Omdat we allemaal zo dol zijn op foto's hierbij mijn bijdrage.
Nieuw in dit forum heb ik net een intro over mezelf in de voorstelsectie gezet. Daarin vertel ik dat ik vorig jaar na een 20-tal jaren inactiviteit eerst eens een testbaantje heb gebouwd.
Nu dus het echte werk.
Gegeven:
Heel veel ruimte heb ik niet 2 bij 3 meter onder een schuin dak.
Ik heb liever een "hondenbot" dan een ovaal, omdat ik het logischer vind treinen te zien terugkeren dan steeds van dezelfde kant te komen.
Ik ga in principe voor een dubbelspoors hoofdbaan.
het station biedt een aftakking naar een zijlijn.
het station is een provinciaal doorgangsstation. Ik heb geen ruimte voor een groot emplacement.
In het zicht wil ik alleen met slanke wissels werken, vanwege het mooiere verloop.
Al snel kwam ik tot de conclusie dat als ik de treinen enige tijd onderweg wil laten zijn, de hoogte in moet. Dit heeft uiteindelijk geleid tot volgend baanontwerp:
laagste nivo (0cm) aan het ene uiteinde van het bot een schaduwstation met keerlus:
Dit gaat omhoog naar ong. +10, wordt een stuk zichtbaar, duikt een tunnel in waarin gekeerd wordt over het schaduwstation, weer zichtbaar met een brug over het eerst zichtbare traject en dan een spiraal in die eindigt op +30 bij het station. Ook in dit plaatje het andere uiteinde van het bot met daarin ook een schaduuwstation op +20. Als grapje om toch zo nu en dan iets onverwachts te laten gebeuren heb ik hier een verbinding tussen het uiteinde van het bot naar de neergaande spiraal. Hiermee is toch een ovaal gecreëerd die slechts spaarzaam gebruikt wordt.
Tenslotte de laag met het doorgangsstation en het lokaal spoortje.
Het station heeft me de nodige hoofdbrekens gekost maar ik denk dat dit het wel ongeveer is. In sporen 2 en 3 (van boven naar beneden) worden in beide richtingen bereden. Spoor 4 biedt de mogelijkheid in tegengestelde richting te vertrekken. Je komt er altijd van links af oprijden. Het lokaal spoor is overblijfsel van m'n vorige probeersel. Heel smal, omdat er niet meer ruimte is, maar biedt toch een leuke afwisseling. Het korte spoor is bedoeld als goederenspoor. De spiraal ernaar toe licht tegendraads op de andere. Ben dit inmiddels aan het bouwen:
doe dit in de garage om al het zaag- en frees-stof niet in m'n lokjes te laten doordringen. Het deel waar nog geen dempingsmateriaal onderlicht komt in het zicht en krijgt Styroplast bedding. Omdat er niet zo heel veel in het zicht ligt heb ik besloten dat van Styroplast te voorzien.
Het schaduuwstation op 0cm ligt er inmiddels ook, evenals de lus eroverheen. Deel van de rails mist nog. Dit worden flexrails in Styroplast. Enige uitzondering op de Styroplast regel is het lokaal stationnetje. Dit is technisch klaar en wordt nog zelf van grind voorzien.
Ik hoop één dezer dagen het bestelde Styroplast te ontvangen en de spiraal te plaatsten. Dan kan het nodige met elkaar verbonden worden.
Vervolgens is het andere bot uiteinde met schaduuw station aan de beurt.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gr.
Arjan
[edit 270910 - Tinypic foto's vervangen]