Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vraag over pendelautomaat

Gestart door richard zondag 14 september 2008, 18:07:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over pendelautomaat
Hallo

Ik heb een tijd geleden bij C....d een Pendelautomaat aangeschaft
Daar zit een beschrijving bij ,maar die heb ik vertaald maar kom er gewoon niet uit hoe dat ding aangesloten moet worden.

Het gaat hier om de M pendelautomaat van H-Tronic
Conrad Bestnr.: 217373 - 89

Kan iemand mij hierbij helpen?????

Groet

Richard
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo Richard,

Kan je op de een of andere manier de handleiding scannen, faxen of mailen?

Dan kan ik deze lezen en samen proberen de automaat aan te sluiten.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Klopt als een bus Peter

Bedankt


Groet

Richard
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo Richard,

Ik heb de handleiding uitgeprint en zal hem bestuderen.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Okidoki

Wacht met spanning af  :D

Groet

Richard
Re: Vraag over pendelautomaat
Dag  Richard,

Zoals te verwachten heb ik na het lezen van de handleiding een paar vragen o.a. om te weten hoever jouw kennis gaat:

1 Heb je (veel) ervaring met electrotechniek of electronica.

2 Zo ja, ontwerp je zelf electrotechnische schakelingen.

3 Zo nee, heb je al moeite om opstelsporen met schakelaars af te schakelen.

4 Volgens welk schakelvoorbeeld wil je gaan rijden, 1, 2 of 3 op bladzijde 5 en 6.

5 Waar komt de 24 volt vandaan. Een aparte trafo of uit dezelfde trafo als de rijstroom.

6 Rij je digitaal of gewoon (analoog)

7 En als laatste: beheers je de duitse taal dusdanig, dat je iedere zin goed begrijpt.

8 Je zegt: Hoe dat ding aangesloten moet worden. Bedoel je daarmee te veel draadjes voor te weinig gaatjes of begrijp je niet hoe je de schakelrails en de schakelaars aan moet sluiten.

9 Kom je naar de gastendag?

Zo, dat was ie voor vandaag, ik zie de antwoorden morgen wel.


Groet

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo Will

Ga proberen jou vragen goed te beantwoorden

Vraag 1

Ik heb redelijke basis kennis van electronica(denk ik :lol:)
Heb zowiezo hier een paar goede boeken over de modelbaan electronica(marklin handboek enz enz)

Vraag 2

neen.

vraag 3

nee dat zit wel ok,daar heb ik geen problemen mee.

vraag 4

Wil de schakeling van tekening 1 gaan gebruiken
Analoge pendelfunctie

vraag 5

Deze komt van een aparte trafo

vraag 6

Algemeen rij ik Digitaal op mijn baan maarrrr deze pendelautomaat is bedoelt op een apart traject  waar een analoge trein van een kolenmijn naar de kolenopslag in het  stoomdepot rijd.
die dus heen en weer moet gaan rijden tussen deze locatie's

vraag 7

Ik zelf beheers de duitse taal niet.
Maar mijn vrouw heeft vroeger op school beter haar best gedaan  :lol:
Zij beheerst deze taal goed en als we er niet uit komen nemen we een woordenboek ter hand.

vraag 8

Ik ben uit gegaan van tekening 1 maar zie de logica er niet in(lees aansluitingen)
Maar heb zo'n schakeling nog nooit gedaan en weet ook niet echt precies hoe alles moet gaan liggen/aangesloten moet worden.

vraag 9

Nee helaas kan ik op deze datum niet.
Wil wel graag maar heb helaas andere verplichtingen staan. :( :( :( :(

Hopende dat je aan deze antwoorden hebt


Met vriendelijk groet


Richard




Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard,

Bedankt voor de antwoorden, ik weet nu wat je wilt gaan maken en ik ga nog even verder studeren op het schema.

Groet, tot morgen

Wil


Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard,

Het schema van figuur 1 zou toch moeten werken, dus hier komen de volgende opmerkingen:

De voeding op klem 1 en 2 moet ook uit een aparte trafo komen. Dus niet uit de rijstroom of de 24 volt trafo.
Als deze aangesloten is, dan moet je op de klemmen 3 (de min) en 4 (de plus) 12 volt meten.

In de kontakten A moet de doorverbinding (Brückenstecker) zitten. Het programma loopt dan contenue door.

In de kontakten B moet de doorverbinding in 0 zitten. Door P1 wordt de herhalingstijd ingesteld.
Zet P1 en P3 in de middenstand.
P1 regelt de rijltijd, dus de tijd tussen de opvolgende schakelpulsen, P2 regelt de lengte van de schakelpuls en P3 regelt volgens mij de tijd van de rijstroom in de afgeschakelde stukken.

