Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wintrack baanplannen verzamelen...

Gestart door rocofan donderdag 04 september 2008, 15:28:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wintrack baanplannen verzamelen...
hallo mede forum gebruikers ...

ik ben al enige tijd een enthousiaste Wintrack gebruiker. ik heb in de loop der tijd al een leuke collectie van plannen verzameld.

heel vaak lees ik dat men een baanplan zoekt.

indien jij een leuk baanplan hebt, of een plan wat niet standaard bij wintrack geleverd wordt, mail me dat dan even toe !
dan zet ik het in mijn database erbij ...

indien je interesse hebt , kun je van mij tegen kostprijs een cd ontvangen met alle plannen die ik in de loop der tijd verzameld heb.

ik laat deze cd's professioneel maken en voorzien van een mooi label.
zodat het ook leuk is om te bewaren zelfs als je geen nieuwe plannen hebt.


Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Hallo Rocofan,

Heel leuk idee maar mijn railplan is nog niet klaar maar als die klaar is mag je als je er intresse in hebben wel krijgen en op je cd plaatsen daar heb ik geen probleem mee.
Het is wel Marklin C-rails maar dat maakt niet uit toch?
Er zijn al twee mensen hebben ook al interesse in mijn railplan maar moeten nog even wachten.

Groet Wim.
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Goed idee,
en in de CD heb ik ook wel interesse.
Stuur mij een PB'tje en ik stuur u het plan van mijn schaduwstation door.
Van de baan zelf is het nog niet af.
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
de mijne mag je gewoon uit dit draadje halen :)

Ik ben m wel nog aan t aanpassen ... maar dat wordt tzt netjes bijgewerkt in het draadje
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Hallo Rocofan,

mijn oude baanplan is vrijwillg geplaatst op www.wintrack.de en is daar net zoals vele honderden baanplannen terug te vinden en te downloaden, echter alleen voor prive gebruik.

Ik zou echter niet weten waarom ik mijn baanplan bij iemand die ik misschien niet eens van naam ken zou moeten laten hoasten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Er is/was ooit zelfs een cd met wintrack plannen te koop. Of deze nu nog bestaat geen idee vandaar de is/was in het begin van deze reactie.
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Hallo,

ik heb wel interesse in de "verzamelde werken" op cd

Stuur maar een pb.

met vriendelijke groet,

Lou
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Hallo Lou,

even reagerent op de baanplannen, waar Johnntrein naar revereert, deze zijn oa. te koop bij Modellplan, uiteraard mag je hier ook zelf het initiatief ondernemen. Uiteraard rust hier copyright op. Overigens geef ik niemand toestemming om mijn baanplan die zich op de site van Wintrack bevindt, te verspreiden op CD.

http://www.modellplan.de/planen/gleisplaene/gpstart.htm
http://www.modellplan.de/

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
dit vind ik persoonlijk een leuke wending in het hele verhaal ...

niet dat het mij wat uitmaakt, maar ik vraag iets en hoef geen reaktie als men het idee niets vindt....
waarom iets afbreken omdat jij het idee niets vindt...


eerlijk gezegd ben ik er van overtuigd dat het copyright in dit geval echt niet zal opgaan ... wel als je hetzelf zou hebben getekend ...

maar je gebruikt nu een programma ... waaraan een waslijst aan voorwaarden hangen ...

je maakt iets met een programma en claimt rechten aan het eindproduct...

zelfs als iemand jouw baan natekent op elk spoortje na , kun jij geen copyrights claimen, want het programma doet dat ....

dat is hetzelfde als 1 druppel water in een fles Heineken doen en dan claimen dat je een nieuw soort bier hebt ontwikkeld ...


in ieder geval , ik heb inmiddels een leuke verzameling plannen, niet om te verkopen ... maar gewoon om leuke ideeen op te doen en zo tot je eigen perfecte baan te komen ....

dus mail of pb me even als je mee wilt doen ..

ik verzamel alles en geef iedereen er dan een aangepast en kompleet !






Citaat van: wissels op vrijdag 31 oktober 2008, 00:08:07
Hallo Lou,

even reagerent op de baanplannen, waar Johnntrein naar revereert, deze zijn oa. te koop bij Modellplan, uiteraard mag je hier ook zelf het initiatief ondernemen. Uiteraard rust hier copyright op. Overigens geef ik niemand toestemming om mijn baanplan die zich op de site van Wintrack bevindt, te verspreiden op CD.

http://www.modellplan.de/planen/gleisplaene/gpstart.htm
http://www.modellplan.de/

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Citaat van: rocofan op maandag 03 november 2008, 13:39:41
je maakt iets met een programma en claimt rechten aan het eindproduct...

Volgens mij zit je fout...
Als ik uw logica volg:
Ik koop Java als programmeertaal van Borland of zo en mag dan alle software geschreven in Java simpelweg copieren en vrij gebruiken? Ah ja tes ook een eindproduct.
als we het nog wat verder trekken... Ik koop een fototoestel van een bepaald merk. Maak een rreks foto's en het merk van het toestel heef dan alle copy rights op de foto's?  De foto is het eindproduct van het toestel.
Uw logica zal niet lang stand houden vrees ik...
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Citaat van: philippe_007 op maandag 03 november 2008, 23:04:36
Citaat van: rocofan op maandag 03 november 2008, 13:39:41
je maakt iets met een programma en claimt rechten aan het eindproduct...

