Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vervuilde bomen

Gestart door Joeri dinsdag 16 september 2008, 01:30:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervuilde bomen
Lid sinds: 2018

offline
vervuilde bomen
Hallo,

Ik heb onlangs grote werken uigevoerd om mijn baan te vergroten.
En heb hierdoor een stuk muur moeten slopen.
Ik had wel mijn baan zo goed mogelijk afgeschermd,maar stof gaat overal doorheen. :(
Nu zit ik met het probleem dat een groot aantal van mijn bomen en sparren onder het stof zitten.
Weet er soms iemand een goede manier om ze te reinigen zonder te veel schade toe te brengen?
Groetjes,
Joeri
Re: vervuilde bomen
Gerard
gast

Re: vervuilde bomen
Kun je de bomen van je baan halen of zitten ze vast. Dat eerste maakt het natuurlijk een stuk makkelijker: schoonmaken en weer terugzetten.

Schoonmaken zou misschien kunnen met een handstofzuiger (een "kruimeldief")?
Er schijnen ook stofzuigertjes te zijn waarmee je het inwendige van een computer-systeemkast kunt reinigen, zou dat iets zijn?

In ieder geval succes, ik hoop dat je een goede oplossing vindt.
Re: vervuilde bomen
Lid sinds: 2007

offline
Re: vervuilde bomen
Een klein busje perslucht kopen, aan de andere kant de stofzuigerslang erbij houden.

Je spuit aan de ene kant richting de stofzuiger die het stof meteen opvangt.
Niet te dicht tegen de boom aanhouden omdat er ook nog weleens drijfvloeistof met het busje mee wil spuiten en dat wil je niet op je boompjes hebben.

Busjes kun je in iedere goede computerzaak kopen en vast ook nog wel ergens anders.

Groetjes en s6,

Mark

ps geen hogedrukreiniger gebruiken he :):):):)
Re: vervuilde bomen
Lid sinds: 2018

offline
Re: vervuilde bomen
Gegroet,

Een klein deel van de bomen kan er af gehaald worden,maar de meeste zijn vast gekleefd ( een 100 tal).
Met een mini stofzuiger heb ik nu een deel gedaan, maar er zijn er bij waar ik het vuil er niet af krijg,ook niet met perslucht.
Het probleem is het meest met de loofbomen,het vuil zit er diep in en als ik perslucht gebruik moet ik zo hard blazen om het vuil er af te krijgen, dat de herft zijn intrede doet en ze kaal worden. :?

Alvast bedankt voor de tips,
Als er nog iemand iets weet,laat maar komen!

Groeten,
Joeri
 
Re: vervuilde bomen
EgMaf
gast

Re: vervuilde bomen
Ik ben geen ervaringsdeskundige hierin, maar bedacht me het volgende:

Wat nou als je die stof gewoon laat zitten, maar de bomen wat opfrist met (spuitbusje/vernevelde) lijm en strooimateriaal (fijn gras, vlokjes), of eventueel met een dunne waaier verf uit een airbrush of spuitbusje verf?

Je mag mijn idee gratis en voor niet gebruiken, als je maar wel "voor" en "na" foto's laat zien :)
Re: vervuilde bomen
br212
gast

Re: vervuilde bomen
Ik heb zelf eens al de bomen die stoffig waren met blanke lak ingespoten. Ze zagen er daarna weer fris uit. (en die zaten ook allemaal vast, dus moest ik de rest van de baan eerst afdekken tegen het stuiven van de spuitbus.  :(  )
Re: vervuilde bomen
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: vervuilde bomen
Beste Joeri,

Ik zou ze eerst zoveel als mogelijk schoon proberen te maken, eventueel wat bijwerken met wat nieuw vlokken materiaal en daarna met de airbrush wat bijwerken.
Met een airbrush kan je gelijk verschillende kleuren groen gebruiken dan lijken de bomen nog echter
Ik heb dit zelf al eens een keertje gedaan ziet er heel acceptabele uit.

Gr. Bert :)