Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Delta op computer

Gestart door roberttrein dinsdag 23 september 2008, 22:18:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta op computer
roberttrein
gast

Delta op computer
Ik kwam een tijdje geleden op internet tegen dat je een delta op de computer kan aansluiten en dan de treinen digitaal kan besturen.
Bijv deze site:
http://www.rosoft.tk/
En dan bij downloads.
Kan dit ook echt?
Zijn er mensen die dit hebben?

Groet,Robert.
Re: Delta op computer
Hallo Robert,

Je hebt het dan zeker over MRDirect een programma van Marco Roede
Bekijk dan deze site, daar staat veel meer informatie:
http://www.mrdirect.nl/

Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta op computer
Citaat van: roberttrein op dinsdag 23 september 2008, 22:18:40
Ik kwam een tijdje geleden op internet tegen dat je een delta op de computer kan aansluiten en dan de treinen digitaal kan besturen.
Bijv deze site:
http://www.rosoft.tk/
En dan bij downloads.
Kan dit ook echt?
Zijn er mensen die dit hebben?

Groet,Robert.

Als je bedoelt:

Heb je Deltaloks, een computer, MRDirect en een booster en werkt dat, dan is mijn antwoord JA.
Bij mij werkt dat.

grv Huub
Re: Delta op computer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta op computer
Robert,

Je kan ook onder Linux of Windows je treinbaan aansturen met je computer via een delta control als booster. Trefwoorden zijn DDL (Direct Digital Linux) resp. DDW (Direct Digital Windows).

Groet,

Siko
Re: Delta op computer
Citaat van: siko op dinsdag 23 september 2008, 23:34:20
Trefwoorden zijn DDL (Direct Digital Linux) resp. DDW (Direct Digital Windows).
http://home.snafu.de/mgrafe/

http://www.vogt-it.com/OpenSource/DDL/

Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Kan ik dan ook rijden zonder detectiemelders?
En heb ik dan alleen een delta, een gewone trafo, loks met decoder(delta of dcc) en een computer nodig? :D 
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Mr-direct had ik ook al geprobeerd maar daar snap ik niet zoveel van. :D
Re: Delta op computer
Citaat van: roberttrein op woensdag 24 september 2008, 13:44:02
Kan ik dan ook rijden zonder detectiemelders?
En heb ik dan alleen een delta, een gewone trafo, loks met decoder(delta of dcc) en een computer nodig? :D 
Met MRdirect is het mogelijk om treinen en wissels/seinen aan te sturen, echter wil je automatiseren heb je wel detectiemelders nodig.

Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Delta op computer
Hier al eens gekeken??

www.jocisoft.nl, dit in combinatie met bijv een digisys2 en je hebt een solide basis waarbij de digisys een 6021 (control unit) en 6051 (interface) vervangt. Jocisoft verzorgt op de pc de memories en wisselunits en kan tevens op geplande tijden geluiden afspelen.
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Kan die ook aangesloten worden op een delta?
Re: Delta op computer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Delta op computer
Delta fungeert dan als booster op de digisys2, voordeel is dat de digisys ook S88 (terugmelding) verwerkt voor bijv koploper. De digisys is zoals eerder gezegd een 6021+6051 (100% compatible) alleen zonder de controller en de stekkers voor memory en keyboard, dit doet Jocisoft.


Bron: Handleiding Digisys2

Waar je de booster ziet zou je ook een delta-unit kunnen plaatsen, deze maakt dan alleen gebruik van pin1 van de uitgang ipv de complete aansluiting zoals de lintkabel van de marklin booster.
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Die man hier heeft geen bezetmelding en dan gewoon de delta op een connector aan de computer gesloten.
  http://www.pluisje.nl/lego/

Kan het dus ook zonder die plaat.
Re: Delta op computer
Citaat van: roberttrein op woensdag 24 september 2008, 15:32:24
Die man hier heeft geen bezetmelding en dan gewoon de delta op een connector aan de computer gesloten.
  http://www.pluisje.nl/lego/
Ja, maar die man stuurt er alleen zijn legotreinen mee aan.

Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta op computer
Citaat van: roberttrein op woensdag 24 september 2008, 13:45:02
Mr-direct had ik ook al geprobeerd maar daar snap ik niet zoveel van. :D

Volgens mij niet echt moeilijk.....

eerst dit: het werkt onder DOS, maar ik heb het onderstaande gewoon onder W98 geprobeerd en het werkt ook.

