Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanontwerp Driedam!

Gestart door Robbert woensdag 20 september 2006, 16:15:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Baanontwerp Driedam!
   


Langs de perrons is, door het weglaten van wisselsporen voor het omlopen plaats voor treinen van bijna twee meter. Voor een korte ICE( kan 8-delig :lol:) is hier ruimschoots plaats. Een tweetal opstel complexen biedt plaats aan veel rijtuigen en wagens. De opstelsporen zijn optimaal ingericht om te rangeren. Op alle sporen kan een locomotief omlopen. Toch is deze modelbaan, waarop veel verkeer mogelijk is, enkelsporig. De truc zit 'm in de uit twee etages bestaande 'onderwereld'.

Niveau 2



Niveau 3



Door de slimme opzet  is er toch een dubbelsporige ?paradestrecke? (niveau 2) een groot schaduw station (niveau 3) van waaruit het intensieve treinverkeer wordt opgestuurd. De hele baan wordt op zicht bereden. De treinen die op een andere perron binnenlopen, worden los gekoppeld van de locomotief. Die kan niet omlopen, maar moet wachten tot de trein weer vertrokken is. De machine die de trein overneemt, staat gereed bij de rode stip. Daar kan zich nog een tweede (reserve) locomotief bevinden. De locomotieven voor het echte rangeer werk staan bij de Gele stip.



Verdere informatie:

*  Grijs= een parkeer terrein voor vrachtwagen en auto's

* Groen= Bomen, planten, struiken, enz.

* Geel= Perron

* Rood= station gebouw.

* 3600 mm x 1100mm

Nu had ik Wat vragen!

1. Mobile Station Of Central Station Gaan rijden?

2. Is er iets Fout of kunnen er problemen ontstaan ergens?

3. Waar kan ik het beste de Roco Kraan (40108) Plaatsen?

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Puntje drie zou ik onder het parkeerterrein plaatsen , ik denk dat hij daar tot zijn recht komt.
Puntje twee weet ik nog niet.
En Puntje een Central station, heeft meer mogelijkheden.
Re: Baanontwerp Driedam!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
keertreinverkeer is ook interessant om uit te beelden.
Als ik het sporenplan goed volg zie ik niet veel problemen, je moet t maar leuk vinden om elke keer elke trein op t station te keren :)
succes :)
Re: Baanontwerp Driedam!
JanPieter
gast

Re: Baanontwerp Driedam!
hm,niet gek! mooie baan!
Re: Baanontwerp Driedam!
modelspoorruinen
gast

Re: Baanontwerp Driedam!
Hoi,

ziet er goed uit! Geen draaischijf??

Groet, Oscar

Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Hey Robbert,

Heel mooi baanplannetje!
Ik hoop dat ik veel foto's ervan zie!
Ben heel benieuwd hoe het word!

Groetjes Antal
Re: Baanontwerp Driedam!
De wissel linksboven in je schaduwstation beviel me niet ,heb dus maar 2 alternatieven gemaakt.
nou hoeft een doorgaande trein geen afbuigende wissel te nemen

Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Ik vondt het maar een groot geklooi om naar beneden te komen! en eerlijk gezecht heb ik het ook niet echt nodig! Daarom dit:



en dit!



De ruimte met de draaischijf hadden jullie nog niet gezien maar die is er eindelijk bij!

iemand opmerkingen?

GRoetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Mooi plan hoor.

1 puntje wat ik zou aanpassen is de aansluitong onder/bovenblad.

ipv een gewoon kruis een kruiswissel of 2 rechte wissels zodat je ten alle tijden rechts kan blijven rijden ongeacht welke kant je op rijd.

Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
mooie baanplan!
IK hoop dan ook dat je dit helemaal kan realiseren.

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Citaat van: SNEAK op zondag 29 oktober 2006, 12:28:37
Mooi plan hoor.

1 puntje wat ik zou aanpassen is de aansluitong onder/bovenblad.

ipv een gewoon kruis een kruiswissel of 2 rechte wissels zodat je ten alle tijden rechts kan blijven rijden ongeacht welke kant je op rijd.



Dat ben ik idd vergeten!

Bedankt,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
VincentKloeg
gast

Re: Baanontwerp Driedam!
Als het goed is is dit een baan die van punt A via een keerlus naar punt A weer gaat. Het rijden totdat je een ons weegt is hier dan niet bij?
Hmm, ik ken nog zo'n iemand die dat heeft. Is opzich wel leuk (en realistisch natuurlijk) alleen je moet wel continu goed opletten dat een trein die naar boven komt stormen op het goede moment stopt enzo. Je kan niet even relaxed een trein laten rijden terwijl je zelf achterover leunt met een glas drinken en denkt: "gòh, heb het eigenlijk wel goed voor elkaar met m'n collectie treinen  :P"
Maar je hebt ruimte zat om iets leuks op te zetten, geluksvogel. Had ik maar zo'n L baan :-).
Heb je trouwens al de draaischijf?
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Dat achterover leunen komt nog wel! zodra ik het Blok systeem heb ingevoerd zonder pc natuurlijk ! Nee, de draaischijf heb ik nog niet, wel een rolbrug, Ruilen?

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Zet hem anders in het verkoop hoekje.
En anders kan je i.p.v een draaischrijf een moderne werkplaats maken is maar een klein ideetje.

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp Driedam!
VincentKloeg
gast

Re: Baanontwerp Driedam!
Ik wil mijn Hornby Dublo handmatige blikken draaischijf wel ruilen tegen een orginele elektrisch bestuurde Marklin rolbrug  :lol:. Geen probleem.
Goed idee om hem in het verkoophoekje te plaatsen, of gewoon op Marktplaats. Is zeker vraag naar, naar rolbruggen.
Heb je trouwens de K-rail draaischijf op het oog?
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
@ antal,

Ik dat was het plan! maar dat wil ik wijzigen!

@ Vincent,

Ik zet hem zo ie zo op marktplaats maar of ik er de orginele prijs voor terug krijg, nee.  Als ik Terug ga naar de winkel en ik ruil hem + bij betalen dan ben ik goedkoper uit! Het is idd een K-schijf zonder decoder!
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Hey Robbert,

Ok wat wil je er dan van maken?
wel mooi zo rolbrug alleen heb ik niet de ruikmte dus bij mij zal het niet snel komen.

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
ik zal het je laten zien! vanavond

groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Leuk ben erg benieuwd!

Groetjes Antal.
Re: Baanontwerp Driedam!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt zodat het eventueel ook voor mij een bruikbaar plan kan worden.
Het wordt wel iets korter, n.l. 3.20m.
En de kruisingen in de lagere baan zijn kruiswissels zodat de treinen rechts kunnen blijven rijden.
Ook wat andere wissels aangepast.
Ik zit nog te denken aan een kort doodlopend spoor langs de bovenzijde van perron 1 zodat daar later een DE1 kan stoppen (situatie zoals bij station Zwolle...).



Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Zo ondertussen zijn er al meer dan 120 dagen voorbij... Dat betekend dat ik maar weer eens wat moet gaan update, hieronder een lijstje.

- Schaduwstation licht.
- 1e Verdieping wordt aan gewerkt.
- Draaischijf is binnen en dus is de Rolbrug voorgoed weg.

Ook heb ik nog heel lang er over na zitten denk of ik mijn baan nu wel zo wilde. Je hebt nu een baan met enorm veel spoor en wissels. Maar eigenlijk heb je totaal geen Natuur in je baan. Daarom ben ik nu ondertussen al weer 8 baanplannen veder. Ik heb nu een veel kleiner plan. Maar ik ben nog niet klaar. Hieronder het plan:



Het rode gedeelte is het spoor dat omhoog loopt. Vervolgens draai je een bocht in en uiteindelijk op het wisselstraatje. Als je nu recht door zou rijden en kom je een 2e wissel tegen. Straks komt daar een Engelse wissel om zou nog wat kleine Rangeersporen te leggen. Vanuit daar komt ook het spoor naar de Draaischijf die rechtsonderin komt.

Maar voordat ik weer verder ga werken wil ik even weten wat jullie van dit stukje vinden.

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Nou dan niet hè !

Ik ben weer rustig veder gaan knutselen. Baanplan 14 onder tussen.



Dit is het geworden. Het rode spoor loopt van beneden naar boven, zodat je toch nog rondjes kan rijden. Veder loopt het spoor rechts onderin naar de draaischijf. Dat gedeelte moet nog ontworpen worden. Verder komt link onderin een overslag voor zand, grind, stenen, keien, enz.  Daar boven komen 2 sporen om de binnenkomende treinen te laten stranden. Zoals je ziet, op bijde sporen kunnen de locomotieven omlopen. En kun je de trein van achter rangeren naar de loodsen die aan de andere kant van het spoor liggen. Links boven in is plaats voor een fabriekje die gas en olie verwerkt.

De vraag: Zitten er fouten in dit baanplan ?

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
Hé die Robbert!

Citaat van: Robbert op zondag 29 april 2007, 09:37:59
Nou dan niet hè !

Een beetje teleurgesteld dat er geen reacties waren? :?
Zelf ben ik af en toe heel erg druk en dan mis ik wel eens wat, het forum is zo groot geworden dat na een weekje er tussen uit je wel eens wat mist! :roll:  :shock:
Maar het wordt een mooi baanplan, je hebt ook een beste ruimte, heb je ook al een scenery ontwerp, b.v. hoofdstation + stad, plattelandsstation + dorpje enz.
Ik zie n.l. wel een mooi baanplan met veel sporen maar kan (nog) niet zien welke rijdoelen je wilt realiseren, spoor van stad A naar dorp B enz.
Prachtige plek voor je draaischijf met veel mogelijkheden.
Welke maten heb jij voor jouw baan ter beschikking?
Met welk baanontwerpprogramma heb je dit gemaakt?
Ik heb zelf n.l. net de treintafel klaar en ben begonnen met het uitzoeken van mijn materiaal en het maken van een voorlopig baanontwerp.
Veel succes met ontwerp en de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Waarom heet jouw baan Driedam?
De mijne noem ik Driedorp omdat ik daar woon! :lol:
Re: Baanontwerp Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
CiteerEen beetje teleurgesteld dat er geen reacties waren?
Eigenijk wel, maarja je kan niet alles hebben.

Citeerheb je ook al een scenery ontwerp
In mijn hoofd heb ik een plan qua scenery, maar als ik bij elk plan een Scenery ontwerp moet gaan maken heb ik 2x zo veel werk. En dat is zonde, ik kom zo vaak met vebeteringen.

CiteerWelke maten heb jij voor jouw baan ter beschikking?
360x105 cm en 195x95 cm.

CiteerMet welk baanontwerpprogramma heb je dit gemaakt?
Busch PC-Rail 2810. Makkelijk en duidelijk.

CiteerWaarom heet jouw baan Driedam?
Omdat de baan eerst uit 3 niveau's bestond. En vond het wel een orginele naam.

Groetjes,

Robbert
Re: Baanontwerp Driedam!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanontwerp Driedam!
als je Bf boven het omloopspoor legt en deze het kopspoor laat meenemen , heb een mooi groot perron dat twee sporen heeft . een voor keertreinen en een voor getrokken mat. Verse loks kunnen wachten bij de opstelsporen links van de Engelse wissels .

Het eigene wat ik kan denken is misschien een extra omloopspoor thv station voor de eventuele cargo trein .