Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Advies over "zelfbouw" van een station

Gestart door SniperEye maandag 01 september 2008, 08:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies over "zelfbouw" van een station
Al een hele tijd heb ik een stille wens. En dat is het nabouwen van station Weert in 1:87. Een prachtig stationsgebouw van begin vorige eeuw.

Ik heb nog nooit aan zelfbouw gedaan en weet dus niet waar en hoe ik moet beginnen. Laat staan dat ik tekeningen heb. Foto's heb ik in overvloed.

Please advise  :lol:
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Weert is niet de gemakkelijkste startklus, maar ja, dat moet je zelf weten.

kijk eens op het draadje van Station Elsoo. Daar staan ook wat bruikbare tips.

John
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Heb ik inderdaad kort gelezen, maar omdat station Elsloo al verkocht wordt als bouwpakket en die topic niet wilde "bevuilen" heb ik deze topic geopend.  :)
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
hoi
heb en advies voor je bel ns vastgoed in utrecht want die zijn eigenaar van alle ns stations in nederland en stel daar je vraag mis heb je dan geluk
groeten Dennis
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Snipereye,

ben zelf ook geboren en getogen in Weert. Station Weert is inderdaad heel mooi. Zowel het emplacement als het stationsgebouw,  het perron in combinatie met de spoorberg en de stationstunnel. Vroeger heeft hier volgens mij zelfs een draaischijf met lokloods gestaan.

Ik kan mij herrineren dat in de club aldaar iemand dit station eens nagemaakt heeft. Informeer eens bij hun. Hier heb je de link.

http://www.msvw.nl/

Groetjes en succes ermee, John
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Ik zal eens bellen met NS Vastgoed. Over een maandje heeft de MSVW beurs zie ik. Zal dan eens vragen aan ze.

En dan moet ik nog eens overwegen in welk materiaal ik dat zou gaan bouwen. Polystyreen lijkt me wat moeilijk in vorm te snijden. En het is natuurlijk het mooiste als je ook nog eens de baksteenvorm in de muur kan krijgen.
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Hallo,

De muren kun je bouwen van Evergreen platen, daar zit de baksteenstructuur al in.

Groetjes,

Tighfield
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Okay, ik heb ze nog nooit gezien van Evergreen, alleen nog maar gladde platen.
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Snipereye,
Als je zelf je station wil gaan bouwen doe het dan van styreenplaat van een mm dik en daar de raam,deur openingen uit snijden.
Hierna plak je er slaters plaat op en snij je de openingen er weer uit van de ramen en deuren.
Nu kan je van evergreen div profielen kopen en hier je kozijnen van maken
stukjes afsnijden en er in lijmen, zo dan zitten de kozijnen erin.
Om de ramen van glas te voorzien gebruik ik doorzichtig plastik die je vaak tegen kom bij boekwerkjes als eerste blad.
Dit plastik lijm ik met cristelklear tekoop bij de betere modelspoor handel.
Styreen lijm ik met MEK goed ventileren het is nog al agressief, maar lijmt als de beste.
Ik weet niet of je naar de GASTENDAG ga of dat je meedoet met de workshop bomen bouw die we geven in NOV ook in Amsterdam.
Hier zou ik dan verschillende bouw voorbeelden kunnen laten zien waar je rekening mee moet houden tijdens de bouw.
Begin er gerust aan het geeft heeeeeeeeel veel voldoening,wij bouwen al onze huizen zelf tot winkelstraten aan toe dus aan de slag wil je meer weten je mag alles vragen.
Groeten J&J Vriend
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Thanks voor het advies. Bouwen jullie/ bouw jij de huizen van een tekening of puur van foto's etc. Bij dat laatste krijg je natuurlijk nooit de exacte maten, maar wel heel duidelijk de contouren.
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
snipereye,

Wij bouwen zoveel mogelijk vanaf de orginele tekening die wij bij de ontwerper halen.
Het is voor deze mensen ook leuk als ze het resultaat als het klaar is kunnen zien.
Zo hebben we div westfriese stolpen gebouwd waar de ontwerper dankbaar gebruik van maakt voor nieuwe projecten, hij gebruikt het dan als demo model .
Vriendelijk vragen kost geen geld en je komt er heel ver mee.

Succes en spoorse groet J&J Vriend
Re: Advies over "zelfbouw" van een station
Citaat van: SniperEye op maandag 01 september 2008, 08:27:17
Al een hele tijd heb ik een stille wens. En dat is het nabouwen van station Weert in 1:87. Een prachtig stationsgebouw van begin vorige eeuw.

Ik heb nog nooit aan zelfbouw gedaan en weet dus niet waar en hoe ik moet beginnen. Laat staan dat ik tekeningen heb. Foto's heb ik in overvloed.

Please advise  :lol:

er is een hele leuke DVD uit over dit onderwerp ...  komt uit de serie RIGHT TRACK. is een dvd uit engeland waarop je buitengewoon goed en duidelijk uitgelegd krijgt .. hoe je zo iets moet doen ...

echt een aanrader ....

anders even PM