Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aanbrengen van kurk

Gestart door Nathan maandag 08 september 2008, 14:13:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanbrengen van kurk
Nathan
gast

Aanbrengen van kurk
Inmiddels heb ik van Ikea kurk gekocht om onder de k-rail te leggen.
Geprobeerd om de kurkstroken vast te lijmen met houtlijm, maar het blijft niet zitten. Dubbelzijdig plakband lukt wel. Toch vraag ik mij af of het nodig is om de kurk vast te lijmen. Wie kan mij adviseren?
Re: Aanbrengen van kurk
buckfast_beekeeper
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Je moet de kurk toch fixeren? De rails door de kurk schroeven lost niks op. Dan kan je beter de kurk niet leggen. Persoonlijk zou ik de kurk vast maken met dubbelzijdig kleefband dat ook wordt gebruikt op vast tapijt vast te kleven. Te vinden in elke goed DHZ. Kost niet veel, is niet dik en plakt zeer goed op vele materialen.

Wil je gewoon lijmen, kijk dan eens op de website van een lijm fabrikant zoals Bison of Pattex. Daar vind je zeker lijmadvies voor je kurk.
Re: Aanbrengen van kurk
Kontaktlijm Bisontix
Re: Aanbrengen van kurk
Tijdelijk vastplakken met tape is naar mijn ervaring voldoende. Tijdens het ballasten met houtlijm (klik) gaat het wel definitief vastzitten.

NIET vastzetten met spijkers of andere voorwerpen, want dan gaat je demping weer verloren. (klik voor een heldere uitleg voor geluidsdemping)
Re: Aanbrengen van kurk
Spoorman
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Citaat van: br212 op dinsdag 09 september 2008, 13:27:06
Tijdelijk vastplakken met tape is naar mijn ervaring voldoende. Tijdens het ballasten met houtlijm (klik) gaat het wel definitief vastzitten.
(klik voor een heldere uitleg voor geluidsdemping)

Zodra je gaat ballasten volgens deze methode is de demping van het geluid geheel om zeep. Het heeft dan ook geen zin om op kurkstroken rails te leggen als je geen andere maatregelen neemt. Zelf heb ik een laag isolatie met daarop dempingsmateriaal en dan ballasten. Dit geeft optimale demping.

Gr.,Ben.
Re: Aanbrengen van kurk
Bedankt voor het advies. Oei, wel of niet kurk dus! Nu heb ik kurk gekocht, moet ik hiermee doorgaan of niet? Ook alvast enkele stukken geplakt met dubbelzijdig plakband. Daar gaat het heel goed mee! Ja, helemaal geruisloos zal niet lukken. Is ook niet echt haalbaar denk ik. Bedoelt Spoorman eerst kurk en daarop isolatiemateriaal en dan ballasten? Of helemaal geen kruk gebruken?

Nathan


Re: Aanbrengen van kurk
Spoorman
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Nathan,

Wat ik bedoel te zeggen: als je rails gaat leggen op b.v. kurk om geen contact meer te hebben tussen rails en je hout dan heb je wel een goede geluidsdemping maar die demping wordt weer teniet gedaan als je gaat ballasten. Er is dan weer een geluidsbrug tussen rail en je hout. Weet niet hoe ik het gemakkelijker uit kan leggen. Kijk even naar de link die BR212 hierboven heeft gepost.

Ik heb op mijn houten drager eerst een foamlaag gelegd en daarna een 2e foamlaag waarop mijn rails ligt. Hierdoor komt na het ballasten de rails niet meer in contact met hout.

Gr.Ben.
Re: Aanbrengen van kurk
Bedankt Ben,

Je uitleg is duidelijk. Ik heb een stukje gelegd met kurk. Het geluid wordt inderdaad een stuk minder. Het zal anders worden als ik ballast ga gebruiken. Nu was mijn bedoeling om de ballast op de kurk te plakken. Dus beslist niet nog een stukje ballast van de kurk naar de onderplaat.

Ik vraag mij af of de ballast goed plakt op kurk.

Inmiddels ook gelezen naar de link van BR212. Helder en goed uitgelegd. Overigens vind ik gebruikerservaringen heel belangrijk.

Groet,

Nathan
Re: Aanbrengen van kurk
Spoorman
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Citaat van: Nathan op dinsdag 09 september 2008, 21:02:37
Ik vraag mij af of de ballast goed plakt op kurk.
Geen probleem, verdunde houtlijm uit de bouwmarkt maar nog beter boekbinderslijm van bv de Pipoos. Droogte transparant op, is min of meer flexibel. Houtlijm wordt keihard. Maar er zijn ook andere methodes.
Re: Aanbrengen van kurk
Varekamp
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Beste Nathan,

Over het kurk plakken gesproken, ik heb het zelf onder mijn C-rails liggen. Ik lijm het gewoon vast met houtlijm D2 rapid (4 min), deze droogt snel en plakt als een gek. Kijk maar eens in mijn draadje in modelbouw de baan van Ronald V. Ook het ballasten staat hierop.

Verder kan ik je nog een tip geven: Kijk eens bij de site van Riny. www.modelspoorH0.nl

Succes verder.

