Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Omdat we allemaal zo dol zijn op foto's hierbij mijn bijdrage.
Nieuw in dit forum heb ik net een intro over mezelf in de voorstelsectie gezet. Daarin vertel ik dat ik vorig jaar na een 20-tal jaren inactiviteit eerst eens een testbaantje heb gebouwd.
Nu dus het echte werk.

Gegeven:
Heel veel ruimte heb ik niet 2 bij 3 meter onder een schuin dak.
Ik heb liever een "hondenbot" dan een ovaal, omdat ik het logischer vind treinen te zien terugkeren dan steeds van dezelfde kant te komen.
Ik ga in principe voor een dubbelspoors hoofdbaan.
het station biedt een aftakking naar een zijlijn.
het station is een provinciaal doorgangsstation. Ik heb geen ruimte voor een groot emplacement.
In het zicht wil ik alleen met slanke wissels werken, vanwege het mooiere verloop.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat als ik de treinen enige tijd onderweg wil laten zijn, de hoogte in moet. Dit heeft uiteindelijk geleid tot volgend baanontwerp:
laagste nivo (0cm) aan het ene uiteinde van het bot een schaduwstation met keerlus:


Dit gaat omhoog naar ong. +10, wordt een stuk zichtbaar, duikt een tunnel in waarin gekeerd wordt over het schaduwstation, weer zichtbaar met een brug over het eerst zichtbare traject en dan een spiraal in die eindigt op +30 bij het station. Ook in dit plaatje het andere uiteinde van het bot met daarin ook een schaduuwstation op +20. Als grapje om toch zo nu en dan iets onverwachts te laten gebeuren heb ik hier een verbinding tussen het uiteinde van het bot naar de neergaande spiraal. Hiermee is toch een ovaal gecreëerd die slechts spaarzaam gebruikt wordt.


Tenslotte de laag met het doorgangsstation en het lokaal spoortje.


Het station heeft me de nodige hoofdbrekens gekost maar ik denk dat dit het wel ongeveer is. In sporen 2 en 3 (van boven naar beneden) worden in beide richtingen bereden. Spoor 4 biedt de mogelijkheid in tegengestelde richting te vertrekken. Je komt er altijd van links af oprijden. Het lokaal spoor is overblijfsel van m'n vorige probeersel. Heel smal, omdat er niet meer ruimte is, maar biedt toch een leuke afwisseling. Het korte spoor is bedoeld als goederenspoor. De spiraal ernaar toe licht tegendraads op de andere. Ben dit inmiddels aan het bouwen:



doe dit in de garage om al het zaag- en frees-stof niet in m'n lokjes te laten doordringen. Het deel waar nog geen dempingsmateriaal onderlicht komt in het zicht en krijgt Styroplast bedding. Omdat er niet zo heel veel in het zicht ligt heb ik besloten dat van Styroplast te voorzien.

Het schaduuwstation op 0cm ligt er inmiddels ook, evenals de lus eroverheen. Deel van de rails mist nog. Dit worden flexrails in Styroplast. Enige uitzondering op de Styroplast regel is het lokaal stationnetje. Dit is technisch klaar en wordt nog zelf van grind voorzien.





Ik hoop één dezer dagen het bestelde Styroplast te ontvangen en de spiraal te plaatsten. Dan kan het nodige met elkaar verbonden worden.
Vervolgens is het andere bot uiteinde met schaduuw station aan de beurt.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gr.
Arjan

[edit 270910 - Tinypic foto's vervangen]

Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Arjan,

de ruimte die je hebt is goed benut. Op de zichtbare gedeeltes heb je slanke wissels en ruime boogstralen in kunnen passen en er is nog genoeg ruimte voor scenery. Hier is goed over nagedacht, ben benieuwd hoe het verder gaat. Veel succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Dat ziet er al heel goed uit,z ie ik
Re: ArjanM's baan in aanbouw
ERIK SALDEN
gast

Re: ArjanM's baan in aanbouw
Erg mooie baan. ( voor mijn zin in ieder geval) Niet al teveel baangedeelten in het zicht en plek genoeg voor het maken van een mooie scenery.
Ben erg benieuwd.


Gegroet:

Erik
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hey,

Dat ziet er al leuk uit, ben benieuwd naar de senery die je gaat toepassen.

Blijf dit zeker volgen.

Groeten Piwie.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Marklin-Tim
gast

Re: ArjanM's baan in aanbouw
Ziet er goed uit.