Volgens mij zit je fout...
Als ik uw logica volg:
Ik koop Java als programmeertaal van Borland of zo en mag dan alle software geschreven in Java simpelweg copieren en vrij gebruiken? Ah ja tes ook een eindproduct.
als we het nog wat verder trekken... Ik koop een fototoestel van een bepaald merk. Maak een rreks foto's en het merk van het toestel heef dan alle copy rights op de foto's?  De foto is het eindproduct van het toestel.
Uw logica zal niet lang stand houden vrees ik...

Nog eenvoudiger: Ik schrijf een brief op een tekstverwerker (Word, Office oid). Dan is de maker van de software niet ineens eigenaar geworden van de inhoud van de brief (of de mail, het boek, de database enz)
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
sorry , jullie redenatie is leuk .... maar jullie hebben niet begrepen wat ik schreef ... of niet goed gelezen ...

indien jij een text schrijft met word ....
daar heb ik het niet over ...

ik zeg : dat als jij een text schrijft binnen word ... probeer dan eens de copy rights te krijgen op dat WORD dokument !!!!

wel even goed lezen alvorens met voorbeelden te komen die kant nog wal raken ...

lees eens de voorwaarden van copyright voorwaarden ... !!!!

je kunt echt niet zomaar overal copyrights over krijgen...

dit even terzijde ...







Citaat van: philippe_007 op maandag 03 november 2008, 23:04:36
Citaat van: rocofan op maandag 03 november 2008, 13:39:41
je maakt iets met een programma en claimt rechten aan het eindproduct...

Volgens mij zit je fout...
Als ik uw logica volg:
Ik koop Java als programmeertaal van Borland of zo en mag dan alle software geschreven in Java simpelweg copieren en vrij gebruiken? Ah ja tes ook een eindproduct.
als we het nog wat verder trekken... Ik koop een fototoestel van een bepaald merk. Maak een rreks foto's en het merk van het toestel heef dan alle copy rights op de foto's?  De foto is het eindproduct van het toestel.
Uw logica zal niet lang stand houden vrees ik...
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Citaat van: rocofan op dinsdag 04 november 2008, 15:19:04
ik zeg : dat als jij een text schrijft binnen word ... probeer dan eens de copy rights te krijgen op dat WORD dokument !!!!
Volgens jouw redenatie zou het copyright op een in Word geschreven text in het bezit komen van de maker van Word (Microsoft dus). Dat is dus zo fout als het maar zijn kan. Microsoft heeft / houdt alle rechten op de wijze van opslaan (het Word bestandsformaat), maar heeft totaal geen rechten op de inhoud, de tekst zelf.

Ander voorbeeld: Als ik een liedje componeer op een Yamaha keyboard, en opsla in het gehuegen van dat keyboard, is het nog steeds MIJN liedje. Als ik daarna dat keyboard ter reparatie naar Yamaha, en Yamaha een paar maanden later MIJN liedje gebruikt in hun reclames, hebben ze echt wel een probleem. De rechten op het liedje blijven namelijk bij mij.

Het is misschien wel moeilijk om dat te bewijzen, en dus ook mijn rechten te halen, maar daar gaat het onderwerp niet over. De rechten komen dan in ieder geval NIET bij de maker van het muziekinstument. Zou ook wel vreemd zijn, want dan zouden alle rechten van liedjes bij de makers van de muziekinstrumenten liggen *(, en niet bij de artiesten (en/of hun platenbazen).

En zelfs al heeft de instumentenmaker in zijn gebruikersvoorwaarden staan dat alle rechten van alle op zijn instumenten gemaakte muziek hem toe zullen komen, dan is die voorwaarde simpelweg neit geldig. De wet staat namelijk nog altijd boven dit soort afspraken. Zoek maar eens naar rechtmatigheid van de EULA (End User LIcence Agreement) van Microsoft...!

*( Behalve bij acapella muziek, want dan wordt er alleen gezongen :)
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Dit gezegd zijnde over de copy right...

Maar wat ik mij afvraag Walter, jet zet uw baanplan op de wintrack site, dus iedereen mag het zien.. Maar gebruiken niet ?
Waarom zet je het dan op de site?

Persoonlijk zou ik er van uitgaan dat as het op een zo'n site staat je het zou mogen gebruiken (mist vermelding van de auteur).. Maar das maar mijn gedacht natuurlijk..

Philippe
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Hallo Philippe,

iedereen mag mijn (oude) baanplan zien, en uiteraard ook nabouwen, verspreiden vindt ik een ander verhaal, zeker als hier de toestemming van de auteur(s) niet van gevraagd is, en/of de bron niet vermeld wordt. Hopelijk geldt dat dan ook voor alle andere baanplannen die hij wil gaan verspreiden, mits niet uitdrukkelijk de toestemming van iedere afzonderlijke auteur gevraagd en verkregen is, voordat straks het hele downloadbereik met treinbanen van de site van Wintrack verspreidt wordt,

met vriendelijke groet,

Walter







Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Tja, allemaal boekenwijsheid.