Ronald
Re: Aanbrengen van kurk
Als je voorstrijkmiddel gebruikt in plaats van houtlijm (klik) gaat het ook al beter. Dat blijft (net als boekbinderslijm) flexibel en geeft minder trillingen door.
Re: Aanbrengen van kurk
Wat een geweldige site, die van Riny. Zo heb ik weer moed om verder te gaan. Bedankt voor de tips.

Nathan
Re: Aanbrengen van kurk
Varekamp
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Graag gedaan Nathan, daarvoor zitten we hier met zijn allen op het forum  :D  :D

Groet Ronald
Re: Aanbrengen van kurk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Aanbrengen van kurk
ER-Decor heeft ook geluiddempende ballastlijm.

Groetjes, Anne W
Re: Aanbrengen van kurk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aanbrengen van kurk
Hoi Nathan,

Ik heb ook alle rail onderkurkt en alle stroken met contactlijm vastgezet.
Eerst alle stroken op maat snijden, ik gebruik daar een rolmes voor, dan rult het ook niet.
Voor de rechte sporen gebruik ik stroken van 4 cm breed en voor de bogen snij ik een strook van 4 cm weer in tweëen.
die Ikea matjes zijn namelijk 32 cm breed en zo kun je er 8 stroken van 4 cm uithalen.

Als je dan de lijm op de kurk en de houten drager aanbrengt en een paar minuten laat drogen, zodat het "droog" aanvoelt, kun je de stroken zo in een boog plakken zonder dat het breekt of opbolt.

Hiertoe heb ik wel eerst het railplan op het hout getekend en voor de bogen een middenlijn getekend
Je plakt dan eerst een strook tegen de middenlijn en daarna de tweede er strak tegenaan.
Re: Aanbrengen van kurk
Henk-Jan
gast

Re: Aanbrengen van kurk

   "hallo" geld dit ook voor C-rails :?:
Re: Aanbrengen van kurk
Spoorman
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Henk-Jan,

Citaat van: Varekamp op dinsdag 09 september 2008, 21:55:34
Over het kurk plakken gesproken, ik heb het zelf onder mijn C-rails liggen.
Re: Aanbrengen van kurk
Inmiddels ben ik aan het plakken gegaan. Ik leg wat ruim gesneden stroken onder de rail. Dan ben ik van plan om wat strakkere stroken van 4 cm daar boven op te plakken. Hierdoor voorkom ik straks het contact van de ballast met onderplaat. Daarbij komt de rail ook iets hoger te liggen en dat lijkt mij ook wat mooier. doe ik hier goed aan?

Nathan
Re: Aanbrengen van kurk
Henk-Jan
gast

Re: Aanbrengen van kurk
Citaat van: spoorman op vrijdag 12 september 2008, 08:19:39
Henk-Jan,

Citaat van: Varekamp op dinsdag 09 september 2008, 21:55:34
Over het kurk plakken gesproken, ik heb het zelf onder mijn C-rails liggen.

oeps  :oops:
Re: Aanbrengen van kurk
Ad, wat moet ik me voorstellen bij een rolmes :?
Re: Aanbrengen van kurk
Hendrik_marklin
gast

Re: Aanbrengen van kurk
 :? bij die Johnny moet je ook altijd aan ontwikkelingshulp doen :lol: :lol:

mischien dat deze foto je duidelijk maakt wat een rolmes is


bron:supremerelatiegeschenken.nl
Re: Aanbrengen van kurk
Sorry hoor nog nooit gezien is dat niet zoiets om pizza te snijden :?
Re: Aanbrengen van kurk
Hendrik_marklin
gast

Re: Aanbrengen van kurk

Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 12 september 2008, 17:06:34
Sorry hoor nog nooit gezien is dat niet zoiets om pizza te snijden :?

Ja Johnny dat klopt. En hij wordt gebruikt in naai-ateliers e.d. (ook in Belgie :mrgreen: :mrgreen:)
Re: Aanbrengen van kurk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aanbrengen van kurk
Ik heb dat rolmes via mijn schoonouders in NL, die hebben een stoffenzaak en verkopen die rolmessen.
Ik kon ze hier in Belgie nergens begaan, stonden me met grote ogen :shock: aan te kijken als ik er om vroeg.
Vooral bij Hubo en Briko.  :shock: :shock: :shock: :o :| :?:
Ik heb er zo één:
Re: Aanbrengen van kurk
Dus is het logisch dat ik arme Belg dat nog nooit gezien had enkel ooit 1 keer gezien in een pizzeria.l
Re: Aanbrengen van kurk
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Aanbrengen van kurk
Hey,

even nog een reactie hierop. Ik heb gelezen, dat ikea deze placemats nietmeer heeft? Is cellrubber niets voor geluidsdemping? Ik heb nog een stuk liggen. Ik zal dit morgen eens proberen. Het is wel dun (1.5mm ofzo), maar ik kan makkelijk aan dikkere komen.

Roy
Re: Aanbrengen van kurk
Sorry Roy voor mijn late reactie.

Gelukkig had ik genoeg kurk gekocht bij Ikea in Hengelo. Zo'n beetje de laatste. Bedankt voor je aanbieding.

Groeten,

Nathan