Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123

Gestart door trein47 dinsdag 23 september 2008, 16:17:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Weet iemand het verschil tussen de Roco RAM TEE 63122 en 63123?
Uiterlijk zijn ze volgens mij hetzelfde.

Mvg. Henny.


Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
De 63122 is alleen maar het treinstel.
De 63123 is een startset, waar ook nog een railovaal en een Multimaus in zitten.

Allebei voor 2-rail

Je hebt ook nog de 69123, dat is het treinstel voor 3-rail met ingebouwde sounddecoder.

Staat allemaal in de Roco catalogus, gratis af te halen bij de treinenwinkel.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Dat is het dus, kon het op internet zo snel even niet vinden.

Bedankt KlaasZ
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Het is op internet wel te vinden, als je weet waar je moet kijken. Ik zoek meestal op de site van Modeltreinexpress, die hebben een zeer compleet overzicht van alle bekende merken.
De nummers waar je naar vroeg staan b.v. op deze pagina
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Wissel- of gelijkstroom, het is een fantastisch model.  :P




De geluiden zijn geweldig en werken óók bij analoog bedrijf.
Bij het in beweging zetten van de trein hoor je eerst de motor opstarten en op toeren komen. Pas als de motor voldoende toeren maakt begint de trein te rijden.  8)

Groet,
Ronald

Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Ik heb die dingen nog in het echt gezien, en heb er regelmatig naast gestaan tijdens vertrek. Vergeleken met wat ik toen hoorde is het geluid van het model toch een beetje dunnetjes. Het zou veel donkerder moeten. Maar dat is met die kleine luidsprekertjes misschien niet te halen.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
CiteerBij het in beweging zetten van de trein hoor je eerst de motor opstarten en op toeren komen. Pas als de motor voldoende toeren maakt begint de trein te rijden.

Dat komt mij bekend voor Ronald. Ik heb een Class66 van Mehano, doet precies hetzelfde, opstarttijd is zo'n 20 seconden.

CiteerIk heb die dingen nog in het echt gezien, en heb er regelmatig naast gestaan tijdens vertrek. Vergeleken met wat ik toen hoorde is het geluid van het model toch een beetje dunnetjes. Het zou veel donkerder moeten. Maar dat is met die kleine luidsprekertjes misschien niet te halen.

Ik denk dat je dan van die grote bas-speakers nodig hebt, die kleine speakertjes kunnen zo'n lage
frequentie niet aan, vandaar dat ze vaak wat schel klinken.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: trein47 op donderdag 25 september 2008, 10:13:09
Ik denk dat je dan van die grote bas-speakers nodig hebt, die kleine speakertjes kunnen zo'n lage
frequentie niet aan, vandaar dat ze vaak wat schel klinken.

Ik ga er begin volgend jaar ook een aanschaffen (emotionele band, dus even wachten op het juiste moment).
Maar even voor mijn beeldvorming:
- Is het geluid net zo schel als de andere modelbaanlocs met geluid, of is het zelf erg schel t.o.v. die locs?
- Ik hoor wisselende resultaten op 360mm bogen. Volgens de ene kan het probleemloos, volgens een ander moet je er (onzichtbare) nokjes voor wegsnijden of koppelingen of balg aanpassen, en volgens weer anderen kan het gewoon niet...
Wat zijn jullie ervarigen?
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Eerder wat minder schel, aangezien er voor H0 begrippen ruimte is voor een relatief groot speakertje.
Maar het blijft gepiep, vind ik.  :)
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Ben inderdaad ook heel benieuwd of ie nou wel of niet door 360 mm bogen gaat, de wisselstroomversie wel te verstaan (69123).
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
mDDm, ik heb geen definitief antwoord op je vraag, maar ik ben er wel naar op zoek geweest en daarbij heb ik de volgende dingen gevonden:

In de Roco catalogus van dit jaar, en van het vorige jaar kan ik niets vinden over de minimale boogradius. De startsets met de TEE worden geleverd met R3, dat is 434,5 mm. De kleinste radius, zowel bij Geoline als bij Rocoline is 358 mm. En ik denk eigenlijk dat de TEE op die 358 mm ook wel wil rijden. Ik zou niet weten waarom er verschil zou zijn tussen het 2-rail en het 3-rail model.

