in het zichtbare bereik. Door de twee lussen links en rechts en de kruiswissel, kunnen treinen terug naar de inrit vanuit het station (dubbelspoor rechtsboven) of na een tijdje wachten via de kruiswissel en de meegebogen wissel direct via niveau 2 naar het onderste schaduwstation.



Tenslotte het station. Dat wordt alleen gewijzigd aan de rechterkant door toevoegen van de twee meegebogen wissels en links door toevoeging van de slanke kruising en de meegebogen wissel. ter oriëntatie: het dubbelspoor rechts leidt naar het schaduwstation op niveau drie.
Ik denk bovendien rechtsboven twee opstelsporen te laten vervallen. Ik ben niet zo'n rangeerder en dan heb ik plaats voor een goederenloods ofzo...



De extra rails is besteld. De eerste servo's zijn al binnen. Nu de moed om de boel eerst af te breken.

wordt vervolgd...

[Edit 0101] de twee laatste plannen vervangen door de laatste versie. Het schaduwstation is qua lay-out wat gewijzigd. Dit was nodig vanwege het schuine dak en voldoende ruimte voor stijging.
Het station is rechtsonder gewijzigd. Er zijn twee extra meegebogen wissels toegevoegd, zodat het onderste passeerspoor van twee kanten te berijden is.



Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 1-1-10
Een nieuw jaar met goede voornemens, waaronder eindelijk weer een update plaatsen.

Ben de afgelopen tijd druk geweest met de nieuwe plannen. E.e.a. moest nog wel aangepast worden. Doordat ik met flexrail werk, komt het in het echie wel eens anders uit dan in Wintrack. Maar niets onoverkomelijks.

Het onderste schaduwstation is uitgebreid naar 7 sporen. De wissels zouden worden omgebouwd naar ervo aandrijving, maar daarvan is afgezien, omdat er te weinig ruimte was onder de plaat. Ik zou dan een aantal ribben van mijn constructie moeten aanpassen en dat ging me te ver. Wel de wisselandrijvingen aangepast door de micro switch te overbruggen.



De bestaande boog uit het schaduwstation heb ik van een vangrail voorzien op de "Tilly-manier". Er is weliswaar nog nooit iets uit gevallen, en dat wil ik graag zo houden.
Eerder had ik alle verhoogde trajecten op latjes gesteund de hoogte in geleid, dat is nu vervangen door M10 draadeinden. Het is wat meer en secuurder werk, maar veel solider en preciezer. Precies wat ik wilde bereiken met de verbouw. Bij de daar bovenliggende boog bleek het helaas niet mogelijk. Lange rijtuigen zouden de vangrail raken.


Het tweede schaduwstation heb ik in delen in de garage opgebouwd en daarna gemonteerd in de baan. De rails is bevestigd op isolatieschuim dat op 9 mm multiplex is geplakt. De rails zelf heb ik met stukjes dubbelzijdig tapijttape vastgezet. Dit moet voldoende demping geven en de eerste testen bevestigen dat.




Eerder had ik problemen met wat ik dacht dat een defecte IB was. Die is inmiddels gerepareerd, maar na een tijdje kwamen de problemen terug. Ik weet nog steeds niet precies wat het was, maar heb gemerkt dat het o.a. met massa te maken had. Daarom ben ik van voor af aan begonnen met de aanleg van de ringleiding.
In het voorgaande ontwerp had ik drie stroomkringen die middels een ster werden gevoed. Nu maak ik één kring die vanuit een "ring" wordt gevoed. ("ring" omdat ie niet gesloten is). De ring maak ik van installatie draad. Eén leiding digitale stroom (geel/groen = rood (ringkleur = marklinkleur)), massa (bruin = bruin) en analoge stroom (blauw = geel)  voor voeding wissels en decoders.
De vertakkingen heb ik op een paar punten onder de baan gemaakt met van die nieuwerwetse lasdoppen waarvan ik de naam steeds vergeet. Een kroonsteen zorgt voor verdeling en verbinding.


Voor de geleiding van de draden gebruik ik bindruggen. Ook heb ik ontdekt dat de beschermende buisjes rond de draadeinden, prima een extra functie kunnen vervullen.Hier blijft niks achter hangen.


