Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?

Gestart door JB donderdag 04 september 2008, 22:19:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Naar aanleding van een elders beschreven ombouwproject heb ik een Ese Lokpilot V3 decoder gekocht. Tevens wordt een delta motortje omgebouwd tot een hoogvermogensmotor. Bij dit laatste setje zitten ook twee ontstoorspoelen (lijken op een weerstand maar zijn groen) die ik volgens Märklin zou moten monteren. In de handleiding van de Lokpilot kan ik hierover echter niets terug vinden. Iemand een idee of ik ze moet gebruiken of niet ?

Jan
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Bij ESU kan de condensator over de borstels blijven zitten, voor de rest alles verwijderen.

Mvg, Johan
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Johan,

Bedankt.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Jan, voor alle duidelijkheid, die twee ontstoorspoeltjes die bij de HV motor zijn meegeleverd, moet je wel gebruiken.
Één tussen motorschild en groen draad en één tussen motorschild en blauwe draad.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Smoorspoelen zijn geheel overbodig naar mijn mening.

Ben.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Dit is inderdaad weer zo'n moet het wel of moet het niet verhaal  :P
Ook op het Hag forum waar ik regelmatig vertoef is dit een langlopende discussie tussen voor en tegenstanders van ontstoorspoelen.

Eigenlijk komt het erop neer, dat je ze kan plaatsen, maar dat het niet perse noodzakelijk is voor een correcte werking. Je decoder zal je er niet mee opblazen ofzo ;)

Persoonlijk plaats ik ze wel, omdat het naar mijn mening niet kwaad kan, ookal zouden ze niets toevoegen aan goede rijeigenschappen, maar zoals ik al zei, het hoeft dus niet.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is.

Groetjes,
Menno
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Menno,

Echt duidelijker wordt het hier niet mee. Want er is nog geen antwoord op de vraag waar die dingen goed voor zijn, of wat de noodzaak is om ze te monteren. Het zou wel handig zijn als een fabrikant (Märklin in dit geval) niet alleen zou vertellen dat je ze moet monteren, maar ook wat uitleg zou geven van nut en noodzaak.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Klaas, verhaal ligt nog anders. Betreft hier een ESU decoder dus vreemd fabrikaat vanuit Márklin gezien met Märklin onstoorspoeltjes. Ik denk niet dat Márklin daar een verklarende uitleg over zal geven.

Maar jij als alwetend expert zou ons het zo kunnen vertellen, toch  :roll: :wink:

Mvg, Johan

P.s. dank voor je reactie op mijn email (zit een aantal dagen niet thuis dus dan maar even zo)
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Dit schrijft Esu op haar Supportsite:

Für die Märklin® Motoren müssen Sie allerdings die beiden Kondensatoren, die vom Motorschild zur Gehäusemasse führen, unbedingt entfernen! Nur so wird die Lastregelung korrekt arbeiten. Idealerweise sollten Sie zwischen die Motoranschlussleitungen und den Decoder (graues und orangenes Kabel) zwei Entstördrosseln (z.B. Märklin® 51 6520) einlöten. In den LokPilot Digitalsets sind zwei passende Drosseln jeweils schon mit dabei.



Maar zoals eerder gezegd voor mij zijn ze overbodig.

Ben.




Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Het betreft hier een ESU decoder.
Bij deze decoders mogen geen ontstoorspoelen (tenzij vermeld) of condensatoren gebruikt worden behoudens de condensator tussen die tussen de motoraansluitingen zit. ESU is daar duidelijk in, bij het ontwerp is hier rekening mee gehouden er zittten er al een aantal onderdelen voor op de print,
De ontstooronderdelen tesamen met de bedrading vormt een filter voor hoogfrequente stoorsignalen. Doe maar eens een spectrumanalyze met en zonder deze onderdelen.
Waarom men er zelf geen last van lijkt te hebben bij het weglaten van deze onderdelen terwijl het men het wel voorschrijft is een heel ander verhaal wat buiten dit draadje valt.

Mvg,
Peter
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Samenvattend,

1) De 2 condensatoren die nu nog op het motorschild zitten gaan er samen met alle bedrading af. Dit is logisch omdat zij contact maken met het lokhuis zelf en dat willen we voorkomen. Indien aanwezig kan de condensator C1 (op de tekening van märklin) blijven zitten.

2) De twee ontstoorspoeltjes die bij het HV setje geleverd worden blijven gewoon in het doosje zitten. Als ik Peter goed begrijp heeft ESU in de Lokpilot al een voorziening getroffen om hoogfrequente stoorsignalen te filtreren en hebben de ontstoorspoeltjes dus geen toegevoegd waarde meer. Hooguit kun je redeneren zoals Menno en stellen "baat het niet, schaad het niet".

Jan
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Volgende is gewoon ter info, wat u er mee doet is geheel voor u zelf.

