Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Fleishmann Plan V koppelingen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Fleishmann Plan V koppelingen  (gelezen 3990 keer)

Ruben

  • Gast
Fleishmann Plan V koppelingen
« Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 10:34:41 »

L.S.


Ik ben een sprinter en Plan V aan het ombouwen voor Marklin digitaal en loop tegen het probleem aan dat er nu vier draden i.p.v. 2 naar de andere bak moeten (Als je met een decoder wil werken)

Heeft iemand goede ideeen.suggesties om de koppeling te vervangen met een altenatief met 4 aansluitingen?


Alvast bedankt,

Ruben
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 11:05:25 »

Mijn Sprinter is ooit omgebouwd zodanig dat het ook met twee draden kan.
Ik weet niet hoe ze het toen hebben geflikt, maar het werkt wel.
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Robber

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 11:09:23 »

Mijn Sprinter is ooit omgebouwd zodanig dat het ook met twee draden kan.
Ik weet niet hoe ze het toen hebben geflikt, maar het werkt wel.


Waarschijnlijk met een functie-decoder in de motorloze bak. Aannemende dat de front/sluitverlichting hier ook operationeel is.
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 11:34:41 »

Nee hoor, gewoon met 1 decoder voor de aansturing van zowel motor als verlichting.
Is bij een plan V ook zo opgelost.
Front/sluitverlichting is gewoon operationeel.
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Robber

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 11:53:31 »

Wanneer je geen binnenverlichting hebt, en de sluit/frontverlichting geen aparte massa (blauwe draad ESU, oranje draad marklin) dan zou het wel 2 polig kunnen.

Maar nu ga je zeker vertellen dat je wel binnenverlichting hebt? :D
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 12:08:05 »

Inderdaad, maar die is draadloos en dan alleen als ik er met een zaklamp in schijn  :lol:.

De ombouw (C81) dateert dan ook uit de vorige eeuw toen Willem van de MTE nog in Schiedam ombouwprojecten deed bij het Snuffelhuisje (heel, heel, heel lang geleden gestopt).
Volgens mij hadden we toen nog niet gehoord van aparte massa, of het moest iemand's bierbuik zijn.

Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Robber

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 12:53:53 »

Oke, dat mysterie is ook weer opgelost :D
Gelogd

martin

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 12 oktober 2008, 15:13:50 »

L.S.


Ik ben een sprinter en Plan V aan het ombouwen voor Marklin digitaal en loop tegen het probleem aan dat er nu vier draden i.p.v. 2 naar de andere bak moeten (Als je met een decoder wil werken)

Heeft iemand goede ideeen.suggesties om de koppeling te vervangen met een altenatief met 4 aansluitingen?


Alvast bedankt,

Ruben

Ik heb ook een Fleischmann sprinter en plan V gedigitaliseerd. De plan V heeft, zoals je wel zult weten, een 2 polige stroomvoerende koppeling, en de sprinter een kabeltje met 2 polige connector.
Voor de plan V zou je een 4-polige Roco koppeling kunnen gebruiken (nr 40345)

Zelf heb ik voor beide treinstellen functiedecoders gebruikt, en de originele koppelingen gehandhaaft. Ik wil n.l. ook de binnenverlichting kunnen schakelen, en dan zou je een 5 polige connector nodig hebben. En die heb ik niet kunnen vinden. Bovendien heb ik genoeg oude decoders die het nog prima doen als lichtschakelaar.

groeten, Martin
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 12 oktober 2008, 15:29:05 »

Krois heeft een 5-polige stroomvoerende koppeling in het programma. De MKS/5. Is niet bepaald goedkoop, maar voor zover de enige 5-polige die er is....

Groetjes,
Menno
Gelogd

Ruben

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 12 oktober 2008, 19:27:32 »

Bedankt voor de feedback. Zoals ik er tegenaan kijk is 4 draden genoeg om met 1 decoder en interieurverlichting te kunnen werken. 1 schakeldraad  front, 1 schakeldraar sluit, 1 schakeldraad interieur verlichting en 1 massa of ga ik ergens gigantisch de mist in, Ik ga eens kijken naar die koppelingen. Misschien is dat wel even duur als een extra locpilot, dan kies ik daarvoor. Dan is de koppeling uistluitend nodig voor voeding en massa en voldoet de deze dus.

Met twee decoders lijkt het me wel lastig om sluit en front verlichting in 'sync' te houden.


Ruben
« Laatst bewerkt op: zondag 12 oktober 2008, 19:36:28 door Ruben »
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 12 oktober 2008, 19:45:36 »

Ruben,

Mooiste oplossing is een functiedecoder. Koop je al voor euro 12-14 en hoeft zeker geen LokPilot te zijn. Gewoon hetzelfde adres geven als je lokdecoder. In "sync" houden is geen probleem.

Op de site van Huib Maaskant staat ook een voorbeeld: klik

Gr, Ben.
Gelogd

wisselstromer

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 12 oktober 2008, 22:31:29 »

Hallo Ruben.
Met 2 draden gaat het ook wel , maar dan gaat de binnenverlichting mee aan als je de front verlichting aanzet.
Van het merk Heljan hebben ze ook 4 polig stroomvoerende koppeling.
De prijs is nagenoeg hetzelfde als een setje van viesmann.
Zelf gebruikte ik de 4 polige van Fleischman ( is vele male duurder )
Samen met een setje symoba kortkoppelmech , wel de kleine uitvoering. ( zie site keuterman )is zowel de plan V en de sprinter om te bouwen.
Staat de sprinter gelijk mooi kortgekoppeld.
Wat ik wel altijd doe is de stroomafname van de motorloze bak ,naar de aangedreven bak brengen.
Nu kun je teminste ook de bak testen zonder de andere er aan te moeten koppelen.

Gr.Patrick
Gelogd

Ruben

  • Gast
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 12 oktober 2008, 22:50:34 »

Citaat
Wat ik wel altijd doe is de stroomafname van de motorloze bak ,naar de aangedreven bak brengen.
Nu kun je teminste ook de bak testen zonder de andere er aan te moeten koppelen.

De stroomafname zit al op de motorbak om eerder genoemde reden. Ik denk dat ik voor de functiedecoder optie ga, maar eens kijken op Houten 8 nov. Ik wil binnenverlichting apart kunnen schakelen dus 2 draden is geen optie.


Thanks guys, great forum.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 oktober 2008, 23:21:25 door Ruben »
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Fleishmann Plan V koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 15 oktober 2008, 10:12:45 »

Staat de sprinter gelijk mooi kortgekoppeld.



Sprinter moet niet kortgekoppeld. De koppelafstand die Fleischmann aanhoudt, is precies goed.
Kortkoppelmechanieken zijn nodig als bij een driedelige versie balgen worden geplaatst, maar dan nog moet de koppelafstand tussen de bakken in H0 ongeveer een centimeter blijven.

Zelf gebruik ik bij digitalisering de stekkertjes altijd voor doorgifte van de stroomafname en plaats ik een functiedeocder in de motorloze bak. Is gemakkelijker, werkt prima en financieel maakt het weinig uit. Een functiedecoder is nauwelijks duurder dan vierpolige stroomvoerende koppelingen.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.032 seconden met 24 queries.