Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Delta decoder licht schakelen

Gestart door v200marklin zaterdag 04 oktober 2008, 16:18:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta decoder licht schakelen
Ik heb een loc met een Delta decoder , rijdt prima, daat gaat het niet om, maar...... is er een truukje dat je de verlichting kan gaan schakelen met de Function toets v/d 6021 ?
De decoder die er in zit is 70117B

Mvg Gert
Re: Delta decoder licht schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Delta decoder licht schakelen
Dat klopt Gert, ik heb dat destijds ook met twee delta decoders gedaan.
Hieronder een schema dat ik bij Dr Köning heb gedownload:

De wijzigingen staan aangegeven in de tekening.
Het kan zijn dat je een iets andere uitvoering hebt van de decoder, er zijn namelijk meerdere versies, met bijbehorende tekening.
Door de (blauwe) zenerdiode in te bouwen, onderdruk je lichtflikkeringen.
Re: Delta decoder licht schakelen
Ad !, met alle respect, die tekening snap ik dus helemaal nix van :mrgreen:

Met bril en vergrootglas kom ik er nog niet uit, op de tekening staan veel meer nummertjes dan op de componenten v/d decoder.

Moet je nou alleen sommige dingen doorverbinden, of moeten er extra componeneten worden bijgevoegd op de print ?

Mvg Gert
Re: Delta decoder licht schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Delta decoder licht schakelen
Hoi Gert,

Die twee BC817 transistoren rechtsonderin sturen het licht aan.
Normaal worden deze door pin 9 en 10 aangestuurd die ook de motordriver FZT605 rechtsboven aanstuurt.
Nu dienen dus de verbindingen van pin 9 en 10 naar de transistoren te worden onderbroken.
Dit kun je het best doen door de twee weerstanden van 680 Ohm los te nemen.
Dan isoleer de soldeervlakjes die naar pin 9 en 10 gaan en soldeer je oude weerstanden weer terug op dezelfde plek, maar soldeer je ze alleen aan de kant van de transistoren.
Vervolgens haal je pin 6 en 7 van het 701.17 IC los, want die liggen naar "massa".
Nu soldeer je een klein draadje tussen pin 6 en één van de transistoren BC817 (geel) en dit doe je ook voor pin 7 naar de andere BC817 (grijs).
Dan neem je twee SMD weerstanden van 10kOhm en die "stapel" je op de 680 Ohm weerstanden, maar je soldeert ze alleen vast aan die kant, die naar het IC 701.17 gaan.
Om ervoor te zorgen dat ze geen contact maken aan de BC817 kant doe je klien stukje tape tussen de weerstandjes.
Het beste doe je dit voordat je ze stapelt.
Nu leg je een draadje aan tussen de 10kOhm weerstanden en de zener, die zit ongeveer middenboven op de decoder.

Tip: zorg dat je een loupe hebt met verlichting en een soldeerbout met smd punt en dun soldeer, 0.6 mm.

Ik zal nog eens kijken of ik een fotootje kan maken van die deltadecoder die ik nog ergens heb liggen.
Re: Delta decoder licht schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Delta decoder licht schakelen
Hier nog even een fotootje Gert.
Mijn camera is niet zo scherp met macro opnames dus sorry voor de matige kwaliteit.
Re: Delta decoder licht schakelen
Ad,

nogmaals dank voor je uitleg, maar dat ga ik nooit redden, zelfs met bril en loep,
ik zie het gewoon niet, het is te klein allemaal :?

Ik heb bij 1 delta loc nu een functie decoder gebruikt, geel en grijs los van de delta en op de functie decoder gezet, die ik hetzelfde adres als de loc heb gegeven.

Schakelt nu perfect met de rijrichting en is ook uit te zetten.

Mvg Gert
Re: Delta decoder licht schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Delta decoder licht schakelen
Ik begrijp het wel dat je niet aan begint Gert, veelste priegelig hè.  :shock: :mrgreen: :wink:
Ik doe dit zelf ook niet meer, maar wilde het destijds toch eens proberen en het lukte.
Ik vind ook de rijeigenschappen van delta niet al te best, dus bouw ik mijn loks om naar hoogvermogen.
Een paar loks wachten nog op een lokpilot.
Dat doe ik pas als ik mijn baan rijklaar heb.
Re: Delta decoder licht schakelen
Ad,

ik heb van de 100 locs er nog 15 met Delta decoder, rest is al hoogvermogen.
Nu hoeft van mij niet alles hoogvermogen te zijn, Delta rijeigenschappen vallen wel mee met sommige locs, alleen de lichtfunctie irriteert mij dan, vandaar de vraag.
Functie decoder had ik nog liggen, dus 1 Delta loc is nu voor mij OK, de rest v/d delta's gaat denk ik toch hoogvermogen in of ander koop ik nog wel een paar functie decoders.

Ik vind priegelwerk in principe niet erg, 25 jaar terug een hele model olietanker gebouwd vanaf tekening rederij, maar toen waren mijn ogen nog 100 % :?, gelukkig is de rest nog wel 100 %  :mrgreen:

Mvg Gert