Dag Richard en KlaasZ,
Gisteren had ik een reactie gegeven op jullie antwoorden en ik druk op verzenden, bericht weg.
Automatisch uitgelogd, dus dat overkomt me niet meer en ik had geen puf meer om opnieuw alles in te typen (00.15 uur). Ik probeer iedere dag te antwoorden, maar dat kan weleens niet lukken. Dus bij deze.
Eerst KlaasZ,
Een fabrikant levert bij zijn spullen een schema, dat je naar de praktijk (je baan) moet vertalen. In schema 1 betekent dit, dat bij aansluiting 6 er twee draden samen in de klem geschroefd moeten worden. Bij aansluiting 8 komt de draad aan de andere kant dan in het schema in de klem te zitten. Dit maakt voor de werking van de schakeling niet uit.
Dan verder met de pendelautomaat,
Je schrikt me niet af hoor, ik heb veel geduld, had ik vroeger in mijn werk ook nodig. We gaan door tot de pendelautomaat werkt. Desnoods kom je naar mij toe om bij mij op een testbaan alles uit te proberen. Maar werken zal ie, zolang jij maar geen sluiting maakt.
Op bladzijde 4 staat op de 13e regel, "Auslieferzustand, 2- en 3-pol Steckerleiste A en B. Dus hoe de pendelautomaat was toen je hem uitpakte.
Op de print moet ergens een A en B gedrukt staan. Daar zit een doorverbinding (Brückenstecker) in en deze kan daaruit getrokken worden. Het ziet er vaak uit als een zwart of rood stukje plastic. Als je dat er uit trekt zie aan de onderzijde 2 metalen pennetjes die in kontakten gedrukt kunnen worden.
Bij B moet ook nog een 1 en een 0 (nul) gedrukt staan. Deze "Brückenstecker" kan verplaatst worden.
De verbinding die je gemaakt hebt tussen aansluiting 3 en 5 weer weghalen.
De schakeling werkt als volgt:
P1 regelt de tijd, dat de trein rijdt, dus de afstand die de lok aflegt tussen begin en eind van het pendel railstuk. Rijdt hij te ver, potmeter naar links, rijdt hij te kort, potmeter naar rechts.
P2 regelt de duur van de omschakelpuls.
P3 regelt tijd, dat de trein blijft wachten.
Dus met 0 wordt de opdruk op de printplaat bedoeld.
Deze schakeling werkt niet met schakelrails, dat is gedaan om het "eenvoudig" te houden.
Schakelrails worden wel gebruikt bij schema 2 en 3. Daar beginnen we aan als schakeling 1 goed bij je werkt.
Maak een proefrail met aan het begin en eind een stuk rail met een geïsoleerde middenrail en sluit dit aan volgens het schema.
Tr. betekent Trennung = scheiding/isolering.
Ik had ook nog gevraagd, welke gelijkspanning er op de aansluitingen 3 (min) en 4 (plus) gemeten wordt. Kun je dit in je antwoord aangeven?
Nou succes weer en tot morgen?
Groet van
Wil Tweeendrie