Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????

Gestart door wes zaterdag 20 september 2008, 21:09:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hallo,

Ik heb mijn baan ( 120 x 250 CM op 3 niv. met 2 stations) zo'n beetje af en ben wat aan het spelen en rijden met mijn locs. Met het laten rijden van 5 treinen raakte ik het overzicht wat kwijt. Het in de hand houden van de locs die niet zichtbaar in het CS staan vergt soms snel ingrijpen en dat gaat soms fout. De noodknop bied dan uitkomst.

Ik heb ( nog ) geen bloksysteem dus probeer handmatig de boel in de hand te houden.
Wat is het aantal treinstellen die jullie nog goed in de hand hebben met het CS ???
Nog besturings tips voor een startend Marklintrein machinist ???

Ik hoor,

MVG Wes


Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
De grootste limiet is je eigen brein in combinatie met je ogen en je handen, vandaar de opkomst van automatiseren.

Groet, Anne W
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: Anne W op zaterdag 20 september 2008, 22:16:48
De grootste limiet is je eigen brein in combinatie met je ogen en je handen, vandaar de opkomst van automatiseren.

Groet, Anne W
vergeet niet dat vermogen ook een rol speelt.
je kunt anders nog een booster bij kopen.

ik rij hier met heel veel pijn en moeite 4 treinen op een dubbel ovaal.

als oplossing heb ik dit geautomatiseerd en kan ik met een druk op de knop de zooi 'zelf' laten rijden :)

Dennis
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Met de ECoS laatste up-date heb je meerdere lokomotieven direkt onder de knop zitten. Je kunt dus snel wisselen. Met twee regelaars is 4 trienen goed te doen.
Wat vermogen betreft de CS heeft 3 amp en de ECoS 4 amp.
Het vermogen wordt ook continu gemeten. Voor mijn modelbaan heb ik net genoeg aan 4 amp zodat ik voorlopig afzie van een booster. Wisseldecoders worden door een Power-3 aangestuurd zodat de 4 amp van de ECoS volledig voor het rijden van treinen beschikbaar is

P.s. ECoS is de grotere broer van de CS.

Mvg, Johan
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
maar de ecos is geen kinderspeelgoed en de cs wel
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hopelijk doet marklin nog de moeite om na de uitkomst van de cs2 verdere updates te doen waarin bijvoorbeeld ook zo'n multiloclijst (of hoe het ook noemt) in te brengen. De software van de ecos en cs liggen toch dicht bij elkaar he want esu heeft de cs ontwikkelt.

multiloclijst:


Met vriendelijke groeten,
Thijs
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hoi Thijs,

Kijk dat ziet er goed uit, een display -multiloclijst- waarin de rijdende treinen zichtbaar zijn. Is dit van Ecos ???? Ik heb het tot nog toe overzichtelijk gehouden met Marklin besturing. En verwcht veel van de nieuwe CS 2 maar moet ook maar eens bij de concurent van Marklin gaan kijken voordat ik mijn spaargeld in de (dure) CS 2 steek. Hoewel die er zeer gelikt uitziet.

Wat voor alternatieven zijn er eventueel voor een CS 2 ?????

MVG Wes

Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Het antwoord van Peter is goed, binnen de mogelijkheden die beide apparaten bieden, voor een fatsoenlijke automatisering hebben beiden een PC nodig, wil je dat niet dan voldoen beiden niet.

Groet, Anne W
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hoi Anne,

Leg eens uit waarom bijde systemen niet voldoen zonder PC besturing.

MVG Wes
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: marklinfan op zondag 21 september 2008, 01:21:16
maar de ecos is geen kinderspeelgoed en de cs wel

Niet zo denigrerend doen, niet iedereen kan zich zoiets veroorloven

Dirk Bolt
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hoi,

Een geheel automatische baan hoeft nu ook weer niet. Het bedienen van de treinenloop met het al dan niet nieuwe CS wil ik wat verbeteren met een o.a. een bloksysteem. Dan moet het toch ook mogelijk zijn om meerdere treinen tegelijk te bedienen. Ik hik alleen tegen de kosten van wat S88 decoders aan om de boel te beveiligen. Zijn er voor een bloksysteem ook andere oplossingen dan de S88 die wellicht wat goedkoper zijn ????

