Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.

Gestart door Kappa maandag 08 september 2008, 09:54:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Hoi medeforummers,

Al een tijdje wilde ik proberen om mijn E 94 met oude 6090 decoder op te waarderen.
De oude 6090 decoder is namelijk nog MM1 en heeft dus maar 14 rijstappen en vergeet z'n rijrichting na een tijdje zonder spanning te hebben gestaan.

De 6090 is namelijk uitgerust met de decoderchip 701.13 die alleen MM1 ondersteunt.
Toen Marklin later rond 1998 met MM2 kwam werden de Delta decoders uitgerust met een 701.17 decoderchip, die wel MM2 ondersteunt en blijkbaar uitwisselbaar is met de 701.13.
En ik had nog een 6603 met een 701.17 liggen, waarvan één stuurtrap overleden was/is.

Ik heb dit voor alle zekerheid nog even aan Peter voorgelegd en die zag ook geen obstakels.

Dus heb ik gisteravond de oude 701.13 decoderchip van de decoder verwijderd.
Let op dat dit wel een priegelwerk is en je op moet passen dat je het printje niet verbrandt.
Ik heb eerst met Litze het overtollige soldeer van de IC-pinnetjes verwijderd en daarna pin voor pin verhit en met een speld opgelicht, totdat alle 16 pootjes vrij waren en ik de chip kon afnemen.

Hetzelfde moest ik ook doen op de oude delta decoder 6603, om de 701.17 chip te verwijderen.

Ik heb daarna de 701.17 chip op de 6090 decoder gesoldeerd en voila, hij is nu met MM2 aan te sturen en heeft nu 27 echte rijstappen, omdat je met de CS, MM2 op 27 rijstappen kunt instellen.
Met de 6021 kon dit niet en werden in de MM2 decoders 13 tussenstappen tussen de bestaande 14 stappen gegenereerd.

Dus als je nog loks hebt met een 6090 decoder en je hebt nog een paar oude delta decoders 6603 met 701.17 chip liggen en je bent een beetje handig met solderen, dan is deze upgrade het overwegen waard.
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ad,

Leuke beschrijving!! Heb je ook een indicatie van de kosten??
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ik denk dat je je soldeerbout maar moet meenemen op een gastendag, of in de kantine van Houten! :roll:
Zakje 701.17 chipjes mee en voila => gratis koffie  :mrgreen:
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 08 september 2008, 11:32:16
Ad,

Leuke beschrijving!! Heb je ook een indicatie van de kosten??

Kosten zijn een oude deltadecoder 6603 of 6095, met een 701.17 chip erop.
Ik had deze nog liggen, bij de afgedankte decoders.
Ik zou zeggen, ga eens op Ebay snuffelen of op beurzen kijken.
Voor onder de ?10,- moet zo'n ding toch wel te scoren zijn.
Maar voor mij was het maar een experiment, want voor ?25,- heb je al een lokpilot.
Het is voor diegen die nog een paar oude deltadecoders met 701.17 chip erop hebben liggen nog het meest interssant.

Het is met de 701.17 chip zelf nog mogelijk om de vier functies beschikbaar te maken, maar dat vond ik te ver gaan.
Één en ander over die functies kun je hier nalezen.
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ad dit vindt ik een hele goede tip en ik zal er zeker gebruik van maken ,want er liggen een paar delta decoders met de juiste chip te wachten.

groeten van Hans J.
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Citaat van: Onyx op maandag 08 september 2008, 11:47:16
Ik denk dat je je soldeerbout maar moet meenemen op een gastendag, of in de kantine van Houten! :roll:
Zakje 701.17 chipjes mee en voila => gratis koffie  :mrgreen:

Helaas kan ik niet op de gastendag zijn Onyx, volgend jaar wellicht wel weer.
Als ik zie hoeveel aanmeldingen er al zijn, vind ik dat wel jammer hoor. :(

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 09 september 2008, 23:05:31
Ad dit vindt ik een hele goede tip en ik zal er zeker gebruik van maken ,want er liggen een paar delta decoders met de juiste chip te wachten.

groeten van Hans J.
Hallo Hans,

Dus je gaat het ook proberen, ik hoop dat je wel over enige SMD soldeerervaring en goed soldeergereedschap beschikt.
Maar dat zal wel, anders begin je er niet aan.
Hoeveel decoders ga je transplanteren?  :wink:
Ik had onlangs nog een loupelamp gekocht en dat scheelt wel een hoop.

Als je een centrale hebt die 27 rijstappen kan aansturen, heb je er het meeste profijt van.
Ik vind echt dat de rijeigenschappen erop vooruit zijn gegaan, na deze "transplantatie".
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Hoi ad,
Ik heb wel enige ervaring met solderen ,maar nog niet zoveel met smd techniek.
Aangezien ik Elekticiën ben van huis uit ,en geintresseerd in electronica/micro electronica(smd) ben ,
weet ik dat de componenten op een smd printplaat gelijmd zitten en dat deze gesoldeerd worden dmv hetelucht.
Maar aangezien je topic best uitgebreid is durf ik het toch aan om aan de stripping van de Deltadecoders te gaan beginnen.
Eerst maar even een stuk lietze kopen/bietzen.

