Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?

Gestart door cup-druc-han dinsdag 12 oktober 2010, 17:05:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
hallo technici,

ik heb een dummy sprinter van Fleischmann waarvan ik de motor onklaar heb gemaakt.
bij deze sprinter wil ik interieur verlichting inbouwen en schakelbaar maken d.m.v. een decoder.
ook wil ik aan een kant de al aanwezige verlichting schakelbaar maken.

Wie heeft dit al gedaan en heeft tips of adviezen voor mij?

ik ben ook nog op zoek naar een geschikte decoder.

alvast bedankt voor de hulp.

groet hendrik
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
Hoi Hendrik,

Ik heb dit ook wel eens gedaan, en heb hiervoor een ESU 52620 functie decoder gebruikt. Wel moet je het treinstel dan voorzien van een NEM-interface, maar dat is eenvoudig te doen, BEHALVE....de verlichting. Deze is lastig te scheiden van de loc-massa, en om e.e.a. knippervrij te krijgen is dat eigenlijk wel noodzakelijk.
Hiertoe heb ik de originele verlichting er volledig uit gesloopt, en de trein voorzien van een zelfgemaakt LED setje. Daarmee kan je dan gewoon de blauwe decoder draad gebruiken zonder de boel stuk te maken.


Grt peter
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
De verlichting is vrij eenvoudig te scheiden van de 'locmassa'. De lampjes zitten in een klein metalen chassis dat met een enkel schroefje elektrisch met de print is verbonden. Er is verder geen directe electrische verbinding tussen dat chassis en de wielen. Als je het printspoor naast het schroefje onderbreekt, dan is het chassis volledig geïsoleerd en kun je het chassis met de gemeenschappelijke plus van de decoder verbinden.
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
hallo

ik gebruik voor de binnenverlichting digirails setjes.
en de originele stekkertjes tussen de bakken voor de verbinding.
en daarbij plak ik nog een sleper eronder voor de stroom.
moet ik nog meer doen dan?

groet hendrik
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
Dit projectje maar weer eens afgestoft.
dankzij een verhuizing weer ruimte voor een (vloer)baantje.

En kwam de sprinter weer tegen.
nu een vraag voor de geleerden...

ik heb een DR 1015 decoder en de bekende digirails led strips.
moet ik hier nog een weerstand tussen zetten of kan ik alles zo aanelkaar vastzetten?
(uiteraard wel volgens schema)

dank voor uw hulp/advies


groet hendrik
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
Die ledstrips zijn bedoeld voor directe aansluiting op de stroomafname of op een decoder. De weerstanden zitten al op de ledstrip zelf gemonteerd.

En om op je voorlaatste vraag terug te komen. Ik ging ervan uit dat de dummy ten minste aan één kant wisselende kop- en sluitverlichting moet hebben.
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
Aha ik snap m denk ik.
Ik had alleen heel enthousiast de massa van de wielen gehaald , die moet ik even terugsolderen om de spreekwoordelijke cirkel rond te krijgen...

dummy sprinter ombouwen met decoder
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
dummy sprinter ombouwen met decoder
Moet er met een Dr 1015 decoder perse een stroomcirkel via de decoder lopen ?

bij mij zit de sleper onder de ab bak en de massa onder de b bak.
waarbij alleen de sleper nog niet definitief zit aangesloten maar de verlichting werkt al wel.
zou ik de decoder ook aan willen sluiten moet ik dan een extra massa maken onder de ab bak(waar ook de sleper zit) of kan ik het doen zonder?

groet hendrik
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar een decoder moet altijd op sleper en massa worden aangesloten.
Re:welke decoder voor dummy sprinter met verlichting?
Ja henk, ik ben er al achter..

kwestie van goed lezen en kijken... B)

het zal nu wat langzamer gaan aangezien ik weer meer moet werken maar ik hoop e.e.a. af te maken binnenkort.

Bedankt voor de hulp zover!!