Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw diorama van Ronald en Don

Gestart door Varekamp donderdag 04 september 2008, 23:17:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hallo hier zijn we weer met een up-date.
Nadat eindelijk de autolak was uitgehard na -twee dagen- gaan we toch de eindfase in van deze diorama. De autolak is goed gelukt het glimt tegen je op. Echter heb ik wel een tip: Doe niet de autolak in huis gieten want het geurt nog zeker 3 dagen na, mijn vrouw kon er niet goed tegen.
Welnu, de aankleding naast de weg is aan de beurt.
Gelukkig kon ik weer even de grassmaster van de club gebruiken, wat een fijn apparaat is dat toch. Want ja de diorama moet voor 3 oktober klaar want hij moet op de open dag staan van de club.
Allereerst heb ik weer een aardelaag aangebracht en laten drogen en vervolgens een dun groen grasrandje aangebracht. Daarnaast moeten nog wat kleine struikjes komen, die ik weer van zeemos heb gemaakt samen met de poerders van J&J Vriend.
Zie hieronder de resultaten:

Ik heb aan het krokodillebekje een spijker gedaan om deze in de natte lijm te steken.




Na het drogen van de lak in de sloot heb ik nog het graskantje bij het water voorzien van extra lange grasvezels


De aardelaag.



Even verdelen en laten drogen.


De graskant langs de weg is nu ook een feit.


Een totaaloverzicht van de diorama, hij staat alleen nu nog onder de baan. Als hij helemaal klaar is maken we uiteraard een paar mooie foto's ervan.
De rest volgt van de week.

Groeten Ronald en Don
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
, need I say more?
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
denk het niet ben het helemaal met je eens
wat mooi zeg !!!
complimenten
groet robert
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hallo Ronald en Don,

Geweldig stukje diorama hebben jullie even neergezet leuk en ook weer erg leerzaam voor ons.
Ik heb nog wel even een vraag die ik ook al eerder hebt gesteld zijn die muurtjes van klei gemaakt of zijn ze zo gekocht ik bedoel daarmee het muurtje onder het seinhuisje.

Over de blanke lak waarbij je aangaf dat de lak erg stonk gebruik ik gewoon botenlak van het merk Rambo en nergens last van en voor een klein potje betaal je ongeveer 9 euro en met de inhoud ja daar kun je de maas wel van na meken. :)

Maar dan heb ik nog even een vraag ben ook aan het stoeien met belijning aanbrengen op de weg wat gebruik je hiervoor? tipex of een airbruch want ziet er goed uit is wel gelukt bij jullie top.

Groet Wim.

Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Complimenten voor jullie diorama.

Het totaal overzicht laat goed zien dat jullie behoorlijk de hoogte ingaan.

Komt er aan de onderzijde nog iets om het kale hout te verbergen :D

Succes verder.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Bedankt weer voor de complimenten.

Wim: Ik had ook botenlak gekregen van iemand alleen was die satin dus die droogde mat op. Daar komt bij dat ik graag blanke lak wil. Ik schilder de bodem van een slootje of rivier in diverse kleuren groen bruin naar steeds donkerder in het midden, als je dan de lak erover heen doet krijg je een soort diepte effect. Maar dat neemt niet weg dat ik altijd open sta voor tips  :lol:. Die rambo beits is die ook blank? Ja ik had maar autolak gepakt want dat had ik gekregen van een autospuiter waarmee wij altijd zaken doen. Alleen ik had geen rekening gehouden met de lucht die eraf kwam. Maar het is wel een toplakkie  :D
Dan de muur onder het seinhuis: Ik heb gewoon muurplaten gekocht van Faller (die met dat blauwe styreen aan de achterkant) welke ik dan vervolgens op maat gesneden heb. De hoeken uiteraard in 45 graden. Daarna heb ik ze met bruine en een paar rode druppels verf geschilderd. Opgedroogd en daarna met wit gedrybrushd.

Peter: Uiteraard ga ik rondom de diorama het geheel nog een kleurtje geven. Ik dacht zelf aan zwart of heb jij nog een beter idee?


Groeten Ronald
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
TOP!
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Citaat van: Varekamp op zondag 20 september 2009, 09:09:50

Peter: Uiteraard ga ik rondom de diorama het geheel nog een kleurtje geven. Ik dacht zelf aan zwart of heb jij nog een beter idee?


Groeten Ronald

Zwart is een goede oplossing volgens mij, alles wat zwart is valt niet op ( net als in het theater ) en de rest komt beter tot zijn recht.

