Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Meerdere delta controllers op een baan

Gestart door Ruben donderdag 11 september 2008, 20:29:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meerdere delta controllers op een baan
Ik wil om met mijn zoontje gelijktijdig twee locs kunnen controleren (Met twee aparte Delta controllers dus, een 6504 gemodificeerd om 15 adressen aan te kunnen en een 4f) twee delta controllers tegelijk op de baan aansluiten. Ik gebruik een aparte oude trafo om de 4f Controller te voeden.  Als ik ze onafhankelijk van elkaar gebruik is er geen probleem en werken ze beide. Zodra ik ze tegelijk aansluit (Volledig los van elkaar behalve uiteraard aan de rails) krijg is sluiting in een van beide, ook als ik verschillende loc adressen probeer aan te sturen.

Is dit gewoon technisch onmogelijk of maak ik ergens een (al dan niet simpele) denkfout ;-)

Ruben

P.S.

Ik heb specifiek gelet op het feit dat beide 'plussen' ook uiteraard op de middenrail zijn aangeloten, zo simpel was de denkfout nou ook weer niet....
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Citaat van: Ruben op donderdag 11 september 2008, 20:29:23Is dit gewoon technisch onmogelijk of maak ik ergens een (al dan niet simpele) denkfout ;-)
Het is technisch niet mogelijk om twee centrales tegelijkertijd op het zelfde stuk rails aan te sluiten. Buiten het feit dat je beide uitgangen nooit parallel mag aansluiten is het ook niet mogelijk omdat de signalen van beide elkaar zullen dwarsliggen. Er kan er maar een de baas zijn.

Mvg,
Peter
Re: Meerdere delta controllers op een baan
OK,

Thanks, jammer maar helaas.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Nog even, als ik het dus ged begrijp bestaan die grote display banen uit aparte baanvakken met eigen digitale controllers.  Altijd anders, verkeerd dus, geinterpreteerd.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Hallo Ruben,

Geen mogelijkheid om ze volledig apart te zetten? Volledig geïsoleerd van elkaar.

Controller 1 bijvoorbeeld op de binnen baan en de 2de op de buitenbaan. Wel zorgen dat de rode draden volledig gescheiden zijn.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Citaat van: Ruben op donderdag 11 september 2008, 20:49:08
Nog even, als ik het dus ged begrijp bestaan die grote display banen uit aparte baanvakken met eigen digitale controllers.  Altijd anders, verkeerd dus, geinterpreteerd.

Of 1 centrale die het wel aan kan meerdere loks gelijktijdig te sturen.

Gelijktijdig is hier wel een gevaarlijk woord. Eigenlijk worden de loks na elkaar gestuurd. Serieel dus.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Citaat van: Ruben op donderdag 11 september 2008, 20:49:08Nog even, als ik het dus ged begrijp bestaan die grote display banen uit aparte baanvakken met eigen digitale controllers.  Altijd anders, verkeerd dus, geinterpreteerd.
Grote banen zijn over het algemeen opgedeeld in secties waarbij een of meer secties gevoed worden door een booster. De boosters worden weer aangestuurd door een centrale al dan niet met een PC.

Mvg,
Peter
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Nee, ik snap dat je met  één delta decoder wel meer treinen 'tegelijkertijd' aan kan sturen maar dat is niet het doel. Ik heb niet zoveel ruimte en ik rij ook nog gedeeltelijk analoog, daar dient de binnenbaan voor.

Een gedeelte van de baan is nog uit mijn jeugd en is weer uit de kast gekomen omdat mijn zoontje gek is op treinen, vandaar ook de verouderde technieken.  Ik moet bekennen, ik begin ook weer aangetast te worden vanwege zijn enthousiasme en ben weer aan het investeren.

Momenteel ben ik doende alle loc's (Waarvan ook wat omgebouwde 2-rail locs) om te bouwen naar delta/digitaal. Maar het doel was twee controllers en ieder controle over één of meer loc's op één baan.  Dit is gewoon teveel gevraagd blijkbaar.

Re: Meerdere delta controllers op een baan
Hallo Ruben,

Citaat van: Ruben op donderdag 11 september 2008, 21:05:39Nee, ik snap dat je met  één delta decoder wel meer treinen 'tegelijkertijd' aan kan sturen maar dat is niet het doel.
Volgens mij bedoel je Delta Controller i.p.v. Delta decoder.

CiteerMaar het doel was twee controllers en ieder controle over één of meer loc's op één baan.  Dit is gewoon teveel gevraagd blijkbaar.
Dit is niet teveel gevragen, het is niet mogelijk.

Mvg,
Peter
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Er is nog een andere mogelijkheid, je kan de 0 namelijk wel met elkaar verbinden.

De + van je ene delta controller sluit je aan op de bovenleiding
En de + van de andere sluit je aan op de middengeleider.

Zo reden ze vroeger ook altijd analoog met 2 treinen op 1 traject.


