Zoals al eerder deze week aangekondigd even een zijstap. Ik heb de afgelopen week mijn avonden nuttig gebruikt door een ETA 515 motorwagen om te bouwen met led front-, sluit- en binnenverlichting. Ik heb de bijwagen al eerder onder handen genomen, dus ik wist hoe het moest. Ik was alleen vergeten te documenteren, dus dat doe ik nu.
ik ben begonnen met het maken van een nieuw "lichtkörper", zo'n ding dat het licht geleidt. De oude kan niet hergebruikt worden, want ik wil drie front lichten en maar twee sluitlichten.
Eerst een plaatje styreen op maat uitgesneden.
Daarna van een stukje nylon (van een schilderij ophang systeem) drie lichtgeleiders gesneden die daarna in de gaatjes in het styreen worden gelijmd.
en dat ziet er dan zo uit:
En gelijk even passen of het goed is
Nu begint het lastige stuk. De leds die ik gebruik zijn SMD waaraan een 0,1 mm lakdraad in bevestigd. Zo gekocht via ebay. Mooi spul, maar die draadjes zijn net haren, ze springen alle kanten op en willen niet wat jij wil.
Deze zijn tweekleuring wit/rood. Voor de ene witte lamp gebruik ik een enkele witte.
De leds lijm ik op/in een stripje styreen. Hier alles nog aan één stuk.
Eerst de Anode en dubbele kathodes uitgezocht en gemerkt. Daarna de rode gesoldeerd en de leds in het styree geplakt. Tussendoor steeds testen of alles doet wat het moet doen. Ondanks de rode lampen, alles goed
Daarna ook de witte kathodes met de derde led verbonden en alles op het styreem lichtlichaam geplakt.
Weer testen, rood OK
Wit OK
En ook na inbouw weer even testen. Rechtstreeks op de trafo, nog zonder decoder.
Het voordeel van thuiswerken en telefonische vergaderingen is dat je terwijl anderen praten rustig een (Albert-Jan) poppetje kun plakken. Na een uur vergaderen is de hele trein voorzien.
Daarna een lichtstripje in gebouwd. Hiervan geen foto's dat weten jullie wel.
En daarna de baan op!
[Edit 31-10] Typo's verbeterd (met dank aan Aldert)