Ik betwijfel of je het snapt
Een gelijkstroom wiel is bedoeld voor 2-rail banen. De ene spoorstaaf is de "plus", de ander spoorstaaf is de "min" (effe populair uitgedrukt). Het linker en het rechter wiel zijn electrisch van elkaar gescheiden. Als jij een gelijkstroomwagentje hebt waarin je een lampje wilt laten branden sluit je de ene kant van het lampje aan op de linkerkant van het wielstel en de andere kant van het lampje op de ander kant van het wielstel.
Een wisselstroom wiel is bedoeld voor 3-rail banen. De puntcontacten zijn de "ene pool", de spoorstaven beide samen de "andere pool". Als jij in een wisselstroomwagentje een lampje wilt laten branden moet je dus een sleper monteren die op de ene pool van het lampje wordt aangesloten en de andere pool van het lampje gaat naar het wielstel. Van een wisselstroomwielstel zitten linker en rechter wiel electrisch aan elkaar verbonden.
Verder heeft dit alles niets te maken met analoog of digitaal.
Zoals eerder vermeld is de maatvoering van gelijkstroomwielen (2-rail) anders dan van wisselstroomwielen (3-rail). Zie ook de links die Peter vermeld.
Gr.,Ben.