Succes verder,

Peter / degeluidsman.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Mooi stukje werk
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
goedenmorgen ronald.

super mooi man.
wat is dat een mooie diorama geworden.
vooral het beekje slootje is mooi zeg.
mocht je even niks te doen hebben ik heb nog een groote beek die gemaakt moet worden  :lol: :lol:hahaha.

groetjes bas
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Super gedaan!
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
De diorama is heel mooi geworden. 8)

Gr.
René
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Update: Laatste scenery aan onze diorama   :(

Ja beste forumleden vandaag heb ik en Don de laatste hand gelegd aan de scenery van onze diorama. Eigenlijk best wel jammer want het plaatje wordt steeds completer en op het laatst is het dan toch een keer klaar. Het enigste wat er nog op moet is een wachtsein en nog wat meer preister figuren en nog wat goederen en auto's. Dan pas is ie helemaal af. Maar dan moeten Don en ik een keer naar een beurs toe. Nou moet ik altijd zaterdags werken  :( dus moet ik beurzen afwachten die ook op zondag te bezoeken zijn. en die komen eraan.
Welnu de weg is klaar het enigste wat er nog op moet is een verkeersbord, de kant tussen de sloot en het wegdek is nu helemaal voorzien door de plantsoenendienst en rijkswaterstaat heeft nog wat markeringspaaltjes aangebracht  :lol: :lol:. Zie hieronder wederom het resultaat en de VW Polo (hoe is het  mogelijk, ik werk bij VW  :D) heeft al de nodige slijtsporen in het wegdek aangebracht.



Nadat ik de graskant had ingestrooid heb ik met een stofzuiger (na het drogen)  en een stuk panty de restjes op gezogen. En een strak kantje gras bleef staan.




Zie hier de achterkant van het slootje en de struikjes.


Door met verschillende kleuren te werken in het slootje en daarna de blanke lak erover te gieten ontstaat er toch een mooie diepte werking.


De complete weg met struiken en de slijtsporen in het wegdek.



Een mooie nieuwe glimmende VW Polo kan eigenlijk niet, ook deze zal ik met de tijd nog eens bewerken. Uiteraard met een bestuurder erin en ik zal deze ook eens wat vervuilen.

Nadat Don en ik naar een beurs zijn geweest en geslaagd zijn met ons verlanglijstje zullen wij uiteraard weer een up-date plaatsen om de verder aankleding te laten zien.
Tot zover weer even groeten van Don en Ronald  :D :D
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Toppie hoor.

Vraagje: hoe hebben jullie die banden- / slijtsporen aangebracht?
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hoi Gerard,

Jij bent snel met je reactie  :shock:. hahaha.  De slijtsporen breng ik aan met een poeder zwart en een beetje bruin, sterk verdund met water en een platte penseel. Na het opbrengen wrijf ik met een zachte doek het droog en zo ontstaat je spoor. Duidelijk genoeg zo?

Ronald
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Over een snelle reactie gesproken :lol: ...

Bedankt voor je uitleg, het is me duidelijk.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hallo,

Leuke update hebben jullie weer laten zien, het het ziet er weer geweldig uit het slootje met name is goed gelukt.
En het wegdek is ook goed gelukt.

Groet Wim.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
ziet er top uit hoor !!
erg mooi geworden
complimenten
groet robert
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Complimenten,

jullie diorama ziet er zeer goed uit :D wel jammer dat hij klaar is maar jullie gaan vast weer iets anders bouwen.

groet,

peter / degeluidsman.

Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Zeer mooi diorama

Ik zit vol ongeduld te wachten op het vervuilen van de VW Polo,
wil dat zelf ook wel eens doen. :P
Doe zo verder

Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hallo Ronald en Don.
Wat is dit een prachtig diorama geworden! 8)
Bijzonder leuk verslag en voorzien van erg mooie en duidelijke foto's.
Met de ervaring die dit prachtige diorama heeft opgeleverd moet de bouw van de baan, zeker wat de scenery betreft, prachtig resultaat krijgen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Prachtig gemaakt zeg....en met zeer veel gevoel en liefde gemaakt dat zie je meteen !!!

Een toppertje  8)

Groeten,

Hans.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Nou hier is dan nog een kleine up-date: Om de diorama toch nog wat te verfraaien hebben we nog wat preisner volk toegevoegd. Als eerst is er een 4 tal bergsportliefhebbers bezig met hun training en zijn dus een stuk steile rots aan het beklimmen.
Verder staat de jachtopziener vanaf het kapelletje dit gade te slaan en komen nog een paar passanten om de hoek lopen en een stel dat ook staat te kijken naar de bergbeklimmers. Verder nog een baanmedewerker (geen foto van, batterijen waren leeg) die met de smeerkan loopt om de eindbuffers in het vet te houden.
Om het bos wat op te vrolijken hebben een paar herten de schuwheid even overwonnen om ook eens hun kop te laten zien en dat zij in het bos wonen.