Eenmaal iets geplaatst op het World Wide Web betekent automatisch dat je de controle daarover verliest. Je kunt je wel formeel opstellen door iets te roepen over intellectuele rechten of copyright enz. maar dat is naief.

Gr, Ben.
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Hallo,

CiteerArtikel 1
Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

CiteerArtikel 10
1.
Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:
1°.
boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;
2°.
tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;
3°.
mondelinge voordrachten;
4°.
choreografische werken en pantomimes;
5°.
muziekwerken met of zonder woorden;
6°.
teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;
7°.
aardrijkskundige kaarten;
8°.
ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;
9°.
fotografische werken;
10.
filmwerken;
11°.
werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;
12°.
computerprogramma?s en het voorbereidend materiaal;
en in het algemeen ieder voortbrengsel op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst, op welke wijze of in welken vorm het ook tot uitdrukking zij gebracht.

Je kunt hooguit nog discusiëren of een tekening gemaakt met wintrack valt onder punt 6 (tekenwerk) of punt 12 (voortbrengsel).

Bron: auteurswet klik hier voor de volledige wettekst (sorry voor het taalgebruik, hij stamt echt nog uit 1912!)

Je kunt dus lang en breed praten over van alles en nog wat. Een tekening gemaakt in Wintrack door een persoon valt in dat opzicht dus in beginsel onder de auteurswet. Of de maker daarvan ervoor kiest om dit openbaar te maken op het www of voor mijn part af te drukken en op iedere boom en lantaarnpaal te plakken, doet aan dit beginsel niets af.

Er zit overigens een wezenlijk verschil in het verkrijgen van de tekeningen.
Als ze door de maker ter beschikking worden gesteld met als doel een verzameling te creëren en te verveelvuldigen/verspreiden lijkt mij dat er niets aan de hand is. Als tekeningen lukraak zonder voorafgaande toestemming van het www worden geplukt, lijkt mij dat het copyright geschonden wordt. In hoeverre het een haalbare zaak is om hiertegen te procederen is weer een heel ander verhaal.

Om een lang verhaal kort te maken en eindelijk weer on topic te kunnen gaan:
Ik persoonlijk zou in mijn verzamelwoede alleen die tekeningen gebruiken en verzamelen, die mij door de maker ter hand gesteld zijn. Ik vind het een leuk initiatief om baanplannen van andere mensen te verzamelen om zodoende medemodelspoorders een eindje verder op weg te helpen. Je mag mijn baanplan daarvoor gebruiken(hoewel het in theorie niet passend is, maar in de praktijk wel)

Groetjes

willie

Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
CiteerJe kunt je wel formeel opstellen door iets te roepen over intellectuele rechten of copyright enz. maar dat is naïef.

Je kunt een auto uitrusten met een 145pk aandrijving, maar denken dat je dan ook 230 mag rijden op de nederlandse snelweg is ook naïef. Iets wat kan, mag niet altijd. Zo ook in dit geval. Dus wat is naief.

Gisteren n.a.v. dit draadje eens even een bevriende advocaat gebeld en om vrijblijvend advies gevraagd. Die geeft aan dat als zijn baanplan zonder toestemming wordt gebruikt hij zeker een briefje kan gaat sturen incl. een schikkingsbedrag, en als dat niet wordt gehonoreerd hij de rechtzaak zal gaan winnen. Het mag niet zonder toestemming, want het materiaal is auteursrechtelijk beschermd. (Nederlands recht)

Leuk of niet, of je er nu ook zo over denkt of niet: maakt allemaal niets uit, het mag niet.

Een tweede punt waar het ook fout gaat (en wat de zaak van de tegenpartij nog eens extra zwak zou kunnen maken, alhoewel dat nog niet eens nodig is om te winnen) is dat er een financiële transactie wordt uitgevoerd. Dan zal er n.a.w. worden geoordeeld dat er ook nog eens financieel gewin is gemaakt met een ander zijn auteursrechtelijk beschermde werk.

Zijn zakelijke conclusie (en niet de mijne): dubbel fout en als het erop aankomt gaat deze partij naar zijn idee verliezen.

Zijn privé conclusie: (en niet de mijne) een erg leuk initiatief, maar ik zou er nog een keer extra over nadenken en er zeker van willen zijn dat de auteurs toestemming hebben gegeven voor de wederverkoop cq verspreiding. Risico is te groot, al helemaal met een financiële transactie.

Gezond om eens te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht#Regels
Re: Wintrack baanplannen verzamelen...
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 05 september 2008, 19:04:20
Er is/was ooit zelfs een cd met wintrack plannen te koop. Of deze nu nog bestaat geen idee vandaar de is/was in het begin van deze reactie.

bestaan nog.
Contacteer:
- Keuterman in Nederland: www.keuterman.nl
- Train Service Danckaert in België: www.wintrack.be