Als je met 2 controllers rijd voor elk 4 lokomotieven, dan kun je zelfs 8 treinen onafhankelijk besturen op 1 spoor.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Idd, Delta controller bedoel ik. Die bovenleiding is idd een optie. Ik heb nog voldoende om mijn hele zolder vol te leggen met rails en bovenleiding, maar ja, is al bezet, helaas....

Een van de Delta controllers heb ik gemodificeerd om 15 Adressen aan te kunnen, ik zou feitelijk zodoende 19 locs aan kunnen sturen, tenzij ik de 4f ook aan zou passen. Wel booster nodig dan natuurlijk

Bij 8 ben ik vrees ik het overzicht al kwijt ;-) En dat alles is nog minimaal vergeleken bij digitaal. Maar ja, ik was analoog gewend en dan was 2 loks tegelijk al een hele happening.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Je hebt volgens mij nog wel een andere optie.
Het is op verschillende plaatsen reeds gemeld, maar een delta-centrale kun je ook als booster inzetten.

Je gebruikt dan de primaire (omgebouwde) centrale voor het onafhankelijk besturen van de loc's.
De tweede centrale zet je in als 2A-booster. Volgens mij staat hier een schema van op de webpagina's.

Je hebt dan dus wel de regelaars beschikbaar om samen te rijden.
De booster moet wel worden aangesloten op een aparte deel van de baan.
Er komt dus een scheiding in de middenleider (=rode draad).

John
Re: Meerdere delta controllers op een baan
John,

Even een recap. In de bijgeleverde documentatie van de 4f staat wel een schema hoe de 66045 als booster aan te sluiten maar dat is alleen in combinatie met het digitale systeem. Dat heb ik getest en leidt tot dezelfde problemen. Heb je een URL naar een schema voor me. En die scheiding zou bij wijze van spreken een laatste, op de plus ontkoppeld stukje rails voor een stootblokje kunnen zijn?

Re: Meerdere delta controllers op een baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Kijk eens op deze pagina vor het door mij bedoelde aansluitschema.

Het stukje met de Mobile Stations moet je even laten voor wat het is.

De kortsluiting krijg je niet wanneer de de middenleider geisoleerd houdt.


John

Re: Meerdere delta controllers op een baan
 :D = het niet makkelijker om een 6605 Delta-Pilot te kopen.
één loc op adres 80 zetten, deze bedien je met de Delta-Pilot.
En je kunt zo 2 loc's tegelijk besturen met 1 Delta-Control + Delta-Pilot.

Deze dingen kosten bijna niets. Zal vast nog wel een handelaar zijn die 1 heeft liggen.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Ja, een delta pilot heb ik ook overwogen maar dan kan je alleen een loc met adres 80 overnemen, het is op zich nog een optie. 

Ik ben aan het experimenteren met de schakeling maar als ik de hoofdbaan in twee delen splits door de midderail te isoleren verlies ik uiteindelijk de controle met een van beide controllers over het andere deel van de hoofdbaan. Dus één  controller heeft zeggenschap over één  deel van de baan . Dit is idd al eerder ter sprake gekomen.  Feitelijk draag je de trein over.

Als ik een apart deel van de baan aansluit, (met de plus van een van beide controllers) heb ik met die controller helemaal geen zeggenschap over welke loc dan ook op de hoofdbaan.  Op zich ook logisch.

Begrijp ik je nou verkeerd  of heb je met de boosterschakeling in het ene geval met controller A zeggenschap over (Gescheiden) Baanvak A en met B over Baanvak B?

ik ben gewoon een redelijke newbie in Marklin Delta/digi land.


Re: Meerdere delta controllers op een baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Ruben,

Digitaal is de toekomst en wordt steeds goedkoper, mijn advies is koop een simpel startset mobilestation met trafo en gebruik de delta's als booster. Zo heb je de beschikking over 80 adressen en ben je klaar voor 30-40 euro

gr Chris
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Chris,

Bedankt voor je advies, ik heb dan idd meer adressen ter beschikking maar zoals ik de feedback lees kan ik ook met die oplossing niet met b.v. 2 digital controllers op één baan met twee personen willekeurig welke loc besturen.

Zoals ik het begrijp kan je met een booster wel meer treinen laten rijden maar hou je met één controller zeggenschap over één deel van de baan. Wat ik wil is gewoon technisch niet mogelijk zoals Peter eerder aangaf.

Gr.

Ruben
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Je kunt ook met twee MS-en werken. Een als Master en de andere als Slave. De Slave wordt via de (speciale) aansluitrail aangesloten op de Master.

Mvg,
Peter
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Citaat van: Freak op vrijdag 12 september 2008, 09:26:50
Je kunt ook met twee MS-en werken. Een als Master en de andere als Slave.


