Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"

Gestart door ArjanM donderdag 25 september 2008, 14:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Citaat van: ArjanM op zondag 24 februari 2013, 17:42:10
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 13 februari 2013, 16:49:39
Hoi Arjan,

Ik hoop dat je snel weer met nieuwe updates komt, maar heb ook even een vraag (over Traincontroller) die ik maar hier stel, zodat iedereen ervan kan leren.

Stel ik heb een station met twee (of meer) sporen. Na het station wordt het één spoor en op dat spoor is een spoorwegovergang. Nu wil ik eigenlijk dat een rijweg wordt ingesteld, vervolgens de spoorwegovergang wordt gesloten, daarna het sein op de gewenste stand gaat en vervolgens pas dat de trein gaat rijden. Zou zoiets definieerbaar zijn denk je?

Daarnaast vraag ik me af of er iets van het RhB-seinstelsel aanwezig is in Traincontroller. Het is nogal een bijzonder seinstelsel waarbij stationssporen geen sein hebben aan het eind, maar het sein bij het enkelspoor begint en middels onderseinen wordt aangegeven van welk spoor een trein mag vertrekken. Uiteindelijk kun je dit natuurlijk wel virtueel nabouwen, maar als er al ondersteuning in zit, is dat mooi meegenomen.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis (en andere geïnteresseerden) ik heb hier de oplossing va je vraag in TC gepost. Hoop dat het duidelijk is.

Absoluut duidelijk Arjan!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 170213: 2-rail welke rails?
Hoi Arjan,

Met je 2 rail plannen kan ik je niet helpen, wel kan ik je veel succes wensen natuurijk. Ik hoop dat je
het vervolg (ook al is het 2 rail) met ons wil blijven delen ;),

vr gr Arie
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arie, helpen kun je vast wel. Je hebt me in je eigen draadje al zoveel tips en inspiratie gegeven, dat komt wel goed. Ook ben ik van plan gewoon hier op het forum te blijven (als jullie me nog willen hebben als "afvallige ;) )

Vandaag naar de beurs in Emmen geweest. Mooi ritje door het Drentse vroeg lentelandschap. Koppeltje herten gezien en m'n derde ooievaar alweer dit jaar (en als de ooievaars er weer zijn wordt het lente  :thumbup: ). Ondanks het om me heen kijken veilig aangekomen bij het hotel waar de beurs werd gehouden. Redelijk wat stands en een paar mooie  (club)banen. Heb me prima vermaakt.
Het merendeel van het materiaal was 2e hands en Nederlands georiënteerd. Voor mij zat er dus niet zoveel bij. Ik moet zeggen dat het wel een rare ervaring is niet meer naar Märklin te kijken maar naar andere merken. Heb ook gemerkt dat het kwaliteits imago van M bij mezelf nog altijd heel sterk is. Daarom heb ik het 45 jaar lang gereden en vanwege het in mijn ogen afnemende niveau stap ik er van af. Maar desondanks, voelt het alsof je naar tweede keus aan het kijken bent. Zal wel wennen verwacht ik. Oude gewoontes ben je niet zomaar kwijt  :?

Op het laatst raakte ik aan de praat met iemand van Locdepot. Hij vertelde mij dat Tillig code 83 en Peco code 75 met elkaar te mengen is. Doordat de bielsen van Peco iets hoger zijn, komt de railhoogte hetzelfde uit. Alleen de railverbinders kun je dan (uiteraard) niet meer gebruiken. Da's goed nieuws, want afgelopen week zag ik in de Loki een foto van de nieuwe Peco flex-rail met blokken. Blokken beton met daartussen een stalen biels. In Nederland wel gebruikt en ook in Zwitserland.
Hier dezelfde foto van de Peco site:

Bron: http://www.peco-uk.com/page.asp?id=SL106F

Toevallig hadden ze een doos bij zich (volgens de man van Locdepot is dit de eerste in Nederland verkocht  :P Zal wel loslopen, maar gloednieuw is het wel)

Heb zelf ook nog wat foto's gemaakt:






De stalen staven en rails een roestbruine kleur, even met de airbrush over de betonblokken, wat zal dat mooi zijn :-). En dat voor maar ?4,60.  :D

Ik denk dat ik binnenkort maar eens wat locs te koop ga zetten. Ik wordt steeds enthousiaster.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arjan,

Zou je voor mij willen proberen of er ook Peco staven met een hoger profiel in die Beton flex passen? (code 83 en 100)

Dit ziet er wel mooi uit maar dat profiel is me net te laag. :-(

Mvg,Robin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Hoi Arjan. Ik ga als Märklin-rijder natuurlijk niet zeggen dat 2 rail veel mooier is en dat ik je nieuwe aanwinst echt heel mooi vind. Zeker ook omdat ik Zwitserland fan ben en ik dit er erg natuurgetrouw uit vind zien. Nee dat ga ik niet zeggen ;) 
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Robin,
Ik ga een stukje code 100 zoeken en proberen. Code 83 heb ik nog niet in huis, volgende week misschien.

Henk,
Zoals ik eerder beschreef, heb ik ook nog wat last van de ontkenningsfase... Maar wanneer je eenmaal uit de 2-rail kast bent voelt het toch wel heel lekker  >:-D
Mooie bergen heb je trouwens gemaakt. Meer foto's?
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
CiteerDaarom heb ik het 45 jaar lang gereden en vanwege het in mijn ogen afnemende niveau stap ik er van af. Maar desondanks, voelt het alsof je naar tweede keus aan het kijken bent.

Ik herken het! Ik ben opgegroeid met Märklin en in mijn ogen is Märklin goed, en de rest inferieure troep. Ik ken alleen locomotieven die Märklin had. Locs die Märklin niet had, ken ik in het grootspoor helemaal niet. En als ik dan eens zo'n Duitse loc in het echt zie, denk ik "dat detail is anders dan bij mijn model, dat hebben ze bij het grootspoor dus fout gemaakt"...
Het gaat zelfs zo ver dat ik modelbanen zonder puntcontacten er maar vreemd onrealistisch uit vind zien :).

Afnemend niveau heb ik geen last van, ik koop nu gewoon ouwe zooi van 20 jaar oud toen ik in de catalogus zat te neuzen... en da's prima spul!
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Robin,

Even nagekeken: de railvoet (het onderste deel dat in de nokjes schuift) van code 100 is 2,28 mm breed. Die van Code 75 1,72. Het vermoeden dat dat niet gaat passen werd bevestigd in een veld test.
Code 83 heeft een voet van 1,70 mm. Dat moet theoretisch wel passen. Wanneer ik een stukje heb ga ik het proberen. Da's ook goed om te weten wanneer Tillig en Peco toch niet zo uitwisselbaar blijken als mij vandaag is verteld.

Harm: :D
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arjan,

Duidelijk.

Vreemd dat ze dit alleen in code 75 uitbrengen. Wie weet is het een kwestie van wachten.

Robin
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Hoi Arjan,

Heerlijk hè, zo'n bevrijding! Ik begrijp helemaal wat je bedoelt met de kwaliteit van het materiaal. Dat zal nog wel even wennen zijn, want het ís gewoon zo dat bijvoorbeeld locomotieven van Märklin toch meer solide aanvoelen dan bij Roco. Ik heb bij Märklin nooit de angst gehad dingen af te breken, maar bij Roco moet je soms gewoon opletten op de kleine plastic onderdeeltjes. Aan de andere kant zorgen die onderdeeltjes wel weer voor een prachtige detaillering.

Jij gaat je wagonpark volgens mij niet in één klap vervangen; voor mij geldt dat ik al bijna geen Märklin meer heb. En hoewel de bouwkwaliteit van Märklin inderdaad top is, is zo'n 1:87 rijtuig van LS of ACME toch wel helemaal een genot om naar te kijken. Ook Kombimodell en nu Hobbytrade zijn fantastische merken met een uitstekende detaillering.