MVG Wes
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Wes, met CS-I kun je een conventioneel bloksysteem opzetten. Met remmodule er bij  kun je ook netjes afremmen voor rood sein.
Er is dus wel meer mogelijk dan dat in eerste instantie lijkt is maar net wat je wilt

Mvg, Johan
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: Freak op zondag 21 september 2008, 19:55:48
Daarnaast heb je nog steeds een of meer S88 encoders nodig.

Mvg,
Peter

Klopt, die activeren de rijstraten die je voor het blokstelsel inzet.

Mvg, Johan
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Beste Wes,

Ik schreef:

voor een fatsoenlijke automatisering hebben beiden een PC nodig, wil je dat niet dan voldoen beiden niet.

Dus beide systemen zijn heel goed, als je geen fatsoenlijke automatisering wilt en dus alles met de hand wil sturen.

Verder: elke computer is een dom ding, doet alleen wat hem opgedragen is en dient te weten waar de trein is en dat kan niet zonder melders.

Groet, Anne W
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: wes op zondag 21 september 2008, 18:52:51
Hoi,

Ik hik alleen tegen de kosten van wat S88 decoders aan om de boel te beveiligen. Zijn er voor een bloksysteem ook andere oplossingen dan de S88 die wellicht wat goedkoper zijn ????

MVG Wes

S88 decoders (eigenlijk zijn het encoders) kun je voor ongeveer ? 25,- kopen (natuurlijk niet van M*). Daar zitten 16 terugmeldcontacten op.  Kost dus maar ? 1,56 per terugmeldcontact. Dat staat toch niet in verhouding tot bijv. de kosten van rails en rollend materieel.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Hoeveel locs kunnen jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Mensen bedankt voor het meedenken.

Ik ga eerst maar eens stoeien met S88 encoders ( welk merk is goed en goedkoop ?? ) en dan maar eens proberen een redelijk fatsoenlijke beveiliging zonder PC besturing te maken.

Op termijn maar eens kijken of ook ik iets ga begrijpen van de besturing via een PC. Zijn daar nog verschillen in te verkrijgen ???. Ik ben niet zo'n programeur.

Voorlopig heb ik veel plezier in het bouwen van de baan met alles wat daarbij komt kijken.
Daar kan ik mijn tijd en zakgeld best ik kwijt.

MVG Wes
Re: Hoeveel locs kunnen jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: wes op maandag 22 september 2008, 19:10:28
Ik ga eerst maar eens stoeien met S88 encoders ( welk merk is goed en goedkoop ?? )
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_1.htm
of
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html

Citaat van: wes op maandag 22 september 2008, 19:10:28
Op termijn maar eens kijken of ook ik iets ga begrijpen van de besturing via een PC. Zijn daar nog verschillen in te verkrijgen ???. Ik ben niet zo'n programeur.
http://www.pahasoft.nl/

Gr, Ben.
Re: Hoeveel locs kunnen jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: wes op maandag 22 september 2008, 19:10:28

Ik ga eerst maar eens stoeien met S88 encoders ( welk merk is goed en goedkoop ?? ) en dan maar eens proberen een redelijk fatsoenlijke beveiliging zonder PC besturing te maken.

MVG Wes

Ik gebruik deze. http://www.iek.de/Bedienungsanleitung%20S%2088.htm Het goedkoopst koop je ze via ebay.de, daar biedt hij zijn artikelen continue aan. De S88 wordt daar momenteel aangeboden voor ?24,90. Voordeel is dat er behalve een aansluiting voor een flatband kabel ook een aansluiting voor een normale CAT5 computerkabel op zit. Hierdoor is het mogelijk de modules op grotere afstand van elkaar te plaatsen (op mijn baan 10m). Ik heb er 8 in gebruik en ben er erg tevreden over.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Beste Wes,

Niet te moeilijk tegen automatisering aankijken: een lok mag naar het volgende blok als dat blok leeg is en er geen kruisend verkeer is, daarna de wissels goed zetten, het sein op groen en een snelheidsinstructie.