Veel succes
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Beste Arjan,

Dat is absoluut geen verkeerd baanplan, mooie lange trajecten en zat mogelijkheden om te rangeren.
ik ben heel benieuwd naar het landschap dat je gaat maken.

Gr. Bert :)
Re: ArjanM's baan in aanbouw
AnalogDriver
gast

Re: ArjanM's baan in aanbouw
Mooi banenplan voor deze ruimte; zijlijn ligt ook mooi.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hallo Arjan,

je hebt een goed doordacht plan gemaakt.
Er is voldoende ruimte om treinen te laten rijden en niet steeds uit dezelfde richting.
Ook de railspiraal vind ik schitterend omdat hij zowel de hoofdsporen ondersteund als het lokaallijntje.
Veel succes met de verdere bouw en er is genoeg ervaring hier op het forum om tips op te doen met scenery :D

Gr Hans
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hallo Arjan,

Ik vindt het netjes hoe je het geraamte gemaakt heb van je modeltafel waarbij je nu overal makkelijk bij komt met de bouw.
Ik ben ook benieuwd naar je scenery van je modelbaan allewel je eerst nog met je rails bezig ben.
Het is inderdaad een mooi baanplan met mooie lange trajecten en ook dubbelspoor.
Veel succes verder met je baan in opbouw.

Groet Wim. 
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Allen,

Dank voor alle lovende kritieken!

Velen, met mij benieuwd naar de scenery. Dat is niet echt mijn sterkste punt en ik hoop daarbij op suggesties van het forum. Begrijp dat het nu nog een beetje vroeg is daar iets van te verwchten.

Gisteren mijn bestelling met de eerste railbeddingen binnengekregen. dat slim te zijn en heb dubbele beddinge besteld, zodat de rails netjes overal op dezelfde afstand liggen. Nu blijkt alleen dat zo een vlak niet in een (flauwe) bocht te buigen is. Had ik natuurlijk vooraf kunnen bedenken :roll:

Morgen zal ik die lange lap (100 cm) in de lengte doormidden snijden zodat ik weer twee losse beddingen heb. Hopelijk zijn die wel te buigen.

Tvens in de bestelling: onderdelen voor ombouw naar een hoogvermogen motor en een decoder voor mijn oude v200. Die loopt nu weer geweldig!

TIP, als je het motorblok schoonmaakt door het in wasbenzine te weken, vergeet dan daarna niet weer wat olie aan te brengen. Je mocht eens denken dat er iets mis is met de decoder, omdat de boel niet in gang wil komen  :oops: Ach ja, al doende leert men.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
ziet er goed uit
welke rails ga je gebruiken of alleen K ???
het ontwerp is erg mooi
en dan bedoel ik vooral die opstelsporen op plaatje 1
succes met het bouwen
groet robert
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Arjan,

leuke spoorbaan!!!

Alleen denk ik dat je bergstationnetje iets te klein is uitgevoerd als je er nu met een lok aan de voorkant in rijdt kun je deze niet van de trein afhalen en omlopen zodat de lok bij het verlaten van het station aan de goeie kant zit.
Dit is misschien nog een ideetje

Groeten Martin
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
@Robert,
Citaat van: remcy op zondag 28 september 2008, 00:46:39
welke rails ga je gebruiken of alleen K ???

Alleen k-rails. Ik heb nog wel een partij m-rails liggen maar heb bsloten die niet te gebruiken. Deels vanwege de akoustische eigenschappen en deels omdat ik her en der niet standaard bogen gebruik en daar flex rails inzet. Op lange rechte stukken gebruik ik die trouwens ook. 1 2205 flex is goedkoper dan 5 2200 stukken.

@Martin,
Citaat van: Marklinbaan.nl op zondag 28 september 2008, 09:35:37
Alleen denk ik dat je bergstationnetje iets te klein is uitgevoerd als je er nu met een lok aan de voorkant in rijdt kun je deze niet van de trein afhalen en omlopen zodat de lok bij het verlaten van het station aan de goeie kant zit.
Dit is misschien nog een ideetje