Download MRDirect, directory c:\merdirect aan maken, alles unzippen en in deze directory zetten, klaar.

opstarten door mrdirect.exe uit te voeren

de booster sluit je aan op COM1, er is uitleg voor diverse boosters hoe dat moet.
(ik heb zelf een Editsbooster gebouwd)

voer een lok in: kies type (motorola of DCC), geef een lokadres op en een naam aan de lok.
de baan met de spatiebalk aan/uit zetten
met de + en - toets regel je de snelheid
etc. etc.
het werkte hier (MR)direct......
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Kan dat dan niet met marklin treinen?

Groet,Robert.
Re: Delta op computer
Citaat van: roberttrein op woensdag 24 september 2008, 17:10:40Kan dat dan niet met marklin treinen?
Dat kan natuurlijk ook met Marklin treinen.

Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Heb je dan geen digisys2 nodig of iets anders?

Groet,Robert.
Re: Delta op computer
Robert,

Ben je nu niet van alles door elkaar aan het gooien ?.
Met didigisys 2+ Delta (als booster) + koploper (en PC) kun je een baan automatiseren.

Met MRdirect (op een PC) + Delta (als booster) kun je treinen en wissels/seinen aansturen. Zou je dit vervolgens ook nog op een andere PC met koploper aansluiten kun je een baan automatiseren.

Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Niet automatiseren alleen aansturen.
Re: Delta op computer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Delta op computer
Robert,

Miisschien eens kijken naar een mobile station?? En dan rustig kijken naar wat voor systeem je wil gebruiken... De optie die ik aangedragen heb, is meer voor een langetermijn planning en bouw van de baan. Als je snel wilt pak dan een MS met een 60 VA trafo of Mr direct.
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Nee, ik ga toch voor mr-direct, dan maar geen mac computer.
Ik had een kabel met een 9 pins aansluiting en telefoon aansluiting voor de computer.
Kan ik via deze ook de baan aansturen of moet het echt via com1?

Groet,Robert
Re: Delta op computer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Delta op computer
Het moet echt via de COMpoort, de ser.chip wordt geprogrammeerd om de goede pulstrein op te wekken.
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Maar op mijn laptop zit alleen een 15 pins comm-port, maar hoe moet het dan?

Groet,Robert.
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
oh wacht dat is geen comm-port dat is de display-port.
Welke port moet ik hebben op een dell laptop?

Groet,Robert.

Ps;ik voel mezelf echt een zeur.
Re: Delta op computer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Delta op computer
Als je geen andere poorten hebt dan de 15-pins zul je gebruik moeten maken van de uSB-poorten en een USB-serial-adapter.

John
Re: Delta op computer
Lid sinds: 2006

offline
Re: Delta op computer
Robert, je twijfelt toch niet aan de waarheid van de verstrekte informatie is het wel?

Een andere mogelijkheid om je treinbaan via de Delta 6604 aan te sturen, vind je hier is een betere en nettere manier, heb je slecht 1 computer voor nodig en werkt met koploper.
http://home.snafu.de/mgrafe/

Je hebt voor de rest niets anders nodig alleen een computer met een echte compoort en een echte printerpoort.
Re: Delta op computer
Robert,

In het ene topic heb je het over een Apple computer, in een ander topic geef je aan niet over een RS232 of USB poort te beschikken, enz.

Is het niet verstandig om het in 1 topic te houden en eens precies aan te geven wat je voor computer hebt inclusief de IO mogelijkheden.


Mvg,
Peter
Re: Delta op computer
roberttrein
gast

Re: Delta op computer
Ik had ook een oude mac computer en wilde even kijken of het daarmee ook mogelijk was.
Maar sprinter kan ik met koploper ook alleen de treinen aansturen(dus niet automatiseren) zonder detectiemelders?

Groet,Robert. 
Re: Delta op computer
Citaat van: roberttrein op vrijdag 26 september 2008, 15:07:06
Ik had ook een oude mac computer en wilde even kijken of het daarmee ook mogelijk was.
Maar sprinter kan ik met koploper ook alleen de treinen aansturen(dus niet automatiseren) zonder detectiemelders?
Het is je toch al meerdere malen gezegd dat je treinen aan kun sturen en daar heb je Koploper niet eens voor nodig. Neem een gewone (goedkope) DOS computer, plaats daar MRdirect op en sluit op een RS232 interface een delta booster op aan volgens een schema zoals die op de site van Marco Roede staat. Meer heb je net nodig.

Mvg,
Peter