Ik neem aan, dat je een proefrail gemaakt hebt, met aan iedere zijde een geïsoleerd stuk middenrail en dan aangesloten volgens het schema van 1.

Ik lees graag je bevindingen.

Succes met de schakeling,

Groet

Wil
Re: Vraag over pendelautomaat
Het verwarrende van de schema's in de handleiding is dat daar aansluitdraden zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde van de klemmen getekend staan. Maar als ik de foto van de print bekijk, dan kun je maar aan één kant draden aansluiten. Dus mijn voorzichtige inschatting is dat die tekeningen niet deugen.
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo

Een aantal vraagjes

Jij zei:

In de kontakten A moet de doorverbinding (Brückenstecker) zitten. Het programma loopt dan contenue door.

Je hebt het over kontakten A.
Deze kan ik niet zo terug vinden in de beschijving.
Wel vind ik in de beschijving iets over de 'brug' die jij waarschijnlijk bedoelt
Heb dus aansluitingen 3 en 5 met elkaar verbonden zo als op bladzijde 8 staat.

Klopt dit?


jij zij:

In de kontakten B moet de doorverbinding in 0 zitten. Door P1 wordt de herhalingstijd ingesteld

Bij deze krijg ik een aantal ?????? boven mijn hoofd :D
Hier kom ik echt niet uit wat hier nou de bedoeling is.
Welke aansluitingen zijn dit danwel?
En wat word er met 0 bedoelt?
De aansluiting van de trafo?
De potmeter instellingen snap ik 100%
En staan ook allemaal in de goede stand.

Neem toch aan dat deze pendelautomaat met schakelrails gebruikt moet worden maar hoe sluit ik deze dan aan?

Hoop dat ik je niet afschrik met mijn bombardement met vragen maar kom er echt niet uit.

Vriendelijke groet


Richard
Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard en KlaasZ,

Gisteren had ik een reactie gegeven op jullie antwoorden en ik druk op verzenden, bericht weg.
Automatisch uitgelogd, dus dat overkomt me niet meer en ik had geen puf meer om opnieuw alles in te typen (00.15 uur). Ik probeer iedere dag te  antwoorden, maar dat kan weleens niet lukken. Dus bij deze.

Eerst KlaasZ,

Een fabrikant levert bij zijn spullen een schema, dat je naar de praktijk (je baan) moet vertalen. In schema 1 betekent dit, dat bij aansluiting 6 er twee draden samen in de klem geschroefd moeten worden. Bij aansluiting 8 komt de draad aan de andere kant dan in het schema in de klem te zitten. Dit maakt voor de werking van de schakeling niet uit.

Dan verder met de pendelautomaat,

Je schrikt me niet af hoor, ik heb veel geduld, had ik vroeger in mijn werk ook nodig. We gaan door tot de pendelautomaat werkt. Desnoods kom je naar mij toe om bij mij op een testbaan alles uit te proberen. Maar werken zal ie, zolang jij maar geen sluiting maakt.

Op bladzijde 4 staat op de 13e regel, "Auslieferzustand, 2- en 3-pol Steckerleiste A en B. Dus hoe de pendelautomaat was toen je hem uitpakte.
Op de print moet ergens een A en B gedrukt staan. Daar zit een doorverbinding  (Brückenstecker) in en deze kan daaruit getrokken worden. Het ziet er vaak uit als een zwart of rood stukje plastic. Als je dat er uit trekt zie aan de onderzijde 2 metalen pennetjes die in kontakten gedrukt kunnen worden.
Bij B moet ook nog een 1 en een 0 (nul) gedrukt staan. Deze "Brückenstecker" kan verplaatst worden.
De verbinding die je gemaakt hebt tussen aansluiting 3 en 5 weer weghalen.

De schakeling werkt als volgt:

P1 regelt de tijd, dat de trein rijdt, dus de afstand die de lok aflegt tussen begin en eind van het pendel railstuk. Rijdt hij te ver, potmeter naar links, rijdt hij te kort, potmeter naar rechts.
P2 regelt de duur van de omschakelpuls.
P3 regelt tijd, dat de trein blijft wachten.

Dus met 0 wordt de opdruk op de printplaat bedoeld.

Deze schakeling werkt niet met schakelrails, dat is gedaan om het "eenvoudig" te houden.
Schakelrails worden wel gebruikt bij schema 2 en 3. Daar beginnen we aan als schakeling 1 goed bij je werkt.

Maak een proefrail met aan het begin en eind een stuk rail met een geïsoleerde middenrail en sluit dit aan volgens het schema.
Tr. betekent Trennung = scheiding/isolering.

Ik had ook nog gevraagd, welke gelijkspanning er op de aansluitingen 3 (min) en 4 (plus) gemeten wordt. Kun je dit in je antwoord aangeven?

