Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2 dezelfde adressen in het CS apart besturen

Gestart door Jurgen zondag 21 september 2008, 16:02:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Tja, het onderwerp zegt het zelf. Hoe doe je dit?

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je met een CS 5 locs met hetzelfde adres onafhankelijk van elkaar kon besturen.
In mijn handleiding kan ik alleen maar uitleg over de snifferadressen terug vinden.

Nu heb ik 2 locs met adres 74 en als ik 1 loc wil laten rijden begint de andere spontaan dezelfde rijopdrachten over te nemen. Dit is dus niet de bedoeling. Als ik de ene loc laat rijden moet de andere gewoon blijven staan.

Is het misschien de bedoeling om de 2 locs met adres 74 elk een ander snifferadres te geven? Volgens hetgeen ik begrijp uit de handleiding dienen die adressen alleen maar om te gebruiken in combinatie met een Control Unit.

Wie kan mij helpen?
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Citaat van: Jurgen op zondag 21 september 2008, 16:02:32
Nu heb ik 2 locs met adres 74 en als ik 1 loc wil laten rijden begint de andere spontaan dezelfde rijopdrachten over te nemen. Dit is dus niet de bedoeling. Als ik de ene loc laat rijden moet de andere gewoon blijven staan.

Wat jij wilt kan niet dus gewoon met twee verschillende adressen werken.

Mvg, Johan
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Hallo,

Indien je Mfx locs hebt, kan dat wel.
Ik bezit diverse identieke types loks, o.a. mijn Maks (4x adres 65) en de V-290 (5x adres 29),
Deze rijden allen onafhankelijk, Het CS herkent welke lok ik selecteer.
Werkt uitstekend.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Citaat van: Tighfield op zondag 21 september 2008, 17:57:36
Hallo,

Indien je Mfx locs hebt, kan dat wel.
Ik bezit diverse identieke types loks, o.a. mijn Maks (4x adres 65) en de V-290 (5x adres 29),
Deze rijden allen onafhankelijk, Het CS herkent welke lok ik selecteer.
Werkt uitstekend.

Groetjes,

Tighfield :D

dit komt omdat deze locs dan automatisch een ander adres kiezen(bv. 65-66-67).
dus in totaal kom je altijd op 80 locs uit.

Dennis
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
oh, ik dacht dat het zo werkte :oops:

nu blijft de vraag 80 locs of toch meer?

Dennis
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
bij een cs kan je 256 of 265 loks kiezen weet allen niet meer welke het was

Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
dus eigenlijk 80 fx locs en dan nog eens meer dan 100 mfx-jes... zozo mooie collectie :)

Dennis
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Maar de modellen van Jurgen zijn geen mfx modellen dus werkt het niet als het mfx zou zijn geweest dat sprak Jurgen niet over adres 74

Mvg, Johan
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 21 september 2008, 18:25:51
Maar de modellen van Jurgen zijn geen mfx modellen dus werkt het niet als het mfx zou zijn geweest dat sprak Jurgen niet over adres 74

Mvg, Johan
hoeft niet per se.

in de handleiding staat altijd het standaard adres vermeld.

@freak: dus met het CS krijg je een ID, maar met bv. de ECoS kun je dan een 3-cijferig adres invoeren?

Dennis
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Citaat van: minirailz op zondag 21 september 2008, 19:58:02
hoeft niet per se.

Dennis

Was het mfx dan kwam Jurgen niet eens met de vraag, dan werkte het gewoon.

Mvg, Johan
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
@peter: ja, dat snap ik maar je spreekt daar over max.255 adressen. terwijl ik er nooit een hoger dan 80 heb gezien.(mm-formaat athans)
@johan: ja, daar heb je gelijk in.

Dennis
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
ok, zal ik zeker eens doen.

die 66032 is niet bepaald recent dus zal eens rondkijken op internet ;)

bedankt iig.

Dennis
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 21 september 2008, 16:23:41
Citaat van: Jurgen op zondag 21 september 2008, 16:02:32
Nu heb ik 2 locs met adres 74 en als ik 1 loc wil laten rijden begint de andere spontaan dezelfde rijopdrachten over te nemen. Dit is dus niet de bedoeling. Als ik de ene loc laat rijden moet de andere gewoon blijven staan.

Wat jij wilt kan niet dus gewoon met twee verschillende adressen werken.

Mvg, Johan

Kort en bondig, dat is makkelijk.
Bedankt aan allen voor de uitleg.

Even voor de duidelijkheid: ik heb dus een Delta en een gewone digitale loc. Beide hebben ze adres 74 maar normaal staan ze nooit samen op de baan. Nu heb ik ze toevallig wel een keer samen op de baan geplaatst omdat de locs al zo lang stil stonden. Af en toe eens een rondje doen houd de motor soepel. Daardoor ben ik dus tot de vaststelling gekomen dat beide locs hetzelfde adres hadden. Als je zo'n stuk of 20 adressen moet onthouden kan je al eens missen, ik wist niet dat dit adres al in gebruik was. En dan te bedenken dat ik voor mezelf al een lijstje gemaakt heb om op de kast te hangen.  :lol:
Mijn digitale loc zal dus een ander adres toegewezen krijgen, deze keer een niet-Delta adres.

Ondertussen heb ik ook al 2 MFX locs waarvan 1 reeks 25.5 (NMBS). Mijn keertreinset met een reeks 25 (26530) heeft een gewone digitale decoder en heeft het digitale adres 25 meegekregen. Nadat mijn MFX 25.5 zichzelf aangemeld had, bleek dat beiden op adres 25 onafhankelijk van elkaar kunnen rijden.


Trouwens, het totaal aantal locs dat je theoretisch kan besturen met een CS, is dat niet 256? Dit werkt toch met bits en bytes en dan krijg je 2x2=4x2=8x2=16x2=32x2=64x2=128x2=256.
Afin, veel ken ik er ook niet van, maar ik dacht dat het zoiets wel zou moeten zijn.
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Jurgen,

Het zit iets complexer in elkaar. Wanneer een mfx decoder en een CS (of MS) elkaar voor het eerst "ontmoeten" zal de CS de mfx decoder een adres (ID) toekennen. Dit adres is in principe onafhankelijk van het adres zoals dat in de decoder is vastgelegd. Intern zal het CS het toegekende adres koppelen aan de naam van de lok waardoor het voor de gebruiker van een CS een stuk makkelijker is om een lok uit de loklijst te selecteren. Omdat de CS zelf bijhoudt welke adressen in gebruik zijn en welke niet zullen er op deze manier nooit dubbel adressen voorkomen, zelfs niet wanneer je 100 exact dezelfde lok's op de baan zou zetten.

Het CS kan dit trucje alleen uithalen bij mfx decoders, digitaal of delta decoders (van willekeurig welk merk) laten zich op deze wijze niet adresseren. Wanneer je een delta of een digitaal lok met een CS wilt bedienen zul je dus het adres moeten gebruiken wat in de decoder staat ingesteld. Omgekeerd geld hetzelfde, een mfx lok laat zich probleemloos door een delta controller bedienen, mits je in dat geval maar het adres gebruikt wat in de mfx decoder is vastgelegd (vandaar dat eem mfx decoder nog steeds een geprogrammeerd adres kent.

Terug naar jouw voorbeelden. De eerste 2 lok's (beide met adres 74) hebben een delta en een digitaal decoder. Deze laten zich door een CS GEEN adres (ID) toewijzen en zullen dus door het CS op basis van het adres in de decoder worden aangestuurd. Omdat beide lok's "luisteren" naar opdrachten bestemd voor lokadres 74 zullen beide tegelijkertijd reageren als je een van beide wilt bedienen. De oplossing voor dit probleem is dat je bij een van beide (waarschijnlijk de lok met de digitaal decoder) het adres veranderd.

In het voorbeeld van de beide lok's van de serie 25 wordt de lok met de digitaal decoder door het CS op basis van het adres in de decoder (=25) aangestuurd terwijl de lok met de mfx decoder van het CS een eigen adres (ID) heeft gekregen. Wat dit adres is niet zondermeer te achterhalen (en ook niet echt interessant) maar het is in ieder geval NIET 25 ondanks dat je dit ziet als je het adres opvraagt in de CS.

Wat betreft de adressen waar hier over wordt gesproken nog het volgende. Bij digitaal decoders van Märklin kun je kiezen uit maximaal 80 adressen. Echter, een aantal andere fabrikanten maakt ook digitaal decoders voor het Märklin 3-rail systeem. Deze fabrikanten maken hun decoders echter zo dat je meer adressen kunt invoeren. Bij een lokpilot v 3.0 van ESU kan je bijvoorbeeld kiezen uit 128 adressen. Met een control unit van Märklin (6021) kun je de adressen boven de 80 echter NIET selecteren, het apparaat is zodanig geconstrueerd dat deze niet een snapt wat je bedoeld als je bijvoorbeeld adres 92 zou selecteren. Er zijn echter centrales op de markt van andere fabrikanten waarbij dat weldegelijk mogelijk is. Een CS zal er echter geen enkel bezwaar tegen hebben als jij een lok met adres 107 op de baan zet, het CS zal hem immers zelf een adres (ID) geven.

Jan
Re: 2 dezelfde adressen in het CS apart besturen
Pff, het is en blijft ingewikkeld speelgoed.

Ik heb het nog niet uitgetest (ga het ook niet doen) maar volgens mij gaan mijn beide reeksen 25 bij een Control Unit gewoon "luisteren" naar adres 25. Dit terwijl de MFX loc bij een MFX centrale naar iets anders zal luisteren dan de gewone digitale loc.
Als ik alles goed begrepen heb, dan zou het bovenstaande juist moeten zijn.
Anders ga ik gewoon terug in mijn hoekje kruipen en blijven spelen.  :lol: Het belangrijkste is nog altijd dat ik mijn treintjes kan besturen en dat kan ik.


Mijn vraag is nu wel beantwoord, 1 loc per adres dus. De digitale loc zal een niet-Delta adres krijgen als ik er eens tijd voor heb.