In de bijsluiter die bij Roco modellen wordt geleverd staat wel iets over de minimum boogstraal. Zelf heb ik b.v. een aantal Blokkendoos rijtuigen, en in de bijsluiter staat dat de minimum berijdbare straal 358 mm is.
In de doos bij het TEE treinstel zit vast ook zoiets. Dus nu is mijn vraag of iemand die dit treinstel heeft even op dat papiertje wil kijken voor het antwoord.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Aangezien het model bij mij nu in de vitrine staat (geen vaste baan op dit moment  :( ) kan ik het niet testen. Bovendien ben ik nu niet thuis. Ik meen me echter te herinneren dat het model een minimum boogstraal van 358 mm heeft.

Ik zal in het weekeinde mijn boekje eens opzoeken.

Groet,
Ronald
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Hallo

zal ik jullie uit de droom helpen die Roco Ram TEE
komt niet door R1 bochten heen op één derde ontspoort hij doordat de koppeling
die bocht niet kan maken.

Groeten Martin
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Martin,

ik neem aan dat je het over R1 van Märklin hebt, want Roco kent geen R1.

Als jij dat treinstel hebt, kun je dan even op de bijgesloten handleiding kijken wat Roco er zelf van zegt?
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 26 september 2008, 15:25:11
Martin,

ik neem aan dat je het over R1 van Märklin hebt, want Roco kent geen R1.

Als jij dat treinstel hebt, kun je dan even op de bijgesloten handleiding kijken wat Roco er zelf van zegt?

jah die R1 bedoel ik. Ik heb het treinstel zelf niet Atsf2 (Jos) heeft hem.
een poosje terug had hij hem bij zich om op mijn baan te laten rijden.
en toen had ik nog 2 stuks 180 graden bochten R1 (360mm) vandaar dat ik
het weet.

Nu ben ik verhuisd en heb er nu voor gezorgd dat ik die krappe bochten al helemaal niet meer nodig ben in mijn nieuwe baanplan.

Groeten Martin
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: Marklinbaan.nl op vrijdag 26 september 2008, 14:50:15
Hallo

zal ik jullie uit de droom helpen die Roco Ram TEE
komt niet door R1 bochten heen op één derde ontspoort hij doordat de koppeling
die bocht niet kan maken.

Groeten Martin

Beste Ram liefhebbers,

De Roco TEE Ram gaat wel degelijk door de R1 bochten van Marklin. Ik heb zelf de ~northlander van Roco, en heb daar de aanslagnokjes van de draaistellen van weggesneden. Daar zie je helemaal niks van (zitten aan de onderzijde van de bakken). De draaistellen kunnen dan iets meer draaien, waardoor het probleem is opgelost.

Staat erg leuk, prachtig geluid ook!

succes,

Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Als je niet aan je TEE wilt "sleutelen" is volgens Roco Gebruiksaanwijzing 419.6 mm (Roco r3).

Kan zelf niet testen of ie door Marklin R1 rijdt, want ik rij R2 en R3.

Mvg. Henny.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Ben sinds dit weekend in het bezit van de wisselstroomversie 69123. Was een zeer aantrekkelijke aanbieding. Vóór de aankoop de bijgevoegde handleiding gecheckt. Daarin spreekt Roco van een minimum boogstraal van 358 mm, MAAR in een los bijgevoegd papiertje wordt zeer duidellijk een grotere straal als minimum genoemd (uit mijn hoofd meen ik inderdaad iets van 420 mm). Toch even op 360 mm geprobeerd, maar dat wringt en resulteert direct in ontsporingen.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: mDDM op woensdag 01 oktober 2008, 10:44:22
Ben sinds dit weekend in het bezit van de wisselstroomversie 69123. Was een zeer aantrekkelijke aanbieding.

Vertel, vertel  :P

En heb je geprobeerd hoe het op R1 gaat met afgesneden nokjes?
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Nee, ik ga mijn nokjes niet afsnijden.
Vind ik zonde en zitten er misschien niet voor niets op?
Hoop in de toekomst een baan te bouwen met minimum R2.
Gaat misschien niet helemaal lukken (denk aan ondergromdse sporen); dan krijgt dit treinstel een beperking qua toegestane rijwegen en sporen. Zoiets geldt (gold?)  in werkelijkheid ook voor bijvoorbeeld DD-IRM (wegens profiel).
Heb deze beperking geaccepteerd wegens zeer lage prijs voor dit zeer fraaie treinstel.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: mDDM op woensdag 01 oktober 2008, 12:43:54
Nee, ik ga mijn nokjes niet afsnijden.
Vind ik zonde en zitten er misschien niet voor niets op?
Hoop in de toekomst een baan te bouwen met minimum R2.
Gaat misschien niet helemaal lukken (denk aan ondergromdse sporen); dan krijgt dit treinstel een beperking qua toegestane rijwegen en sporen. Zoiets geldt (gold?)  in werkelijkheid ook voor bijvoorbeeld DD-IRM (wegens profiel).
Heb deze beperking geaccepteerd wegens zeer lage prijs voor dit zeer fraaie treinstel.

Maar geen R1 betekend ook geen meegebogen wissels.... Ook niet in de schaduwstations!
Ik kan niet plannen zonder :)

Vertel toch eens: Waar & voor hoeveel heb je hem gekocht? (En hebben ze er nog meer?  8))
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
In het doorgaand spoor van een meegebogen C-railwissel zeg maar de "buitenboog" zit een kort recht stukje van 77,5 mm. Daardoor is de effectieve boogstraal wat ruimer. Maar ook dat helpt niet. Ik heb het uitgeprobeerd en inderdaad ontspoort de boel.  Dus geen meegebogen wissels!!

De prijs: ? 299,-
Waar: Harlaar.

Ook andere winkels hebben het treinstel in de aanbieding, maar dan ligt de prijs toch eerder rond de ? 350,-.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: mDDM op woensdag 01 oktober 2008, 17:37:37
In het doorgaand spoor van een meegebogen C-railwissel zeg maar de "buitenboog" zit een kort recht stukje van 77,5 mm. Daardoor is de effectieve boogstraal wat ruimer. Maar ook dat helpt niet. Ik heb het uitgeprobeerd en inderdaad ontspoort de boel.  Dus geen meegebogen wissels!!

De prijs: ? 299,-
Waar: Harlaar.

Ook andere winkels hebben het treinstel in de aanbieding, maar dan ligt de prijs toch eerder rond de ? 350,-.
Heeeel aantrekkelijk.... Maar ik wacht nog even. Om emotionele redenen wil ik hem eigenlijk komend voorjaar kopen, en ik wil nog even mijn geld bewaren om te kijken waar Märklin komend jaar allemaal mee gaat komen (gezien hun 150-jarig jubileum...)

Je zou Harlaar kunnen vragen of zij de aanpassing aan de nokjes voor je willen doen....
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Waarom heeft iedereen het toch steeds over Ram, ook als het om de (drie) NS-stellen gaat? Deze heten gewoon DE-IV. Ram is de type aanduiding voor de (oorspronkelijk twee) SBB-stellen. De 63122, 63123 en 69123 zijn NS-versies, dus DE-IV!!!
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Mijn excuses....

Toch merk ik dat iedereen meteen weet wat ik bedoel, als ik het over de TEE RAm heb, terwijl veel mensen me vragen aankijken als ik het over de TEE DE-IV heb.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Inderdaad, iedereen lijkt precies te begrijpen wat bedoeld wordt. Ram is ingeburgerd.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
precies, dat zit er in geRamd. :D
Je kunt natuurlijk ook zeggen: het Nederlands-Zwitserse TEE treinstel. Maar dat is zo'n mond vol.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
De voorloper van de Nederlandse plan-U  8)

Mvg, Johan
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: mDDM op woensdag 01 oktober 2008, 17:37:37
In het doorgaand spoor van een meegebogen C-railwissel zeg maar de "buitenboog" zit een kort recht stukje van 77,5 mm. Daardoor is de effectieve boogstraal wat ruimer. Maar ook dat helpt niet. Ik heb het uitgeprobeerd en inderdaad ontspoort de boel.  Dus geen meegebogen wissels!!

De prijs: ? 299,-
Waar: Harlaar.

Ook andere winkels hebben het treinstel in de aanbieding, maar dan ligt de prijs toch eerder rond de ? 350,-.

Is dat de prijs voor de AC sound versie?

dank je!

Overigens jongens: ik snap werkelijk niet wat het probleem is om een paar van die nokjes aan de onderzijde weg te halen. Stelt echt niks voor en bovendien: Hij rijdt dan gewoon over de 360 boog inclusief de meegebogen wissles. Bij mij (op M-rails) gaat dat prima!

Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Zonder die handeling gaat het inderdaad niet goed en drukt het treinstel zich ter plaatse van de eerste koppeling (tussen 2 rijtuigen) die op een 360 mm radius-spoor komt direct uit de rails.
Zelfs een los motorrijtuig gaat er "stroef" doorheen. Bovendien is het geen gezicht; de bak komt vrijwel geheel naast het spoor terecht. :(

Groet,
Ronald
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Ik heb op Eurospoor de LS Models variant gekocht: Ziet er prachtig uit, en rijdt probleemloos door 360mm (R1) bogen.
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Dit vindt ik een heel interesant topic omdat ik de Roco Ram Tee een erg mooi treinstel vindt en zeker op mijn verlanglijsje staat.
Maar omdat ik in mijn railplan erg veel meegebogen wissels heb liggen.
Ja en als het met een beetje aanpassen van de nopjes waarbij je het niet ziet als het op de baan rijdt zal ik dat wel in overweging meenemen .
Zal ik maar zeggen.

Groet Wim.

 
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
Citaat van: Wim N op zondag 02 november 2008, 07:18:13
Dit vindt ik een heel interesant topic omdat ik de Roco Ram Tee een erg mooi treinstel vindt en zeker op mijn verlanglijsje staat.
Maar omdat ik in mijn railplan erg veel meegebogen wissels heb liggen.
Ja en als het met een beetje aanpassen van de nopjes waarbij je het niet ziet als het op de baan rijdt zal ik dat wel in overweging meenemen .
Zal ik maar zeggen.

Groet Wim.
De LS-Models variant rijdt daar standaard probleemloos over..
Re: Verschil Roco Ram TEE 63122 en 63123
 :D :D Met de kerstdagen maar eens een baantje uitgelegd met uitsluitend Märklin R2 (= 437,5 mm) om mijn 69123 eens lekker zonder beperkingen uit te proberen en zo te kunnen genieten van het geweldige geluid en de andere kwaliteiten van dit model.  :D :D

Het treinstel reed uiteraard moeiteloos door de bogen, die immers ruim boven het door Roco voorgeschreven minimum lagen. Dit alles zowel met motorwagen voor- als achterop, totdat...  :o :o ik ontdekte dat het rijtuig dat direct met de motorwagen is gekoppeld, in de bogen naar buiten wiebelt en daarbij de wielen aan de binnenzijde van de boog vrijwel loskomen van de spoorstaaf.  :? :? Het mag een wonder heten dat het treinstel daarbij niet ontspoorde. Hoe kon dit nu????

Na heel veel puzzelen ontdekte ik dat de koppeling van de motorwagen onvoldoende uitslag kon maken. Hierdoor ging het geheel wringen met het naar buiten kantelen van de bak van het rijtuig als gevolg. Hoe kon dit nu?? Zou Roco dan een ontwerpfout gemaakt hebben en kon het treinstel hierdoor zelfs niet door R2? Weer heel lang gepuzzeld en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de vier draadjes die de elektrische verbindingen met de koppeling verzorgen op de een of andere manier het koppelingmechanisme in zijn beweging belemmerde. Daarom de kap maar eens verwijderd en inderdaad: één draadje was te kort en de andere raakten bekneld. Het te korte draadje wat meer speling gegeven en de andere zodanig geplooid, dat de overtollige lengte bij het draaien niet naar beneden maar naar boven een lus vormt. Alles op de baan zonder kap uitgeprobeerd, en inderdaad was het probleem verholpen.  :D :D  Daarom zeer tevreden over dit resultaat de kap weer gemondeerd en de motorwagen weer op de baan geplaatst.  :( :( Maar helaas bleek het probleem weer terug. Het hele circus nog een paar keer herhaald, maar helaas zonder effect. Uiteindelijk wel bereikt dat fenomeen niet meer optreedt bij trekkende, maar nog wel bij duwende motorwagen.

Wie herkent dit probleem?  Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost?