Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.

Gestart door Ludwig woensdag 03 september 2008, 14:10:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Hoi,
Ik heb een locomotief van Roco omgebouwd naar 3 rail en voorzien van een multiprotocol decoder van E.S.U.
Deze decoder is al gebruikt en werkte na de ombouwing.
Na een tijdje proefrijden wou ik een reset uitvoeren van de decoder om de instellingen te optimaliseren.
Toen in echter een reset had uitgevoerd door 8 in CV 8 te schrijven werkte er niets meer.
De lampjes branden zeer zwak en de decoder reageert op geen enkel commando meer.
Niet op adres 3 en ook niet op alle andere ( getest tot adres 99)
Iemand een idee wat er fout gelopen is.
Tot aan de reset toe werkte alles nog.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ludwig,

Reageert de decoder nog wel op een analoog signaal???

Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
@ Peter, de gebruikte centrale is een control unit 6021.
Tja heb ik misschien me vergist en alleen 8 ingegeven.
Het zou zo kunnen gebeurt zijn maar hoe moet ik het dan nu oplossen?

@ Chris, ik zou inderdaad eens kunnen proberen of hij het analoog nog doet.

Bedankt voor de reacties
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ludwig,

Gewoon nog een keer resetten.
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: spoorman op woensdag 03 september 2008, 18:06:51
Ludwig,

Gewoon nog een keer resetten.

ok maar op welk adres dan.
Het orgineele of adres 3
Op beide geeft de decoder geen kik meer.
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Heb net even op een analooge baan geprobeert en daar doet hij het wel.
krab krab aan mijn achterhoofd....nu weet ik het ook niet meer.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Opnieuw resetten, dus 2 x 08 ingeven op je 6021 !

Mvg Gert
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ik heb jullie tips geprobeert maar de decoder geeft geen teken van leven.
Ik vind het wel raar dat ik de loc op de baan plaats de verlichting begint te branden.
Iemand nog een idee?
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Dag Peter,
Voor in de programmeermodus te geraken moet ik blijkbaar via adres 3 werken.
Maar ook daar reageert de decoder niet.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Het is wellicht even werk, maar probeer het adres te achterhalen door de adressen 01 t/m 79 achter elkaar in te geven op de 6021, om te zien welk adres wel reageert.
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: Kappa op donderdag 04 september 2008, 17:43:09
Het is wellicht even werk, maar probeer het adres te achterhalen door de adressen 01 t/m 79 achter elkaar in te geven op de 6021, om te zien welk adres wel reageert.

Daar zit nu juist het probleem.
Ik heb alle adressen afgelopen maar hij reageert op geen een meer.
Ik heb alle tips die ik gekregen heb uit geprobeert maar niets schijnt te helpen  :(
Toch alvast bedankt voor het reageren en heeft iemand nog tips dan lees ik ze graag.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Heb je iemand bij je in de buurt met een Intellibox? Programmeert net effe wat charmanter en doorzichtiger.

Modelspoorwinkel?

Succes, Ben.
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: Freak op donderdag 04 september 2008, 20:53:26
Of een ECoS, werkt nog mooier,

Mvg,
Peter

8)

Maar of die ook een decoder uit de stress kan halen weet ik niet.

Mvg, Johan
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Met een IB lukt dit. Al die andere glimmende spullen het ik geen verstand van.

Ben.
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Dan zal ik op zoek moeten gaan naar iemand met een Intellibox of ecos.
Het idee dat de decoder in programmeer modus is blijven staan zou wel eens kunnen kloppen.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Je bent hier welkom maar ik vrees dat de afstand te groot is................. België is nl niet naast de deur hier.

Mvg, Johan
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: Ludwig op donderdag 04 september 2008, 22:38:04
Dan zal ik op zoek moeten gaan naar iemand met een Intellibox of ecos.
Het idee dat de decoder in programmeer modus is blijven staan zou wel eens kunnen kloppen.
Groeten
Ludwig



Ludwig,


Ga naar de ESU Loksound website voor de handleidingen:

http://www.esu.eu/index.php?id=293&L=2

Ik heb ook wel eens "onverklaarbare" problemen gehad met ESU Lokpilot mfx decoders (61600). Soms kon ik dat oplossen met de Lokprogrammer en niet met de CS of 6021. Lukte niets dan stuurde ik de decoder terug naar ESU en kreeg ik altijd een nieuw exemplaat retour.

Ik vermoed dat jij het hebt over de Lokpilot (Motorola/DCC en niet Motorola/mfx) decoder 51600.

Momenteel zou ik niet direct kunnen aangeven wat het probleem met je decoder precies is. Las ik niet dat hij wel analoog reageert? Is dat zo dan staat de decoder ingesteld voor analoog bedrijf...


nmbs < Willy > sncb
===============
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: Ludwig op donderdag 04 september 2008, 22:38:04
Dan zal ik op zoek moeten gaan naar iemand met een Intellibox of ecos.
Het idee dat de decoder in programmeer modus is blijven staan zou wel eens kunnen kloppen.
Groeten
Ludwig


Nee, iemand met een DCC-centrale. Een gewone Lokmaus is genoeg.
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.

Ludwig,


Ga naar de ESU Loksound website voor de handleidingen:

http://www.esu.eu/index.php?id=293&L=2

Ik heb ook wel eens "onverklaarbare" problemen gehad met ESU Lokpilot mfx decoders (61600). Soms kon ik dat oplossen met de Lokprogrammer en niet met de CS of 6021. Lukte niets dan stuurde ik de decoder terug naar ESU en kreeg ik altijd een nieuw exemplaat retour.

Ik vermoed dat jij het hebt over de Lokpilot (Motorola/DCC en niet Motorola/mfx) decoder 51600.

Momenteel zou ik niet direct kunnen aangeven wat het probleem met je decoder precies is. Las ik niet dat hij wel analoog reageert? Is dat zo dan staat de decoder ingesteld voor analoog bedrijf...


nmbs < Willy > sncb
===============

[/quote]

Willy, hoe zou ik hem terug op digitaal kunnen krijgen?
Gewoon op een digitaale baan plaatsen in de hoop dat de decoder zelf omschakeld lijkt niet te lukken.
Anderzijds dacht ik dat hij inderdaad op analooge modus is blijven staan dat de loc er ongecontroleerd zou moeten van doorgaan eens hij op een digitaale baan geplaatst wordt en dat doet hij ook niet.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: Ludwig op vrijdag 05 september 2008, 08:54:49

Ludwig,


Ga naar de ESU Loksound website voor de handleidingen:

http://www.esu.eu/index.php?id=293&L=2

Ik heb ook wel eens "onverklaarbare" problemen gehad met ESU Lokpilot mfx decoders (61600). Soms kon ik dat oplossen met de Lokprogrammer en niet met de CS of 6021. Lukte niets dan stuurde ik de decoder terug naar ESU en kreeg ik altijd een nieuw exemplaat retour.

Ik vermoed dat jij het hebt over de Lokpilot (Motorola/DCC en niet Motorola/mfx) decoder 51600.

Momenteel zou ik niet direct kunnen aangeven wat het probleem met je decoder precies is. Las ik niet dat hij wel analoog reageert? Is dat zo dan staat de decoder ingesteld voor analoog bedrijf...


nmbs < Willy > sncb
===============


Willy, hoe zou ik hem terug op digitaal kunnen krijgen?
Gewoon op een digitaale baan plaatsen in de hoop dat de decoder zelf omschakeld lijkt niet te lukken.
Anderzijds dacht ik dat hij inderdaad op analooge modus is blijven staan dat de loc er ongecontroleerd zou moeten van doorgaan eens hij op een digitaale baan geplaatst wordt en dat doet hij ook niet.
Groeten
Ludwig

[/quote]


Ludwig,

Ik moet mezelf hier corrigeren. Het is zo dat de "moderne" decoders automatisch detecteren of ze een analoog of digitaal signaal krijgen. Dus blijkbaar reageert jouw decoder op het analoge signaal en rijdt de lok, heb ik dat correct begrepen?
Wanneer de decoder een digitaal signaal krijgt aangeleverd, ik neem aan ingeval van de LokPilot 51600 een Motorola 14 of DCC, dan zou de decoder moeten reageren op een reset CV. Reageert de decoder niet op het digitale signaal dan is er iets in de decoderlogika "vergrendeld".
Een ESU Lokprogrammer zie ik eventueel als laatste redmiddel. Weet je zeker dat je 6021 Control unit foutloos werkt? Dit laatste kan je testen met een andere Lokpilot.

nmbs < Willy > sncb
===============
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: henkv op vrijdag 05 september 2008, 08:43:54
Citaat van: Ludwig op donderdag 04 september 2008, 22:38:04
Dan zal ik op zoek moeten gaan naar iemand met een Intellibox of ecos.
Het idee dat de decoder in programmeer modus is blijven staan zou wel eens kunnen kloppen.
Groeten
Ludwig


Nee, iemand met een DCC-centrale. Een gewone Lokmaus is genoeg.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de decoder door een niet gedefinieerde instructie inderdaad in de DCC modus is "terechtgekomen". De suggestie van Henk zou dan kunnen werken, dan wel bij gebruik van een IB of ECoS ook die instelling uitproberen.

Heb je jouw probleem ook al bij Loksound neergelegd? Ik weet uit ervaring dat ze daar erg behulpzaam zijn.

Groet,
Ronald
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Hallo Ludwig,

Het probleem wat je hier omschrijft heb ik zelf ook een keer voorhanden gehad en op de volgende manier opgelost.
Zet je 6021 in de programmeermodus op adres 80 en hou het omschakelcommando met de rijregelaar en de "go"toets enige tijd vast (bij mij was het bijna 3min.info kwam van M*) waarna de loc "omspringt" terug naar zijn eigenlijke programma, en kun je daarna nieuwe cv's invoeren

Veel succes
Janus
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Janus, dat zal ik vanavond eens uitproberen.
Bedankt aan alle voor het mee nadenken  :D
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Dat is het mooie van dit forum. :P

Groet,
Ronald
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Hoi,
Ik heb alle tips nog eens geprobeert en het kreng wil maar niet reageren.
Ik heb een mailtje naar Loc sound gestuurd,hopelijk leverd dat wat op.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Hallo,heb net dit draadje gelezen en kan hierbij niet helpen.Maar wat een Top forum zeg.

groetjes Huib
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Citaat van: Ludwig op vrijdag 05 september 2008, 18:34:29
Hoi,
Ik heb alle tips nog eens geprobeert en het kreng wil maar niet reageren.
Ik heb een mailtje naar Loc sound gestuurd,hopelijk leverd dat wat op.
Groeten
Ludwig

Heb je het ook met adres 03 geprobeerd
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Jan,op adres 03 werkt het ook niet.
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Nogmaals, zoek iemand met een al of niet eenvoudige centrale met DCC programmering. Hoeft helemaal geen ingewikkelde centrale te zijn, een Lokmaus of Trix mobile is genoeg. Programmering van de ESU decoders is nu eenmaal op DCC gebaseerd en programmeren met Motorola/MFX centrales blijft behelpen met een kans op problemen.
Krijg je het ding met een DCC centrale niet aan de gang, dan is de decoder kaduuk.
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ludwig,

Is het een stoom of e-loc, als het een e-loc is heb je al gekeken of de omschakelaar op benedenleiding staat zodat er geprogrammeerd kan !! worden.

Als adres 80 en 03 niet reageerd kun je ook 08 proberen met de 6021 in de programmeermodus en de rijrichtingschakelaar en de "go" toets,als de decoder zich moet resetten kan dit behoorlijk duren, nogmaals deze wijsheid komt niet van mij maar van M* technische ondersteuning indertijd was het bij mij voldoende om de decoder te resetten.

succes
Jan
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ludwig,


We hebben hier toch te maken met de LokPilot V3.0? Op de ESU website  http://www.esu.eu/index.php?id=293  staat het volgende in de handleiding:

"...

Programmieren

8.2.3.1. Wechseln in den Programmiermodus

Wechseln in den Programmiermodus mit 6020/6021:
Der Fahrregler muss auf 0 stehen. Es dürfen keine anderen Loks auf der Anlage stehen. Achten Sie auf die Blinksignale der Lokomotive!

? Drücken Sie die ?Stop?- und ?Go?-Taste der 6021 gleichzeitig (gemeinsam), bis ein Reset usgelöst wird (alternativ: Kurz Stecker des Trafos ziehen). Drücken Sie die ?Stop?-Taste, damit die Schienenspannung abgeschaltet wird Geben Sie die derzeitige Decoderadresse ein. Kennen Sie die Adresse nicht, so geben Sie ?80? ein.

? Betätigen Sie die Fahrtrichtungsumkehr am Fahrtregler (Fahrtregler nach links über Anschlag hinaus drehen, bis ein Klicken ertönt), halten den Regler fest und drücken dann die ?Go?-Taste.
Bitte beachten Sie Sie, dass die 6021/6020 Ihnen nur gestattet, die Werte 01 bis 80 einzugeben. Der Wert 0 fehlt. Statt ?0? muss daher immer ?80? eingegeben werden.

8.2.3.2. Kurzmodus

Der Decoder ist jetzt im Kurzmodus (Die Fahrzeugbeleuchtung blinkt kurz, periodisch).

? Geben Sie jetzt die Nummer des CV ein, das Sie verändern möchten, z.B. 01(zweistellig).

? Zur Bestätigung die Fahrtrichtungsumkehr betätigen (Jetzt blinkt die Beleuchtung zwei mal kurz).
?Geben Sie jetzt den neuen Wert für die CV ein, z.B. 15 (zweistellig).

? Zur Bestätigung die Fahrtrichtungsumkehr betätigen (Beleuchtung leuchtet etwa 1 Sekunde dauernd zur Bestätigung). ?Sie können jetzt weitere CVs eingeben, die Sie ändern möchten.

? Der Programmiermodus wird verlassen durch Auswahl von CV ?80? oder durch Aus- und Wiedereinschalten der Schienenspannung (?Stop?-Taste an der 6021 drücken, dann wieder ?Go?-
Taste)

8.2.3.3. Langmodus

Den Langmodus erreichen Sie, indem Sie im Kurzmodus zunächst
in CV 07 den Wert 07 schreiben. Der Decoder quittiert den Wechsel
in den Langmodus durch Langblinken der Beleuchtung.

? Geben Sie nun die Hunderter- und Zehnerstelle der CV ein, die Sie ändern möchten. Beispiel: Sie möchten CV 124, ändern, so geben Sie hier ?12? ein.

? Zur Bestätigung die Fahrtrichtungsumkehr betätigen (Jetzt Blinkt die Beleuchtung lang, kurz, periodisch).

? Geben Sie nun zweistellig die Einerstelle der CV ein. (In unserem Beispiel: ?04?).

? Zur Bestätigung die Fahrtrichtungsumkehr betätigen. Der Decoder erwartet nun die Eingabe des CV-Wertes. Die Beleuchtung blinkt Lang, kurz, kurz (periodisch)

? Geben Sie nun (zweistellig) die Hunderter- und Zehnerstelle des neuen CV-Wertes ein. (Beispiel: Es soll der Wert 135 geschrieben werden. Geben Sie daher ?13? ein. )

? Zur Bestätigung die Fahrtrichtungsumkehr betätigen. Jetzt blinkt die Beleuchtung Lang, kurz, kurz, kurz (periodisch)

? Geben Sie nun (zweistellig) die Einerstelle des neuen CV-Wertes ein (Im Beispiel: ?05?)

? Zur Bestätigung die Fahrtrichtungsumkehr betätigen (Beleuchtung leuchtet etwa 1 Sekunde dauernd zur Bestätigung).

? Sie können jetzt weitere CVs im Langmodus eingeben, die Sie ändern möchten.

? Der Langmodus kann durch Aus- und Wiedereinschalten der Schienenspannung (?Stop?-Taste an der 6021 drücken, dann
wieder ?Go?-Taste) , verlassen werden.

..."


nmbs < Willy > sncb
===============
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ludwig,

Wat ik me net bedenk heb je de dipswitch achter op de 6021 goed staan
1 off 2 on 3off 4 off


Succes
Jan
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
@ Willy, het art nummer is 51600 Lokpilot.
@ Jan, deze staan inderdaad zo.
Andere loc's met decoders werken er nog steeds goed op dus zit het probleem niet in de centrale denk ik.

Wel heb ik kontakt gehad met Locsound en een afspraak kunnen maken voor de Expo beurs te Mechelen in Oktober.
Op zijn vraag kan ik de loc meebrengen en aldaar eens bekijken wat er misloopt.
Denk er toch over na me een LokProgrammerBox aan te schaffen aangezien ik meerdere decoders van E.S.U in gebruik heb.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Beste,

Ben van Mortsel en in het bezit van een IB.
Laat weten of je interesse heb.

Mvg

Olivier
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Olivier, bedankt voor het aanbod.
Ik zal je een mailtje sturen voor verder af te spreken
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Nu heb ik een loc programmer in mijn bezit en verkeer dus in de mogelijkheid om de defekte decoder uit te lezen.
Wat blijkt nu, dat zelfs na nog eens een reset uitgevoerd te hebben deze keer via de programmer er geen beweging in de loc te krijgen is
Alleen als ik hem via de programmer in DCC modus zet werkt hij wel.
Maar in Motorola format reageert hij niet.
Ik begin ondertussen te denken dat de decoder onherstelbaar beschadigd is  :(
Moest iemand toch nog een idee hebben dan hoor ik het graag.
Trouwens,zo'n loc programmer is wel een leuk hebbeding :)
Groeten
Ludwg
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Ja deze decoder heeft een jaar lang rondjes gereden in een andere loc.
Het is pas na het overbouwen in een andere loc en na een uurtje rondjes rijden dat ik hem gereset heb en dat het probleem opdook.
Groeten
Ludwig
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Hallo iedereen, ik ben ook in het bezit van een lokprogrammer en zou willen weten hoe men een ESU-decoder kan resetten (of beter gezegd terug in de fabriekinstellingen kan zeten - dus niet met een 6021 maar met een lokprogrammer)?
Bedankt
Frederic
Re: E.S.U decoder werkt niet meer na een reset.
Dat zal met een lokprogrammer toch niet anders gaan?
Als je in CV 8 de waarde 8 schrijft, dan gaat de decoder terug naar de originele fabrieksinstellingen.
Voor zover ik kan terugvinden is dat bij alle ESU decoders hetzelfde.