MS, master slave neem ik aan. Heb je een URL met meer informatie over de MS schakeling.

http://www.marklinfreakskes.net/systems.html

Idd, hier lijkt te staan wat ik voor ogen heb, maar heb dan idd MS (Mobile station dus(2*) nodig) + aansluitrail. Is even kijken wat dat gaat kosten.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Opmerking van Ruben:
CiteerZoals ik het begrijp kan je met een booster wel meer treinen laten rijden maar hou je met één controller zeggenschap over één deel van de baan. Wat ik wil is gewoon technisch niet mogelijk zoals Peter eerder aangaf.

De clou van het gebruiken van een booster is dat je de baan verdeeld in meerdere stroomkringen (ten behoeve van het benodigde vermogen). Door de boosterschakeling breng je de besturingsinformatie van de hoofd-centrale over naar de booster, die vervolgens de baan voedt.
Het effect is dat alle treinen vanaf eenzelfde centrale bestuurd worden.

Alle regelaars zijn dus aangesloten op de hoofd-centrale. Het aantal beschikbare regelaars is dus afhankelijk van je eigen hoofd-centrale.
Overigens met de tip op een of twee Mobile Stations in te zetten, creeer de wel voor twee gebruikers de mogelijheid om meerdere loc's te besturen, waarvan je er steeds 1 (per MS) actief onder controle hebt.

John
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Ja, die MS optie biedt dus wel de mogelijkheid en lijkt redelijk betaalbaar. Ik kan een standaard trafo gebruiken als voeding. Ik ga er wel van uit, omdat alles toch digitaal is, dat een MS ook ordinaire Delta decoders kan aansturen, een digitaal adres is immers een digitaal adres.

Kan ieder MS dat aan of heb je daar een bepaalde versie van nodig? Even in de catalogus kijken voor die speciale aansluitrail.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Citaat van: Ruben op vrijdag 12 september 2008, 09:50:04
Kan ieder MS dat aan of heb je daar een bepaalde versie van nodig? Even in de catalogus kijken voor die speciale aansluitrail.
Idere MS kan dat.

Mvg,
Peter
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Citaat van: Ruben op vrijdag 12 september 2008, 09:50:04
Ja, die MS optie biedt dus wel de mogelijkheid en lijkt redelijk betaalbaar. Ik kan een standaard trafo gebruiken als voeding. Ik ga er wel van uit, omdat alles toch digitaal is, dat een MS ook ordinaire Delta decoders kan aansturen, een digitaal adres is immers een digitaal adres.

Kan ieder MS dat aan of heb je daar een bepaalde versie van nodig? Even in de catalogus kijken voor die speciale aansluitrail.


Ter verduidelijking, wat jij wil - meerdere handregelaars op één digitale centrale - is vrij normaal, maar het is heel wat anders als meerdere boosters. Meerdere boosters is alleen bedoeld om het totale vermogen op te voeren, zodat er om die reden meer treinen tegelijk kunnen rijden. Dat kan als je de Delta als booster gebruikt. Alleen daar gaat het jou niet om.
Het gaat jou om het apart regelen van treinen en daarvoor heb je meerdere handregelaars op één digitale centrale nodig. Dat kan met de Delta als eenvoudige centrale nou net niet.
Veel centrales worden met twee regelknoppen geleverd en dan kun je er meestal nog extra regelaars op aansluiten. De eenvoudigste mogelijkheid is inderdaad met de mobile. De eerste mobile functioneert dan als centrale en handregelaar voor één trein. Je kunt er een tweede mobile op aansluiten die alleen als handregelaar functioneert. Je kunt aan iedere regelaar een loc naar keuze toewijzen.

Mobiles kunnen prima Delta decoders aansturen. Je koopt ze compleet met trafo en aansluitrail voor een paar tientjes op een beurs of op het net. Een tweede losse mobile is nog goedkoper.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Thanks guys,

Ik denk idd dat dit the way to go is. ik heb al op markplaats e.d gekeken en is allemaal goed te betalen. Ik ga op zoek naar 2 mobiele centrales waarbij ik de twee delta controllers in ga zetten als booster. Een beetje overkill want is niet zo'n hele grote baan maar toch.

Nu we het er toch over hebben, zijn er nog mensen die 2e hands (delta) decoders voor een mooi prijsje van de hand willen doen?

Grtz.

Ruben

Re: Meerdere delta controllers op een baan

Wat ik me nog wel even afvraag, zoals het er staat. De master wijst een loc aan de slave toe of is de slave in staat zelf een loc te kiezen? Het laatste is een must have.
Re: Meerdere delta controllers op een baan
De slave kan zelf zijn loc kiezen. Je kan wil niet een loc gelijktijdig op de master en op de slave besturen.

Groeten,

Siebe
Re: Meerdere delta controllers op een baan
Nee, klopt, maar dit is idd wat ik zoek. Ik ga inkopen doen op iNet of Houten. Nogmaals bedankt allen.