Ik vind je stukje over de rails leuk om te lezen! De rails die je laat zien ken(de) ik nog niet, goed om te zien dat de fabrikanten ook in dit opzicht blijven innoveren. Ik heb zoals ik je volgens mij al vertelde van zowel Peco, Tillig en Weinert de hoogste kwaliteit rails (code 75/83) besteld om ze met elkaar te vergelijken. Door mijn thema Gotthard zullen dat toch de houten bielzen zijn: ik ga de Gotthard Basistunnel niet nabouwen, dus die betonnen dingen mogen ze voorlopig houden. Als ik de boel over een week of twee binnen heb zal ik hier verslag uitbrengen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Hoi Arjan.

Je keuze is blijkbaar gevallen op 2 rail, ik ben ook na lang twijfelen over gestapt van 3 rail naar 2 rail en ik moet zeggen heb er totaal geen spijt van ik had het al eerder moeten doen in de plaats van over te stappen van C rail naar K rail enkele jaren geleden, ik dacht ook dat ik daar de beperkingen mee zou kunnen tegen gaan maar helaas  dat was niet zo. Door Ben (spoorman) zijn draadje te lezen en te volgen toen hij zijn over stap heeft gemaakt heb ik ook de moed bij elkaar geraapt en even door gebeten  om het materiaal te verkopen en nieuw aan te schaffen , het is wat werk maar het loont achteraf.

mvg niKo
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Citaat van: ArjanM op zaterdag 02 maart 2013, 16:31:46
Vandaag naar de beurs in Emmen geweest.
Hadden we elkaar daar kunnen treffen.
Ik was er ook, en heb ook bij het Locdepot staan praten.

Kan me goed voorstellen dat je de stap naar andere rails gaat nemen. Hou ook de Duitse buren (Stummis) in de gaten. Daar lopen een paar rond die het al gedaan hebben. 
CiteerHet vermoeden dat dat niet gaat passen werd bevestigd in een veld test.
Op het forum bij de oosterburen ben ik daar draadjes over tegen gekomen. Men bewerkt o.a. de spoorstaven op de overgang met een schuurtolletje om het toch te laten passen. Door onder de biels een dunne laag aan te brengen compenseert men de verschillende bielsdiktes (railvoet), waardoor de railsovergangen tussen de diverse codes ook wat soepeler ogen.

Mijn reden om naar Emmen te gaan, was een andere. Deze modelbouwclub had vroeger een gecombineerde 3-rail en 2-rail baan op k-rails, analoog bestuurd. Sinds kort is men daarmee gestopt, en heeft men een aparte 3-rail en een aparte 2-rail baan. Ik was nieuwsgierig wat daarvan de reden was.

Een andere dan ik verwachtte. Men begreep de werking van de analoge schakelingen niet meer.
En bij de verhuizing van de club bleek de modulair opgebouwde baan toch niet meer zo goed in modules uit elkaar te kunnen als de bouwers verwacht hadden. Alles zat aan elkaar vast, dus moest de zaag erin.
Nu is men over op digitaal, en de twee rail systemen zijn uit elkaar getrokken. 

Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
over mooie rails gesproken: is zelfbouw niks voor je ???  :)

http://www.handlaidtrack.com/

FAN-TAS-TISCH-E spullen in verschillende profielhoogtes. HO in Code 55 - 70 - 83 - 100. Prijzig, dat wel, maar met een setje kun je 5 wissels bouwen dus dat valt dan ook wel weer mee...

Ik ben benieuwd of gangbaar materieel een beetje over code 55 of 70 heen komt. Waarschijnlijk moet je dan wielen gaan wisselen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Ja da's zeker heel mooi spul!  :P  Alleen ben ik bang dat dat mijn vaardigheden te boven gaat.

Nee, voorlopig is gewoon 2-rail al studie genoeg. Ik ga het niet nog moeilijker maken ;)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arjan als je voor 2-rail gaat heb je dan al eens overwogen om naar schaal 0 over te stappen.

