Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?

Gestart door h0ogovens dinsdag 09 september 2008, 19:37:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Beste mensen,

Ik heb een prachtig setje Trix H0 23933 eenmalige serie slakkenkarren en ruwijzerwagentjes kunnen aanschaffen, echter de gelijkstroom variant. Ik begrijp uit een ander draadje dat de wielen vaak door de winkelier kunnen worden verwisseld om zo geschikt te maken voor wisselstroom, echter ik kocht de set particulier (zo heb ik nog een x-aantal wagons uit de VS vnl prachtig geweatherde torpedowagons die voor een dergelijke aanpassing (marklin 700150?) in aanmerking komen) dus ik zal een aanpassing zelf moeten doen.

Mijn vraag is: 1) is het met een digitaal besturingssysteem vs Marklin c-rail nog wel noodzakelijk dit te doen voor wagons? Is het onderscheid tussen GS en WS bij digitaal niet verdwenen? 
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Er is geen onderscheid in GS en WS in digitaal. Geisoleerde wielen echter zullen niet toe te passen zijn bij bezetmeldingen op massa detectie. Daarnaast is de maatvoering van GS wielen ander als WS wielen. Strikt genomen zou je ze dus moeten vervangen echter als jouw wagentjes prima rijden op jouw C- rail en wissels zonder ontsporingen en je werkt niet met bezetmeldingen op massadetectie kun je ze zeker laten zitten.

Mvrgr.,Ben.
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Ben, dank voor je reactie, bezetmelding is zeker nodig van de optelsporen. Aansluitende vraag - alhoewel ik nu geneigd ben sowieso alle GS wielsets te vervangen; maar even voor mijn info, doet het wegvallen van GS / WS onderscheid bij digitaal zich ook gelden bij bijv. verlichting van coupes?
groet Michel
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
de afmeting zijn ook iets anders.
als je met GS-wielen op een WS baan rijdt heb je meer kans op ontsporingen.

de flenzen zijn namelijk wat hoger.

beste is dus vervangen!

Dennis
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Citaat van: h0ogovens op dinsdag 09 september 2008, 20:17:46
doet het wegvallen van GS / WS onderscheid bij digitaal zich ook gelden bij bijv. verlichting van coupes?
Michel,

Als ik je vraag goed begrijp: er is geen onderscheid meer bij digitaal. Op de rail staat een spanning met daarop plastisch uitgelegd een soort van "code" afhankelijk van het protocol (MM of DCC enz.) Voor rijtuigverlichting maakt het in die zin niet uit of jij wagens hebt bestemd voor Trix 2-rail of Marklin 3-rail.

Mvrgr.,Ben.
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Citaat van: minirailz op dinsdag 09 september 2008, 20:26:36
de flenzen zijn namelijk wat hoger.
Welke flenzen zijn hoger?  :wink:
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Beste,

Het probleem zijn de flenzen niet maar de wielafstand.
Bij "gelijkstroom" is deze breder. Het gevolg is dat in wissel en engelse wissels het wiel aan de buitenkant het
hartstuk raakt, erover vliegt en de wagon of de lok dan ontspoord.
De wielen dichter brengen helpt meestal maar het beste is "wisselstroomwielen" eronder zetten.
Let wel op dat originele gs of ws wielen niet altijd (naargelang de fabrikant) op de juiste afstand gemaakt, geleverd
worden.
Meten is weten.

Mvg

Olivier
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Citaat van: Olivier77 op woensdag 10 september 2008, 18:59:50
Beste,

Meten is weten.

Mvg

Olivier

Is in NEM normen vastgelegd heb even geen tijd die op te zoeken maar zijn zeker te vinden in de orginele normbladen

Binnenmaat voor Märklin 3-rail is 14 mm
Binnenmaat voor 2-rail is 14,3 mm

Die 0.3 mm maak inderdaad veel uit. Beste meetgereedschap is een gewone schuifmaat.

Mvg, Johan
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Hallo Michel,

Citaat van: h0ogovens op dinsdag 09 september 2008, 20:17:46
maar even voor mijn info, doet het wegvallen van GS / WS onderscheid bij digitaal zich ook gelden bij bijv. verlichting van coupes?

Bij de verlichting in coupes moet je natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je bij 3-rail ('WS') een sleper onder de rijtuigen nodig hebt (of je moet aftappen van de sleper van de loc). Mocht je dus bijvoorbeeld van plan zijn om 2-rail rijtuigen met verlichting aan te schaffen voor je 3-rail baan dan moet je in ieder geval WEL perse aanpassingen doen aan de wagons :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Dank Peter voor je zoek werk  8)

Mvg, Johan
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Rolf. De spijker op zijn kop. Dat was eigenlijk wat ik dacht voordat ik mijn vraag stelde, vervolgens dacht ik dus nav Bens antwoord dat deze aanpassing bij digitaal niet meer nodig was; ik begreep daaruit dat niet zozeer de soort stroom invloed had bij digitaal en dat het digitale signaal zelf of  de "code" afhankelijk van het protocol zoals Ben het uitdrukt bepaalde voor wel of geen verlichting. Feitelijk ben ik nu zelf lichtelijk ontspoord geraakt.. :?:

Ook heb ik nu 16 Marklin WS wielsetjes onderweg nav de adviezen, ik was natuurlijk te vlug .. er is dus ook nog onderscheid daarin, zucht, maar zeker handig om te weten. Morgen maar even meten, het zijn gebruikte setjes,  2rail / 3 rail onbekend, hopelijk zijn het de 14mm's ..

groeten Michel
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Ah, het kwartje valt, in geval ik de wieltjes aanpas van GS naar WS en tegelijkertijd verlichting voer in het van oorspronk GS coupeetje. Dat bedoel je toch Rolf?

groet Michel
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Ik betwijfel of je het snapt :wink:

Een gelijkstroom wiel is bedoeld voor 2-rail banen. De ene spoorstaaf is de "plus", de ander spoorstaaf is de "min" (effe populair uitgedrukt). Het linker en het rechter wiel zijn electrisch van elkaar gescheiden. Als jij een gelijkstroomwagentje hebt waarin je een lampje wilt laten branden sluit je de ene kant van het lampje aan op de linkerkant van het wielstel en de andere kant van het lampje op de ander kant van het wielstel.

Een wisselstroom wiel is bedoeld voor 3-rail banen. De puntcontacten zijn de "ene pool", de spoorstaven beide samen de "andere pool". Als jij in een wisselstroomwagentje een lampje wilt laten branden moet je dus een sleper monteren die op de ene pool van het lampje wordt aangesloten en de andere pool van het lampje gaat naar het wielstel. Van een wisselstroomwielstel zitten linker en rechter wiel electrisch aan elkaar verbonden.

Verder heeft dit alles niets te maken met analoog of digitaal.

Zoals eerder vermeld is de maatvoering van gelijkstroomwielen (2-rail) anders dan van wisselstroomwielen (3-rail). Zie ook de links die Peter vermeld.

Gr.,Ben.
Re: Trix wagentjes gelijkstroom naar Marklin WS op digitale baan?
Citaat van: spoorman op woensdag 10 september 2008, 21:08:31
Verder heeft dit alles niets te maken met analoog of digitaal.

Top! dat is nu duidelijk. ik ben echt nog een nono wat dat betreft
nou ja ,na dit draadje wat dit betreft al niet meer  :D