De wissels gaan nu aangedreven worden door servo's.


Een eenvoudige uitdaging bleken twee oude engelse wissels die ik nog had liggen van beiden liep de vaste spoelaandrijving niet meer betrouwbaar. Daarom de hele aandrijving eruit gesloopt. Het blijkt dat de vier wisseltongen worden aangedreven door twee schuiven. Ieder aan een andere kant van de wisselspoel. Door de ruimte waar de spoel zat komt nu de steldraad van de servo omhoog. Met een satestokje wordt de beweging overgebracht naar de twee schuiven. Die hebben twee nokjes waar het satestokje precies in past.


Helaas blijkt één van de twee wissels een onvindbare kortsluiting te veroorzaken. Daarvoor moet ik volgende week in Houten dus een ander halen.

Tenslotte heb ik de onderste delen voorbereid op het rijden met bovenleiding. In de tunnels zit natuurlijk niks en rijdt de lok met de panto omhoog. Helaas is hier en daar net niet genoeg ruimte. Daar heb ik maatregelen getroffen.
Met eigenbouw mastjes; koperen uitleger en verenstaal rijdraad:


En met oude (kromme) marklin mastjes die ik nog van heeeel lang geleden heb:


Komende tijd staat in het teken van aansluiten van het onderste station op rijstroom. Ik heb extra veel rij- en massadraden gesoldeerd. En het afmaken van het bovenste schaduwstation. Hierbij moet het meest linkse spoor van balast worden voorzien, want dat komt in het zicht.

Kommentaar, suggesties, complimentjes? welkom.

later meer....

Re:ArjanM's baan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Dag Arjan,

Dat is een grote update  :D

Jij neemt er gelukkig ook de tijd voor om alles netjes te bouwen  :D.

Als ik een tip mag geven, pas op met draden langs draadeinde te leggen deze kunnen als antenne gaan werken met alle gevolgen van dien.

Verder heb ik alleen maar complimenten voor je baan.

De groeten van,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Hoi Arjan,

Mooie baan. Wat voor ballastmateriaal gebruik jij het ziet er goed uit.

Ik zie dat je normaal installatiedraad gebruik met een harde kern (1,5mm²), zelf gebruik ik soepele kabel van 0,5mm² wat eenvoudiger te verwerken is. Ik heb met mijn vorige baan ook installatiedraad gebruikt maar dit bevalt me een stuk beter in de verwerking zeker in het wegwerken in de kabelgootjes.

In ieder geval complimenten voor je bouw mooie foto's.

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Het ziet er weer geweldig uit!

Heerlijk om te zien, al die kleine handigheidjes die het leven zo veel makkelijker maken als de baan eenmaal af is :D

Groetjes,
Menno
Re:ArjanM's baan in aanbouw Update 1-1-10
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 01 januari 2010, 13:29:13
Als ik een tip mag geven, pas op met draden langs draadeinde te leggen deze kunnen als antenne gaan werken met alle gevolgen van dien.

Peter,

bedankt voor je tip. Daar had ik niet aan gedacht. Mijn tip was dus niet zo'n goeie... Nou ja, Wim N zegt altijd dat we ook onze fouten moeten publiceren zodat anderen ervan kunnen leren, terecht, dus doe er uw voordeel mee.
Het zijn in dit geval alleen wissel en servo draden die erdoor lopen dus waarschijnlijk valt het wel mee.
Later op de middag toch besloten geen risico te nemen. Uiteindelijk is het voornemen het nu echt goed te doen, dus een gat van 16 rond naast het draadeind geboord en daardoor een stukje buis gestoken. Alle draden lopen nu door het andere buisje.

Re:ArjanM's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Hoi Arjan,

dat gaat gestaag vooruit de techniek ziet er goed verzorgd uit.
Dat je de draden door een pvc buis voert geniaal (daar is buis ook voor geloof ik)
In het begin had je het erover scenery is niet mij sterkste punt maar het geen
ik tot nu toe heb gezien valt dat geweldig mee.