Dat zou ik ook wel willen. Er is alleen geen ruimte meer voor, of, anders gezegd, ik kan er geen ruimte voor vinden. Het stationnetje is in ons eerste proefbaantje er later "aangeplakt" om wat meer afwisseling in het rijden te creëren. het kan alleen niet breder, omdat ik dan alleen nog zijdelings door de kamer kan bewegen. Het tweede spoor zou langer kunnen, maar dan is er geen plek meer voor een stationsgebouw. Eerst nog wel bedacht dat ik die dan in de lengte doormidden kan zagen en alleen de gevel kan neerzetten, maar besloten dat dat een wel erg geforceerde oplossing is. Ook een paar omloop wissels midden voor het station komt niet erg gelukkig uit.
Ik heb het nu opgelost door met een railbus te rijden, dan bestaat het keerprobleem niet. En met een Br85. Die loopt dan achteruit terug naar het hoofdstation en keert daar. Dat is ook de reden dat spoor 4 van het station altijd vanuit links wordt binnengereden, maar wel naar beide zijden mag worden verlaten. Ik heb hiervoor al een route in Koploper gedefinieerd en in test-mode lijkt het allemaal goed te werken.
Maar als je idee hebt hoe ik dit in het stationnetje zelf kan oplossen hoor ik het graag. Het zou het verkeer nog leuker kunnen maken.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Arjan, zeer leuk baanplan op een klein opervlak.

Ga dit zeker volgen.

Peter
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Een verslag van mijn wedervaren met Styroplast beddingen.

Ik dacht dus slim te zijn door verhoudingsgewijs goedkopere dubbele beddingen te kopen. Tevens hebben die het voordeel dat ze de parallelle sporen op dezelfde afstand houden. Alleen bij toepassing in bogen blijken die lappen moeilijk te buigen. Na hierover letterlijk een nachttje geslapen te hebben besloten de bedding in de lengte door te snijden en zo weer twee afzonderlijke beddingen te creëren.

]

De nu ontstane stroken bleken - tot mij opluchting - wel buigbaar. Denk erom hierbij wel een flexrail in de bedding te drukken, zodat ie wat steun heeft en je 'm niet per ongeluk breekt.

Zoals altijd met modelbouw moet je dus niet bang zijn het mes in het materiaal te zetten. Dit is ook nodig voor aansluiting van de verschillende Styroplast delen op elkaar. Het moet wel op het juiste bielsje uitkomen. Ook hier weer gewoon snijden.
een klein strookje is genoeg:


Na het begin bij de aansluiting met het reeds geïnstalleerde deel te fixeren met een lijmklem en een plankje, kan de gewenste radius gebogen worden. Ik heb hier gebruik gemaakt van een 1:1 afdruk van het traject dat ik op de ondergrond getaped had.


Is alles naar wens, het papier verwijderen en de eerste boog met verdunde witte houtlijm (1:1) vastgeplakt. Hierbij is weer een lijmklem nodig om de boel te fixeren totdat de lijm droog is.


Nadat de binnenboog vastzit wordt de buitenboog er gewoon tegenaan gelegd. Lijnen zie je dan al bijna niet meer.
In mijn situatie had ik aan begin en eind een boog met daartussen een deel recht. Hiervoor gewoon een ongedeelde bedding gebruikt. Die is een meter lang en dat gaat dus lekker snel.


het leggen van dit deel van de bedding betekent dat ik eindelijk een stukkie met mijn locs kan rijden. En dat heb ik natuurlijk met mijn net omgebouwde v200 gedaan. Doordat de rails alleen in de bedding geklemd zitten wordt het geluid prachtig gedempt. Op de foto lijken er nog wat hobbels in de rails te zitten. Mogelijk door het ongenadig licht van de flits veroorzaakt of dat alles nog moet zetten. Ze moeten er toch nog een keertje uit om van roestkleur voorzien te worden.

Al met al ben ik er zeer tevreden over.


Volgende project wordt nu de overbrugging die voor de hier zichtbare tunnelingang moet komen. Hiervoor ga ik een aantal standaard M* vakwerkbruggetjes bewerken.

Ben benieuwd of dat gaat zoals ik het in m'n hoofd heb....

[edit 270910 - Tinypic foto's vervangen]
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
ziet er goed uit
ook nog bedankt voor je antwoord
complimenten
groet robert
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Arjan,

mooi en duidelijk verslag. Ziet er al goed uit.

Groetjes, John
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hoi Arjan, is bij de dubbele bedding de afstand tussen de sporen 5.7 cm?
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hallo Arjan,

Je gaat heel netjes en goed te werk zo en bedankt voor de foto's dat zegt genoeg veel succes verder ook veel plezier er aan.

Groet Wim.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Eric-Paul,

bij deze beddingen is de afstand 6,46 cm. Dit deel van de baan handhaaf ik de grotere afstand. De 5,7 versie is in bestelling en zal in het station gebruikt gaan worden. Ik neem aan dat de verwerking daarvan hetzelfde is. Met een 7 mm minder zal de bedding vast ook niet te buigen zijn en zal ik weer moeten delen. Ik had daarom eerst ook bedacht gewoon enkele beddingen te bestellen, maar bedacht later dat op deze manier met de dubbele uitvoering, wel de afstand goed gehouden kan worden. En dat spul is zo makkelijk te verwerken dat het doormidden snijden echt geen extra inspanning is.
Re: ArjanM's baan in aanbouw *** update 26/10 ***
Zo, eindelijk weer eens tijd dit onderwerp te uodaten.

Heb de afgelopen weken behoorlijk voorgang kunnen boeken. Hierbij at foto's en verslag.
Eerste project na de beddingen was het maken van de overbrugging. De hoogte is niet genoeg voor een boogbrug en ik heb tijden gezocht naar iets passends. Uiteindelijk besloten Marklin vakwerk bruggen te gebruiken. Die had ik een jaar of 20 geleden al eens op de kop getikt en waarom ze niet gebruiken? Enig probleem was dat een overspanning van 18 cm te klein en van 36 te groot is. De boel moet dus aangepast worden. Bovendien had ik besloten dat  - aangezien de kruising niet 90˚ is - de beide brug banen iets te laten verspringen. EN, de items van Bert hier op het forum hadden me geïnspireerd het weatheren eens te proberen. Ziehier het resultaat (ben er apetrots op):


Nadat dit af was kwam mijn bestelling rail binnen. Dit had ik nodig voor het maken van het tweede schaduwstation dat boven de ander komt te liggen. Omdat dit eigenlijk vooral rechtdoor gaat was het niet zo spannend en snel klaar.  Daarna begonnen met het maken van de wisselstraten aan de linkerkant van het station. Ook dit wordt allemaal in styroplast ingebed. Dat kost behoorlijk tijd. Ieder stuk moet bijgesneden worden. Je hoeft hierbij niet tot op de 10e millimeter nauwkeurig te werken. Eventuele kiertjes worden later met los strooisel weggewerkt. Ik heb ervoor gekozen alle wisselaandrijvingen in de bedding te verbergen. Hiervoor worden ze "opznkops" aan de wissel gestoken en weggewerkt in de bedding. Strooisel erover en je ziet er niks meer van. Omdat dit vrij definitief is heb ik de plaat in de garage opgebouwd en alles uitgebreid getest, voordat ik het definitief vastgezet heb.


Het station is het hoogste niveau. Als dat er eenmaal opzit kan ik nog maar moeilijk bij alle onderliggende lagen. Een ontspoorde trein verhelpen zal wel gaan, maar soldeerwerk wordt moeilijk. Heb daarom vandaag alle draden voor voeding en wisselaansturing afgewerkt en alle bezetmelders aangesloten en gecontroleerd. Al dat rest is ht middeldeel van het station. dat komt tussen links:


en rechts (hè, hè. Oke als tekst niet geweldig maar het kletst de foto's mooi aan elkaar):


de stationssporen worden met flexrails gemaakt om er een flauwe boog in te maken. Om dat precies passen te maken leg ik het geheel uit op de garage vloer en bouw dan alles op. Daarna wordt het in vier delen ingebouwd op de definitieve plek. Dat geeft me wat meer bewegingsruimte.

Daarna nog het zijspoor afmaken en we kunnen rijden! De vloot staat al ongeduldig in het onderste schaduwstation te wachten.


Tot een volgende keer. Commentaar is altijd welkom!

[edit 270910 - Tinypic foto's vervangen]
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Marklinzolder
gast

Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hallo Arjan,

Commentaar heb ik niet alleen maar komplimenten, ziet er grandioos uit
komplimenten hoor! :shock:

                                                                       Groet Bernard
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar je landschap.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
arjan
erg mooi hoor
complimenten
groet robert
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hallo Arjan,

Ik sluit me bij de vorige berichten helemaal bij aan het is erg indrukwekend de verschilende niveau's maar wel erg mooi.

