Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

6080 naar 60760 upgraden?

Gestart door siko zondag 21 september 2008, 22:10:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6080 naar 60760 upgraden?
Lid sinds: 2008

offline
6080 naar 60760 upgraden?
Hallo,

Ik heb van internet een BR103 (Marklin 3357) gekocht die met een 6080 decoder is omgebouwd.
Eerder had ik 2 loks met een (goedkope) 60760 set omgebouwd en laten rijden op een delta control 4f via de pc (DDW). Dit gaat uitstekend. Echter de BR103 rijdt waardeloos: optrekken gaat stoterig, stoppen = direct stop zonder vertraging. Hij rijdt iets beter op een mobile station, maar  ook dat houdt niet over.
Vraag is: kan ik de BR103 beter ombouwen met een 60760-setje (kan dat?) of valt er nog wat te rommelen aan de 6080 decoder c.q. motor?

Siko.
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Ga ik doen dat ombouwen, maar is het beroerd rijden te verklaren? Kan ik loks met Delta decoders zeker ook links laten liggen?
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Zet er direct een ESU-lokpilot in en geen 60760.
Rijeigenschappen zijn beter.
Erwin
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Bij een 6080 decoder worden de rijeigenschappen -naar mijn bescheiden mening- voornamelijk bepaald door de motor (e.d.) en niet zozeer door de decoder.

Ik zeg dat omdat ik weinig verschil heb gemerkt in rij-eigenschappen tussen een loc met een relais en dezelfde loc met een 6080, maar des te meer verschil (zowel positief als negatief) tussen een 6080 en een lastgeregelde decoder. Een loc met een 6080 zou ongeveer moeten rijden als een analoge loc, inclusief uitloop.

Met andere woorden: kijk ook even naar de mechanische aspecten: versleten sleper, vuile motor, versleten borstels etc, voordat je de decoder de schuld geeft. De loc is immers tweedehands en ik heb in een tweedehands loc wel eens een motor vol kattenharen aangetroffen...

Succes!
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Momenteel ben ik al mijn locs aan het ombouwen met een esu-lokpilot, permanentmagneet en een 5-polig anker. (uiteraard in het tempo dat de centjes het bij kunnen houden :):))
Rijeigenschappen zijn super, elke trein trekt elke last moeiteloos omhoog.

Wie kan mij vertellen vanaf welk jaar de permanentmagneet en de 5-polige anker bestaan?

Mijn vader heeft toendertijd alle locs om laten bouwen met de Uhlenbrock 751 decoder, wellicht omdat er toen niet zoveel keus was als nu.

Groetjes

Mark
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Een ESU lokpilot is alleen een decodertje. Ca. 25 euro? Hoe kom ik aan de permanente magneet en de 5-polige anker? En Kosta kwanta?

Groet,
Siko
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
In de betere M* winkel en kost ongeveer 2 tientjes.
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Siko,

Die 60760 is niet de beste decoder, die je aan je lok kan toevertrouwen.
Hij heeft maar 14 rijstappen en heeft last van het zgn. "Alzheimer-effect".
Doordat de decoder korte rijstroomonderbrekingen, zoals bij vuile rail, niet kan opvangen, wordt deze als het ware gereset en "vergeet" z'n ingestelde rijsnelheid en begint weer vanaf 0 km/u als de spanning weer terugkomt.
Dit kan door de Anti Alzheimer schakeling wel wat worden verbeterd, maar het wordt geen hoogstandje, zie plaatje hieronder.

De schakeling bestaat uit een weerstand R in serie met een elko C (Condensator).
De condensator wordt opgeladen over de weerstand en geeft z'n lading af tijdens een korte stroomonderbreking.
Dit is net voldoende om de decoder van spanning te blijven voorzien, tot de baanstroom weer terug is.
Bij te grote onderbrekingen red deze schakeling het ook niet meer.
Voor de Anti Alzheimer schakeling kun je naar http://decoder.x-train.de/index.php?seite=decoder/digipic/105827.php surfen.
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Siko,

Mijn bescheiden mening is dat een 6080 miljarden keren beter is in vergelijking met dat letterlijke goedkope 60760 ontwerp.  :(  Ik heb nog steeds een slordige 40 loks onder 6080 staan en deze rijden altijd.  8) Ik zou je 6080 dus maar koesteren.  :?

Jan.
Re: 6080 naar 60760 upgraden?
Oeps... te laat. Vanwege de frustratie toch een 60760 erin gezet. De 6080 kan met de kunstmatige trit bits uit de pc niet goed omgaan.