Groet Bert en veel plezier met de bouw :)
Re:ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 1-1-10
Citaat van: ArjanM op vrijdag 01 januari 2010, 13:21:45

En met oude (kromme) marklin mastjes die ik nog van heeeel lang geleden heb:



kommentaar, suggesties, complimentjes? welkom.


Hallo Arjan,

Jeempie zeg hee wat een udate en leuk dat je eerste goeie voornemen is uitgekomen topie. :)

En fijn dat je net als ik ook de fouten laat zien want dara kunnen wij allen zeker wat van op steken, dus gewoon lekker doorgaan zo.

Maar staan je bovenleidingsmasten niet te krap kort langs de rails, denk met name aan lange rijtuigen die de bocht willen nemen en zo tegen je bovenleidingsmasten aan kunnen komen.

Dit kun je even uitesten voor je alles dicht gaat maken.

Nog een opvallend iets zie dat je ruwbouw niet helemaal tegen elkaar aansluit is niet zo erg maar zie dat je er nog een soort railbedding er overheen heb gelegen waardoor er nog steeds ruimte is dat als er een ontsporring of botsing op de rails plaatst vindt er perongeluk een onderdeeltje kan afbreken denk aan een lantaarn of buffer dit tussen de de twee delen ruwbouw kunnen vallen en je er niet meer bij kunt.

Maar gaat een leuke modelbaan worden waar oke nog wel wat werk in gaat zitten maar dat is het leuke ervan dus kijk naar je voornemen van volgend jaar al uit. :) :)

Sucecs met de bouw verder, een goed 2010 maar dat geld voor iedereen natuurlijk.

Groet Wim.
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Hey Arjan.

Dat is een prima oplossing zo met de pvc pijp.

Het is nooit 100% te voorkomen dat er geen storingen optreden maar op deze manier kom je een heel eind.

Als je eventueel gebruik maakt van massadetectie laat deze draden zover mogelijk van de rest lopen en als de draden overmoeten steken doe dit dan 90 graden ten opzichte van elkaar.

Lastig om op te schrijven maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Ronald
CiteerWat voor ballastmateriaal gebruik jij het ziet er goed uit.

Dat is bedding van Merkur (Noch). Daar had ik eerst alle zichtbare delen mee gedaan. (zie eerder in dit topic)
Ik vind het alleen twee nadelen hebben:
1. het wordt een beetje eentonig als je hele baan ermee is gedaan. Doordat alles dezelfde kleur heeft wordt het wat onrelistisch.
2. voor mij het belangrijkste, in het station werk ik met flauw gebogen flexrail. Op een paar plekken, bij de verbinding tussen rails, zag je toch een knik. De bedding kan de kracht van de flexrail toch niet helemaal beteugelen.

Wim
CiteerMaar staan je bovenleidingsmasten niet te krap kort langs de rails,
Het lijkt erger op de foto dan het is. Volgens mij heb ik het ook al getest met mijn langste rijtuig, maar ga het voor de zekerheid vandaag nog eens proberen.
Wat betreft de gaten in de ruwbouw.., Tsja dit is nog een stuk waarvan ik heb besloten het niet over te doen. De isolatie dekt het gat wel af. het spoor wordt in één richting bereden, dus botsingen zullen niet optreden en ontporingen komen nu hopelijk niet meer voor. Ik heb de rails nu extra netjes gelegd en gefixeerd.
In het ergste geval kan ik er van onder altijd bij.

Bert
CiteerDat je de draden door een pvc buis voert geniaal (daar is buis ook voor geloof ik)
en toch heeft het even geduurd voordat ik op het idee kwam. Soms liggen oplossingen teveel voor de hand :)

Peter
CiteerAls je eventueel gebruik maakt van massadetectie laat deze draden zover mogelijk van de rest lopen en als de draden overmoeten steken doe dit dan 90 graden ten opzichte van elkaar.