Groet Wim.
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Inderdaad erg mooi gedaan, gaaf om de opbouw te zien en hoe alles in elkaar steekt, altijd leerzaam!
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw
Hoi Arjan,

Ik sluit me aan bij alle andere schrijvers, erg mooi en zelf ook weer een idee opgedaan van jou baan.

Peter
Re: ArjanM's baan in aanbouw
ron van den broek
gast

Re: ArjanM's baan in aanbouw
Ziet er goed uit Arjan ook je beschrijving over de styroplast is duidelijk en verhelderend en al is het wat tijdrovend tenslotte is "gewoon" inbedden ook een hele klus.
Veel succes verder met je baan.

Mvg Ron
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Het heeft een tijdje geduurd sinds mijn laatste update.
reden hiervoor waren de testsessies die ik uitgebreid heb gehouden. Wil er zeker van zijn dat alles goed blijft gaan wanneer ik de boel ga dichtmaken.
Nou problemen genoeg, een defecte Intellibox, om mee te beginnen. Niet stuk genoeg om rijden te verhinderen, maar voldoende om onvoorspelbare effecten te doen optreden. Vervolgens slanke wissels die voor sluiting zorgen met bepaalde wagons en locs. De ombouw staat gelukkig op dit forum beschreven, maar kost toch weer even.
En dat de fameuze wissel aandrijvingen, Ik heb er menigeen weer moeten uitbouwen en aanpassen. Een paar heb ik er zelfs verknald, mag ik weer nieuwe voor kopen. Helaas is het te laat om op andere aandrijvingen over te stappen, dan heb ik weer andere decoders nodig en heb er ook waarschijnlijk geen ruimte meer voor.

Nou ja, In ieder geval ligt alle rails nu:
Station met aan het eind de bocht naar het bovenste schaduw station:


En de andere kant die naar de spiraal leidt en een goed overzicht over het station. Tussen de beide dubbel bogen komt het perron:


En tenslotte een detail van de pas gerealiseerde tunnelingangen. Hier moesten twee enkele komen, omdat de bovenliggende boog die uit het schaduw station komt, geen ruimte meer liet voor een dubbele. 't Is nog niet helemaal af, maar ben er wel content mee:


Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog een filmpje gemaakt. Nadat dat de hele avond heeft staan uploaden naar YouTube ging er iets mis. Het waren geen bewegende beelden meer. Zal wel iets fout gedaan hebben met het formaat. Die komt dus nog.

[edit 270910 - Tinypic foto's vervangen]
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Ziet er weer gaaf uit, ik kijk nu al uit naar het filmpje! :)
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Arjan,

prachtig om je vorderingen te zien, ben benieuwd naar het filmpje.

Groetjes, John
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
prachtige baan en nog veel succes :D

chris
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Mooie sporenloop met grote hoogte verschillen op zo te zien weinig ruimte.
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Ziet er uit als een mooi en leuk project en natuurlijk een mooie baan 8)
Ben benieuwd

Mathijs
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Leuk weer eens een update te lezen van deze baan.

We wachten de film nog even af.

Peter
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Citaat van: ArjanM op donderdag 25 september 2008, 14:27:22
Tenslotte de laag met het doorgangsstation en het lokaal spoortje.



Is dit nog de actuele situatie? Ik zie die hele wisselpartij links achterin niet meer terug op de foto's.
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
mooie baan hoor
ben benieuwd naar het filmpje  :lol:
groet robert
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 23-02-09
Analog Driver:  Ja dat deel klopt nog helemaal. Zal er binnenkort een foto van plaatsen. Zo op het plan lijkt het heel leuk, het is jammer dat de schuine wand in de werkelijkheid er een deel van de charme afhaalt. Had het zelf wel leuk gevonden als er nog ruimte voor een goederen station was geweest.

Wel anders is de wissel in het zijlijn station. Daar heb ik een kruiswissel ingezet. Zo heb ik een uitloop spoor waarop een rangeerloc kan staan die een slepende loc "bevrijd" door de wagons weg te slepen en op een ander spoor te parkeren.

En dan nu: Filmpje!
De eerste versie met muziek werd door YouTube afgekeurd, omdat ik geen royalties had betaald. Zonder muziek is ie echter ook leuk.

Veel plezier!
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 23-02-09
Citaat van: ArjanM op maandag 23 februari 2009, 22:08:05Zonder muziek is ie echter ook leuk.

Zonder muziek vind ik zelfs leuker dan met... laat me de treinen maar horen. :)
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Moooooooooooooooi :D :D :D

Kijk maar uit dat er niets van je rollend materieel omlaag dondert :(

Groetjes, John
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Leuk  filmpje, leuk gemonteerd ook.

Muziek: zet er iets van een mix onder met laag volume, treinvolume hoger, dat herkent YouTube niet.
DJ mixes, of een verzamel CD; ik gebruikte bijvoorbeeld 'Buddha Bar nummer 4 of 5' en daar een kort stukje van. Dus wat minder reguliere muziek.
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Wauw, top ! Doordat je niet té veel wissels en sporen gebruikt heb je mooie lange sporen, dit komt zeer natuurlijk over. Ik ben benieuwd naar jouw landschap afwerking.

Willem-Jan
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Citaat van: Tilly op dinsdag 24 februari 2009, 05:57:35
Kijk maar uit dat er niets van je rollend materieel omlaag dondert :(

Maak daar ajb geen grapjes over. Is me recent gebeurt met een nieuwe wagon, net aangeschaft in Houten. Een dag later besluit een wisselaandrijving niet mee te werken, detecteert Koploper die dag geen spooktreinen en crasht de sneltrein achterop mijn nieuwe wagons. Eén daarvan stort naar beneden en precies op een hoekpunt. Ben een halve zondag bezig geweest met plastic splintertjes en secondelijm de boel weer in elkaar te puzzelen.

Wel een stimulans om de boel nou eindelijk eens dicht te gaan bouwen.......  :?
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 22-02-09
Arjan,

dit was ook zeker niet als grap bedoelt. Heb me laatst bij de Formido een 4mm multiplexplaat van 122 x 244 in stroken laten zagen van 5cm breed. Koste me ik meen ?12,- incl zagen. Deze ga ik langs de randen plaatsen om dit soort catastrofes te voorkomen. Misschien ook een tip voor jouw zolang de scenery nog niet klaar is.

Groetjes, John
ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
De laatste tijd niet zo heel veel tijd gehad. Maar toch vorderingen.

Voor het eerst in 30 jaar weer eens een stuk berg gebouwd.
De gebruikte techniek: Ribben, Vliegengaas en daarna stukjes krant geweekt in gips. Dit tenslotte overstreken met een dikke laag gips en laten drogen. Vervolgens geverfd met heeeel erg verdunde zwarte plakaat verf, volgens de techniek van de oude meester Bernd Schmid. Een beetje bruin gedrybrushed en als laatste strooisel met een zelfbouw "ActionvliegenvangerBlokkertheezeef" statisch strooi apparaat (hoe heet z'n ding in vredesnaam?!?!?)

een paar foto's ter illustratie. Genadeloos in het witte flits licht. In't echt ben ik er niet ontevreden over.

Closeup van de dubbele tunnelingang. Ik moet de hoek nog steeds bijwerken. Moet daarvoor eerst naar Houten om wat kleurtjes verf bij te kopen


Vanuit een iets hogere hoek om de tunnelingang direct na de brug te laten zien.


Dit vind ik zelf de mooiste. .


En tenslotte een overzicht van het geheel


Volgende projecten:
- verder opbouwen berg
- perron van het hoofdstation
- armsein als inrijsein van het zijspoor in het hoofdstation. Wil hiervoor zo een mooie langzame Viessmann gebruiken. En toe bedacht ik dat twee voorseinen (voor elke richting één) op het enkelspoor ook wel mooi zou zijn... We zullen zien

[edit 270910 - Photoshack foto's vervangen]
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Arjan,

Vind dit een prachtige berg, hoop dat ik straks ook zo'n bergen kan maken.

Groeten Piwie.
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Arjan,

ziet er prachtig uit.

Citaat van: ArjanM op woensdag 25 maart 2009, 20:18:30
Een beetje bruin gedrybrushed en als laatste strooisel met een zelfbouw "ActionvliegenvangerBlokkertheezeef" statisch strooi apparaat (hoe heet z'n ding in vredesnaam?!?!?)

Die kon ik nog niet :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
ziet je baan ziet er erg mooi uit ik blijft het draadje volgen
binnen niet al te lange tijd moet ik ook gaan gipsen

keep it up
Wilfred
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw - UPDATE 25-03-09
Nauw Arjan,

Na 30 jaar ben je het niet verleerd, zier er goed uit.

Peter