In Elektuur wordt regelmatig een artikel gewijd aan EMC en zijn problemen. Dit artikel wordt regelmatig in het tijdschrift herhaald speciaal voor de zelfbouwers. Zie bijv: Elektuur 7/8 2006.

Stukje citaat:
De wet
Ook de zelfbouwer mag zijn apparatuur pas in bedrijf stellen wanneer hij er zeker van is dat deze aan de wettelijke richtlijnen voldoet. De HDTP (vroegere RCD) is als controlerend orgaan van de overheid terughoudend als het gaat om zelfbouwapparatuur en zal alleen na klachten tot controle overgaan. Blijkt de schakeling niet aan de richtlijn te voldoen, dan kan de ingebruiknemer (U dus) mogelijk worden aangesproken voor de ontstane schade.
Einde stukje citaat.


Mvg,
Peter
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Peter,

Is dit het stukje wet wat moet voorkomen dat een lok het tv beeld van de buren veranderd in sneeuw  :D

Jan
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Bijvoorbeeld.

Mvg,
Peter
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 05 september 2008, 21:04:01
Klaas, verhaal ligt nog anders. Betreft hier een ESU decoder dus vreemd fabrikaat vanuit Márklin gezien met Märklin onstoorspoeltjes. Ik denk niet dat Márklin daar een verklarende uitleg over zal geven.
Je hebt de bedoeling van mijn opmerking niet helemaal gepakt. Wat ik bedoelde: als Märklin (of een andere fabrikant, indien van toepassing) zou uitleggen wat die smoorspoelen doen in de relatie tussen decoder en motor, dan heb je een houvast om te beoordelen of ze bij een andere decoder ook nodig zijn.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Citaat van: spoorman op vrijdag 05 september 2008, 21:54:56
Dit schrijft Esu op haar Supportsite:

Für die Märklin® Motoren müssen Sie allerdings die beiden Kondensatoren, die vom Motorschild zur Gehäusemasse führen, unbedingt entfernen! Nur so wird die Lastregelung korrekt arbeiten. Idealerweise sollten Sie zwischen die Motoranschlussleitungen und den Decoder (graues und orangenes Kabel) zwei Entstördrosseln (z.B. Märklin® 51 6520) einlöten. In den LokPilot Digitalsets sind zwei passende Drosseln jeweils schon mit dabei.



Er staat toch:
Idealerweise sollten Sie zwischen die Motoranschlussleitungen und den Decoder (graues und orangenes Kabel) zwei Entstördrosseln (z.B. Märklin® 51 6520) einlöten.

Of zie ik iets over het hoofd. :shock:
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
CiteerIn den LokPilot Digitalsets sind zwei passende Drosseln jeweils schon mit dabei.
En wat wordt er bij de LokPilot V3.0 niet bij geleverd ?.

Mvg,
Peter

Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Citaat van: Freak op zaterdag 06 september 2008, 10:14:57
En wat wordt er bij de LokPilot V3.0 niet bij geleverd ?.
Precies, maar daar gaat het ook niet over. Ze zeggen:

In den LokPilot Digitalsets sind zwei passende Drosseln jeweils schon mit dabei.

Een digitalset is een verpakking met een decoder, een magneet, en twee smoorspoelen. Dat is dus wat anders dan een losse decoder.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Freak,

Ik weet niet waar je op uit bent maar ik haak even af. Volgens mij weet de vraagsteller voldoende.

Mvrgr.,Ben.
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Citaat van: Freak op zaterdag 06 september 2008, 10:14:57
CiteerIn den LokPilot Digitalsets sind zwei passende Drosseln jeweils schon mit dabei.
En wat wordt er bij de LokPilot V3.0 niet bij geleverd ?.

Mvg,
Peter


Hoi Peter,

Bedoel je niet dat die spoeltjes alleen bij de volgende sets wordt meegeleverd en niet bij losse decoders:

Um Ihnen den Umbau Ihrer Delta®-Loks so einfach wie möglich zu machen, gibt es die LokPilot Digital-Sets:  Neben dem LokPilot V3.0 Decoder 52610 ist jeweils ein passender Permanentmagnet sowie zwei Entstördrosseln enthalten.  Nutzen Sie den Preisvorteil gegenüber dem Einzelkauf!


  Art.Nr.  Beschreibung
  52630  LokPilot Digital-Set 1, mit LokPilot V3.0 52610, Feldmagnet 51960. Drosseln
  52631  LokPilot Digital-Set 2, mit LokPilot V3.0 52610, Feldmagnet 51961. Drosseln
  52632  LokPilot Digital-Set 3, mit LokPilot V3.0 52610, Feldmagnet 51962. Drosseln
Re: Ontstoorspoelen plaatsen bij een Lokpilot ?
Hallo Ad,

Zie je PB hierover.

Mvg,
Peter