Nou succes weer en tot morgen?

Groet van

Wil Tweeendrie

Re: Vraag over pendelautomaat
Citaat van: tweeendrie op dinsdag 23 september 2008, 00:49:33
Een fabrikant levert bij zijn spullen een schema, dat je naar de praktijk (je baan) moet vertalen. In schema 1 betekent dit, dat bij aansluiting 6 er twee draden samen in de klem geschroefd moeten worden. Bij aansluiting 8 komt de draad aan de andere kant dan in het schema in de klem te zitten. Dit maakt voor de werking van de schakeling niet uit.
Het maakt voor de werking niet uit, daar heb je gelijk in. Maar voor de leek is het wel verwarrend, omdat het onduidelijkheid schept. Zelfs voor mij als vakman (40 jaar in de elektro gewerkt) is het verwarrend, omdat je in de aansluitschema's niet kunt zien wat de binnenkant en wat de buitenkant van de klemmen is, en omdat door deze manier van tekenen de indruk wordt gewekt dat sommige verbindingen al op de print aanwezig zijn. Kortom, ik blijf bij mijn mening dat het een slecht aansluitschema is omdat het niet goed de werkelijkheid weergeeft.
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo

Het stuk van de Brückenstecker is duidelijk en heb de Brückenstecker verplaatst zoals het beschreven staat.
Het woord zegt het eigenlijk al maar had hier een andere vertaling gekregen van het WWW waardoor ik het niet thuis kon brengen.

De schakeling werkt nu maar alleen de omschakelpuls krijg ik op het moment niet door.
De loc stopt netjes en rijd daarna alleen de zelfde kant weer op.
Heeft dit mischen te maken met de Umschaltspannung.
Deze draden moeten neem ik aan ergens op aangesloten worden.
Maar dan is mijn vraag waar?


Heb de  poorten 3 & 4 gemeten en krijg er 12 Volt op.  :D :D


Wederom bedankt voor deze nuttige info Wil.

Met vriendelijke groet

Richard

Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard, KlaesZ en Freak,

Eerst Richard,

Ik ben blij, dat er eindelijk leven in de brouwerij is.
Het meten van de spanning op de aansluitingen 3 en 4 was bedoeld om te kijken of de electronica van de printplaat nog werkte.

Zoals Freak al opmerkte, de omschakelimpuls van 24 volt (umschaltspannung) moet worden aangesloten op de aansluitingen 11 en 12.
Ik lees graag of het nu gelukt is de lok van richting te laten veranderen.
Daarna is het een kwestie van afregelen.

En let op mijn motto hè, dat klopt wel.

Dan KlaesZ,

Dat klopt wel KlaesZ, maar het is hetzelfde als het aansluiten van een hotelschakeling met een of meerdere kruisschakelaar(s) en twee wisselschakelaars, daar komt een leek ook niet uit ook al is het op het schema duidelijk. Die ziet alleen maar een heleboel zwarte (schakel)draden uit de muur komen.

En als laatste Freak,

Bedankt, maar je gaat toch niet aan mijn (vr)eten zitten? :lol: :lol: :lol:


Groetjes allen,

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo

De automaat werkt nu naar behoren :D
Moet alleen een 25 volt's trafo zien te regelen voor de omschakelpuls.

Ben ook al bezig met de volgende stap: met schakelrails.
Als ik het goed is moet er een weerstand tussen en die heb ik helaas niet.
Deze  zal ik van het weekend moeten halen.


Groet


RIchard
Re: Vraag over pendelautomaat
Aha

Ok dan ga ik het morgen zonder proberen  :D


Richard
Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard en Freak,

Voor Freak: Als er maar flinke lappen vlees bij zitten, vind ik het lekker.

En voor Richard:

Ik ben blij, dat de schakeling eindelijk werkt. De 24 volt trafo voor de omschakelpuls kan ook samengesteld worden uit 2 trafo's van 12 volt  in serie geschakeld.  Deze hebben of heeft maar een klein vermogen nodig, 5 watt of VA is al voldoende.
De 230 volt kant gaat gewoon in het stopcontact en de 12 volt kant verbind je in serie. De zaak waar je de trafo's koopt kan je zo uitleggen hoe je dat moet doen. En denk erom, meten is weten.
Een alternatief is, als je ze hebt liggen, stekkertrafo's gebruiken b.v. van 9 volt. 3 stuks in serie gaat dan ook prima. Het vermogen aangegeven op de trafo's hoeft ook niet gelijk te zijn.
Gewoon uitproberen op een stuk rail, en daarna aansluiten op de schakeling.