Lastig om op te schrijven maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp precies wat je bedoeld, heb daar voor de verbouwing veel last van gehad. Ben overgestapt op loconet voor de terugmelding en alle nieuwe bezetmelders zijn uitgevoerd met opto-kopplers. Verder pas ik nu consequent toe dat alle bezetdraden naar voren worden geleid en alle overige naar de achterkant. Zo heb ik zo min mogelijk kruisingen. Waar toch nog een kruising voorkomt, hou ik het niet alleen op 90°, maar omwikkel de digitale leiding met aluminium folie.
De storingen die ik had in de bezetmelders waren de eerste trigger voor de verbouwing. Wrang was dat toen ik met afbreken begon (en ik had toen al een aantal van de maatregelen doorgevoerd) er geen enkele spookmelding meer voorkwam.
Goed dat je het zegt, want je kunt nar mijn mening niet zorgvuldig genoeg zijn. Een hoop ergernis als je dat niet doet.

Allen bedankt voor de commentaren. Gisteravond nog twee decoders aangesloten, alle geïnstalleerde wissels zijn nu operationeel. Vandaag verder met het tweede schaduwstation. Dat is allemaal flexrail, dus een hoop werk voor de dremel om dingen af te korten.

Wordt vervolgd...
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 01 januari 2010, 13:29:13
Als ik een tip mag geven, pas op met draden langs draadeinde te leggen deze kunnen als antenne gaan werken met alle gevolgen van dien.

Peter,

Wij hebben de draden ook gewoon om de draadeinde gewikkeld (aantal slagen erom heen.)
Dit zijn zowel terugmeld draden als schakel draden voor de wissels,
Hoe erg is deze antenne werking? Kunnen we er in de toekomst nog problemen mee krijgen? Of is dit een theoretische kans.

Meine
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Hoi Arjan, Ik had je baan nog niet eerder ondekt op het forum, heel knap wat je op de relatief kleine ruimte weet neer te zetten.
Ik begrijp niet hoe je zo in "de lucht" kunt bouwen :shock: en blijkbaar toch uit komt. Ik ben benieuwd naar de scennery, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Citaat van: Meine op zaterdag 02 januari 2010, 10:39:50
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 01 januari 2010, 13:29:13
Als ik een tip mag geven, pas op met draden langs draadeinde te leggen deze kunnen als antenne gaan werken met alle gevolgen van dien.

Peter,

Wij hebben de draden ook gewoon om de draadeinde gewikkeld (aantal slagen erom heen.)
Dit zijn zowel terugmeld draden als schakel draden voor de wissels,
Hoe erg is deze antenne werking? Kunnen we er in de toekomst nog problemen mee krijgen? Of is dit een theoretische kans.

Meine

Het is nooit verstandig om draden die gebruikt worden bij massadetectie paralel aan andere draden te laten lopen.

Hoe sterk de antenne werking is kan ik niet zeggen, dit is ook afhangkelijk van de lengte van het draadeind.

Je kunt er in de toekomst problemen mee krijgen maar en zijn veel factoren die er mee te maken kunnen hebben.

Theorie en praktijk liggen nog wel eens uit elkaar, maar het is beter er van te voren al rekening mee te houden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw Update 2-1-10
Wim,

Bedankt! je had gelijk, de mast stond te dicht op de rails. Ik had in m'n hoofd dat het getest was, maar nog een keer proberen vandaag bewees van niet. De mast staat nu iets naar achteren en alles kan er moeiteloos langs. Altijd prettig wanneer men de moeite neemt je foto's zo goed te bekijken  :shock:

Vandaag verder aan het tweede bovenste schaduwstation gewerkt. De geluidsdemping met lijmspray bevestigd. Daarna de flexrails erop. Deze zijn met stukjes dubbelzijdig tape geplakt. Hieronder zie je de tape nog met het beschermfolie erop


Die folie peuter ik los en vouw een klein stukje terug, zodat een reepje "plak" bloot komt. Hiermee leg ik de rails op z'n plek en wanneer alles goed ligt wordt met een pincet het hele stuk folie verwijderd.


De rails zijn vooraf voorzien van draden voor rijstroom, massa en bezetmelding.

Omdat ik hier flexrails gebruik en die in een boog liggen moeten alle rails eerst op de juiste lengte worden gesneden. Dat doe ik met een slijpschijfje op de dremel en dit hulpstuk om de rail te fixeren.


Dit heb ik twee jaar geleden al eens gemaakt van een stuk 30mm mdf. Hierin is een 3cm brede goot uitgefreesd die net iets minder diep is dan de rails hoog zijn. Met het blokje erboven en de twee vleugel moeren kun je de boel dan vast zetten. Door de rail te buigen kun je de plek waar geslepen moet worden precies op het randje zetten. Hartstikke stabiel. Oorspronkelijk heb ik dit blok gemaakt als hulpstuk om de rails door te zagen met een elektrische figuurzaag, maar dat bleek niet te werken.

Tenslotte alle rijstroom en massa aangesloten en de eerste testrit gemaakt.


Alles doet het prima! Secuur werken loont toch wel :D

Alleen de bezetdraden zijn nog niet aangesloten. Dat doe ik pas helemaal op het eind. Ik bundel ze nu zoveel mogelijk en sluit ze op het eind pas aan. eerder had ik vooraf iedere draad al op een bezetmelder gepland. Dat kan toch hele lange draden leiden, omdat het niet altijd even goed uitkomt. Nu groepeer ik in bosjes van 8. Twee daarvan naar de meest dichtbij zijnde melder. Moet een langere route worden afgelegd, dan gebruik ik STP kabel, dat heeft ook acht aders.


Tot zover. Morgen staat het vierde spoor op dit niveau op het programma. Dat komt in het zicht te liggen en moet van balast worden voorzien. Nou zag ik net op het journaal dat de ijsbaan hier open is, dus of er veel gebeurt weet ik niet. Schaatsen kan net iets minder vaak dan aan de trein werken, dus dat gaat voor.
Re:ArjanM's baan in aanbouw
Hallo Arjan,

Dat ziet er geweldig uit, een prachtig hulpmiddel dat je gemaakt hebt.

Succes met het vervolg.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw update 3-1-10
Toch nog het nodige kunnen doen vandaag, naast het schaatsen.

Het vierde spoor, naast het schaduwstation twee aangelegd. Dit komt in het zicht en is een tweerichting bereden bergspoor. OOk het eerste spoor dat ik met de hand van balast voorzie. Oordeel zelf:


De schroeven gaan er morgen uit, wanneer alles helemaal droog en hard is.
Ik ben zelf erg content met de curven in het spoor. Da's toch het mooie van werken met flexrail.

Zo, overzicht van een weekendje hard hobbieën


Volgende week in Houten nog een nieuwe engelse wissel scoren en dan is dit niveau af, dan is het station aan de beurt. Tot die tijd zal er niet zoveel gebeuren. Morgen barst de werkweek weer los en zal er weinig tijd overblijven.

Tot later.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Complimenten voor je ballast Arjan.

Dit ziet er super mooi uit, niet vergeten he die schroeven :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Hoi Arjan,

Ik zie nu pas voor het eerst je draadje, ziet er erg mooi uit moet ik zeggen, geweldig mooi banenplan. Blijf je zeker volgen.

gr. Henk
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Ziet er heel erg fraai uit. 8)

Gr.
René
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Fraai hoor!!

'jammer'  dat we morgen weer aan het werk mogen...

Groet,
leendert
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Goed bezig geweest dat is zeker.
Kun je ook aangeven hoe je de ballast gelijmd hebt?
En wat gebruik je als ballast?

Het ziet er top uit.
Re:ArjanM's baan in aanbouw update 3-1-10
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw update 3-1-10
Citaat van: ArjanM op zondag 03 januari 2010, 21:19:43

De schroeven gaan er morgen uit, wanneer alles helemaal droog en hard is.
Ik ben zelf erg content met de curven in het spoor. Da's toch het mooie van werken met flexrail.


Zeker mooi die gebogen rails, bij mij ligt het door het grote station dan wel als langs een lineaal, maar misschien komt er ooit wel een uitbreiding en kan dat in het 2e deel gaan komen, vr gr Arie
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Rieske,

CiteerKun je ook aangeven hoe je de ballast gelijmd hebt?
En wat gebruik je als ballast?

Ik heb de methode gevolgd als hier beschreven.

Als ondergrond heb ik een strook vloerisolatie gebruikt. Da's ongeveer 2mm dik. Voor een rotsondergrond lijkt me dat een voldoende dik railbed. De strook heb ik geverfd met een mengsel van wit, zwart en bruin, wat een bruinachtig grijs (grijsachtig bruin?) oplevert. Daarop zijn de rails geschroefd en de methode toegepast van de link hierboven.

Ik heb ook een paadje naast de rails proberen te maken, hiervoor heb ik gel kwartszand van Bush (nr. 7522) gebruikt. Voor het balast heb ik, ook van Bush, grind nr. 7126 gebruikt. Achteraf is het me eigenlijk wat te rood, maar niet storend. aan het stuk op de foto is bij een heel zakje opgegaan.

De schroeven zijn er inmiddels uit en ik heb hier en dar al wat steentjes zitten wegkrabben. Dat maakt een vrij scherp geluid en mijn jongste dochter ligt al in bed dus ik heb het niet kunnen afmaken (ben door de week ook laat thuis). Er is één stukje waar de buitenkant van de bielzen kompleet onder het grind verdwenen. Dat is nu keihard. Wil morgen proberen het wat zachter te maken door er een uurtje een natte doek op te leggen, dat lost de lijm weer wat op en ik hoop het dan makkelijk te kunnen verwijderen. Zal later verslag doen van het experiment.

Op zich is deze aanpak me goed bevallen. Alleen zal ik volgende keer het paadje eerst strooien en lijmen en daarna pas de bedding. Nu liggen er erg veel korreltjes in het zand. Die kon ik niet wegvegen voor het lijmen, omdat het zand toen ook nog los lag. Nu moet ik ze korrel voor korrel weghalen.

Ik wil ook nog eens op zoek naar boekbinderslijm en/of vloeibaar rubber. Doordat dat flexibel blijft zou dat beter dempen. Ik moet allen nog uitvonden waar ik het hier in de buurt (Groningen en omgeving) kan krijgen en hoe het precies te verwerken.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Hallo Arjan,

Mooi gedaan met die ballast. Ik had pas bezoek van iemand die gebruikte de boekbinderslijm dit werkt zo'n beetje het hetzelfde volgens hem als verdunde houtlijm. Vloeibaar rubber zou ik maar mee oppassen dit is niet zo'n gezond werkje om te verwerken. Moet je goed ventileren en het juiste masker opzetten. Bij vloeibaar rubber is het tweede component nogal een ongezond goedje. Zeker geen koker met een soort product als Tixophalte gebruiken want dit is meer een bitumenachtig product en dit blijft kleverig en krijg je nooit meer van je rails af.

Groet

Ronald
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 030110
Hallo Arjan,

Boekbinderslijm werkt een stuk beter dan houtlijm.
Ik heb het een tijd geleden al eens getest en je kon duidelijk het verschil horen.

Het is te koop bij:
Pipoos Groningen
Oosterstraat 13
9711 NN Groningen

Mvg, Jos
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Jos, bedankt voor de tip. Ik zal binnenkort eens gaan kijken daar.

Intussen nog een en ander gedaan aan de baan.

Eerst nog even een deel balast weggehaald waar het teveel was. Door een stukje water doordrenkt keukenpapier op de plek te leggen is alles na een minuut of zo weer zacht en makkelijk te verwijderen. Daarna wel weer met verdunde lijm vastzetten. De lijm die er al inzat is niet genoeg.

het ziet er dan zo uit:


Dit is nog voor het stofzuigen. Door een pantykousje als filter te gebruiken (gewoon in de slang) kun je het spul terugwinnen en hergebruiken (Leendert, bedankt voor de tip!)

Daarna bezig gegaan met de rechter entree van het station.


De grote uitdaging hierbij wordt de aandrijving met servo's die op afstand zijn geplaatst. Ze kunnen niet in alle gevallen direct onder de wissel, omdat er een spoor direct onder ligt. En soms blijft dan niet genoeg ruimte over.
Ook wilde ik mijn verbouwde engelse wissel met maar één aandrijving uitrusten. Alleen moet die dan wel twee stel wisseltongen aandrijven die ook nog een verschillend aandrijfpunt hebben. (zie de rode cirkeltjes:


Dit heb ik opgelost door een constructie te fabrieken met een schuifplaatje. De servo verschuift het plaatje en dat verzet de draden aan beide uiteinden. Die draden lopen door een messing buisje, waardoor de kracht goed gericht blijft. Eerst had ik een soort vorkje gemaakt van alleen verenstaal. Dat bleek veel te slap en bleef niet in de gaatjes zitten. Dit is veel zwaarder, maar tot mijn verassing loopt het daardoor soepeler.


Nu de andere wissels nog, maar die hebben maar één stangetje nodig. Da's nu simpel.

We gaan rustig door
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Hallo Arjan,

Dat is een mooie oplossing.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Arjan,

inderdaad mooi opgelost. Het ballast ziet er trouwens ook goed uit.

Groetjes, John
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Wat mooi in beeld gebracht en mooie constructie. Ook zelf een bracket gemakt voor de servo zie ik.


Die metalen delen, zijn die gesoldeerd met een gewone electronica soldeerboud en soldeertin, of gelijmd?

Hajo
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Citaat van: ArjanM op zaterdag 16 januari 2010, 18:39:17
Dit heb ik opgelost door een constructie te fabrieken met een schuifplaatje. De servo verschuift het plaatje en dat verzet de draden aan beide uiteinden. Die draden lopen door een messing buisje, waardoor de kracht goed gericht blijft. Eerst had ik een soort vorkje gemaakt van alleen verenstaal. Dat bleek veel te slap en bleef niet in de gaatjes zitten. Dit is veel zwaarder, maar tot mijn verassing loopt het daardoor soepeler.

Nu de andere wissels nog, maar die hebben maar één stangetje nodig.
Prima oplossing, volgens mij.
Ik begrijp dat dit de onderkant van je baan is.
Er is weer een mooie oplossing in beeld gebracht voor K-rails.
Zelf rij ik op c-rail.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Netjes gadaan, dit is toch een erg mooie manier van wissels aansturen.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Allen,

Bedankt voor de complimenten! Er zit erg veel denkwerk in. Of beter gezegd, het heeft me veel tijd gekost voordat ik er in mijn hoofd uit was hoe dit op te lossen. Ik ben ook erg content met hoe het heeft uitgepakt.

Citaat van: AnalogDriver op zondag 17 januari 2010, 07:11:06
Die metalen delen, zijn die gesoldeerd met een gewone electronica soldeerboud en soldeertin, of gelijmd?

Hajo,

Het is rood koper, messing en verenstaal. Alle drie prima te solderen. Allen voor het veenstal gebruik ik wat soldeervloeistof. Ik heb twee soldeerbouten één van 15W voor het fijne werk zoals decoders inbouwen en één van 40W voor het grovere werk. De laatste heb ik hier gebruikt.
Eerst heb ik de messing buisjes aan de koperen plaatjes gesoldeerd en de steldraad aan de wissel bevestigd. Ik heb daarna het buisje op de plaat vastgeschroefd. Daarna het verbindende koperen plaatje onder de twee veren gepositioneerd en het midden gemerkt. In het midden heb ik een gleufje gemaakt. Met dit gleufje en een k-rail schroef is het plaatje daarna op de plaat bevestigd. In eerste instantie vast, zodat alles goed is te positioneren, later de schroef een slag los gedraaid, zodat er weer beweging mogelijk is.
Vervolgens de steldraden aan het plaatje gesoldeerd en op lengte afgeknipt. Nog een draad in het midden die aan de servo komt en klaar!

Rieske,

Bedankt voor de aanvulling. Dit is inderdaad de onderkant. Eigenlijk zonde om het te verbergen, maar ja..
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 160110
Hoi Arjen,

Met veel bewondering je draadje zitten lezen. Top dat je toch weer opnieuw bent begonnen op basis van opgedane ervaring! Mooi ook dat je dit met ons wilt delen. Zal zeker eea op mijn baan gaan toepassen.

Succes met de verdere bouw en ik blijf dit draadje volgen.

Groet Jos
ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Zo, vandaag gebruikt om de resterende wissels in het rechter stationdeel te monteren. Gisteravond al de drie gedaan die rechtstreeks onder de wissel kunnen. Hiervoor servo's van SU gebruikt. Die komen zo compleet dat je ze er zo onder schroeft.

En dan vandaag met de servo's op afstand verder. De ontwikkelde technieken van gisteren gebruikt en geprobeerd secuur te blijven werken. Dan ben je dus de hele middag zoet met drie servo's. Maar het resultaat is er naar :D Oordeel zelf:

Een overzicht van de onderkant:


En specifiek de vandaag gemonteerde:


Een bijzonderheidje dat ik op een Duitse website tegenkwam, een ministangwerkaansluiting (leuk woord voor Scrabble). Een hulpstukje om de draaibeweging om te zetten in een heen en weer gaande. En de steldraad kan niet losschieten. Het kost enige handigheid om het te monteren, maar als je het eenmaal door hebt zo gepiept. De eerste koste me bijna een half uur en een hoop woorden die je niet op zondag of enig andere dag hoort te gebruiken, maar de tweede en derde zaten er in een minuutje op. Hoe het zich in de praktijk houdt zal blijken.


bestelnummer 231092 bij Conrad.

Zo dat was weer een weekend vol treinplezier, ben bang dat werk de komende vijf dagen weer opeist.

Tot later.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Schitterend gemaakt zo, het lijkt wel een beetje op mijn oude hobby  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:. vr gr Arie



nb als je wilt dat ik de foto weer weghaal uit je topic, geef het dan even aan, dan haal ik hem weg.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Hallo Arjan,

Ziet er weer goed uit, geduld is een schoone zaak :lol:.
Als je secuur blijft werken komt het altijd wel goed ook al duurt het som veel langer, maar ja daarom is het ook een hobby.

Gr.
Piwie.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Hoi Arjan,

Heel netjes gedaan en opgelost. Heb een vraagje: je hebt bij de Engels wissel 1 servo voor beide tongensetjes. Kun je de tongen dan nog wel open rijden?? Want als ik het goed begrijp, dan liggen je tongen dus altijd op rond.
(correctie: zie nu dat je een Halve Engelsman hebt en hier dus niks mee te maken hebt.) Oh, je hebt een halve Engelsman liggen. Dat verandert de zaak. Ja, dan kun je de tongen wel tegelijk bedienen. Ik heb volledige Engelsmannen liggen. Ik ga dus 2 servo's per Engels wissel aanbrengen. Ook ga ik de seinen met een servo bedienen. Moet alleen op de seinen wachten, komen later. Jouw oplossing voor servo bediening van de gewone wissels is iets anders als ik ga doen. De servo komt dusdanig onder de tongen te zitten, dat het verenstalen draad direkt naar de stelbalk van de wissel gaat.
Ik ga zo even vast een deel schrijven, van de perronbouw. Ik zet het in de rubriek zelfbouwprojecten. Kun je daar de perronbouw volgen. Het worden meerdere delen. Anders wordt het 1 hele lange bericht.

Succes verder,

Harry
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Arie, laat maar lekker staan hoor. Zo kunnen we ook eens een andere toepassing van servo's zien  :lol:

Piwie, een schone zaak inderdaad, maar ik vind rijden zo leuk..... Nog een maandje schat ik, dan kan ie weer.

Harry, goed gezien! De meesten moeten er erg lang naar kijken om te zien dat de wissel is verbouwd. Maar in dit gezelschap had ik natuurlijk niets anders verwacht. Het kan in deze opzet inderdaad met één servo. Verderop ligt een normale engelsman en die moet er wel twee hebben. Omdat ik met niveau's werk en een minimale hoogte van 85 mm aanhoudt èn voorbereid wil zijn op het rijden met de panto's omhoog, is het in sommige gevallen niet mogelijk de servo aan te brengen zoals jij beschrijft. Dan moet ie een eindje verderop. De ESU's (voor op de foto) zijn direct onder de wissel aangebracht.
Bedankt voor je bijdrage over het perron. Ik hoop over een maandje de railbouw klaar te hebben en ga dan o.q. met het perron bezig.
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ArjanM's baan in aanbouw UPDATE 170110, voor de servo liefhebbers
Dag Arjan,

Ziet er erg mooi uit zo onder de baan, zelf heb ik nog nooit servo's gebruikt maar ze gaan lekker langzaam om.

Ben benieuwd als ze op de wissel zijn aangesloten hoe het eruit gaat zien.

Groeten,

Peter / degeluidsman.