Google maar eens op "Troels Kirk". Eerste hit is een Youtube filmpje. Dit is werkelijk schitterend . Je kunt met die schaal zo mooi gedetaileerd werken. Helaas heb je wel wat ruimte nodig.

Groet, Ronald
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Tsja, Ronald, ruimte. Dat is inderdaad het magische woord.

Mijn baan staat nu in een kamer van 370 bij 210, met een schuin dak vanaf 60 cm hoogte. Op dit moment ben ik al aan het worstelen om een nieuw baanplan binnen die grenzen te houden. Het gaat me nog net een stap te ver om één van de kinderen de deur te wijzen, maar zo nu en dan bekruipt de gedachte me wel  O:-D

Het zou inderdaad prachtig zijn. Hoewel, ik zou me waarschijnlijk storen aan de te krappe bogen. Het lukt in H0 al bijna niet die een beetje realistisch te krijgen.

Als we nou afspreken dat ik deze keer de 29 miljoen win, dan bouw ik een nieuw huis met een mooie ruimte (zeg 10 bij 20 meter) om een baan in te bouwen. Dan zou schaal 0 wel bespreekbaar zijn denk ik ....  :o)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Hi Arjan,

Ik zal voor je duimen...en als je de 29mio wint wil ik wel de updates op ons forum zien...daar heb je dan waarschijnlijk tijd genoeg voor.  :D

Groeten,
Marc
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Marc, ik hier beloof plechtig jullie in dat geval niet te sparen met updates   O:-D
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Haha ik zit ook al een tijdje op die prijs te wachten. Of dat ze op zondagavond eens aanbellen met de gouden koffer waar een leuk bedrag in zit.
Helaas zal wel dagdromen blijven die prijs.

En ja bij de buurman is het gras altijd groener zeggen ze.

Schaal 0 lijkt mij vooral mooi, omdat ik graag alles zelf bouw en dan kun je zo mooi tot in de fijnste details werken. Troels is natuurlijk van uitzonderlijk niveau. Hij is een kunstschilder en heeft het nu eenmaal in de vingers. Als je zijn gebouwen ziet dan geloof je niet dat hij ze van karton bouwt, zo perfect.

Groet, Ronald
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Ronald,

ik zat nog naar de filmpjes van meneer Troels te kijken. Mooi. spul hoor. En dat allemaal zelf gemaakt. Wow!

Hoewel ik toch ook wel iets heb van "dat heb ik in h0 ook wel zo mooi gezien." Ik vind bijvoorbeeld dat het werk van Karst Drenth, recent met z'n digitale demo baan (bij de buren), of van Arie (Dolphin) hier op het forum met z'n Stadtsbahn, of van Tom(has) of van een heleboel anderen hier op het forum zich er zeker mee meten kan.

Het gekke met schaal 0 is dat ik de mensjes zo lelijk vind, het zijn zo duidelijk poppetjes. Om de één of andere vreemde reden heb ik dat niet met h0.

Maar goed, we dromen gezellig met z'n allen van de perfecte baan en doen ons best het te verwezenlijken
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arjan er zijn inderdaad veel mooie H0 banen. Zelf vind ik de zelfbouw van gebouwen en alles wat daar omheen hoort het mooiste. Kant en klare gebouwen zijn allemaal net iets te perfect en minder doorleeft. Dit is ook de reden dat ik Troels zijn werk zo waardeer het laat een beeld zien dat iets leeft.

Ik weet niet of je Facebook hebt maar daar staat Troels ook op. Je kunt daar zijn laatste kunstwerk bewonderen.

Groet, Ronald
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Toch is het raar met dat 2-rail en 3-rail verhaal.

Als je echt hele mooie banen bekijkt, dan stoort het niet, en spoort het wel.
Neem nou Appenzellermichel.

Je kunt zeggen:
- De man heeft de ruimte
- De man heeft geld

Maar het belangrijkste is toch:
-Hij is een goed waarnemer
-Hij heeft oog voor het detail
-Hij vat de sfeer goed samen
-Hij is zeer handvaardig
-Hij sloot andere compromissen

Tweerail of drierail is niet waar het om gaat, of toch wel?

