Met de kerstdagen maar eens een baantje uitgelegd met uitsluitend Märklin R2 (= 437,5 mm) om mijn 69123 eens lekker zonder beperkingen uit te proberen en zo te kunnen genieten van het geweldige geluid en de andere kwaliteiten van dit model.
Het treinstel reed uiteraard moeiteloos door de bogen, die immers ruim boven het door Roco voorgeschreven minimum lagen. Dit alles zowel met motorwagen voor- als achterop, totdat... :o :o ik ontdekte dat het rijtuig dat direct met de motorwagen is gekoppeld, in de bogen naar buiten wiebelt en daarbij de wielen aan de binnenzijde van de boog vrijwel loskomen van de spoorstaaf.
Het mag een wonder heten dat het treinstel daarbij niet ontspoorde. Hoe kon dit nu????
Na heel veel puzzelen ontdekte ik dat de koppeling van de motorwagen onvoldoende uitslag kon maken. Hierdoor ging het geheel wringen met het naar buiten kantelen van de bak van het rijtuig als gevolg. Hoe kon dit nu?? Zou Roco dan een ontwerpfout gemaakt hebben en kon het treinstel hierdoor zelfs niet door R2? Weer heel lang gepuzzeld en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de vier draadjes die de elektrische verbindingen met de koppeling verzorgen op de een of andere manier het koppelingmechanisme in zijn beweging belemmerde. Daarom de kap maar eens verwijderd en inderdaad: één draadje was te kort en de andere raakten bekneld. Het te korte draadje wat meer speling gegeven en de andere zodanig geplooid, dat de overtollige lengte bij het draaien niet naar beneden maar naar boven een lus vormt. Alles op de baan zonder kap uitgeprobeerd, en inderdaad was het probleem verholpen.
Daarom zeer tevreden over dit resultaat de kap weer gemondeerd en de motorwagen weer op de baan geplaatst.
Maar helaas bleek het probleem weer terug. Het hele circus nog een paar keer herhaald, maar helaas zonder effect. Uiteindelijk wel bereikt dat fenomeen niet meer optreedt bij trekkende, maar nog wel bij duwende motorwagen.
Wie herkent dit probleem? Zo ja, hoe hebben jullie het opgelost?