Dat is allles wat zo'n PC (of R*) moet doen, hij heeft daar wel de terugmelders voor nodig, want hij kan zelf niet kijken.

Dit alles heet: gewoon logisch nadenken en de apparaten het werk laten doen en dat is niet programmeren, maar baanplan en treinen bekend maken aan PC (of R*)

Groet, Anne W
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: Anne W op maandag 22 september 2008, 22:07:45
Dat is allles wat zo'n PC (of R*) moet doen,

Groet, Anne W

Het grappige is dat in R* een PC zit dus is er geen verschil. alleen een PC zonder scherm en je kan er geen andere dingen mee doen

Mvg, Johan
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hoi Anne,

Het klink wel erg makelijk zo als je het voorsteld. Ik ben een gebruiker van de PC en het programmeren van een baanplan vraagd wel wat PC kennis. Maar het is het proberen waard.
Er is gelukkig via dit forum een hoop kennis en steun voor de Marklin modelbouwer en dat maakt het wat eenvoudiger om eens wat te proberen.

Ben in het bezit van een wat oudere PC ( maar het oude doet het nog best ) is dat geen probleem ??? Heb ook nog niet de nieuwste window versie maakt dat nog wat uit ????

MVG Wes
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
peter bedankt,

Ga het in iedergeval proberen met het PaHasoft pakket. Als mijn oude PC maar niet gaat roken of denken dat hij een stoomloc is. doodeng maar wel spannend de stap in het computertijdperk, en hoe leg ik het mijn vrouw uit dat ik hele avonden boven zit op mijn treinzolder achter het comp. scherm. Het bouwen van de huisje's is nog en familie aangelegeheid gezellig in de huiskamer. Maar de PC staat op de treinenzolder en daar moet het gebeuren.

Het leven van een modelspoor liefhebber wordt er niet makelijker op, ( zucht zucht ) automatiserring stres.  Maar als de treinen later probleemloos hun PC gestuurde rondjes draaien ben ik een gelukkig mens.  :lol: :lol: :lol:

Met vriendelijke modelbouwgroet,
Wes
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hallo Wes,

heb jij je al opgegeven voor de gastendag as zaterdag in Amsterdam van het 3rail forum, hier geef ik een lezing specifiel over het programmeren van een treinbaan met behulp van koploper, ik denk zeker dat je hier iets van op zult steken. Overigens is een database relatief eenvoudig over te zetten van de 1 naar de andere computer, dus invoeren gegevens doe ik meestal beneden terwijl de treinbaan op zolder staat, via het homenetwerk heb ik de gegevens sneller beneden dat ik de trap af kan lopen (in mijn geval is dat niet snel)

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hoi Walter,

Had dat graag gedaan maar zaterdag is voor mij een werkdag.
Dus jammer voor mij, maar jullie veel plezier.

MVg Wes
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Beste Wes,

Johan zei het correct: in R* zit natuurlijk iets wat je kunt definiëren als een computer, maar ja die zit in mijn TV ook tegenwoordig, sterker nog waar zit geen computer in?

Het verschil tussen R* en PC programma's is dat R* zich beperkt tot het manueel en automatisch besturen van de treinen en de baan en niet aan "baanplandisplay" doet, alleen het noodzakelijkste, geeft een verlaatmelding als een trein niet binnen een bepaalde tijd op de plaats van bestemming is.

Het is maar wat je wilt en dat moet jezelf bepalen, groet, Anne W
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hallo Wes,

Hier gaat het (op de Commander) met drie treinen al mis :oops: Ik kan er dus twee maximaal tegelijk besturen, hehe...zegt genoeg over mijn "grootste limiet" (...is je eigen brein in combinatie met je ogen en je handen)" dacht ik zo :mrgreen: Automatiseren is de uitkomst maar dat is een hoop werk :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: ^Rook op zondag 28 september 2008, 13:38:13
Hallo Wes,

Hier gaat het (op de Commander) met drie treinen al mis :oops: Ik kan er dus twee maximaal tegelijk besturen, hehe...zegt genoeg over mijn "grootste limiet" (...is je eigen brein in combinatie met je ogen en je handen)" dacht ik zo :mrgreen: Automatiseren is de uitkomst maar dat is een hoop werk :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
valt wel mee hoor.

naar gelang grootte baan en je vereiste.
op mijn toekomstige baan ga ik een realistisch bloksysteem maken.

Dennis
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Beste Rolf,

Het automatiseren op zich is helemaal niet veel werk, in ieder geval nadat je de nodige terugmelders hebt gelegd, en ook als je er niet al te veel "display" poespas bij hebt of bij creëert (jammer voor jou, jij houdt van die poespas, dus jij hebt wel meer werk)

Groetjes, Anne
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Hallo allemaal het zelfde probleem heb ik ook een aantal treinen laten rijden en in de gaten houden is met het CS niet gemakkelijk. Ben nu met KOPLOPER aan de slag gegaan en dat werkt goed. Ik probeer het eenvoudig te houden maar dat valt niet mee. Zoek graag zelf alles uit dan leer je het meeste en als er wat fout is dan weet je ook wat je gedaan hebt. veel plezier met de modelspoor hobby.  :mrgreen:
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Kijk wel hebberige blikken naar CS 2, maar als de prijs flink kelderd van CS 1 zou je er dan twee kunnen koppelen ???? Zodoende 4 treinen onder controle met verlicht display. Want dat vindt ik een nadeel van het MS systeem. Juist in het donker zijn de verlichte treinstellen en de baan een plaatje.

Vraag: Kun je twee CS 1 apparaten koppelen ????

MVG Wes
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Het aantal locs dat gelijktijdig kan rijden, wordt niet alleen beperkt door de CS of andere regelaars, maar nog veel meer door je railplan.

Als je onafhankelijke ovalen hebt, kan in iedere ovaal al een loc rijden zonder dat er een botsing kan optreden.
Als het ovaal groot genoeg is, kun je zonder automatisering wel 2 of meer locs achter elkaar laten rijden.

Ook een PC, R* of wat voor treinbeveiliging geeft geen onbeperkt aantal locs. Ieder systeem heeft een maximum aantal blokken en het maximaal aantal treinen is (aantal blokken -1).

Je kunt je afvragen of je nog plezier hebt aan zo'n volledig automatische baan.

Voor elke geautomatiseerde baan zijn aanpassingen in de baan noodzakelijk voor terugmelding van de positie van de treinen. Als de baan zonder deze voorbereidingen gereed is, betekent dit veel opbreken en aanpassen.

succes
Henk
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Beste André,

Als je je concentreert op het automatiseren en je laat het "scherm" zoveel mogelijk links liggen, is het dan nog steeds ingewikkeld?

Beste Henk,

Automatiseren heeft natuurlijk nadelen (ons leven is tenslotte ook een nadeel voor de natuur), maar:

ik heb ca. 65 blokken, is dus 64 treinen, die automatisch kunnen rijden, lijkt me genoeg, dat zijn tenslotte ook veel boosters (er rijden er maar 11, geeft al veel te veel treinen in het landschap)

op onafhankelijke ovalen kun je zonder botsen inderdaad treinen laten rijden, maar dat wordt ook saai.

bij geautomatiseerde banen kun je ook handmatig rijden, treinen over het "verkeerde" spoor laten rijden, rustig rangeren op "goederen of "BW", terwijl de rest gewoon doorrijdt en stopt op de stations enz....

Ja, bestaande banen geven een probleem met de terugmelders, maar met een minislijpschijf kom je ver.

Leuke discussie zo.

Groet, Anne W

Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Bij mij is dat nu 4 locs. 2 via het CS, 1 via een MS die aangesloten is op een aansluitbox en nog 1 via een MS die bijna 3 meter verder ligt en die is aangesloten op een terminal en via een kabel loopt naar mijn CS.


Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: Henk op maandag 29 september 2008, 18:09:42
Ieder systeem heeft een maximum aantal blokken en het maximaal aantal treinen is (aantal blokken -1).
Dat lijkt mij de ideale situatie. Dan kan er nog maar 1 trein tegelijk rijden en zijn veel problemen in één klap opgelost. :mrgreen:
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Citaat van: Anne W op maandag 29 september 2008, 22:31:04
bij geautomatiseerde banen kun je ook handmatig rijden, treinen over het "verkeerde" spoor laten rijden, rustig rangeren op "goederen of "BW", terwijl de rest gewoon doorrijdt en stopt op de stations enz....

Kun je handmatig met een loc tussen het automatisch bedrijf door over dezelfde sporen rijden ?
Volgens mij gaat dat niet goed.
De detecties geven alleen aan dat er een trein is, maar niet welke trein. Meestal geeft de detectie ook geen richting aan.

Ik heb begrepen van iemand van R* dat je een handmatig bestuurde trein buiten het geautomatiseerde baanvak moet laten rijden, omdat anders R* niet meer weet welke trein waar rijdt.

groetjes
Henk
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoeveel locs kun jullie maximaal met het CS nog goed besturen ??????
Beste Henk,

(Heren, dit wordt een antwoord op een vraag over R*, dus niet schieten)

Natuurlijk kan dat, maar niet zonder meer want het denkgedeelte van R* moet inderdaad, net als alle andere systemen (ook die bij het grote spoor), weten waar welke trein is, hoe?:

R* is een combinatie van een verzameling machinisten (alle aangemelde loks) en de treindienstleiding van het gehele spoorwegbedrijf en die stuurt de afzondelijke seinen, wissels en andere magneetartikelen weer aan.

Je kunt met R* op drie manieren handmatig rijden:

1)
als je een trein in de rangeerstand zet, maar niet aan R* doorgeeft dat hij van de baan (op een zijspoor) is, dan gaat R* gewoon door en zal vervolgrijwegen voor die trein openen.

de automatische machinist is echter "in slaap gevallen" en de handmatige machinist kan het werk overnemen, voorwaarde is wel dat de handmatige machinist alle seinen kan zien, zoals dat in het grootspoor ook is, het display geeft weliswaar aan of er een groen sein of een rood sein aankomt, maar dat is niet zo handig, om maar niet te spreken over de benodigde remafstanden.

conclusie: treindienstleiding automatisch, rijden handmatig

2)
je kunt (gedeeltes van) de baan invoeren in seinhuizen, dan heeft de automatische treindienstleider geen zeggenschap meer over (die gedeeltes van) de baan.

je kunt dus zelf handmatig ingevoerde vervolgrijwegen kiezen, binnen de beveiliging van R* voor bezette kruisende rijwegen, voor de voor het sein rijdende of stilstaande trein, de automatische machinist zal de trein rijden.

conclusie: treindiensleiding handmatig, maar beveiligd, rijden automatisch

3)
je kunt methodes 1 en 2 ook combineren, maar ik denk dan dat je weer veel in de gaten moet houden en dat was nou juist niet de bedoeling van automatiseren.

Persoonlijk denk ik dat ik, als ik klaar ben met de bouw van de baan, voldoende handmatige "leut" zal hebben aan mijn BW, goederen rangeer werk op 3 stations en de kolenmijn en het kop maken op de enkelsporige zijlijn, terwijl er continu een leuk bedrijf bezig is, activiteiten waarvoor ik seinhuizen moet invoeren.

Zo duidelijk genoeg?

P.S. Als ik met niet vergis zijn seinhuizen ook weer te koppelen aan bedieningspanelen middels terugmelders, als ik het goed hoorde dan zou dat het geval zijn bij de Silberberg baan van de MSG in den Bosch die straks op Eurospoor te zien is.

Groet, Anne W