Ik zou er natuurlijk nog veel meer erbij kunnen verzinnen, maar ik vind dat er zo voor dit project voldoende is toegevoegd. Volgende week  3 oktober, is er een opendag bij onze treinenclub in Den Helder en daar zal onze diorama live te aanschouwen zijn. Uiteraard met treinen erop en nog wat meer auto's. Ik zal daar dan ook foto's van nemen (tegen die tijd zijn mijn batterijen ook opgeladen  :lol: :lol:).

Groeten Ronald en Don
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Geweldig zoals dat eruit ziet, toppie.

Het touw wat de bergbeklimmers gebruiken, waar is dat van gemaakt?
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hallo Gerard,

Dat touw is van een stukje garen. Ik heb vanmiddag in de zelfmaak mode winkel bij ons in het dorp eens lopen snuffelen in een bak met opruiming en daar vond ik een mooi klosje met zwart garen  voor ? 1,50. Komt altijd van pas.

Groeten Ronald
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Bedankt voor het snelle antwoord.

Je kunt het inderdaad ook nog gebruiken om zeildoeken vast te zetten en ladingen (boomstammen) samen te binden, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
ziet er heel goed uit
zeker leuk gedaan met die preisertjes die je berg aan het beklimmen zijn
complimenten
groet robert
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Zeer mooi...een genot om naar te kijken, dat zegt genoeg  :)

Ga zo door !!

Groet en fijn weekend.

Hans.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
een meesterwerk, wat mooi.
Super!!!

gr. Henk
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
dit mag je bij mij ook komen doen hoor.Gewoon PRACHTIG.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
hier kan ik maar één ding op zeggen :D PRACHTIG!
Het diorama is zeer geslaagd, mooie afwerking, mooie kleuren, tip top! Proficiat :D

Groeten, Peter
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Prachtige module. Heel mooi gemaakt. De klimmers moet ik eens over nadenken voor mijn baan. Wel opletten voor niet scherpe foto's
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hallo hier zijn we. Afgelopen zaterdag was er de opendag van onze treinenclub in Den Helder. Helaas moest ik zelf werken, maar Don heeft de honeurs waargenomen. Onze diorama heeft daar gestaan en de reacties waren overweldigend. Van zowel de bezoekers als medemodelbouwers (die geen lid zijn van ons forum) kreeg Don een vragenvuur over zich heen van hoe heb je dit en hoe is dat.... Hij was aan het eind van de dag bekaf  :lol: Maar hij heeft enorm genoten van die dag. Ook al het materiaal wat er reed was zeer divers.
Jullie kunnen de foto's bekijken op deze site: http://www.mscdh.nl/ en klik dan op foto's en dan bij opendag 2009.

Voor de opendag had ik nog even gauw de buitenkant van de diorama zwart geschilderd.

Zie hier een complete overzichtsfoto.



Met dit laaste resultaat wil ik de bouw van het diorama beëindigen.  :( Mocht er iemand zijn die geïnteresseerd is  deze te willen kopen dan kan er altijd over gepraat worden.

Groeten Ronald en Don
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Citaat van: Varekamp op zondag 04 oktober 2009, 19:30:56
Helaas moest ik zelf werken, maar Don heeft de honeurs waargenomen. Onze diorama heeft daar gestaan en de reacties waren overweldigend. Van zowel de bezoekers als medemodelbouwers (die geen lid zijn van ons forum) kreeg Don een vragenvuur over zich heen van hoe heb je dit en hoe is dat.... Hij was aan het eind van de dag bekaf  :lol: Maar hij heeft enorm genoten van die dag.
De diorama was dus een groot succes :D. Kijk, daar doe je het allemaal voor...
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Dit moet zeker een gevoel van voldoening geven....heerlijk toch  :)

Kan me voorstellen dat zoiets vermoeiend werkt, maar na gedane arbeid is het goed rusten.

Groet,

Hans.
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Hoi Ronald en Don.

Jullie hebben echt een geweldig mooi diorama gemaakt.
Scenerybouwers bijuitstek. :D
Tis alleen jammer dat je er geen treinen op kunt laten rondrijden, maar dat heb je nu eenmaal met een diorama.
Je hebt Don wel lekker in het diepe geduwt, dat je em op de opendag alles alleen hebt laten opknappen.  :lol:
Als ik advies nodig heb dan weet ik waar ik moet zijn.  8)
Re:Bouw diorama van Ronald en Don
Je bent altijd welkom, dat weet je. En als jij een keer zo ver bent, dan komen we gewoon eens een weekendje bij je scenery bouwen  :lol:

Groeten Ronald en Don
Re: Bouw diorama van Ronald en Don
Citaat van: minirailz op vrijdag 05 september 2008, 18:25:50
zoals je zelf zei:

'het resultaat mag er wezen'
hier heb ik dan ook niks aan toe te voegen.

Dennis
Nou de nieuwe diorama is in aantocht hoor!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: