Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Materiaal onderbouw?

Gestart door M75 zaterdag 13 september 2008, 21:37:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Materiaal onderbouw?
Lid sinds: 2008

offline
Materiaal onderbouw?
Ik ga mijn baan bouwen.
Welk materiaal kan ik het beste gebruiken?
Ik ga werken met stroken op een frame.
Veel baanstukken dalen of stijgen en om vloeiende overgangen te maken kies ik voor een dun materiaal.

Multiplex 12 mm
Underlayment 10 mm
MDF 8 of 12 mm

Mdf is het goedkoopste, maar erg hard. Ieder schroefgaatje zal ik dan met een spijkertje moeten voorbehandelen. Underlayment is betaalbaar, maar is dat niet te grof?
Multiplex vind ik erg duur.

Wat is jullie ervaring?

Rob



Re: Materiaal onderbouw?
Spoorman
gast

Re: Materiaal onderbouw?
Ik heb MDF 12 mm gebruikt, open bouw methode. Wel beide zijden verven ivm kromtrekken en om fijnstof afgifte tegen te gaan. Hardheid valt wel mee. Bij schroeven even voorboren. Op en afritten heb ik gemaakt van 2x 4 mm op elkaar om de vorm erin te krijgen.

Gr, Ben.
Re: Materiaal onderbouw?
Hier staat een stuk vergelijking over Triplex, multiplex en spaanplaat als materiaal voor de onderbouw.

Ik gebruik zelf multiplex 12mm. Stevig, duurzaam, stoft niet (dus ik hoefde niet alles te schilderen). Ik had eerst een MDF plaat gebruikt, maar dat beviel echt minder. (Alles gronden, hoeken zachter, erg zwaar in vergelijking met multiplex.
Re: Materiaal onderbouw?
catzeiler
gast

Re: Materiaal onderbouw?
de onderbouw is een geraamte van 4,5 x 4,5 verbonden door vurenhouten latten. Op sommige plaatsen open bouwwijze, op andere plaatsen een plaat. Deze plaat is van mdf met daarop een plaat zachtboard. Zachtboard voor de geluiddemping, bevalt prima, evenals overigens het mdf
Re: Materiaal onderbouw?
Citaat van: M75 op zaterdag 13 september 2008, 21:37:33
.....en om vloeiende overgangen te maken kies ik voor een dun materiaal.

Multiplex 12 mm
Underlayment 10 mm
MDF 8 of 12 mm
Vind je 10 of 12 mm dun? Het kan ook met 5mm, of zelfs nog dunner.

CiteerMultiplex vind ik erg duur.
Wat is erg? Ik vind zelf multiplex (of triplex) het enige goede materiaal voor de onderbouw. Dat het duurder is dan mdf of een andere soort spaanplaat neem ik voor lief, want daar krijg je veel gebruiksgemak voor terug.
Re: Materiaal onderbouw?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Materiaal onderbouw?
@KlaasZ

Ik heb zeven standaardplaten nodig (244x122), dus de prijs is voor mij best een overweging.
Je spreek over 5 mm of dunner (3,6?)
Ondersteun je dit dat over de volle lengte? Mijn ervaring (test) is dat 8mm MDF maximaal om de 60cm moet worden gesteund.

Rob
 









Re: Materiaal onderbouw?
Hey,

Ik heb zelf MDF 12 mm gebruikt voor mijn tafel/modules. Nadeel is wel dat het idd erg zwaar wordt.
Voordeel is zeker de prijs. En ik zelf vind het makkelijk te bewerken.

MvG
Peter
Re: Materiaal onderbouw?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Materiaal onderbouw?
Ik gebruik 8mm multiplex en dat ondersteun ik wel om de de 30 a 35 cm.
Komt ook omdat ik de baan opbouw in modules, die ik op houten frames bouw.
En ik wil de modules ook zo licht mogelijk houden en dan is 8mm licht en toch sterk genoeg.
En je kunt 8mm nog een beetje buigen en plooien naar behoefte, dat gaat met 12 of 18 bijna niet meer.