Ken je het merk Weller,dan weet je dat ik over het goede gereedschap beschik,en ik probeer er eerst èèntje en dan volgen er meer ,bij goede afloop.
Verder beschik ik over een intellibox en een mobile station.

De c.s. is helaas nog even toekomst muziek aangezien er al een tweede op komst is.
Nu alleen nog even kijken voor zo`n loupelamp(bedankt ook voor deze tip).

Ook ben ik bezig met de planning van een baantje waarop ik rijden kan en programmeren.
Het wordt niet zo groot gezien de beschikbare ruimte (waar heb ik dat meer gehoord/gelezen?).
Maar ruim genoeg om de optrek/afremvertraging te testen en natuurlijk ook de rijeigenschappen.

Zo gezien het tijdstip brei ik er maar een eind aan,morgen is er weer een dag(dichterbij de gastendag).

Met de hartelijke groeten Hans
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en in het diepe gesprongen  :shock:

Had een Re 460 delta met 70117 chip was de proef en testlok voor de kogellagertjes Nu mocht ie weer proeflok zijn  :P
Heb nog een paar oude C90 in de bak liggen doe ik nooit weg die goede decoders!

Chip eerst maar eens van de C90 gesoldeerd, daarna van de delta. Wel een gepiegel hoor moet je niet alle dagen willen doen
Van de delta verdween een soldeereilandje van de print dus die heeft het niet overleeft.

Maar..................... de C90 rijdt met 27 stappen, das goed voor mekaar  8)
Delta er uit en dan mag deze C90 in de Re 460. Heeft de lok zijn eigen 70117 chip weer terug  8)

Het gepruts is wel de moeite waard als houd het wel degelijk risico in dat het wel eens niet goed gaat.

Deze is dus gelukt, ben er zeer content mee  :P :mrgreen: 8)

Ad thx voor je pioniers werk, bij de volgende ga ik zeker flux gebruiken, wss gaat het dan beter. trouwens het in solderen is net zo'n crime als het uit solderen.......
Ook Peter thx voor de adviesen  :wink: :mrgreen:

Wel een klusje voor gevorderden, beginners kunnen beter nog even ergens anders op oefenen  :mrgreen:

Mvg, Johan moet die loeplamp van AlbertJan maar eens ritselen..........  :wink:
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.


De oude C90 met 70117 chip rechts onder voor de leek
Wel een beetje bak en braad werk maar wat wil je met een veel voeter met kleine pootjes. Wss vloeit het beter bij gebruik van flux
Maar het werkt en daar gaat het om  8)
Naast 27 rijstappen heeft de decoder nu ook rijrichting herkenning  :P

@Peter en Ad, zo hebben de oude C90 dus nooit orgineel bestaan met de nieuwe chip was het een 9060X als ik het goed begrijp

Mvg, Johan
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 14:39:57@Peter en Ad, zo hebben de oude C90 dus nooit orgineel bestaan met de nieuwe chip was het een 9060X als ik het goed begrijp
Zo hebben ze inderdaad nooit bestaan. De 6090x decoders hebben een IC met 28 pootjes.

Mvg,
Peter
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ha die Johan,

Het is je dus gelukt met je 6090 upgrade actie.
Hoelang heb je zitten zweten?  :P
En hoe rijdt je lok nu?

Ja en nu kan ik natuurlijk ook niet achterblijven met een fotootje van mijn soldeerresultaten:

Ik heb em alleen omgedraaid.
Door het glimmen van de achtergebleven harsresten lijkt het net of er nog soldeer tussen de pinnetjes zit, maar dat is niet zo.
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Citaat van: Kappa op dinsdag 14 oktober 2008, 22:38:16
Ha die Johan,

Het is je dus gelukt met je 6090 upgrade actie.
Hoelang heb je zitten zweten?  :P
En hoe rijdt je lok nu?


Hi Ad,

Ja gelukt  8) Zweten  :roll: kijk de tijd maar van de post 01:22:33   :mrgreen: moest af hé  :wink:

Heb de decoder in een testlok gehad. Funktioneert prima.
Ben nu bezig de decoder in de Re 460 te bouwen, dat vordert. Maar je begrijp dat ik hem netjes inbouw morgen avond klaar

Jij hebt de pootjes netter gesoldeerd maar je heb flux gebruikt zei je.
Wil niet te lang op de pootjes branden dus laat ik het zo. Het werkt en met de kap op de lok zie je er niks van  :lol:

Volgt nog wel meer C90's  Heb nog een delta met de goede chip liggen. Op beurzen kijk ik wel eens rond of ik ze kan vinden dan gaan ze wel mee
Heb nog 6 modellen die in aanmerking komen.

Heb dit toch liever dan die 60760 !

Mvg, Johan
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.

De decoder is ingebouwd de lok rijdt als een tierelier  :P
C90 heeft richtings herkenning, 27 stappen en flikker vrije verlichting door twee extra dioden kortom is weer helemaal bij de tijd  :P 8)

Weet je wat ik nu zo cool vindt............................. hé

Lok, decoder en de chip 70117 stammen uit de vorige eeuw en kunnen toch makkelijk mee met de huidige standaard  8)
Märklin was zijn tijd toch vooruit alleen ze deden er niks mee  :|

Mvg, Johan
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
En wat ik elders schreef Johan, je kan ook de chip van de functiedecoder gebruiken. Dus zit je niet vast aan delta decoders.

En ook kan je de functiedecoder ombouwen naar C90 decoder zoals ik elders al aangegeven heb.  :D

Groeten

Olav
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Citaat van: Olav op woensdag 15 oktober 2008, 20:18:35
En wat ik elders schreef Johan, je kan ook de chip van de functiedecoder gebruiken. Dus zit je niet vast aan delta decoders.

Groeten

Olav

Heb nog 4 ongebruikte functiedecoders liggen  :P maar die houd ik heel. Wil ik nog wel eens iets mee doen ooit in de opruiming voor 25 gulden p.st gekocht  :mrgreen:

Dat je ze als lokdecoder kunt ombouwen was mij ook bekend heb de dokumenten nog wel ergens op mijn PC staan maar dat is mij te veel werk.
C90 upgrading met delta chip is net leuk genoeg  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ik heb zelf ook een "handleiding". Die wil ik nog steeds op mijn website zetten. Maar ik ben ook nog aan een nieuwe opzet aan het denken.

Zal er wel eens van komen.  :D

Groeten

Olav
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ik heb gemerkt, dat m'n E-94 met opgewaardeerde 6090 af en toe "vast" stond.
Ik kon de verlichting nog wel aan/uit zetten, maar brandde alleen in één richting en de lok reed dan ook niet meer.
Na verloop van tijd of een aantal keren de spanning van de baan halen, werkte hij meestal wel weer.
Vervolgens heb ik de aansluitingen van de twee IC's vergeleken en nu blijkt dat de oude 701.13 van de 6090 op pen 3 een C naar massa had, maar de 701.17 van de delta heeft pen 3 aan massa hangen.

Dus heb ik nu een draadbrug van pen 3 naar pen 8 (massa) gesoldeerd en het probleem heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan, zie ook onderstaande foto, links boven, de zwarte lijn.

Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
En hoe zit het met de C80 (6080) decoders is hier ook nog een trukje mee te doen?????
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Hoi Allemaal

Voor de liefhebber  heb ik nog drie delta decoders liggen met de  701.17 chip roep maar en hebt ze.

gr. Aad
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Wel een leuke truc!
Zal eens zien wat ik nog aan Delta's heb liggen, maar vrees dat ik toch echt niet zelf ga solderen op zo'n priegeldingetje!
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ik lees dat er weer geknutseld gaat worden, leuk. :lol:
Succes Wim en pas op dat je de SMD IC's niet verbrandt.
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ad er staan hier 3 stuks genomineerd voor upgrading  8)

Mvg, Johan
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Johan

Wanneer gaat dat gebeuren? Ik ben benieuwd.

gr.Aad
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Hallo Aad,

Ik zal eens kijken of ik er binnen kort tijd voor kan vinden.

Mvg, Johan
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Hoi Johan
sinds maanden weer op dit draadje gekeken.
Volverwachting boem.....boem..... boem..... boem.....

gr. Aad
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Ooooo Aad, met deze tropische warmte  :shock: Zolder is een sauna  :o
Als de IC er nu spontaan door de warmte er afdrijft ben ik al op de helft echter dat zie ik nog niet gebeuren.
Als de tropen voor bij is dan komt dit project weer in beeld  8)

Mvg, Johan
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Johan,

We hebben alweer nachtvorst gehad.

gr. Aad
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Leuk zo'n priegelwerk. Alleen heb ik geen enkele decoder en ook niet de ervaring om dit te doen

groeten minitreintje/Dylan
Re:Oude 6090 (C90) decoder opwaarderen.
Citaat van: avaroma op zaterdag 23 oktober 2010, 16:42:05
Johan,

We hebben alweer nachtvorst gehad.

gr. Aad

Ach ik heb zelfs de winter al weer achter de rug  :P :mrgreen: 8)
Modelspoor ligt nog steeds stil hier maar daar zal de komende maand wel verandering in komen.

Mvg, Johan