Succes en met spoorse groeten,

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard, Dag Freak,

Het hoort wel niet bij dit topic, maar een schnitzel die aan beide kanten over je bord hangt (een keer gekregen in Oostenrijk) eet ik met smaak op. :lol:

En Richard, laat je nog even weten zodra alles werkt? Ik ben benieuwd.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo


MMM da´s pas een echte schnitzel  :D

Back to topic

Ben helaas dit weekend erg druk geweest maar heb net nog even tijd gehad om met de schakelrails te gaan testen.
MAAR dat werkt totaal niet.
Zodra de loc over de contactrails loopt stopt deze wel maar dat is ook alles.
De automaat loopt zijn programma niet af.
Dit komt neem ik aan door de schakelrail.
De Brückensteckers zitten zoals beschreven in het boekje.
Er zijn volgens mij maar 1 type schakelrails voor M-spoor namelijk artnr: 5146.
Maar als ik deze schakelrail bekijk dan is deze ook niet geschikt voor deze schakeling.
Of ben ik nou echt gek?

Alvast een goede nachtrust gewenst en hopelijk tot morgen.


Richard

Re: Vraag over pendelautomaat
Wil Tweeendrie
gast

Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard,

M* heeft vroeger wel andere schakelrails gehad, maar ook die zijn niet bruikbaar, net zomin als de 5146.

De schakelrails van M* werken alemaal op dezelfde wijze:
ze schakelen alle naar massa, (of de nul, of de bruine draad, hoe je het noemen wilt). In dit schema zit de bruine draad aan 7. Op het busje van de schakelrail staat normaal geen spanning, tot de lok erover heen rijd, dan "staat" de nul op het kontakt. Via het kontakt van de schakelrail wordt er sluiting gemaakt naar 3 en/of 5. En bij sluiting stopt alles, zoals je weet. De schakeling stopt, zoals je merkte.

Oplossing is schakeltechnisch makkelijk, voor jouw denk ik lastiger. Je moet gaan werken met een extra relais, dat geschakeld wordt door SG1 en 2, of met reedcontacten en een magneet onder de lok. Dit laatste is, denk ik, nog lastiger.

Koop een relais, dat op 16 volt wisselspanning (de licht-aansluiting van de trafo) kan werken. Dit relais moet ninimaal 1 maakcontact hebben, meer is geen bezwaar.

Als je dat hebt, stuur me dan een PB, want ik heb het de komende week behoorlijk druk en het lukt niet om iedere dag op het forum ter zijn.

Succes weer en tot meldens,

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Dank wederom Wil

Ik ga op zoek naar deze relais,weet wat je bedoelt.
Maar zal deze week niet meer lukken aangezien ik morgen voor een korte vakantie naar duitsland ga. :D :D

MvG

Richard
Re: Vraag over pendelautomaat
Wil Tweeendrie
gast

Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard,

Als je het nog leest, fijne vakantie en tot forums,

Wil Tweeendrie
Re: Vraag over pendelautomaat
Wil,

het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar waarom moet er een extra relais tussen? Moet zo'n schakeling niet gewoon werken als je het volgens de tekening aansluit?
Re: Vraag over pendelautomaat
@ Wil
Bedankt en tot pB's  : :) :D
Re: Vraag over pendelautomaat
Wil Tweeendrie
gast

Re: Vraag over pendelautomaat
Dag Richard,

Met een M*relais werkt de schakeling niet. Dat is een zogenaamd bi-stabiel relais. Dat werkt net als een wissel, staat naar links of naar rechts.

Je moet een mono-stabiel relais gebruiken, dat "komt alleen op", werkt alleen als je spanning op de spoel zet.
De winkel DIL in Rotterdam - Zuid (Jan Lighartstraat bij het Zuidplein) heeft deze in voorraad.
Zonder spanning op de spoel van het relais is het relais in rust. Met spanning op de spoel wordt er kontakt gemaakt.
Daarom heet dat een rust- en een maakkontakt.

Jij hebt nodig een monostabiel relais, dat werkt op 16 volt wisselstroom, met minimaal 1 maakkontakt. Meer kontakten mag dus ook.

De medewerker(s) van DIL of een andere zaak kunnen je dan ook vertellen wat de spoel aansluitingen zijn en welke voor het maakkontakt.

Dat maakkontakt komt op de plaats in schema 2 van SG 1 en 2.

Als je zover bent, dan "hoor" ik het wel weer. Indien je naar DIL gaat, doe ze daar de groeten van mij.

Jij ook de Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Vraag over pendelautomaat
Hallo

Laatste update over de pendelmodule.
Hij werkt!!!!!!!

Dankzij Will en Peter doet de pendelmodule nu netjes waarvoor hij gemaakt is :D :D :D


Heren hartelijk dank voor de tekst en uitleg


Weer een klein stukje verder met de treinbaan  :D


Vriendelijke groet

Richard