Bij de echte toppertjes ga je pas te rade bij jezelf over wat er echt toe doet voor jezelf als modelbouwer.
Wat doet er echt toe: de rails?
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Jan.

Hij heeft vooral veel tijd denken we.Voor de rest zijn we het wel met je eens.Met zulke banen valt de rails niet meer op.

Harald & Alex
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Jan,

Ik snap je punt niet helemaal. Nergens wordt volgens mij beweerd dat je met 3-rail geen mooie banen kunt maken. Het voorbeeld dat je geeft is inderdaad schitterend.
Maar neem nou deze foto. Die puco's geven toch direct prijs dat het model is? Zonder die rij uitsteeksels in het midden is het toch nog mooier?

Wat me de laatste tijd ook begint op te vallen - ook bij deze baan - is het wel erg hoge rail-profiel van k-rails. Daar heeft c-rail wat minder last van.

Het spijt me Harald en Alex, mij valt de rails juist wel op. Hoewel er genoeg moois is om het weer te compenseren.

[edit: typo verbeterd]
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Hoi Arjem ik heb ook de stap gemaakt van 3 rail naar 2 rail
Als je stoort aan de puko's nu dan ga je dat blijven hebben.

mvh Niko
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Niko,

Ik denk dat je gelijk hebt. Eerder had ik daar veel minder last van. Nu vind ik het echt zonde dat zo'n mooie baan zo wordt verstoord.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arjan bouwt opnieuw, omdat hij zich aan de pukko's ergert. Ik omdat ik me ergerde niet goed ( genoeg) bij de
schaduwstations te kunnen en een ander wellicht, omdat hij alleen nog maar slanke wissels wil gebruiken.
En dat is nu de charme van modelbouw, een ieder mag zijn eigen grenzen stellen ;).

vr gr Arie
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Arie,

Zo is het maar net  :thumbup: Smaken verschillen, maar dat maakt de één niet beter dan de ander. Alleen anders  :o)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
Citaat van: ArjanM op zaterdag 20 april 2013, 10:27:27
Jan,
Ik snap je punt niet helemaal.
Klopt, ik begon net te typen, en werd toen opgepiept. Wat ik verder wilde typen, weet ik zelf ook niet meer. Ik begrijp heel goed wat je stoort.

Kijk, de foto die je geeft is zo kenmerkend: een soort Rhätische Bahn, met tandrad, in meterspoor, heel erg Zwitsers op zich, alleen niet voor normaal spoor.

Soms is het goed om hele mooie banen te bekijken, en dan te overdenken wat je echt stoort, en wat bijzaak is. Wat mij zo verbaast aan de baan in kwestie, is dat wissels met onnatuurlijk krappe bogen, nog zo natuurlijk aandoen, maar dat is natuurlijk ook het zogenaamde Rhätische Bahn Effect, smalspoor met tandrad. En voor een echte Rhätische Bahn liefhebber stoort het dan weer dat de puko's doorlopen over de wissels.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 020313: 2-rail mooi spul!
 
Citaat van: Jan22 op zondag 21 april 2013, 22:28:52
Klopt, ik begon net te typen, en werd toen opgepiept. Wat ik verder wilde typen, weet ik zelf ook niet meer. Ik begrijp heel goed wat je stoort.
:thumbup: Dan ben ik dus niet de enige die daar last van heeft

Ik vind dat je het mooi zegt. Uiteindelijk kunnen we de werkelijkheid maar benaderen en zal er altijd iets zijn dat niet realistisch is. Ik had inderdaad ook de associatie met een tandrad, maar heb de zin weer weggehaald, omdat ik het wat zijkerig vond overkomen. Maar zoals jij het zegt, is het dus eigenlijk een compliment  :D
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
"Goed stuk, moet anders", dit vond een collega eens als commentaar van zijn baas op een rapport dat ie geschreven had. Echt iets waar je mee verder kunt  :o)

Het is door de jaren een gevleugelde uitspraak gebleven en nu van toepassing op deze baan. Best goed, maar we gaan het anders doen. Deze zomer wordt deze baan afgebroken en in de plaats komt een stukje Zwitserland.
Volg de nieuwe avonturen in het nieuwe draadje.

Ik hoop daar weer net zoveel leuke, positieve, kritische, "ogen openende" en inspirerende reacties te krijgen als ik voor deze baan van jullie mocht ontvangen.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Citaat van: ArjanM op donderdag 25 september 2008, 14:27:22
Omdat we allemaal zo dol zijn op foto's hierbij mijn bijdrage.
Nieuw in dit forum heb ik net een intro over mezelf in de voorstelsectie gezet. Daarin vertel ik dat ik vorig jaar na een 20-tal jaren inactiviteit eerst eens een testbaantje heb gebouwd.
Nu dus het echte werk.

[edit 270910 - Tinypic foto's vervangen]
Dat was zo in 2013. Daarna bouwde Arjan zijn 2-rail baan.

We zijn allemaal dol op foto's, maar in dit draadje staan ze niet meer.
Daar kan ik goed inkomen. Maar de reden om het nog eens te raadplegen was, heel concreet, de naam van een ding:

Herman Opdam gebruikt dat ding ook, op http://www.hermanopdam.nl/tips.html :


Het gaat me niet om de slagmoer, die heb ik zelf ook gebruikt.
Het gaat om het draadeind met gleuf voor schroevendraaier die in de slagmoer is gedraaid.

Arjan gebruikte die (ooit met foto's in dit draadje) om de bovenste baan van een helix (of iets dergelijks) zo vast te zetten dat er geen draadstang uitstak boven het maaiveld.
Daartoe draaide hij dit ding in een ander ding waarvan ik ook de naam kwijt ben.

Dat andere ding is een 6-kantige koker die je o.a. gebruikt
om draadstang einden aan elkaar te verbinden, of,
in zijn geval de draadstang met deze draadeindschroef (?).

Ik zie ze voor me, voel ze a.h.w. tussen de vingers, maar ik kan niet op de naam komen.
(Zucht, ik word oud).
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Jan Willem,

De constructie die je bedoeld heb ik bij mijn nieuwe baan toegepast: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44571.msg868462#msg868462

Die foto's zijn er nog (en ik ook..., ook al schrijf ik hier geen nieuws meer over mijn baan)

Groeten, Arjan

PS. Dat 'ding" heet een koppelmoer  :)
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Citaat van: ArjanM op zaterdag 18 maart 2017, 22:44:22
De constructie die je bedoeld heb ik bij mijn nieuwe baan toegepast: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44571.msg868462#msg868462


PS. Dat 'ding" heet een koppelmoer  :)

Je hebt helemaal gelijk: wat een opluchting

Het ging me inderdaad om de koppelmoer (die ik op voorraad heb)
en de bout met verzonken kop (die ik zoek, maar zonder naam niet kan vinden).

Nog even jouw foto uit dat draadje:
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Volgens mij heeft de bout geen specifieke naam. Ja; bout.

Het is een M10 van 30 mm, als ik me goed herinner. Kan er zo gauw geen meer vinden. Het heeft geen gleuf voor een schroevendraaier, maar een inbus gat. Dat vond ik makkelijker.
Ik ben gewoon naar de plaatselijke ijzerhandel gegaan en heb ze daar uitgezocht.
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ArjanM's baan in aanbouw. Update 270613: "goed stuk moet anders"
Citaat van: ArjanM op zaterdag 18 maart 2017, 22:58:55
plaatselijke ijzerhandel
Dat was ik ook van plan, maar de plaatselijke ijzerboer heeft z'n strategie gewijzigd, eerst vragen dan kijken, maar niet met je handjes. Gelukkig zit de ijzergroothandel (met z'n online winkel) ook hier in het dorp, en die heeft nog een vrij instuif beleid voor klussers, maar 't iets verder fietsen.

Bedankt voor je reacties: het gaat goed komen.